خط تلفن اینترنتی چیست؟
در این مقاله خواهید خواند:
تلفن اینترنتی، همان شماره ثابتی است که با اینترنت کار میکند. در واقع، خطوط تلفنی اینترنتی به ترافیک شبکه نیاز دارند. خط تلفن اینترنتی را میتوان تکنولوژی انتقال صدا مبتنی بر شبکه در نظر گرفت که توانسته است جایگزین تلفنهای سنتی و قدیمی شود. امروزه، بیشتر کسب و کارها برای تسهیل پروسه ارتباطی، تصمیم به استفاده از خطوط تلفن اینترنتی را میگیرند. با استفاده از خط تلفن اینترنتی میتوانید تماسهای دو طرفه را با مخاطبین خود برقرار کنید. خط تلفن اینترنتی را بدون احتیاج به هیچ گونه سیم و کابل میتوان برای استفاده از سازمانهای کوچک و بزرگ راهاندازی کرد. به خاطر داشته باشید که میزان تعرفههای مکالمات در صورت استفاده از خطوط تلفن اینترنتی تا حدودی کاهش پیدا میکند. بنابراین، بهترین راهکار برای صرفهجویی در هزینههای سازمانتان، تبدیل تلفنهای قدیمی به تلفنهای اینترنتی است. در ادامه به بررسی ویژگیهای این خط و تفاوت آن با خطوط معمولی میپردازیم.
ویژگیهای مهم خط تلفن اینترنتی چیست؟
خطوط تلفن اینترنتی دارای ویژگیهایی هستند که باعث شده است توسط سازمانهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. ویژگیهای مهم خط تلفن اینترنتی عبارتند از:
منشی تلفنی خودکار (Automated Attendant)
یکی از مهمترین ویژگیهای خطوط تلفن اینترنتی، قابلیت منشی خودکار است. قابلیت منشی خودکار باعث میشود که هیچ کدام از تماسهای ورودی را از دست ندهید.
ابزار تماس کنفرانسی
یکی از قابلیتهای خصوص تلفن اینترنتی، امکان برقراری کنفرانسها است. این قابلیت از خطوط اینترنتی، برای سازمانها جهت ارتباط با مشتریان و همکاران خود از راه دور، کاربرد زیادی دارد.
نظارت بر تماس (Call monitoring)
یکی از قابلیتهای خطوط تلفن اینترنتی، نظارت بر تماس است. نظارت بر تماس، امکان شنیدن مکالمات را برای شما راحتتر میکند. شما میتوانید با استفاده از خطوط اینترنتی روی عملکرد کارکنان خود با شنیدن تماسهای آنها نظارت کنید.
انتقال تماس (Call forwarding)
یکی از ویژگیهای خطوط تلفن اینترنتی، قابلیت انتقال تماسها است. شما میتوانید شماره دیگری را انتخاب کرده و تماسهای خود را به آن شماره منتقل کنید. این ویژگی خطوط تلفن اینترنتی میتواند احتمال عدم پاسخ به تماسها را به حداقل برساند.
تجزیه و تحلیل تماس (Call Analytics)
یکی از ویژگیهای خطوط اینترنتی، قابلیت تجزیه و تحلیل تماسها است. شما میتوانید با استفاده از این خطوط، تماسهای خود را پیگیری کنید. استفاده از این خطوط به دلیل داشتن ویژگی تجزیه و تحلیل تماس، برای تیمهای فروش و پشتیبانی بسیار کاربردی است. این ویژگی میتواند میانگین پاسخ به تماسها، سرعت پاسخگویی، مدت زمان مکالمه و… را نشان دهد.
تفاوت خط تلفن اینترنتی با خط تلفن معمولی چیست؟
از گذشته تا به امروز، خطوط تلفن معمولی در خانه یا شرکتها مورد استفاده قرار میگیرند. اما با پیشرفت تکنولوژی، خطوط تلفنی توسعه پیدا کردند. در واقع، امروزه خطوط تلفنی پیشرفتهتر مانند خطوط اینترنتی راهاندازی شدهاند. این دو نوع خطوط تلفنی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. در این بخش، به بررسی تفاوتهای بین خط تلفن اینترنتی و معمولی میپردازیم.
تفاوت خطوط اینترنتی و معمولی از لحاظ امکانات
تلفنهای قدیمی دارای امکانات محدودتری هستند. اما خطوط تلفن اینترنتی، قابلیتهای پیشرفتهتری دارند و براساس جدیدترین تکنولوژی طراحی شدهاند. استفاده از خطوط اینترنتی، برقراری ارتباط را بسیار راحتتر کرده است. از قابلیتهای تلفنهای اینترنتی که خطوط معمولی ندارند، میتوان به داشتن سرویس ارسال خودکار تماس، گیرنده مجازی و پست صوتی اشاره کرد.
تفاوت خطوط تلفن اینترنتی و معمولی از نظر کیفیت صدا
تلفنهای معمولی دارای کیفیت صدای پایینتری هستند. در واقع با استفاده از تلفنهای معمولی، قادر به برقراری مکالمات با کیفیت پایینتری هستید. اما تلفنهای اینترنتی، صداها را با کیفیت بالاتری انتقال میدهند. در کل، با استفاده از خطوط تلفن اینترنتی، قادر به شنیدن مکالمات با کیفیت بالاتری هستید.
تفاون بین خطوط اینترنتی و معمولی از لحاظ راهاندازی
خطوط معمولی با استفاده از سیم و کابل راهاندازی میشوند. به همین خاطر، در صورت بارندگی، طوفان یا… احتمال قطعی کابلهای برق وجود دارد. قطعی کابلهای برق تلفن باعث میشود که نتوانید ارتباط برقرار کنید. اما در خطوط اینترنتی، اتصال در بستر اینترنت صورت میگیرد. از آنجایی که خطوط اینترنتی بدون سیم و کابل عمل میکنند، با مشکل قطعی کانال برق مواجه نخواهید شد. راهاندازی خطوط معمولی ممکن است که نیاز به صرف بیشتری داشته باشد. اما برای راهاندازی خطوط اینترنتی به بازه زمانی زیادی احتیاج ندارید. شما میتوانید با خرید خطوط تلفنی اینترنتی در زمان نیز صرفهجویی کنید.
فرق بین خطوط اینترنتی و معمولی از لحاظ هزینه
تعرفه خطوط تلفنی معمولی در مقایسه با خطوط اینترنتی بیشتر است. به علاوه، هزینه راهاندازی خطوط اینترنتی نیز ارزانتر است و منجر به صرفهجویی در هزینهها برای کاربران میشود.
فرق بین خطوط معمولی و اینترنتی از نظر امنیت
یکی دیگر از تفاوتهای خط تلفن اینترنتی با معمولی، ایمنی و قابلیت اطمینان بیشتر این سرویس است. برای برخی از افراد، امنیت سیستم تلفنی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع، هکرها به سیستم خطوط تلفن اینترنتی، دسترسی کمتری دارند. به همین خاطر، به دلیل امنیت بیشتر خطوط اینترنتی در حفظ اطلاعات کاربران میتوانید استفاده از آنها را در برنامهتان قرار دهید.
فرق بین خطوط معمولی با خط تلفن اینترنتی از نظر فناوری
برای ساخت خطوط تلفنی از تکنولوژی قدیمی استفاده شده است. اما خطوط اینترنتی براساس تکنولوژی پیشرفته و جدید طراحی شدهاند و امکانات بیشتری دارند. اگر به دنبال خطوط تلفنی هستید که براساس جدیدترین فناوری روز دنیا راحی شدهاند، خطوط اینترنتی بهترین گزینه هستند.
تفاوت خطوط اینترنتی و معمولی از نظر قابلیت جابه جایی
خطوط تلفن اینترنتی دارای محدودیت جغرافیایی نیستند. شما میتوانید در هر قسمت از کشور از خطوط تلفن اینترنتی استفاده کنید. اما امکان جا به جایی خطوط تلفن معمولی وجود دندارد.
تفاوت و شباهت خط تلفن اینترنتی با فیبر نوری
خطوط تلفن اینترنتی با فیبر نوری، تفاوتهای زیادی ندارند. با استفاده از خطوط اینترنتی میتوانید مکالمات سریعتری را با مخاطبین خود برقرار کنید. خطوط فیبر نوری با استفاده از کابل راهاندازی میشوند. اما خطوط اینترنتی برای راهاندازی، کابل لازم ندارند. اما این دو نوع خطوط تلفنی از لحاظ هزینه، سرعت و کیفیت صدا با یکدیگر شباهتهایی دارند.
سخن آخر
در این مطلب سعی کردیم که شما را با خط تلفن اینترنتی و تفاوتهای آن با خط معمولی بیشتر آشنا کنیم. شما میتوانید با در نظر گرفتن ویژگیها و امکانات خطوط تلفن اینترنتی در مقایسه با خطوط معمولی، برای خرید این سرویس از تک نت و راهاندازی آن اقدام کنید.