تالار مقالات بروز تکنولوژی

روتر چیست؟|انواع روتر و کاربرد Router چیست

اگر آشنایی مختصری با مفاهیم شبکه و اینترنت داشته باشید احتمالا کلمه router را شنیده اید ولی شاید جواب درست و جامعی برای این سوال که مسیریاب یا همان روتر چیست و چه کاربردهایی دارد نداشته باشید.

ما در این محتوا قصد داریم تا شما را با روتر و کاربردهای این بخش مهم از شبکه اینترنت آشنا کنیم پس اگر میخواهید برای سوالاتی که در مورد router دارید پاسخ مناسبی پیدا کنید توصیه می­کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روتر یا مسیریاب یکی از مهمترین اجزای اینترنت است که کاربران از طریق آن با فناوری­هایی مثل اینترنت td lte یا هر روش دیگری به دنیای پهناور اینترنت متصل می­شوند و به وسیله همین router داده های موجود در شبکه اینترنت از یک مبدا به مقصد مورد نظر هدایت می­شوند.

جالب است بدانید که شما کاربرعزیز هم برای اتصال به اینترنت پرسرعت از طریق مودم خود که در واقع نقش یک مسیریاب را ایفا میکند به اینترنت متصل شده اید.

router برای اینکه بتواند بسته های داده را به درستی از مبدا به مقصد مورد نظر هدایت کند و آن داده در مسیر انتقال به مقصد گم نشود به هر یک از اجزای شبکه یک آدرس آی پی اختصاص میدهد و از همین طریق از رسیدن دیتای مورد نظر به مقصد مطمئن می­شود.

مودم روتر چیست؟

در بخش قبلی به این سوال کلیدی پاسخ دادیم که روتر چیست و چه کاربردی دارد؟ ولی شاید کمتر کسی از شما عزیزان چیزی در مورد مودم روتر شنیده باشد!

مودم روتر در واقع یکی از اجزای پرکاربرد شبکه است که از ادغام دو دو دستگاه مودم و router ایجاد شده و کاربران به راحتی میتوانند از طریق این دستگاه از شبکه خانگی خود به دنیای اینترنت متصل شوند.

انواع روتر

برای تقسیم بندی روترها باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که معیار تقسیم بندی روتر چیست؟

مسیریاب­ها را بر اساس نوع اتصال به آن­ها و یا نقش و جایگاهی که در شبکه ایفا میکنند به دسته بندی های مختلفی تقسیم میکنند. در ادامه هر یک از این دو نوع دسته بندی به شما معرفی میکنیم.

  • تقسیم بندی روتر بر اساس نوع اتصال به آنها

routerها بر اساس نوع اتصال و ارتباط به آنها به دو نوع روترهای باسیم و بیسیم یا وایرلس تقسیم میشوند.

  • روتر باسیم

همانطور که از اسم این نوع روترها مشخص است برای اتصال به اینترنت از طریق این نوع مسیریابها باید با یک سیم یا کابل به پورت LAN آنها متصل شد و از این طریق دیتای مورد نظر را دریافت کرد.

  • روتر وایرلس

بر خلاف روترهای با سیم در روترهای وایرلس، میتوان دیتا را به صورت بیسیم و بدون نیاز به کابل دریافت کرد که این نوع routerها نسبت به مسیریاب­های سیمی قطعا پرکاربردتر و محبوبتر هستند و با استفاده از این نوع روترها امکان دسترسی به اینترنت وایرلس به راحتی فراهم میشود.

  • تقسیم بندی روتر بر اساس نقش آنها در شبکه

روترها بر اساس نقش و جایگاهی که در شبکه گسترده اینترنت ایفا میکنند به چند دسته مختلف تقسیم می­شوند که عبارتند از :

  • مسیریاب میانی یا Core Router
  • مسیریاب مرزی یا Edge Router
  • مسیریاب پل یا Bridge Router
  • مسیریاب میانی یا Core Router
  • مسیریاب پهنای باند یا Broad Band Router
  • مسیریاب پردازشگر صوت و ویدئو
  • مسیریاب مجازی

که در ادامه این بخش در مورد هر یک از این نوع routerها به صورت جداگانه صحبت میکنیم.

  • مسیریاب میانی یا Core Router

روترهای میانی در قلب شبکه اینترنت هستند و نقش آنها مسیریابی بسته های دریافتی از روترهای مرزی برای رسیدن بسته داده به مقصد مورد نظر است.

  • مسیریاب مرزی یا Edge Router

این نوع روترها با اتصال به روترهای میانی، زمینه اتصال دو یا چند شبکه به یکدیگر را فراهم می آورند.

  • مسیریاب پل یا Bridge Router

این نوع روترها در واقع همانند یک پل عمل میکنند و امکان انتقال بسته داده از یک گره یا در اصطلاح نود در شبکه به گره دیگر را فراهم میکند و به این ترتیب نقش مسیریابی خود را ایفا میکند.

  • مسیریاب پهنای باند یا  Broad Band Router

از این نوع مسیریاب برای اتصال به اینترنت استفاده میشود و به نوعی میتوان گفت مودم خانگی میتواند در این دسته از روترها قرار بگیرد!

  • مسیریاب پردازشگر صوت و ویدئو

همانطور که از اسم این نوع روترها مشخص است این نوع مسیریابها داده های صوتی و ویدئویی را پردازش میکنند و این نوع داده ها را در بین نودهای شبکه منتقل میکنند تا به سمت مقصد مورد نظر هدایت شوند.

  • مسیریاب مجازی

انواع مسیریاب­هایی که تا اینجا به شما معرفی کردیم یک قطعه سخت افزاری و فیزیکی در شبکه بودند ولی با شنیدن نام مسیریاب مجازی احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که منظور از این نوع روتر چیست؟

مسیریاب مجازی برخلاف روترهای فیزیکی یک قطعه سخت افزاری نیست و در واقع برنامه یا نرم افزاری است که روی سرور نصب می­شود و از این طریق عملکرد روترهای فیزیکی را شبیه سازی میکند.

وای فای روتر چیست؟

همانطور که در این مقاله گفتیم کاربرد اصلی روترها، مسیریابی بسته های داده در گستره شبکه پهناور اینترنت برای رسیدن داده ها به مقصد مورد نظر است ولی برخی از انواع همین روترها ویژگی ها و امکانات دیگری هم دارند که وای فای روتر از جمله این نوع مسیریابها است.

وای فای روتر در واقع مسیریاب­هایی هستند که همزمان نقش دستگاه وای فای را هم ایفا میکنند و با استفاده از آنها و بدون نیاز به اکسس پوینت دیگر میتوانید به اینترنت وایرلس متصل شوید.

IP روتر چیست؟

شاید این سوال ذهن شما را هم درگیر خود کرده است که router چطور میتواند بسته داده ها را از یک مبدا به مقصد مورد نظر در گستره وسیع شبکه اینترنت هدایت کند که باید گفت مسیریاب برای این کار از آدرس IP استفاده میکند.

router برای شناسایی مبدا و مقصد و مسیریابی بسته های داده از مبدا به مقصد مورد نظر به هر یک از اجزای موجود در شبکه یک آدرس IP منحصربفرد تخصیص میدهد تا از طریق همین آدرسهای IP بین بخشهای مختلف شبکه تمایز قائل شود و بتواند بسته های داده را به درستی از مبدا به مقصد هدایت کند.

فرق مودم و روتر چیست؟

شاید پاسخ به این سوال که فرق بین مودم و روتر چیست کمی دشوار باشد و بسیاری از افراد عادی که درک عمیقی از مفاهیم شبکه و اینترنت ندارند تفاوت چندانی بین این دو قائل نباشند.

از مودم برای اتصال به اینترنت از طریق شبکه های خانگی و محلی استفاده می­شود در حالی که از router برای ارتباط بین اجزای مختلف شبکه و یا شبکه های مختلف موجود در اینترنت و مسیریابی بین آنها استفاده می­شود.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که امروزه بسیاری از مودم ها هر یک خود دارای یک روتر داخلی هستند!

آموزش تنظیمات روتر

بعد از اینکه دانستیم روتر چیست و چه کاربردهایی دارد در این بخش نحوه راه اندازی router بیسیم که نسبت به روترهای دیگر پرکاربردتر است را به شما آموزش میدهیم برای این منظور کافی است مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید.

  • گام اول : تعیین مکان روتر

در اولین گام باید محل مناسبی را برای router در نظر بگیرید اگر می­خواهید یک شبکه خانگی راه اندازی کنید مسیریاب را در مرکز خانه قرار دهید تا به همه جهات و مکانهای خانه سیگنال مناسبی ارسال شود.

همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشد که ستونها، دیوار و سایر موانع باعث کاهش کیفیت سیگنال router میشود.

  • گام دوم : اتصال روتر به مودم

مودم خود را خاموش کنید و سپس مودم را به router متصل کنید برای این منظور کافی است با استفاده از یک کابل پورت LAN مودم را به پورت WAN روتر متصل کنید.

  • گام سوم : اتصال روتر به لپتاپ یا کامپیوتر شخصی

در این مرحله باید لپتاپ یا کامپیوتر خود را به router متصل کنید تا با استفاده از آن تنظیمات روتر را کانفیگ کنید.

برای این منظور کافی است با استفاده از یک کابل، پورت LAN  مسیریاب را به پورت LAN لپتاپ خود متصل کنید و سپس روتر، مودم و لپتاپ خود را روشن کنید.

  • گام چهارم : ورود به پنل ادمین

در این مرحله برای کانفیگ تنظیمات router باید وارد پنل ادمین روتر شوید برای این منظور کافی است در مرورگر خود آدرس IP مسیریاب را وارد کنید و سپس نام کاربری و رمز عبور را که معمولا به طور پیشفرض admin است در صفحه ای مطابق شکل زیر وارد کنید.

روتر چیست

آدرس IP روتر یک رشته عددی شبیه به 190.168.0.1  است که پشت router نوشته شده است البته اگر در گوگل مدل مسیریاب را جستجو کنید هم میتوانید آدرس IP آن را پیدا کنید.

  • گام پنجم : ورود به بخش تنظیمات بیسیم یا همان Wireless Setting

در پنل مدیریت روتر مطابق شکل زیر به بخش تنظیمات بیسیم بروید تا بتوانید این تنظیمات را کانفیگ کنید.

روتر چیست

 

  • گام ششم : انتخاب نام برای شبکه وایرلس

در این مرحله باید برای شبکه وایرلس خود یک نام انتخاب کنید برای این منظور در کادر سبز رنگی که در شکل زیر میبینید نام مورد نظر خود را وارد کنید.

روتر چیست

  • گام هفتم : انتخاب پروتکل امنیتی

در این مرحله باید پروتکل امنیتی مورد نظر خود را برای router خود انتخاب کنید که WPA/WPA2 از لحاظ امنیتی بهتر است و ما توصیه میکنیم این پروتکل را انتخاب کنید.

برای جلوگیری از هک وای فای استفاده از یک پروتکل امن بسیار ضروری است و علاوه بر انتخاب پروتکل مناسب رعایت برخی نکات برای افزایش امنیت شبکه های وای فای اجتناب ناپذیر است.

روتر چیست

  • گام هشتم : انتخاب رمز

بعد از انتخاب پروتکل امنیتی مورد نظر خود باید یک رمز عبور که ترکیبی از حروف و اعداد باشد را انتخاب کنید و مطابق شکل زیر در کادر مربوط به پسورد یا همان رمز عبور وارد کنید.

روتر چیست

  • گام نهم : ذخیره تنظیمات اعمال شده

در این مرحله باید تنظیماتی که تا این مرحله اعمال کرده اید را انجام دهید برای این منظور کافی است روی دکمه SAVE که در پایین صفحه پنل مدیریت روتر است کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

 

  • گام دهم : تغییر نام کاربری و رمز عبور به پنل ادمین روتر

همانطور که در گام چهارم کانفیگ تنظیمات router مشاهده کردید نام کاربری و رمز عبور پنل ادمین router معمولا به طور پیشفرض Admin است که این از لحاظ امنیتی اصلا خوب نیست.

پس بهتر است در این مرحله که آخرین گام برای کانفیگ تنظیمات روتر بیسیم است نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهید که هر دوی این مقادیر می­توانند یک عبارت با حداکثر 15 کاراکتر باشند.

روتر چیست

  • نتیجه گیری

در این مقاله که به معرفی router و کاربردهای آن پرداختیم و به تفصیل در مورد هر یک از بخشهای زیر با شما دوستان عزیز صحبت کردیم.

  • روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • مودم روتر چیست؟
  • انواع روتر
  • وای فای روتر چیست؟
  • IP روتر چیست؟
  • فرق مودم و روتر چیست؟
  • آموزش تنظیمات روتر

امیدواریم که این محتوا برای شما عزیزان مفید بوده باشد در پایان اگر هر گونه انتقاد یا پیشنهادی دارید خوشحال میشویم از طریق کانالهای ارتباطی با ما در میان بگذارید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.