تالار مقالات بروز تکنولوژی

آموزش ست کردن DNS در پلی استیشن 5

اتصال کنسول‌های بازی به اینترنت و استفاده از مزیت‌های شبکه اختصاصی هر کنسول این روزها دیگر بدیهی و حتی ضروری به نظر می‌رسد. بعضی مواقع پیش می‌آید که دسترسی به امکانات کامل این پلتفرم‌ها، چه در محیط PSN چه در داخل بازی‌ها، با مشکل مواجه می‌شود. پیش از هر چیز باید اینترنت و وضعیت اشتراک PSN خود را بررسی کنید. اگر هم اینترنت و هم شبکه PSN شما به خوبی کار می‌کنند، اما نمی‌توانید به برخی از ویژگی‌های PSN دسترسی پیدا کنید، ممکن است مشکل از DNS شما باشد. اگر شک دارید که مشکل از DNS هست یا نه، می‌توانید روی پلی استیشن 5 خود DNS ست کنید و وضعیت آن را بررسی کنید.

در این پست از بلاگ تک نت، آموزش ست کردن DNS در پلی استیشن 5 و 4 را داریم که ممکن است بتواند مشکلات دسترسی به همه‌ی بخش‌های PSN و قابلیت‌های بازی‌های مختلف را برطرف کند. ابتدا نگاهی به DNS خواهیم داشت و سازوکار آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه به چرایی این کار و آموزش ست کردن DNS روی پلی استیشن خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد تغییر تنظیمات DNS پلی استیشن خود را دارید، با ما همراه باشید.

اگر تصمیم دارید تا اصول اولیه گیمر شدن را یادبگیرید، این مطلب را مطالعه کنید: چگونه گیمر شویم؟

DNS چیست؟

سیستم نام دامنه یا DNS اساسا سیستمی است که نام دامنه را به آدرس‌های IP قابل خواندن ترجمه می‌کند. به این ترتیب، زمانی که یک نام دامنه را وارد می‌کنید، DNS شما را به سرور صحیح متصل می‌کند. پس از رشد سریع اینترنت در دهه 80، نام دامنه برای سهولت جابجایی و نقل و انتقال اینترنتی ایجاد شد. با این حال، همه رایانه‌های موجود در اینترنت همچنان از طریق آدرس‌های IP (مانند 54.157.137.27) ارتباط برقرار می‌کنند.

هنگامی که نام دامنه‌ای مانند taknet.ir را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنید، سرور DNS آن را برای رایانه‌ای که وب سایت را در خود میزبانی کرده است، ترجمه می‌کند تا درخواست را درک کند. به لطف این قابلیت، می‌توانید بدون اینکه نیاز باشد آدرس IP هر وب‌سایت را حفظ باشید، در اینترنت وب گردی کنید.

هنگامی که به اینترنت متصل هستید، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا ISP شما سرورهای DNS خودکار را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این شما را از پیدا کردن سرور DNS و تنظیم دستی آن رها می‌کند، اما گاهی اوقات سرورهای DNS خودکاری که ISP ارائه می‌دهد به اندازه کافی خوب نیستند و ممکن است باعث ایجاد برخی از محدودیت‌ها در فرایند بازی شما شوند.

چرا باید تنظیمات DNS خود را عوض کنید؟

اگر سرویس‌های آنلاینی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید با سرور DNS که ارائه‌دهنده‌ی به شما اختصاص داده است، سازگار نباشد، برای دسترسی به سرویس‌ها و قابلیت‌های مورد نظرتان با مشکل مواجه خواهید شد. این مشکل می‌تواند در شبکه پلی استیشن (PSN) هم رخ دهد و برخی از ویژگی‌ها مانند چت صوتی PSN یا فروشگاه PS ممکن است برای شما غیرقابل دسترسی باشد. یک DNS ناسازگار همچنین می‌تواند منجر به پینگ بالا در بازی‌های آنلاین شود.

خوشبختانه، شما می‌توانید به صورت دستی تنظیمات DNS را در PS5 خود تغییر دهید و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. اگر مشکلات دسترسی و شبکه که با آن مواجه هستید مربوط به DNS است، تنظیم دستی سرورهای DNS می‌تواند آن را برای همیشه برطرف کند. در ادامه به آموزش ست کردن DNS در پلی استیشن ۵ به صورت قدم به قدم پرداخته‌ایم.

ست کردن DNS روی پلی استیشن 5

تنظیم DNS در پلی استیشن 5 کار سختی نیست. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

۱) به صفحه تنظیمات بروید.

۲) در صفحه تنظیمات، وارد قسمت شبکه بشوید.

آموزش تنظیم DNS در کنسول PS5

۳) هنگامی که وارد صفحه‌ی شبکه شدید، از نوار سمت چپ تنظیمات را انتخاب کنید.

۴) به سمت راست بروید و سپس گزینه Set Up Internet Connection را انتخاب کنید. با این کار لیستی از شبکه‌ها ظاهر می‌شود.

۵) به شبکه‌ای که استفاده می‌کنید بروید و سپس آن را انتخاب کنید.

۶) از منوی تنظیمات پیشرفته را انتخاب کنید. با این کار تنظیمات پیشرفته آن شبکه نمایش داده می‌شود.

تنظیم DNS روی PS5

۷) تنظیمات DNS را انتخاب کرده و روی دستی تنظیم کنید. این به طور پیش فرض روی Automatic تنظیم شده است. هنگامی که تنظیمات دستی DNS را فعال کنید، دو فیلد جدید با عنوان DNS اولیه و DNS ثانویه ظاهر می‌شود. در این مورد، ما آدرس‌های DNS گوگل را وارد می‌کنیم.

۸) Primary DNS را انتخاب کنید و 8.8.4.4 را وارد کنید.

۹) Secondary DNS را انتخاب کرده و 8.8.8.8 را وارد کنید.

۱۰) در سمت راست OK را انتخاب کنید.

مراحل تنظیم DNS روی PS5

۱۱) منتظر بمانید تا PS5 شما یک تست شبکه انجام دهد.

تبریک می‌گوییم، فرایند تنظیم کردن DNS در پلی استیشن 5 شما به پایان رسید، حالا می‌توانید از DNS تازه لذت ببرید!

بهترین DNS برای پلی استیشن

اگر هیچ آدرس DNS برای تنظیم برای PS5 خود در نظر ندارید، می‌توانید از سرورهای DNS عمومی رایگان استفاده کنید. در زیر می‌توانید جدولی را ببینید که حاوی برخی از سرورهای عمومی DNS پرطرفدار و محبوب است:

تأمین‌کنندهDNS اولیهDNS ثانویه
Google8.8.8.88.8.4.4
Cloudflare1.1.1.11.0.0.1
Quad99.9.9.9149.112.112.112
شکن178.22.122.100185.51.200.2
Verisign64.6.64.664.6.65.6

 

DNS پلی استیشن خود را سفارشی کنید

اگرچه سرورهای DNS خودکار معمولا یک نعمت هستند، در برخی موارد می‌توانند باعث ایجاد مشکلات شوند. اگر PS5 شما از DNS خودکار استفاده می‌کند و باعث ایجاد محدودیت‌ها و موانع در PSN و بازی‌ها شده است؛ اکنون می‌دانید که چگونه یک DNS دستی برای برطرف کردن این مشکلات در پلی استیشن خود تنظیم کنید. البته ممکن است باز هم در پلی استیشن با محدودیت مواجه شوید. اگر کماکان با مشکلات اتصال دست‌ و پنجه نرم می‌کنید، قطعا مشکل شما عمیق‌تر از تنظیمات DNS است و باید به دنبال ریشه مشکل در جای دیگری بگردید.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت آموزش تنظیم DNS در پلی استیشن 5 را داشتیم که می‌تواند به شما در دسترسی آسان‌تر به همه‌ی امکانات PSN و بازی‌های آنلاین کمک کند. اگر باز هم مشکلتان برطرف نشد، وقت آن است تا با اینترنت بهتری، آن را امتحان کنید. کافی است با مراجعه به سایت تک نت، سرویس‌های برتر اینترنت را مشاهده و بر اساس منطقه و نوع استفاده خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. پیشنهاد ما برای رهایی از محدودیت‌های اینترنت متداول، استفاده از سرویس پوینت تو پوینت با پهنای باند اختصاصی تک نت است. این سرویس، خدمات بی‌نظیری را برای گیمرها ارائه می‌کند.

مقالاتی که شما دوست دارید
2 Comments
  1. کریم قیاسی says

    ای کاش یه مطلب هم برای تنظیم DNS روی کنسول‌های دیگه بذارید

    1. سعید انتظاری says

      سلام دوست عزیز،
      قرار دادن آموزش تنظیم DNS روی کنسول‌های خانگی از برند‌های دیگه توی برنامه‌امون هست. به زودی پستش را خواهیم گذاشت.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.