تالار مقالات بروز تکنولوژی

آموزش ست کردن DNS در ایکس باکس وان

کاربران ایکس باکس وان می‌توانند به دلایل مختلفی نیاز به تغییر تنظیمات DNS کنسول بازی خود داشته باشند. برخی از کاربران ممکن است بخواهند سرعت دسترسی به اینترنت خود را افزایش دهند، در حالی که برخی از کاربران برای دسترسی به ویژگی‌های بیشتر شبکه Xbox Live نیاز به تغییر DNS دارند.

برای این که بتوانیم دسترسی سریع‌تری به سرورهای بازی‌ها مختلف داشته باشیم یا بعضی از ویژگی‌ها را فعال کنیم، احتیاج به یک راه حل داریم. راه حل این است که تنظیمات DNS را مستقیما در Xbox One شخصی سازی کنید و یک سرور DNS سفارشی را در این کنسول بازی تنظیم کنید.

در این پست از بلاگ تک نت آموزش ست کردن دی ان اس در ایکس باکس را با تمرکز بر روی نسخه Xbox One ارائه خواهیم داد. اگر شما هم برای دسترسی به ویژگی‌های Xbox Live احتیاج به ایجاد تغییرات در کنسول ایکس باکس را حس می‌کنید، با این پست همراه باشید.

دی ان اس چیست؟

Domain Name System که به طور مخفف به شکل DNS نمایش داده می‌شود، به معنای سیستم نام دامنه است. دی ان اس اساسا سیستمی است که کاربر را از حفظ کردن تعداد زیادی عدد و رقم بی‌نیاز می‌کند. وظیفه‌ی اصلی DNS ترجمه‌ی آدرس دامنه‌هایی است که کاربر وارد می‌کند. به این ترتیب، زمانی که یک نام دامنه را وارد می‌کنید، DNS دامنه را به IP معتبر ترجمه کرده و شما را به سرور صحیح متصل می‌کند.

فرض کنید نام دامنه‌ای مانند taknet.ir را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنید، سرور دی ان اس این نام دامنه را برای سرور میزبان سایت مورد نظر شما ترجمه می‌کند تا درخواست را درک کرده و در پاسخ همان سایت را برای شما نمایش دهد. به لطف وجود DNS شما می‌توانید بدون نیاز به این که تعداد زیادی عدد و رقم را حفظ کنید، به راحتی می‌توانید با تایپ اسم هر وب‌سایت به آن دسترسی داشته باشید.

در حالت پیشفرض، هنگامی که به اینترنت متصل می‌شوید؛ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا ISP شما سرورهای DNS خودکار را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این قابلیت باعث می‌شود شما از پیدا کردن سرور DNS و تنظیم دستی آن بی‌نیاز باشید. با این حال مواردی وجود دارد که سرور DNS خودکاری که ISP ارائه می‌دهد کارایی لازم را ندارد و می‌تواند موجب بروز برخی محدودیت‌ها در روند بازی‌های آنلاین یا عدم دسترسی به قابلیت‌های Xbox Live باشد.

چرا باید تنظیمات DNS خود را عوض کنید؟

فرض کنید می‌خواهید از قابلیت‌های Xbox Live یا برخی امکانات بازی‌های آنلاین در ایکس باکس خود استفاده کنید اما دی ان اس ارائه شده توسط ISP این امکان را به شما نمی‌دهد. این مشکل می‌تواند دسترسی شما را به برخی از قابلیت‌های کنسول بازی خود محدود کند. علاوه بر مشکلاتی که گفته شد، یک DNS ناسازگار می‌تواند موجب بالا رفتن پینگ در بازی‌های آنلاین شود.

برای رفع این مشکلات، یک راه‌حل آسان وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید با مرور آموزش ست کردن دی ان اس روی ایکس باکس، تنظیمات آن را برای سازگاری بیشتر تغییر دهید. اگر مشکلات مربوط به دسترسی و شبکه که با آن مواجه هستید به خاطر DNS باشد، تنظیم دستی سرورهای DNS می‌تواند آن را برای همیشه برطرف کند. در ادامه به آموزش ست کردن DNS در ایکس باکس به صورت قدم به قدم پرداخته‌ایم.

ست کردن DNS روی ایکس باکس وان

فرقی ندارد بخواهید از کدام ارائه‌دهنده‌ی خدمات DNS استفاده کنید، در ادامه نحوه تنظیم DNS پیش‌فرض در ایکس باکس وان و سرعت بخشیدن به اتصال در بازی‌های آنلاین چند نفره به صورت قدم به قدم آورده شده است:

۱) Guide را با فشار دادن دکمه Xbox روی کنترلر کنسول بازی خود باز کنید.

۲) به سمت راست به زبانه System بروید.

۳) Settings را انتخاب کنید.

آموزش مرحله به مرحله تنظیم دی ان اس در ایکس باکس

۴) به پایین به Network بروید.

۵) Network Settings را انتخاب کنید.

۶) تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) را انتخاب کنید.

بهترین روش تنطیم DNS در ایکس باکس

۷) سرورهای DNS موجود در این صفحه را یادداشت کنید. (ممکن است لازم باشد، بعدا این مقادیر را دوباره وارد کنید.)

۸) تنظیمات DNS را انتخاب کنید.

۹) Manual را انتخاب کنید.

۱۰) سرورهای DNS جدید خود را وارد کنید. (برای چند نمونه DNS می‌توانید به جدول ادامه این مطلب مراجعه کنید.)

۱۱) پس از اتمام کار، B را فشار دهید تا از منو خارج شوید، و Xbox اتصال شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود همه چیز به درستی کار می‌کند.

اکنون باید DNS سریع‌تر و خصوصی‌تری برای دسترسی به Xbox Live داشته باشید.

بهترین DNS برای ایکس باکس

اگر هیچ آدرس DNS برای تنظیم در ایکس باکس وان خود پیدا نکرده‌اید، می‌توانید از سرورهای DNS عمومی رایگان استفاده کنید. در جدول زیر می‌توانید بعضی از سرویس‌های DNS محبوب و پرطرفدار رایگان را مشاهده کنید:

تأمین‌کنندهDNS اولیهDNS ثانویه
Google8.8.8.88.8.4.4
Cloudflare1.1.1.11.0.0.1
Quad99.9.9.9149.112.112.112
Shecan178.22.122.100185.51.200.2
Verisign64.6.64.664.6.65.6

 

DNS ایکس باکس خود را شخصی‌سازی کنید

اگرچه در حالت عادی می‌توانید روی DNS اتوماتیک حساب کنید، مواردی پیش می‌آید که کاری از آن بر نمی‌آید. اگر Xbox شما از DNS خودکار استفاده می‌کند و باعث ایجاد محدودیت‌ها و موانع در Xbox Live و بازی‌های چند نفره شده است؛ اکنون می‌دانید که چگونه یک DNS دستی برای برطرف کردن این مشکلات در کنسول بازی خود تنظیم کنید. اگر به جای ایکس باکس از پلی استیشن استفاده می‌کنید، جای نگرانی نیست. آموزش ست کردن DNS در پلی استیشن 5 را هم در یک پست دیگر بلاگ تک نت ارائه داده‌ایم که با جستجو عبارت DNS در بلاگ آن را به‌راحتی پیدا خواهید کرد.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت آموزش تنظیم DNS در ایکس باکس (با تمرکز بر Xbox One) را داشتیم که می‌تواند به شما در دسترسی آسان‌تر به همه‌ی امکانات Xbox Live و بازی‌های آنلاین کمک کند. اگر باز هم مشکلتان برطرف نشد، وقت آن است تا با اینترنت بهتری، آن را امتحان کنید. کافی است با مراجعه به سایت تک نت، سرویس‌های برتر اینترنت خانگی و سازمانی را مشاهده و بر اساس منطقه و نوع استفاده خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. یکی از بهترین راهکارهای دسترسی به اینترنت برای کاربران خانگی، اینترنت TD-LTE است.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.