تالار مقالات بروز تکنولوژی

 FPS چیست؟ |بهترین FPS برای گیم ها و گوشی چیست؟

FPS چیست؟ اگر به دنیای بازی، ویدیو و فیلم‌ها علاقه‌مند باشید و آنها را دنبال کنید، حتما مفهوم اف پی سی به گوشتان برخورد کرده است، اما شاید همیشه این سوال برای شما پیش آمده باشد که FPS چیست؟ تک نت در این مقاله به صورت جامع به این موضوع پرداخته است و اگر شما نیز علاقه مند به دانستن این اصطلاح هستید، حتما تا پایان این مقاله با تک نت همراه باشید.

FPS چیست؟ fps مخفف چیست؟

به زبان ساده FPS مخفف عبارت لاتین Frame Per Second است که واحد سنجش فریم ریت را نشان می‌دهد. درواقع فریم ریت عددی است که میزان تصاویر پشت سرهمی که در یک نمایشگر در هر ثانیه نشان می دهد، را بیان می کند. لازم به ذکر است که فریم ریت در صنعت های مختلف مانند ویدیو، بازی سازی و فیلم سازی از مفهوم یکسانی برخودار است؛ اما ناگفته نماند که این مفهوم نیز گاهی اوقات با نام فرکانس ریت نیز بیان می شود.

 البته دانستن این موضوع نیز حائز اهمیت است که نباید این مفهوم را با عبارت‌های رفرش ریت، نرخ رفرش و نرخ تازه سازی اشتباه گرفت! چراکه رفرش ریت با هرتز اندازه گیری می‌شود و به معنای بروزرسانی تصاویر در حال نمایش در یک نمایشگر در هر ثانیه است؛ اما فریم ریت تعداد تصاویری که در هر ثانیه در یک نمایشگر مشاهده می شود را بیان می کند.

FPS در بازی چیست ؟

 FPS چیست

تا الان با مفهوم FPS چیست آشنا شدید و بد نیست به مفهوم FPS در بازی نیز اشاره کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که بهترین حالت آن در موبایل باید چگونه باشد؟!  در همین ابتدا گفتن این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که FPS در بازی از دو موضوع کاملا متفاوت تشکیل شده است. در حالت اول زمانی که در دسته بندی گیم‌ها با بازی های FPS برخورد می کنیم، منظور بازی‌هایی است که اول شخص در آن نقش دارد و در این حالت FPS مخفف عبارت لاتین First-person shooter را شامل می شود؛ اما در مقابل زمانی که این سوال مطرح می شود که FPS در بازی چیست، درواقع همان مفهوم نرخ فریم است!

همانطور که آگاه هستید، هرچقدر که میزان سطح گرافیکی بازی بالاتر باشد، میزان فریم‌های بیشتری در یک ثانیه وجود خواهد داشت و حرکات کاراکترها و جزئیات تصاویر روان‌تر احساس خواهد شد و شباهت بسیار زیادی به مشاهده یک فیلم یا یک ویدیو را خواهد داشت.

به زبان ساده تر هرچقدر FPS زیادتر باشد، تجربه بازی کردن، بسیار حرفه ای تر و لذت بخش تر خواهد بود؛ چرا که حرکات کاراکترها و شخصیت ها بسیار روان دنبال می شود. شاید با دانستن این موضوع می توانید درک کنید که چرا گیمرهای حرفه ای همیشه به دنبال دست یافتن به قدرتمند ترین کانفیگ های سخت افزاری هستند؛ چون قصد دارد به فریم ریت بالا برسند تا از انجام بازیها نهایت لذت را کسب کنند.

FPS مناسب برای گیم ها چقدر است؟

 FPS چیست

 

اگر مقاله را تا این لحظه با دقت مطالعه کرده باشید حتما با مفهوم FPS چیست آشنا شده اید و اکنون می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که برای اینکه یک بازی لذت بخش و روان را تجربه کنیم، باید میزان FPS چقدر باشد؟ به طور کل، نرخ فریم نمایشگرها شامل این موارد است:

  • ۳۰ فریم بر ثانیه برای کامپیوترهای شخصی
  • ۶۰ فریم بر ثانیه برای کنسول‌های نسل هشتم و کامیپوترهای نسبتا پیشرفته
  • ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای کامپیوترهای پیشرفته و گوشی‌های هوشمند رده‌بالا و پرچم‌دار در کنار کنسول‌های نسل نهم
  • ۲۴۰ بر ثانیه برای گیمرهای بسیار حرفه‌ای و افراد حرفه‌ای فعال در حوزه‌ی گرافیک

ابتدایی ترین و پراستفاده ترین FPS برای کامیپوترهای شخصی و رده پایین، FPS30 است. این FPS که حداقل ترین اف پی سی است، سبب بازی نرم و قابل قبولی می شود. نکته حائز اهمیت این است که زمانی که فریم بازی به 20 فریم در ثانیه کاهش پیدا نکند، در انجام بازی هیچ لکنت و تلنگری مشاهده نمی شود و می توان یک بازی لذت بخش را تجربه کرد.

FPS60 یکی از ایده آل ترین اف پی سی های موجود است. این FPSها را فقط می توانید در کنسول های بازی پیدا کنید. لازم به ذکر است که FPS60 بیشترین میزانی است که یک مانیتور یا یک تلویزیون معمولی می تواند نشان دهد. ناگفته نماند که سیستم های معمولی که برای بازی کردن مناسب هستند، قادر اند از پیکربندی 60 فریم در ثانیه پشتیبانی کنند؛ البته در بازی هایی که گرافیک زیادی دارند، باید برای رسیدن به این حد از اف پی سی کیفیت گرافیکی را تا حد اندکی کاهش پیدا کنند.

FPS120 را فقط می‌توانید در کنسول‌های جدید PlayStation 5 و Xbox Series X  پیدا کنید. برای اینکه بتوانید به این اندازه دسترسی پیدا کنید، باید یک کامیپوتر سطح بالا در اختیار داشته باشید. البته در کنار این مورد حتما باید از مانیتور refresh rate 144 نیز بهره مند شوید. برای دسترسی به این کنسول‌ها، درصورتی که نیاز به شارژ اکانت یا راهکارهای اتصال به اینترنت داشته باشید بهتر است راهنمای تنظیم DNS روی پلی استیشن را مطالعه کنید. ناگفته نماند که با استفاده از FPS120 می توانید بازی ها را بسیار روان تر از FPS60 انجام دهید بهتر است برای درک بهتر این موضوع، مطلب راهنمای خرید کنسول بازی را مطالعه کنید.

برای دستیابی به FPS240 هزینه بسیار زیادی نیاز است و به همین دلیل تعداد محدودی از گیمرهای حرفه ای از آن استفاده می کنند. لازم به ذکر است تفاوت بین FPS120 با FPS240 اصلا با چشم قابل تشیخص نیست. ناگفته نماند که این FPS فقط در ماینتورهای 240 هرتز قابل مشاهده است.

FPS کامپیوتر چیست؟

تا الان با مفهوم FPS چیست آشنا شدید و الان به این موضوع می پردازیم که FPS کامیپوتر چیست؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم، برای گیمرهای سطح بالا فریم ریت بازی در کامیپوتر از اهمیت زیادی برخوردار است و این افراد حاضر هستند برای اینکه حتی 10 فریم در ثانیه را بیشتر کنند، مبلغ های نجومی را پرداخت کنند. زمانی که شما یک گیم را روی کامیپوتر اجرا می کنید، به صورت اتوماتیک فریم ریت بین 30 الی 60 را دارد و به صورت معمولی کمتر از 60 فریم انجام بازی لذت بخش فراهم نمی شود.

به عنوان مثال اگر بازی شوتینگ یا تیراندازی با فریم کمتر از 60 را تصور کنید، در این حالت اگر قصد داشته باشید به سمت بالا حرکت کنید، در این صور محیط اطراف شما به صورت BLUR دیده می شود و هیچ گیمیری حاضر به انجام بازی به این شکل نیست! اگر شما نیز قصد دارید FPS خود را افزایش دهید، در ادامه این 4 نکته را مد نظر داشته باشید.

  • همیشه بروز بودن نرم افزار کارت گرافیک
  • تنظیم کردن اصول کارت گرافیک
  • کاهش رزولوشن صفحه نمایش
  • تنظیم کارت گرافیک بازی برای افزایش Performance

تاثیر سرعت اینترنت بر fps

به عنوان یک گیمیر وقتی سرعت اینترنت شما کند میشود  حاکی  از پینگ بالا  اینترنت شماست و این هیچ ارتباطی fps ندارد. در صورتی که به دنبال اینترنت فوق پر سرعت هستید به فکر اینترنت با پهنای باند بالا باشید. تک نت ارائه دهنده اینترنت با پهنای باند اختصاصی  در خدمت شماست.

fps گوشی چیست؟

 FPS چیست

FPS گوشی چیست؟ شاید با دانستن این اطلاعات هنوز برای شما سوال باشد که مفهموم FPS گوشی چیست و باید به چه نکاتی توجه کرد؟ همه ما می دانیم که عدد FPS تعداد فریم هایی که در هر ثانیه پردازش می شود را نشان می دهد. در توضیحات گوشی ها ممکن است مفهوم FPS در دوربین به چشمتان برخورد کرده باشید و این سوال پیش بیاید که در مفهموم FPS در دوربین به چه معناست؟

همچنین مطالعه کنید: بهترین DNS برای ایکس باکس

به زبان ساده تر در ضبط ویدیو، تعداد فریم هایی که در هر ثانیه پردازش و ثبت می شود نیز با عنوان FPS شناخته می شود. درواقع FPS در ضبط و همچنین در پخش یک ویدوی نیز از مفهوم یکسانی برخوردار است و همیشه هرچقدر این عدد بالاتر باشید، به همان میزان بهتر است!

نتیجه گیری

ما در این مقاله از سایت تک نت به مفهموم FPS چیست اشاره کردیم و بیان کردیم که اف پی سی در بازی ها، در کامیپوتر و گوشی چه نقش هایی دارد. ناگفته نماند که هرچقدر FPS بالاتری داشته باشید می توانید نسبت به هر تغییر کوچکی که در انجام بازی یا مشاهده یک فیلم آگاه باشید و بتوانید عکس العمل بهتری از خود نشان دهید. چنانچه در مورد FPS چیست هنوز سوالی در ذهن خود دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا در کمترین زمان به سوالات شما پاسخ دهیم.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.