تالار مقالات بروز تکنولوژی

راه‌های مؤثر برای افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید

سرعت پایین اینترنت در گوشی اندروید، می‌تواند به یک چالش جدی برای کاربران تبدیل شود. اگر تا به حال تجربه ساعت‌ها انتظار برای دانلود یک فایل 1 گیگابایتی را داشته‌اید و در آخرین لحظه با خطای «دانلود ناموفق» روبرو شده‌اید، اهمیت این موضوع را درک خواهید کرد. وقتی در حال تماشای یک فیلم یا سریال از پلتفرم‌های پخش ویدئو آنلاین هستید و مدام کیفیت تصویر افت می‌کند یا بدتر از آن با علامت بارگذاری مواجه می‌شوید، شاید بخواهید بلایی سر گوشی بیاورید ولی این راه درست حل این مسئله نیست.

سرعت پایین اینترنت در گوشی اندرویدی شما می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که هر کدام درمان مربوط به خود را دارند. برخی از این راه‌های افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید بسیار ساده هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به تغییر تنظیمات گوشی داشته باشند. مطمئن باشید که یکی از این راه‌حل‌ها احتمالا برای موقعیت شما مؤثر خواهد بود و در آینده از سرعت اینترنت سریع‌تر لذت خواهید برد. البته توجه داشته باشید که این روش‌ها فقط در صورتی سرعت اینترنت شما را افزایش می‌دهند که مشکل از بخش‌هایی که تغییر می‌دهید باشد. اگر همه چیز به‌درستی کار می‌کند، باید به فکر تغییر و پیدا کردن اینترنت سریع‌تر (چه اپراتور تلفن همراه، چه ارائه‌دهنده اینترنت و  یا حتی یافتن سرویس اینترنت با مودم جیبی) یا گوشی جدیدتری باشید.

یک‌بار گوشی را روی حالت هواپیما قرار دهید

شاید این راه زیادی ساده به نظر برسد، اما با قطع ارتباط با شبکه‌ی تلفن همراه و اتصال مجدد به آن، ممکن است حالت اتصال تغییر کند و بتوانید با سرعت بیشتری به اینترنت همراه دسترسی داشته باشید. این اتفاق می‌تواند سرعت اینترنت در گوشی اندروید شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

دلیل این امر در نحوه دریافت سرویس اینترنت گوشی هوشمند اندرویدی شما نهفته است. در سراسر جهان، دکل‌های مخابراتی متعددی وجود دارد، از جمله چندین دکل در مجاورت مکان شما. همان‌طور که در اطراف شهر خود حرکت می‌کنید، تلفن هوشمند شما به طور مداوم به دکل‌های تلفن همراه مختلف در مجاورت محل کار یا زندگی شما متصل می‌شود و به دنبال آنتنی است که لزوما نزدیک‌ترین نیست، بلکه بهترین گزینه موجود برای برقراری اتصال سریع به اینترنت است و در نتیجه سیگنال شما را تقویت می‌کند.

راه‌هایی برای افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید

با این حال، مواردی وجود دارد که تلفن هوشمند اندرویدی شما نمی‌تواند به چنین آنتنی متصل شود و برای ایجاد اتصال مناسب نیاز به مداخله دارد. اینجاست که عمل ساده روشن و خاموش کردن حالت هواپیما مؤثر است. با فعال کردن آن، تلفن هوشمند شما تمام ارتباطات بی‌سیم را در دستگاه شما غیرفعال می‌کند و با خاموش کردن مجدد آن، بلوتوث و وای فای و همچنین شبکه تلفن همراه شما را دوباره وصل می‌کند که منجر به اتصال خودکار به بهترین دکل تلفن همراه موجود می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد که سرعت اینترنت در گوشی اندروید خود را افزایش دهید.

برای استفاده از این روش برای افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید، کافی است از قسمت نوتیفیکیشن، گزینه‌ی Airplane Mode را فعال کنید و پس از ۲۰ الی ۳۰ ثانیه دوباره آن را غیرفعال کنید.

کش را پاک کنید و برنامه‌های باز را ببندید

هنگام مرور وب‌سایت‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که بیشتر به آن‌ها مراجعه می‌کنید، مرورگر شما داده‌ها را ذخیره می‌کند تا زمان بارگذاری را برای بازدیدهای بعدی کاهش دهد. در حالی که این مکانیسم کش به ظاهر می‌تواند سرعت اینترنت را با تسریع دسترسی به سایت‌های آشنا افزایش دهد، داده‌های ذخیره شده بیش از حد می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و منجر به کندی اینترنت شود، زیرا مرورگر شما باید کش بزرگ‌تری را مدیریت کند. برای پاک کردن حافظه پنهان در گوشی اندروید خود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از مرورگر خارج شوید
  • نماد برنامه را در منوی گوشی فشار داده و نگه دارید
  • اطلاعات برنامه را انتخاب کنید
  • به پایین اسکرول کنید و روی Clear Cache ضربه بزنید

داشتن تعداد بیش از حد تب‌های باز در مرورگر و برنامه‌های فعال نیز می‌تواند تقاضای زیادی را برای اینترنت شما ایجاد کند که منجر به کاهش سرعت اینترنت در گوشی اندرویدی شما و عملکرد دستگاه می‌شود. در بیشتر موارد، تلفن شما به طور خودکار این تب‌ها و برنامه‌ها را در حالت خواب عمیق قرار می‌دهد تا از این مشکل جلوگیری کند، اما همیشه اینطور نیست. می‌توانید برای افزایش سرعت اینترنت در اندروید این برنامه‌ها و تب‌های مرورگر را ببندید.

تنظیمات APN خود را تغییر دهید و تنظیمات شبکه را بازنشانی کنید

تنظیمات APN معمولا پس از وارد کردن سیم کارت به طور خودکار در دستگاه شما پیکربندی می‌شود. با این حال، در موارد نادر، این تنظیمات ممکن است به درستی پیکربندی نشوند و در نتیجه اتصال اینترنت به طور کامل قطع شود یا سرعت اینترنت پایین بیاید. خوشبختانه می‌توانید این مشکل را حل کرده و با تنظیم تنظیمات APN شاهد افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید خود باشید. برای دسترسی و ویرایش تنظیمات APN در دستگاه Android خود، این مراحل را دنبال کنید:

  • به تنظیمات دستگاه بروید
  • از کادر جستجو در بالای صفحه برای پیدا کردن تنظیمات APN استفاده کنید
  • برای دریافت تنظیمات APN صحیح، با شرکت مخابراتی خود تماس بگیرید یا وب سایت آن را بررسی کنید
  • تنظیمات APN ارائه شده توسط شرکت مخابراتی خود را وارد کنید

بعد از پیکربندی APN در گوشی خود، می‌توانید به سراغ بازنشانی تنظیمات ارتباطی بروید. هنگامی که با اتصال کند اینترنت در تلفن Android خود سروکار دارید، یکی از راه‌حل‌های افزایش سرعت اینترنت، بازنشانی تنظیمات شبکه است. در تلفن خود، باید:

  • تنظیمات را باز کنید
  • به پایین اسکرول کنید و روی System ضربه بزنید
  • روی Reset options ضربه بزنید
  • بازنشانی Wi-Fi، Mobile & Bluetooth را انتخاب کنید
  • برای تکمیل فرایند روی Reset settings ضربه بزنید

این اقدام تمام پیکربندی‌های شبکه، از جمله تنظیمات Wi-Fi، داده تلفن همراه و بلوتوث را دوباره از اول تنظیم می‌کند. به خاطر داشته باشید که نام‌ها و مکان‌های دقیق منوهای تنظیمات در اندروید بین سازنده‌ها متفاوت است. این راه می‌تواند به افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید شما کمک قابل توجهی بکند.

حالت Data Saver را خاموش کنید

حالت ذخیره داده یک ویژگی حیاتی در گوشی اندرویدی است و در مواقعی اگر گوشی اندروید تشخیص دهد که این گزینه به نفع شماست، به طور خودکار فعال می‌شود. با این حال، دقت و کارآمدی عملکرد آن متفاوت است. گاهی اوقات، سودمند است، در حالی که گاهی اوقات، ممکن است ایده‌آل نباشد.

بهترین راه برای افزایش سرعت اینترنت در گوشی اندروید

زمانی که در مناطق تحت پوشش ضعیف شبکه هستید یا وقتی که باتری دستگاه شما به شدت کم است، این حالت می‌تواند فعال شود و در نتیجه مصرف داده کاهش پیدا کند که منجر به کندی سرعت اینترنت در بعضی سناریو‌ها خواهد شد. غیرفعال کردن این حالت یک فرایند ساده است، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات گوشی اندروید خود شوید
  • روی قسمت جستجو ضربه بزنید و Data را تایپ کنید
  • Data Saver را در نتایج انتخاب کنید

در برخی از تلفن‌های اندرویدی، ممکن است مجبور شوید برای یافتن منوی Data Saver، وارد قسمت Data Usage شوید. اگر در حال حاضر فعال است، برای غیرفعال کردن آن، به سادگی روی کلید ضربه بزنید. شایان ذکر است که اگر نمی‌توانید این ویژگی را پیدا کنید، ممکن است در دستگاه شما وجود نداشته باشد.

به‌روزرسانی‌های خودکار را غیرفعال کنید

به‌روزرسانی‌های خودکار چه برای خود سیستم عامل گوشی، چه برای برنامه‌های نصب شده می‌تواند روی سرعت اینترنت شما تاثیر بگذارد. این به‌روزرسانی‌ها در پس زمینه به سرورهای مرتبط متصل شده و داده‌های لازم را از آن‌ها دانلود می‌کنند. کافی است با ورود به تنظیمات گوشی، به‌روزرسانی‌های خودکار را غیرفعال کنید و از این طریق سرعت اینترنت در گوشی اندروید را افزایش دهید. برای غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار گوشی، کافی است وارد تنظیمات شده و در بخش Updates گزینه مربوط به دانلود و نسب خودکار به‌روزرسانی‌ها را خاموش کنید.

تنظیمات DNS خود را بررسی کنید

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث کندتر شدن سرعت اینترنت در اندروید شود، استفاده از DNS است. البته یک سرویس DNS نمی‌تواند روی سرعت دانلود شما تأثیر منفی بگذارد اما می‌‌تواند در کم و زیاد شدن زمان لود شدن یک وب‌سایت نقش داشته باشد. اگر سایت‌ها برای شما دیر باز می‌شوند و زمان زیادی برای بارگذاری نیاز دارند، ممکن است مشکل از DNSای که ست کرده‌اید باشد.

اگر تا به حال هیچ DNSای روی گوشی اندروید خود تنظیم نکرده‌اید، مشکل نمی‌تواند این باشد و می‌توانید این بخش را رد کنید. اگر پیش از این خودتان به صورت دستی DNS در تنظیمات گوشی وارد کرده‌اید، ممکن است یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت در اندروید شما، تغییر تنظیمات DNS باشد.

برای این کار کافی است وارد تنظیمات گوشی خود شده و در بخش Network وارد تنظیمات DNS شوید. البته ممکن است این آیتم منوی تنظیمات در هر گوشی در قسمت متفاوتی قرار گرفته باشد. برای پیدا کردن آن، می‌‌توانید از بخش جستجوی تنظیمات گوشی خود استفاده کنید و عبارت DNS را تایپ کنید. پس از باز شدن صفحه‌ی مربوط به DNS، آن را روی حالت اتوماتیک بگذارید.

اینترنت را عوض کنید!

اگر همه‌ی راه‌های افزایش سرعت اینترنت در اندروید را امتحان کردید و تغییر چشمگیری دیده نشد، وقت آن است که به فکر تعویض ارائه‌دهنده‌ی اینترنت خود باشید. این مسئله شامل چند بعد می‌شود. اول این که می‌توانید به جای تکیه بر اینترنت گوشی، از اینترنت خانگی یا جیبی استفاده کنید. راه دوم هم تأثیر کمتری دارد، تعویض اپراتور تلفن همراه شما است. این کار از طریق خرید سیم کارت جدید یا ترابرد شماره‌ی خودتان به اپراتور متفاوت امکان‌پذیر خواهد بود.

در سناریوی اول، اگر بخواهید برای افزایش سرعت اینترنت در اندروید به جای اینترنت موبایل از سرویس‌های اینترنت پرسرعت خانگی استفاده کنید، می‌توانید سراغ سرویس‌های TD-LTE، پهنای باند اختصاصی (اینترنت پهنای باند اختصاصی تک نت) و یا ADSL بروید. یکی از بهترین تأمین‌کنندگان اینترنت در بازار کشور، تک نت است که برای هر کاربری یک راه‌حل مناسب ارائه می‌دهد.

اینترنت بهتر برای افزایش سرعت در گوشی اندروید

تک نت با تنوع بالا در سرویس‌ها، بسته‌های اینترنت و مودم‌ها می‌تواند برای هر کاربر در هر موقعیتی یک سرویس ارزشمند ارائه کند. تک نت حتی برای افرادی که دائما در سفر هستند و آرام و قرار ندارند هم یک سرویس اینترنت عالی ارائه می‌دهد. با خرید سرویس‌های اینترنت با مودم جیبی تک نت می‌توانید در هر شرایطی که هستید، به بهترین اینترنت کشور با سرعت بالا و قابلیت اطمینان مطلوب دسترسی داشته باشد.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت، راه‌های افزایش سرعت اینترنت در اندروید را مورد بررسی قرار دادیم. ابتدا چند راه که از نظر نرم‌افزاری و سیستم‌های گوشی مشکل را برطرف یا کم‌تر می‌کنند معرفی کردیم و پس از آن، یک راه آسان و سریع برای افزایش سرعت اینترنت در اندروید را معرفی کردیم. در پایان از شما دعوت می‌کنیم سرویس‌های اینترنت تک نت را که تنوع و انعطاف بالایی دارند مشاهده کنید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.