تالار مقالات بروز تکنولوژی

رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم با چند روش سریع

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه شده باشید و متوجه شوید که مشکل از سرویس‌تان نیست، بلکه مودم مشکل دارد. روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از ریست  چه معنی دارد؟ چراغ اینترنت مودم نشانگر چیست؟ امروزه تقریبا با رشد و توسعه تکنولوژی همه کارها به وسیله اینترنت انجام می‌شود و در یک کلام می‌توان گفت که زندگی بدون اینترنت به هیچ دردی نمی خورد! لازم به ذکر است که از روش‌های مختلفی که می‌توان به اینترنت وصل شد استفاده از مودم‌ها هستند. در ادامه این مقاله ما قصد داریم در رابطه با علت‌های روشن نشدن چراغ اینترنت مودم صحبت کنیم و اگر شما نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و راهی برای حل این مشکل می‌گردید، حتما تا پایان این مقاله با تک نت همراه باشید چرا که قصد داریم از سیر تا پیاز دلایل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم را مورد بررسی قرار دهیم!

راه‌حل‌های سریع برای رفع مشکل عدم روشن شدن چراغ اینترنت مودم

برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم و تنظیم کردن وای فای، اولین گام می‌تواند تغییر کابل برق و اتصال دوباره آن به پریز باشد. اغلب این مشکل ممکن است به دلیل عدم اتصال صحیح کابل برق باشد، بنابراین با جدا کردن و دوباره اتصال دادن کابل برق می‌توانید مشکل را حل کنید. در صورتی که این روش نتیجه‌ای ندهد، می‌توانید با خاموش و روشن کردن مودم، یکبار دیگر تلاش کنید. این عمل باعث می‌شود تا مودم دوباره راه‌اندازی شود و ممکن است مشکل برطرف شود.

در صورتی که همچنان مشکل پابرجا باقی بماند و نیاز به تنظیم کردن وای فای داشته باشید، می‌توانید به روش بازنشانی یا ریست مودم روی بیایید. برای این کار، معمولاً یک دکمه‌ی ریست روی مودم وجود دارد که با فشار دادن به مدت چند ثانیه، مودم به تنظیمات کارخانه برگردانده می‌شود. این کار می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری را رفع کرده و مودم را به حالت کاری اولیه بازگرداند. با انجام این مراحل، اغلب مشکلاتی که با روشن نشدن چراغ اینترنت مودم مرتبط هستند، به سادگی قابل رفع هستند و اتصال اینترنت را دوباره برقرار می‌کنند.

معرفی و کاربرد چراغ های روی مودم

قبل از اینکه به بررسی دلایل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بپردازیم، ابتدا با معنا و مفهوم هر کدام از چراغ های روی مودم آشنا شویم. معنا و مفهوم این چراغ ها عبارتند از:

  • چراغ (Power): اتصال مودم به آداپتور برق را نشان می‌دهد و اگر این اتصال به درستی انجام شود به رنگ سبز روشن می‌شود.
  • چراغ (LAN): اتصال یک دستگاه به LAN را نشان می‌دهد و اگر یک دستگاه دیگر به LAN متصل شود، چراغ به رنگ سبز روشن می‌شود.
  • چراغ (internet): اتصال مودم به اینترنت را نشان می‌دهد و در صورت برقرای اتصال به رنگ سبز روشن می‌شود.
  • چراغ (wireless): فعال بودن یا عدم فعال نبودن وایرلس مودم را نشان می دهد و در صورت فعال بودن به رنگ سبز روشن می‌شود.
  • چراغ (wps): این چراغ مربوط به تنظیمات امنیتی شبکه وای فای است.
  • چراغ dls: اگر این چراغ به رنگ سبز و به صورت ثابت باشد نشان دهنده این است که سرویس ADSL روی خط تلفن فعال است.

چراغ اینترنت مودم

علت روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از تنظیم؟

تا الان با معنا و مفهوم چراغ‌های روی مودم آشنا شدید و در ادامه قصد داریم به این مورد بپردازیم که چرا چراغ های مودم روشن نمی‌شود؟ زمانی که چراغ اینترنت مودم روشن نیست، به این معناست که هیچ ارتباطی بین مودم و شرکت ارائه دهنده اینترنت وجود ندارد و دلیل این مشکل می تواند نرم افزاری و حتی سخت افزاری باشد. برای حل این مشکل می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

فراموش نکنید قبل از هرچیزی نیاز به اینترنت پرسرعت دارید که ما اینترنت TD-LTE تک نت را پیشنهاد می کنیم.

1. بررسی سیم تلفن

اولین دلیل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، قطع شدن کابل تلفن است. برای اینکه بتوانید این مورد را بررسی کنید ابتدا باید خط تلفن خود را از مودم جدا کنید و آن را به یک گوشی دیگر وصل کنید و سپس اقدام به شماره گیری کنید. در این حالت اگر کابل تلفن شما سالم باشد، ارتباط تلفنی صورت می گیرد و در صورت خرابی کابل تلفن، این ارتباط انجام نمی‌شود.

در صورت سالم بودن کابل تلفن، دوباره سیم تلفن را به مودم وصل کنید و در این شرایط به احتمال زیاد اتصال اینترنت برقرار خواهد شد و چراغ مودم به صورت چشمک زن روشن و خاموش می‌شود. در صورت خراب بودن کابل تلفن، یک کابل جدید تهیه کنید و سپس به مودم وصل کنید.

 

2. بررسی وجود اسپلیتر یا نویز گیر

دومین دلیل روشن نشدن چراغ مودم اینترنت، عدم استفاده از نویزگیر است. زمانی که مودم را بدون اسپلیتر و از طریق سیم تلفن وصل می کنید، احتمال خاموش شدن چراغ اینترنت چندین برابر می شود. عدم استفاده از اسپلیتر باعث می شود که نویزهای محیطی روی خط تلفن تاثیر گذاشته و باعث قطع اتصال اینترنت شود. برای این مشکل خرید و استفاده از اسپیلتر کارساز خواهد بود!

 

3.اتصال تعداد زیادی دستگاه به طور همزمان

سومین دلیل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، اتصال تعداد زیادی دستگاه به مودم است. اگر از شرکت ارائه دهنده اینترنت، پهنای باند اختصاصی دریافت نمی‌کنید، در صورت بیشتر شدن تعداد دستگاه های متصل به مودم، اتصال اینترنت با مشکلاتی رو به رو خواهد شد و در نهایت باعث خاموشی چراغ‌های مودم می‌شود. برای حل این مشکل کافیست که تعداد دستگاه‌های متصل به مودم را کمتر کنید و بعدا وضعیت اینترنت خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر عدم برقراری اتصال مودم به اینترنت از تعداد زیاد دستگاه‌های متصل باشد، با این اقدام مشکل حل خواهد شد.

4. بررسی پریز تلفن

دلیل بعدی روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، خراب بودن پریز تلفن است. در این شرایط ممکن است که سیم کشی داخل پریز و یا مکان اتصال سوکت کابل تلفن قطع شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید عدم روشن شدن چراغ اینترنت پریز تلفن است یا نه؛ بهتر است مودم یا تلفن خود را به یک پریز دیگر وصل کنید و سپس وضعیت اینترنت خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

چراغ اینترنت مودم

5. ریستارت کردن مودم

پنجمین دلیل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، بروز نبودن پروتکل‌های ارتباطی مودم است. برای استفاده از اینترنت، به وسیله مودم هرچند یکبار نیاز است که  تنظیم مودم را ریستارت کنید تا پروتکل‌های ارتباطی آن به صورت کامل بروزرسانی شود. برای بروزرسانی کردن کافیست که کابل برق را از مودم جدا کنید و سپس کمی منتظر بمانید تا تمامی چراغ‌های مودم خاموش شود. بعد از گذشت پنج دقیقه دوباره سیم برق را به مودم متصل کنید و منتظر بمانید تا این بار چراغ‌ها روشن و سپس ثابت بماند. لازم به ذکر است که برای ثابت ماندن چراغ به زمانی در حدود 5 دقیقه نیاز دارید.

ر

6.  ISP

آخرین دلیلی که می‌تواند باعث قطع چراغ  اینترنت مودم شود، قطع اتصال از سمت شرکت ارائه دهنده سرویس های اینترنت باشد. اگه همه موارد را چک کردید و از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری درست بوده، ولی همچنان اتصال اینترنت به درستی انجام نشده است، این مشکل از سمت ISP است! برای حل این مشکل فقط می‌توانید با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا مشکل عدم برقرای اتصال اینترنت شما رفع شود!

برای خرید ADSL تک نت همین الان اقدام کنید و از پشتیبانی تک نت برخوردار شوید.

روشن نشدن چراغ اینترنت مودم بعد از ریست و حل مشکل آن

گاهی اوقات ممکن است بعد از این که مودم را ریستارت کردید، بازهم چراغ  اینترنت مودم خاموش باشد و این نشان دهنده عدم برقراری اتصال به اینترنت است. عدم روشن شدن چراغ اینترنت بعد از ریستارت کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

1. بررسی تنظیمات ویندوز

یکی از دلایل روشن نشدن چراغ اینترنت مودم، تنظمیات ویندوز است. اگر در ویندوز خود آیکون اتصال را انتخاب کنید با پیامی با عبارت no internet access رو به رو خواهید شد. لازم به ذکر است که خود ویندوز برای حل این مشکل روش هایی را در نظر گرفته است. برای حل این مشکل روی آیکون اتصال اینترنت کلیک کنید و گزینه Troubleshoot Problems را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه به صورت اتوماتیک تمام مشکلات احتمالی عدم برقرای اتصال اینترنت بررسی می شود و اگر مربوط به درایورهای اتصال LAN یا نقطه دسترسی باشد، ویندوز اقدام به رفع این مشکل می کند و یا اقدام‌هایی برای حل این مشکل را پیشنهاد می‌کند.

تنظیمات مودم در ویندوز

 

2. بروزرسانی Firmware مودم

اگر بعد از ریست کردن همچنان مشاهده کردید که چراغ‌های اینترنت مودم روشن نمی‌شود، احتمالا به دلیل بروز نبودن Firmware مودم است. برای بروز کردن firmware این اقدام ها را انجام دهید:

  1. به تنظیمات مودم خود وارد شوید
  2. به قسمت Upgrade Firmware یا Firmware Upgrade رجوع کنید.
  3. گزینه ای با نام Firmware File Path را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
  4. روی عبارت Browse کلیک کنید و فایل firmware را بارگزاری کنید.

اگر دلیل عدم اتصال اینترنت به بروزرسانی Firmware مربوط بوده باشد با انجام این مراحل مشکل رفع خواهد شد و اگر مشکل هنوز پابرجا ماند، روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را دنبال کنید تا رستگار شوید!

 

3. تغییر آی پی آدرس مودم

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن چراغ اینرتنت مودم، تغییر آی پی آدرس مودم است. با تغییر آی پی می توانید این مورد را بررسی کنید و اگر مشکل از تغییر آی پی باشد، اتصال به اینترنت برقرار خواهد شد.

برای این منظور در لپ تاپ خود به قسمت Command prompt برود و عبارت run را تایپ کنید و سپس enter را بزنید. بعد از مدتی یک صفحه سیاه با عنوان Command prompt رو به رو خواهید شد. در این حالت عبارت “ipconfig /release” را در قست فرمان تایپ کنید. با این اقدام لپ شما آدرس آی پی را عوض می کند.

4. تنظیم مجدد TCP/IP

یکی دیگر از روش‌هایی که برای حل مشکل عدم برقراری اتصال اینترنت می توان انجام داد، تنظیم دوباره پروتکل‌های اینترنت است؛ چرا که ممکن است این مشکلات به دلیل بدافزارها، مشکلات ریجستری و حتی نصب درایورها باشد.

برای این منظور به باکس “command prompt” در ویندوز خود بروید و سپس “Run as administrator” را انتخاب کنید. در این مرحله کافیست که عبارت netsh winsock reset را بنویسید و سپس روی دکمه enter ضربه بزنید. با این اقدام پروتکل اینترنت ویندوز را به تنظمیات کارخانه برمی گرداند.

 

خاموش شدن چراغ مودم

جمع بندی

عدم روشن شدن چراغ  اینترنت مودم به دلایل مختلفی از جمله نرم افزاری و سخت افزاری بستگی دارد که در این مقاله از سایت تک نت به بررسی تمامی راهکارهای موجود پرداختیم و اگر شما تمامی این مراحل را طی کنید حتما می توانید مشکل عدم روشن شدن چراغ اینترنت مودم خود را درست کنید. لازم به ذکر است که در صورت عدم موفقیت در حل این مشکل می توانید با پشتیبانان تک نت در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم برای رفع این مشکل را دریافت کنید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.