تالار مقالات بروز تکنولوژی

Open AI می‌خواد روند جستجو را بهبود دهد

گوگل مدت‌ها است که در زمینه فناوری موتور‌های جستجو فعالیت می‌کند. گوگل، نزدیک به ۹۰ درصد از جستجو‌های جهانی را به خود اختصاص داده است. اخیراً، با استفاده از ربات‌های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، در این زمینه پیشرفت داشته است. طبق گزارش‌های صورت گرفته، شایعاتی درباره استفاده از فناوری ChatGPT در تولید محصولات جستجوی وب گوگل انجام شد.

طبق گزارش ها، این سرویس جدید توسط موتور جستجوی مایکروسافت یا همان بینگ ارائه می شود. شرکت مایکروسافت، بزرگترین سرمایه گذار OpenAI است. این شرکت در اواخر سال گذشته 10 میلیارد دلار برای این پلتفرم سرمایه گذاری کرد. در حال حاضر، موتورهای جستجوی تقویت‌شده هوش مصنوعی می‌توانند به سؤالات نسبتاً پیچیده، پاسخ‌های خلاصه‌شده را ارائه دهند. معمولاً، این موتورهای جستجو از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPTو Perplexity  برای تولید این پاسخ‌ها استفاده می‌کنند.

در این گزارش مشخص نشده که در موتور جستجو از ChatGPT استفاده می‌شود یا خیر. با این حال، این موتور جستجو می‌تواند قابلیت‌های مهمتری نسبت به ChatGPT داشته باشد. طبق گزارش TechCrunch، در پایان سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر هر هفته از ChatGPT استفاده می‌کردند؛ در نتیجه شاهد کاهش درآمد از بخش جستجوی گوگل در گزارش درآمد سه ماهه آلفابت بودیم.

ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت خاطر نشان کرد که این شرکت از نظر ارائه قابلیت جستجو در حال پیشرفت است. این توسعه باعث شده است که چت بات به صورت مستقیم با گوگل رقابت کند. چون این حرکت یک سال بعد از آن صورت می‌گیرد که مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا خاطر نشان کرد که موتور جستجو قدرتمند در حال راه است. سال گذشته، شرکت مایکروسافت بعد از محبوبیت ChatGPT، به سرعت تکنولوژی  OpenAI را در بینگ ادغام کرد. با این حال، چت مایکروسافت با هوش مصنوعی بینگ با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شد و کاربران پاسخ‌های عجیب و غریب و نامرتبط به پرسش‌های موجود در چت را گزارش کردند. این در نهایت باعث شد تا شرکت مدت زمان پاسخ ها را در چت ها محدود کند.

به نظر می‌رسد که قابلیت‌های پیشرفته جمینی نسبت به پیشرفت‌های Bing برتری دارد. اما با پیشرفته ترین مدل OpenAI دارای بیشترین رقابت است. طی رقابت اخیر در زمینه چت بات، Gemini Pro بعد از GPT  Turbo  در رتبه دوم قرار گرفت و بقیه جزو پنج مدل برتر OpenAI هستند. در این گزارش مشخص نشده است که فعالیت موتور جستجوی جدید چه زمانی شروع می‌شود. در صورتی که شرکت OpenAI اقداماتی در این زمینه انجام دهد، جزئیات اخبار به شما اطلاع داده می‌شود.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.