تالار مقالات بروز تکنولوژی

معنای رانژه خط تلفن چیست و چرا زمان‌بر است؟

اگر برای راه‌اندازی سرویس اینترنت پرسرعت ADSL اقدام کرده یا برای تغییر سرویس فعلی با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات تماس گرفته باشید، حتما با اصطلاح رانژه خط تلفن مواجه شده‌اید. رانژه خط تلفن یا دایر کردن یکی از مراحل راه‌اندازی یا جمع‌آوری سرویس اینترنت پرسرعت ADSL است که توسط مخابرات برای ارائه دهنده اینترنت، صورت می‌گیرد.

در این مقاله از بلاگ تک نت، قصد داریم درباره‌ی معنای رانژه خط تلفن و چرایی زمان بر شدن آن صحبت کنیم. ابتدا به توضیح معنی کلمه رانژه می‌پردازیم و پس از آن به جزئیات این فرایند نگاهی خواهیم داشت. اگر می‌خواهید در مورد مراحل راه‌اندازی سرویس ADSL و فرایند رانژه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

معنی کلمه رانژه چیست؟

اصطلاح رانژه خط تلفن یا همان عبارت رانژه کردن معروف که احتمالا بارها شنیده‌اید، یک اصطلاح مورد استفاده در صنعت مخابرات است. اگر بخواهیم رانژه را به صورت ساده تعریف کنیم، به فرآیندی گفته می‌شود که شرکت مخابرات، ارتباط خط تلفنی شما را در مرکز تلفن نزدیک به محل سکونت، به شرکت ارائه دهنده خدمات یا IPS برقرار می‌کند.

رانژه خط تلفن

همان‌طور که گفتیم، رانژه خط تلفن، فرایندی است که توسط مخابرات و در مرکز مخابراتی به انجام می‌رسد. طی عملیات رانژه کردن خط تلفن، مسیر تلفن مشترک تغییر پیدا کرده و از تجهیزات شرکت ارائه دهنده خدمت عبور خواهد کرد. اعمال این تغییر مسیر، توسط مخابرات و با درخواست شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت صورت می‌گیرد. در نتیجه پیش‌نیاز برقراری اینترنت ADSL مشترک، رانژه شدن خط تلفن و اتصال آن به تجهیزات شرکت ارائه دهنده خدمات در مرکز تلفن نزدیک محل زندگی کاربر است.

معنای رانژه خط تلفن

رانژه شدن خط تلفن چقدر طول می‌کشد؟

رانژه شدن خط تلفن فرایندی خارج از سیستم شرکت ارائه دهنده خدمات ADSL است. این فرایند که با ثبت اولیه درخواست مشترک برای خریداری سرویس ADSL شروع شده و با نامه نگاری ISP با مخابرات ادامه پیدا می‌کند، مسیری زمان بر است. پس از ارسال نامه از شرکت ارائه دهنده خدمات به مخابرات، معمولا بین ۱ تا ۳ روز کاری زمان می‌برد تا خط تلفن رانژه شود.

ثبت درخواست کاربر و فرایند‌های داخلی ارائه دهنده خدمات اینترنت به سرعت پیش می‌رود اما وقتی کار از محیط داخلی ارائه دهنده خارج می‌شود و به سمت مخابرات فرستاده می‌شود، مشمول طی فرایند‌های اداری و فنی است. شرکت‌های اینترنتی معمولا علت کند شدن ارائه خدمات را، تعلل مخابرات در رانژه کردن خط تلفن می‌دانند. البته این مسئله بارها باعث بروز چالش میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ADSL و مخابرات شده و مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته که کماکان تاثیر چشمگیری بر کوتاه‌تر شدن زمان رانژه خط تلفن نداشته است.

مخابرات در مورد معضلات رانژه چی می‌گوید؟

شرکت مخابرات در مورد تاخیر رانژه و درانژه خطوط تلفن، انگشت اتهام را به سوی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات نشانه می‌گیرد. طبق گفته‌ی مخابرات، این شرکت نسبت به رانژه خطوط مشترکین بدون حضور کارشناسان ارائه دهنده خدمات اینترنت تمایلی ندارد. از طرف دیگر شرکت‌های ارائه کننده خدمات هم اعلام می‌کنند که کارشناسانشان امکان ورود به مرکز تلفن را پیدا نمی‌کنند.

شرکت‌های مختلف برای کسب رضایت مشترکین خود، استراتژی‌های متفاوتی را به کار می‌گیرند. تک نت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات اینترنت ADSL با پیگیری مستمر، از طی شدن فرایند دایر و تخلیه کردن خط تلفن مشترکین خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطمینان حاصل می‌کند. وقتی صحبت از زمان راه‌اندازی اینترنت ADSL2+ تک نت می‌شود، برتری این شرکت در ارائه خدمات در زمان کوتاه‌تر اولین وجه تمایز خدمات تک نت است.

هزینه رانژه چقدر است؟

فرایند رانژه خط تلفن یا همان دایر کردن از جمله خدماتی است که با تعرفه‌ی مصوب به مشترکین ارائه می‌شود. بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه‌ی رانژه خط تلفن (دایر کردن) و درانژه (تخلیه) جمعا برابر با ۶۰ هزار تومان است که فقط یک بار در هنگام دریافت خدمات جدید یا تغییر ارائه دهنده اینترنت از مشترک دریافت خواهد شد.

اصطلاحات مربوط به رانژه خط تلفن

هنگام طی شدن فرایند رانژه خط تلفن، ممکن با اصطلاحاتی مواجه شوید که از طرف کارشناسان فنی یا شرکت ارائه کننده اینترنت مطرح شوند. برای این که با این اصطلاحات آشنا باشید و بدانید با چه مسائلی سر و کار دارید، مهم‌ترین‌ها را اینجا آورده‌ایم. اولین اصطلاح مربوط به رانژه، معادل خدماتی آن یعنی دایر کردن است. عملیات رانژه توسط مخابرات با اسم دایر کردن و درانژه با اسم تخلیه شناخته می‌شود. اگر هنگام پیگیری راه‌اندازی اینترنت ADSL خود عبارت‌های دایر کردن و تخلیه را شنیدید، منظور همان رانژه و درانژه است.

اصطلاح دیگری که ممکن است هنگام رانژه به کار برود، پورت است. برای رانژه و درانژه کردن خط تلفن لازم است پورت خالی وجود داشته باشد و فرایند تخصیص آن در مرکز مخابرات به انجام برسد. سومین اصطلاحی که ممکن است به آن بربخورید، MDF است که مخفف Main Distribution Frame بوده و به معنای توزیع کننده‌ی اصلی خطوط ورودی و خروجی در یک مرکز مخابراتی است. هر سه این اصطلاحات ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. برای رانژه شدن خط تلفن شما، باید یک پورت خالی در MDF مرکز مخابراتی وجود داشته باشد.

فرایند رانژه خط تلفن در تک نت

با خرید اینترنت ADSL از تک نت، مراحل راه‌اندازی سرویس خریداری شده شروع می‌شود. تفاوت تک نت از همین مراحل اولیه، مشخص خواهد بود. با سفارش اینترنت ADSL از تک نت، مراحل مورد نیاز برای راه‌اندازی اینترنت پرسرعت شما در اسرع وقت شروع خواهد شد و تمام فرایند‌های لازم از جمله رانژه خط تلفن یا دایر کردن آن، با پیگیری مستمر کارشناسان تک نت با بیشترین سرعت ممکن به انجام خواهد رسید. پس از آن، با تحویل سرویس ADSL می‌توانید از اینترنت با کیفیت، پایدار و قابل اطمینان تک نت، لذت ببرید.

رانژه خط ADSL تلفن

  • سخن پایانی

در این مقاله از بلاگ تک نت در مورد یکی از مراحل راه‌اندازی اینترنت ADSL یعنی رانژه کردن خط تلفن صحبت کردیم. نگاهی به تعریف اصطلاح رانژه داشتن و فرایند رانژه کردن خط تلفن را توضیح دادیم. همان‌طور که در این مطلب گفته شد، رانژه کردن خط تلفن فرایندی خارج از سیستم شرکت ارائه دهنده اینترنت و زمان بر است. با این حال ما در تک نت، سعی می‌کنیم تمام مراحل راه‌اندازی خدمات اینترنت ADSL2+ تک نت در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد. با سفارش اینترنت ADSL تک نت می‌توانید در کمترین زمان، بیشترین کیفیت و پایداری سرویس را داشته باشید. همین حالا برای دریافت اینترنت ADSL پرسرعت و قابل اطمینان تک نت کلیک کنید.

مقالاتی که شما دوست دارید

Comments are closed.