تالار مقالات بروز تکنولوژی

تفاوت هاست و سرور چیست؟

سرور چیست و با هاست چه تفاوت هایی دارد؟ 🧐 این سوالی است که می خواهیم در این مقاله به صورت کامل به آن پاسخ دهیم! جامعه‌ی ما امروزه بر مداری مبتنی بر فضای مجازی پایدار گردیده است. همه‌ی ما می‌دانیم که این فضا تاثیر بسیار زیادی در زندگی انسان دارد و امور بسیاری در این فضا سازماندهی می‌شود. حال اگر به صورت کامل با فضای مجازی یا مشتقات آن آشنایی داشته باشید، حتما کلماتی همچون سرور، هاست، هاستینگ یا … را شنیده‌اید. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که سرور چیست و این سرویس‌ها به چه دردی می‌خورند یا چه تفاوتی  با یکدیگر دارند؟ تا انتها با تک نت همراه باشید تا به پاسخ این سوال ها دست یابید!💥

💡سرور چیست؟

سرور چیست؟ این سوالی است که می خواهیم در ابتدا به آن پاسخ دهیم. به طور کلی سرور به یک کامپیوتر همیشه روشن گفته می‌شود که همیشه در دسترس عموم افراد هم هست. زمانی که سرور فقط به یک شبکه یا یک وب سایت داخلی محدود باشد، به آن سرور تحت شبکه می‌گوییم‌.

سرور‌های تحت شبکه وظیفه فرماندهی شبکه‌های مختلف در تمامی کامپیوترها را دارند و نیازهای این شبکه‌ها را به خوبی برطرف می‌کنند. حال اگر ما این شبکه‌ها را بسیار گسترده در نظر بگیریم و آن‌ها را حاصل از به وجود آمدن قطعات مختلف بدانیم که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند، با سخت افزارها و کامپیوترهای مختلف و همیشه در دسترسی روبرو می‌شویم که به آنها سرور‌های اینترنتی می‌گویند. به عبارت دیگر پاسخ سرور چیست را می توانیم بگوییم که سرور یک مکان ذخیره سازی برای وب سایت‌ها و  بلاگ‌های مختلف است که با محتوای این بلاگ‌ها آشنایی دارد و آن ها را نگهداری می‌کند تا  در زمان لزوم، آن‌ها را به کار بگیرد.

💡عملکرد سرور به چه صورت است؟🧐

 حالا که به پاسخ سوال سرور چیست رسیدیم، بد نیست با عملکرد سرور نیز آشنا شویم. این سرورها باید در هر ساعتی از شبانه روز بر روی پهنای اینترنت پر سرعت یا پهنای باند اینترنت کم سرعت وجود داشته باشند و تمامی اطلاعات مربوطه را به شما عزیزان ارائه دهند. سرورها در دو نوع کامپیوتر کار می‌کنند. کامپیوتری که سرویس می‌دهد و کامپیوتری که سرویس می‌گیرد! 💥

 زمانی که شما به مرورگر و وب سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنید تا از آنها اطلاعات گوناگون را دریافت کنید، در اصل به عنوان یک سرویس گیرنده شناخته می‌شوید. همان کامپیوتر یا سروری که در آن سوی شبکه به شما خدمات و اطلاعات مختلف می‌دهد، همان سرویس دهنده هست. اگر به دنیای اینترنت توجه بیشتری کنیم، به خوبی درک می‌کنیم که به طور کلی اینترنت فضایی است که از سرورها و کلاینت‌ها تشکیل شده است. حال اگر هر کدام از این دسته‌ها وجود نداشته باشند، این شبکه جهانی نیز می‌تواند با مشکل روبرو شود. 

سرور چیست

💡انواع سرور چیست و چه کاربرهایی دارد؟

در ادامه این مقاله قصد داریم به 3 مورد از انواع سرورها بپردازیم و اگر شما نیز قصد دارید با انواع سرور ها آشنا شوید، ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

ایمیل سرور

یکی از متداول‌ترین سرورهایی که در هر وب سایتی وجود دارد، ایمیل سرور است.  در واقع وظیفه‌ی اصلی این نوع از سرورها این است که اطلاعات الکترونیکی سایت‌ها را به کاربران ارائه دهند و  پیام‌های هر سایتی را به ایمیل کاربران ارسال نمایند.  یکی از شفاف‌ترین تفاوت‌هایی که برای سرورها و  هاست‌ها در نظر گرفته شده است، همین استفاده از ایمیل سرور می‌باشد. در اصل هاست با توجه به سرور الکترونیکی هر سایت، امکانات و محتواهای ایمیلی مختلف را در اختیار یک کاربر قرار می‌دهد.

پروکسی سرور

این سرورها نسبت به سرورهای دیگر متمایز هستند و تقریبا به صورت بینابین عمل می‌کنند.  پروکسی سرورها به مدیریت درخواست‌هایی می‌پردازند که از کلاینت‌ها برخواسته است.  این سرورها بین کلاینت‌ها و سایتهای خارجی قرار می‌گیرند.  علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است پروکسی سرور مانند یک فایروال عمل کند و  کارایی، ارتباطات و اشتراک ارتباطات با دیگر وب سایت‌ها را بهبود ببخشد.

سرور پلتفرم

به چند سروری که می‌توانند کلیه‌ی دستورات پلتفرمی را  به وب سایت‌ها ارسال کنند، سرورهای پلتفرمی گفته می‌شود. این سرورها توانایی این را دارند که در مدت زمانی کوتاه کلیه‌ی اطلاعات را منتقل کنند. به همین دلیل بیشتر اوقات از سرورهای پلتفرم به عنوان مناسب‌ترین سرور برای سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

سرور ارتباطی

 همان طور که از نام این سرور مشخص است، زمانی که قرار است شما ارتباطات سایت را با دیگر وب سایت‌ها تنظیم کنید، باید از سرور ارتباطی استفاده نمایید.  این سرورها قابلیت این را دارند که اطلاعات مورد نیاز را به کاربران مختلف ارسال کنند و  سرویس‌های مختلف را نیز از نظر  امنیت تحت نظارت قرار دهند.

💡هاستینگ چیست؟🧐

یکی دیگر از مفاهیمی که در دنیای اینترنت بسیار پرکاربرد است، کلمه‌ی هاست می‌باشد. حال اینجا سوال پیش می‌آید که هاست چیست؟ 🧐

به بخشی از سرورهای مختلف که اطلاعات گوناگون و محتواهای هر سایتی را بر روی شبکه‌ی آن سایت قرار می‌دهند، هاست گفته می‌شود. اگر شما وارد فضای هاست شوید، با مجموعه‌ای از تصاویر، ویدیوها، عکس‌ها و فایل‌ها روبرو می‌شوید که هر کدام از آن‌ها تحت پشتیبانی شبکه قرار گرفته‌اند. به این ترتیب است که شما می‌توانید سایت خود را جهانی کنید و به تمامی کاربران از سرتاسر جهان امکان ورود به سایت را بدهید.

با این اوصاف می‌توانیم بفهمیم که هاست‌ها زیر مجموعه‌ی سرورها به شمار می‌آیند و همین موضوع می‌تواند یکی از بارزترین تفاوت‌های بین هاست و سرور را به شما برساند. 

به عبارت ساده‌تر شما در فضای هاست می‌توانید مانند مغازه‌ای که آن را اجاره کرده‌اید، محصولات و کالاهای مختلف را به نمایش عموم افراد بگذارید و آن‌ها را از طریق فضای مجازی بفروشید.

💡انواع هاست

اگر تا اینجا مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما می توانید به سوالاتی مانند سرور چیست و چه مدل هایی دارد، پاسخ دهید. همچنین اکنون میدانید که هاست چیست و چه ویژگی هایی دارد. ناگفته نماند که در ادامه نیز قصد داریم به انواع هاست نیز اشاره کنیم و اگر شما علاقه مند به دانستن انواع هاست هستید، ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

هاست اشتراکی: 

 هاست اشتراکی به همان بخش‌هایی گفته می‌شود که به صورت یک مغازه اجاره می‌شوند. در واقع هر سروری متشکل از چندین هاست است که به این هاست‌ها، هاست اشتراکی گفته می‌سود. از مزایای این هاست می‌توانیم به هزینه‌های کم آن اشاره کنیم. 

هاست اختصاصی: 

به هاست‌هایی که در سرورهای مختلف فقط به یک ‌مشتری تعلق پیدا می‌کنند، هاست اختصاصی گفته می‌شود. این کار بدین معنا انجام می‌شود که شما تمام منابع و محتواهای وب سایت خود را به خودتان اختصاص بدهید.

هاست مجازی

 هاست مجازی به گونه‌ای از هاست‌ها گفته می‌شود که به عنوان پشتیبان مورد استفاده قرار می‌گیرند.  این نوع از هاست بهترین نوع از هاست‌ها به شمار می‌آید و به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران نمی‌توانند محدودیت موتورهای جستجوگر گوگل را متوجه شوند. 

💡مثالی کوتاه از تفاوت سرور مجازی و هاست

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت این دو سرویس را به صورت یک مثال برای شما عزیزان تشریح کنیم،می‌گوییم که یک رستوران را به ذهن خود بیاورید که در آن هم خدمت‌گذاران وجود دارند و هم کارآفرینان.

 حال اگر ما به نحوه‌ی عملکرد میزبان و خدمت گذار توجه داشته باشیم، به خوبی می‌توانیم فرق بین هاست و سرور را بفهمیم. در ادامه بیشتر با این مفهوم آشنا می‌شوید.

💡تفاوت هاست با سرورچیست؟🧐

همان طور که گفتیم، ما باید برای فهم تفاوت این دو مفهوم یک رستوران را در نظر داشته باشیم. به طور کلی سروری که وظیفه‌ی میزبانی از وب سایت را به عهده دارد، باید تمام قسمت‌های این سایت را در اختیار کاربران و مشتریان سایت قرار دهد اما اگر شما یک هاست را اجاره کنید،  فقط بخشی از این سرور را می‌توانید به کار ببندید. پس باید در جواب سرور چیست، بگوییم که سرور یک فضای گسترده است که می‌تواند صدها هاست را درون خود جای بدهد و هاست هم زیر مجموعه‌ی سرور به شمار می‌آید.

سرور چیست

💡مزایای استفاده از سرور

  • شما می‌توانید با استفاده از سرورها، خدمات ابری را میهمان سایت خود کنید و هزینه‌های مربوطه را نیز تا حد زیادی کاهش دهید. 
  • سرورها قابلیت این را دارند که کسب و کار شما را به صورت مجدد بازیابی کنند و  آن را تداوم ببخشند.
  • سرورها به فضای فیزیکی زیادی نیاز ندارند و از این نظر نیز یک انتخاب بسیار مناسب به شمار می‌آیند.
  • اگر در شرکت خود فرد متخصص به آی‌تی را استخدام نکرده‌اید، می‌توانید با استفاده از سرور در انواع گوناگون نیاز به متخصص آی‌تی را  برطرف کنید.
  • سرورها سبب افزایش کارایی سایت شما می‌شوند.

💡مزایای استفاده از هاست

  • به طور کلی هاست‌ها به عنوان میزبانی در دسترس شناخته می‌شوند که در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  • هاست نسبت به سرور انعطاف پذیری بالایی دارد و این امر نیز یکی از مزایای هایت به شمار نی‌آید.
  • هاست‌ها نسبت به سرورها هزینه‌ی کمتری دارند و  می‌توانند مدیریت هزینه برای یک شرکت یا یک سازمان را به بهترین شیوه پیش ببرند.
  • در وب سایت‌هایی که از طریق هاست از مشتریان خود میزبانی می‌کنند، امنیت داده‌ها بسیار زیاد است.

💡نکات کلیدی در مورد استفاده از هاست و سرورها

  • باید بدانید که برخی از سرورها و هاست‌ها از نظر پشتیبانی ضعیف عمل می‌کنند. از این رو باید بهترین هاست و سرور را متناسب با محتوای سایت خود انتخاب کنید.
  • شما باید برای دامنه‌ی هاست و سرور، بهترین نام دامنه را انتخاب کنید.
  • باید توجه داشته باشید که هنگام انتخاب سرور، پهنای باند اختصاصی و  ترافیک سایت خود را نیز در نظر داشته باشید.
  • سعی کنید مدام سایت خود را از نظر سرور و هاست آپدیت کنید تا رتبه‌ی وب سایت شما افزایش پیدا کند. 

💡سخن پایانی

سرور چیست و چه تفاوت هایی با هاست دارد سوالی بود که در این مقاله به صورت مفصل به آن اشاره کردیم. امروزه استفاده از فضای مجازی افزایش پیدا کرده است و بیشتر افراد به دنبال این هستند که  با استفاده از این فضا، کسب و کار خود را رونق دهند اما لازمه‌ی این کار این است که شما با مفاهیم مختلف این فضا آشنا باشید. در این مقاله ما در تک نت تلاش کردیم که شما عزیزان را با سرورها و هاست‌های فضای مجازی و تفاوت این دو سرویس آشنا کنیم تا از آن‌ها به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.