تالار مقالات بروز تکنولوژی

Ibgp چیست | کامل ترین توضیحات در مورد Ibgp

معمولا برای این که اطلاعات مسیریابی را با هم تبادل کنند و به سیستم‌های خود مختار دسترسی پیدا کنند، از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها بی جی پی است. پروتکل BGP را به عبارتی یک اداره پست مجازی می‌نامند که می‌تواند مسیرهایی که برای انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرند را شناسایی کند و در نهایت بهترین مسیر را انتخاب کند. برای این که بدانید Ibgp چیست و چه تفاوتی با BGP دارد، باید ابتدا با BGP آشنا شوید. با ما همراه باشید.

Ibgp چیست؟

پروتکل‌های دروازه مرزی داخلی یا IBGP به نوعی از پروتکل‌ها گفته می‌شود که اطلاعات مربوط به مسیریابی را با as اشتراک گذاری می‌کنند. زمانی شما می‌توانید از این پروتکل استفاده کنید که چندین مسیر مختلف به صورت همزمان از پی بی جی خارجی بیرون بیایند. با استفاده از این پروتکل، روترهایی که در لبه قرار دارند، می‌توانند اطلاعات مسیریابی را با پروتکل‌های داخلی اشتراک گذاری کنند و اتصالات اضافی شبکه‌های اینترنتی را نیز فعال کنند. این پروتکل می‌تواند با استفاده از سیاست‌های مسیریابی، بهترین مقصد و مسیر را انتخاب کند.

در تک نت بخوانید: رایانش ابری چیست به زبان ساده

همه چیز درباره BGP

قبل از این که بدانید تفاوت bgp خارجی و  Ibgp چیست، باید همه چیز را در مورد BGP بدانید. این که BGP چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه عمل می‌کند، به شما کمک می‌کند که مسیریابی داده‌ها را بهتر انجام دهید. bgp که مخفف عبارت «Border Gateway Protocol» است، به معنای پروتکل دروازه مرزی ترجمه شده. این پروتکل مخصوص مسیریابی است و می‌تواند داده‌ها و اطلاعات مهم اینترنتی را بین دستگاه‌های مختلف تبادل کند. در واقع تمامی تصمیماتی که در مورد مسیریابی شبکه گرفته می‌شوند، به BGP بستگی دارند.

از زمانی که شبکه‌های جهانی اینترنتی برای اولین بار فرموله شدند، افراد با پرداخت هزینه‌های بالا سعی می‌کردند به شبکه وصل شوند؛ چرا که تغییرات داینامیکی نمی‌توانستند به حصول بپیوندند. پس از آن که شبکه‌های اینترنتی گسترش پیدا کردند و کاربران این شبکه‌ها نیز زیاد شدند، دیگر مسیرهای ثابت موجود کافی نبودند. در چنین شرایطی  پروتکل‌های هوشمندتر و پیشرفته‌تری به وجود آمدند. معمولا برای برطرف کردن نیاز به مسیریابی پیشرفته و پر سرعت، از پروتکل BGP استفاده می‌شود.

Ibgp چیست

پروتکل BGP چگونه کار می‌کند؟

در این بخش قبل از این که بدانیم تفاوت  BGP و Ibgp چیست، می‌خواهیم با نحوه عملکرد BGP آشنا شویم. با استفاده از این پروتکل سیستم‌هایی که خود مختار هستند، می‌توانند اطلاعات لازم برای مسیریابی را به دست آورده و آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.  پروتکل BGP با استفاده از جداول مسیریابی می‌تواند پکت‌های داده‌ای شبکه‌های اینترنتی را مدیریت کند. پورت‌ها و اتصالات مختلفی در سیستم عملکردی پی بی جی وجود دارند که در نهایت باعث می‌شوند بهترین مسیر برای انتقال و دریافت داده‌ها انتخاب شود. برای مثال:

  • با انتخاب open می‌توانید یک نشست بی جی پی را برای اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات ایجاد کنید.
  • با انتخاب گزینه آپدیت می‌توانید مسیرهایی که جدید هستند یا اصلاح شده‌اند را به خوبی بررسی کنید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به دست بیاورید.
  • در مرحله بعد باید گزینه keepalive را انتخاب کنید. این گزینه باعث می‌شود که پیام‌های معمولی و پیام‌های مربوط به بخش open تایید شوند. در نهایت روترهایی که مخصوص برقراری اتصالات هستند، پیامی مبنی بر حفظ نشست ایجاد شده از قبل را دریافت می‌کنند.
  • در این مرحله با انتخاب گزینه نوتیفیکیشن می‌توانید نشست را لغو کنید. در واقع می‌توان گفت که پروتکل BGP بهترین مسیر را برای تبادل داده‌های مختلف به شما معرفی می‌کند. پس با حذف نشست‌های مربوط به این عوامل امکان گمراه شدن داده‌ها وجود دارد. جهت جلوگیری از اتفاقات این چنینی بهتر است که نشست را حذف نکنید.

در تک نت بخوانید: آی پی فون چیست و چگونه کار میکند؟

بررسی ویژگی‌های BGP

در ادامه می‌خواهیم شما را با برخی از ویژگی‌های مهمی که پروتکل BGP دارد، آشنا کنیم. زمانی که شما این ویژگی‌ها را بدانید، می‌توانید بفهمید که تفاوت پروتکل BGP و ibgp چیست. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. پیکر بندی داخلی سیستم خودکار:

به دلیل این که پروتکل BGP نوعی سیستم خود مختار را ایجاد می‌کند، بنابراین پیکر بندی آن طوری انجام می‌شود که دو سیستم مستقل از هم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع بدون استفاده کردن از پروتکل BGP دو سیستمی که استقلال دارند، قادر به برقراری ارتباط با هم و تبادل اطلاعات با یکدیگر نخواهند بود.

2.      پشتیبانی از امنیت:

شاید تعجب کنید اما باید بدانید که پروتکل BGP نیز همانند پروتکل ibgp هیچ گونه امنیتی را از خود بروز نمی‌دهد اما به دلیل استفاده از ابزارهای مختلف در آن‌ها، میزان امنیت بالایی برایشان در نظر گرفته شده است. این یعنی مدیران وب سایت در کنار استفاده کردن از پروتکل BGP می‌توانند امنیت شبکه را نیز با استفاده از ابزارهای این پروتکل افزایش دهند.

3. پشتیبانی از CIRD:

برای این که آدرس‌های اینترنتی تشخیص داده شوند، از CIRD استفاده می‌شود. با توجه به این که پروتکل پی بی جی قادر به پشتیبانی کردن از CIRD است، می‌توان آدرس‌های آی پی را به راحتی مدیریت کرد و آن‌ها را به صفحات مختلف تخصیص داد.

Ibgp چیست

4. حفظ ‌پهنای باند شبکه:

برای این که یک سازمان بتواند بیشترین بهره را با استفاده از یک شبکه اینترنتی ببرد، نیاز به اینترنت پر سرعت با پهنای باند بالا احساس می‌شود. لازم به ذکر است که یکی از ویژگی‌های مهم پروتکل BGP این است که می‌تواند از پهنای باند شبکه پشتیبانی کند. برای تسهیل انتقال کارآمد شبکه می‌توان از این پروتکل خاص استفاده کرد.

5. قابل اجرا روی TCP:

پروتکل BGP جزو آن دسته از پروتکل‌هایی است که با سایر پروتکل‌های مجازی مثل پروتکل کنترل انتقال هماهنگ است. با اطمینان از هماهنگی این دو پروتکل، می‌توان از ارسال و دریافت داده‌ها در سر تا سر شبکه‌های مجازی اطمینان حاصل کرد. پروتکل BGP حتی می‌تواند با سوکت‌های امن شبکه یا SSL، شبکه خصوصی مجازی یا VPN و لایه TLS که مخصوص امنیت شبکه است، هماهنگ شود و فرآیند انتقال داده‌ها و دریافت آن‌ها را به خوبی انجام دهد.

6. دسترسی به اطلاعات مسیر:

در سیستم که مخصوص تبلیغات پروتکل BGP است، یک بخش خاص برای دستیابی به مسیر در نظر گرفته شده است. به کمک این بخش شما می‌توانید مقاصدی که در دسترستان هستند را ببینید و مقصد بعدی را انتخاب کنید.

7. پشتیبانی از پارادایم Next-hop:

پارادایم Next-hop شاید نامی آشنا برای شما نباشد؛ اما برای برقراری ارتباطات اینترنتی بسیار مهم است. زمانی که شما بخواهید بهینه‌ترین روتر را برای بسته خود انتخاب کنید، این نوع از پارادایم به کارتان می‌آید. در واقع پارادایم مذکور حکم می‌کند که بسته شما از میان روترهای موجود، بهترین آن‌ها را انتخاب کرده و از آن استفاده کند. با توجه به این امر، شما می‌توانید اتصالات اینترنتی خود را به گونه‌ای بهینه سازی کنید که شبکه عملکرد پر سرعتی را از خود نشان دهد؛ چرا که پروتکل BGP از این پروتکل پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت دیگر نیاز نیست که وب سایت‌های مختلف پروتکل BGP را پیکر بندی کنند.

Ibgp چیست

پروتکل bgp در سیسکو

حال که با همه چیز درباره bgp آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پروتکل bgp در سیسکو چیست؟ سوئیچ‌های سیسکو گونه‌ای از سوییچ‌های شبکه هستند که می‌توانند امنیت، مقیاس پذیری و عملکرد یک سیستم را بهبود بخشند. برای این که این سیستم به خوبی عمل کند، نیاز است که از پروتکل BGP استفاده شود. در زمان‌های گذشته اینترنت تنها چند ابر کوچک داشت و به پروتکل‌های پیشرفته مجهز نشده بود. اما پس از آن، نیاز به افزایش امنیت این شبکه‌ها و بهینه سازی آن‌ها افزایش یافت. به همین دلیل سیستم را با پروتکل bgp ترکیب کردند تا بتوان امنیت شبکه‌های مختلف اینترنتی را افزایش داد. به کمک این پروتکل شما می‌توانید مقیاس پذیری این شبکه‌ها را افزایش دهید و به شکلی قدرتمند در فضای مجازی فعالیت کنید. البته قبل از آن باید بدانید که دوره bgp چیست و چه مفاهیمی در آن به متقاضیان آموزش داده می‌شوند.

در تک نت بخوانید: مرکز تماس سیسکو چیست؟

تفاوت IBGP و EBGP

حال که فهمیدید IBGP چیست، باید با تفاوت IBGP و EBGP آشنا شوید. IBGP به مسیریاب‌های داخلی اطلاق می‌شود و EBGP هم مسیریاب‌های خارجی هستند. مکانیزم اصلی IBGP این است که اطلاعاتی در مورد مسیرهای داخلی موجود در یک شبکه را به کاربران ارائه دهد. این در حالی است که EBGP به طور برعکس عمل می‌کند. پروتکل‌های داخلی بی جی پی قادر به جلوگیری از حلقه‌ها هستند. این پروتکل‌ها اطلاعات مختلف اینترنت را روی لایه‌های as قرار داده و آن‌ها را اشتراک‌ گذاری می‌کنند. با توجه به این که چنین پروتکل‌هایی از کار افتادگی ندارند، می‌توان به عنوان جایگزینی برای EBGP از آن‌ها استفاده کرد.

در مقابل EBGP قرار دارد که پروتکل دروازه مرزی خارجی هم نامیده می‌شود. این پروتکل با سیستم‌های مستقل سر و کار دارد. برای این که با شماره‌های خصوصی as ارتباط برقرار شود، از این پروتکل استفاده می‌شود. این نوع از پروتکل نسبت به نوع داخلی، امنیت کمتری دارد و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های کمتری برخوردار شده است. به همین دلیل خیلی از افراد به دنبال این هستند که بدانند IBGP چیست و سپس از آن استفاده کنند.

Ibgp چیست

  • نتیجه گیری

در این مطلب یه طور گسترده در مورد پروتکل bgp صحبت کردیم و انواع آن را برایتان شرح دادیم. همچنین در مورد تفاوت IBGP و EBGP هم صحبت کردیم. پروتکل BGP یک پروتکل پرکاربرد برای یافتن بهینه‌ترین مسیرها برای انتقال داده است؛‌ بدون این پروتکل ممکن است ارتباطات اینترنتی چندان باکیفیت نباشند. برای این که بتوانید از این پروتکل استفاده کنید، باید ابتدا آن را بشناسید و ویژگی‌های آن را بدانید. با خواندن این مقاله نیاز شما به کسب اطلاعات لازم در مورد پروتکل bgp برطرف خواهد شد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.