تالار مقالات بروز تکنولوژی

بهترین روش های افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL

در این مطلب راه‌کارهایی ویژه را برای افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL به شما آموزش داده‌ایم

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که گاهی اوقات سرعت اینترنتتان کاهش پیدا کند؟ در این مطلب راهکارهایی کاربردی از بهترین روش های افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL را به شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید از سرویس اشتراکی خود به بهترین شکل استفاده کنید.

بدون شک کاهش سرعت اینترنت یکی چالش‌های ناخوشایند برای همه‌ی کاربران است. این رخداد برای بسیاری از مصرف‌کنندگان سرویس‌های اینترنت اشتراکی رخ می‌دهد که دلایل مختلفی هم دارد و برخی از اوقات نیز رخ‌داد آن اجتناب ناپذیر است. دلایلی نظیر افزایش سطح ترافیک و پهنای باند اشتراکی در ساعاتی مشخص از شبانه‌روز یا روزهایی خاص که در آن میزان مصرف مشترکین دیگر نیز افزایش میابد، تا ایجادد اختلال در مراکز مخابراتی یا مشکلات زیرساخت همگی باعث می‌شوند تا سرعت اینترنت با کاهش قابل توجهی همراه شود که خوش‌آیند هیچ کسی نیست. حال سوال اصلی این است که راه‌های افزایش سرعت دانلود اینترنت، به‌خصوص اینترنت ADSL چیست و چطور می‌توانیم دست‌کم برای مدت زمانی مشخص سرعت دانلود یا آپلود سرویس اشتراکی خود را افزایش دهیم و پینگ آن را کاهش دهیم تا بتوانیم کارهای مورد نیاز خودمان را انجام دهیم.

بسیاری از کاربرانی که از اینترنت پرسرعت ADSL استفاده می‌کنند، در مواقعی ممکن است با اختلالاتی رو به رو شوند و به دنبال روش‌هایی باشند که به افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL می‌انجامند. اینترنت ADSL یا Asymmetric Digital SubscriberLine به خطوط دیجیتالی مشترکی گفته می‌شود که بر یک بستر ابری به انتقال داده‌ها و دریافت داده‌ها می‌پردازد. این گونه از اینترنت با توجه به سرعت خوبی که دارد، هم در محیط‌های شرکتی و هم در محیط‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در مواقعی این سرعت هم کارساز نیست و باید با اقدامات مختلف، افزایش پیدا کند. با ما در تک نت همراه باشید تا شما را با چگونگی افزایش سرعت این نسل از اینترنت‌ها، آشنا کنیم.

دلیل کاهش یا افزایش سرعت دانلود و آپلود ADSL

سرعت اینترنت ADSL چگونه است؟

افرادی که به دنبال افزایش سرعت اینترنت ADSL هستند، باید با سرعت اولیه‌ای که این نسل از اینترنت به کاربر ارائه می‌کند هم آشنایی داشته باشند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که پهنای باند اینترنت ADSL بسیار مطلوب است و انتقال داده‌ها در اولین نسل از این اینترنت، یک مگابایت بر ثانیه بوده است. به مرور زمان، نسل دیگری از ADSL روی کار آمد که دریافت داده‌ها را به هشت مگابایت در ثانیه رسانده بود. از نظر سرعت ارسال، این گونه از اینترنت‌ها حدود یک هشتم سرعت دریافت را برای ارسال در نظر گرفته‌اند. هم اکنون زیرسازی اینترنت ای دی اس ال در دست بهبود است تا مشکلاتی که در افت سرعت این اینترنت دیده می‌شود، از بین بروند.

فاکتورهای موثر روی سرعت دانلود اینترنت ADSL چیست؟

  • عدم اشغال کردن خطوط تماس: زمانی که شما اینترنت ای دی اس ال را به کار می‌بندید، تلفن شما اشغال نمی‌شود. در این صورت شما می‌توانید به صورت همزمان هم از تلفن و هم از اینترنت بهره ببرید و نگران پاسخگویی به مشتریان خود نیز نباشید.
  • کاهش هزینه‌های تماس: با پیاده سازی اینترنت مذکور، دیگر نیاز نیست که شما هزینه‌های تماس را بپردازید؛ چرا که اصلا تلفن‌های مربوطه متصل نیستند. در این صورت قبضی برای تلفن شما در نظر گرفته نخواهد شد و هزینه‌هایتان کاهش پیدا خواهد کرد.
  • نصب سریع و آسان: خطوط adsl  جزو آن دسته از خطوطی هستند که برای نصب شدن و ‌مورد استفاده شدن، چندان مشقتی را به کاربر تحمیل نمی‌کنند. شاید همین نصب آسان است که باعث شده است امروزه افراد به این نوع از اینترنت‌ها توجه بیشتری داشته باشند.
  • عدم وجود هزینه‌های اضافه: با استفاده از ای دی اس ال، شما دیگر هزینه‌های مربوط به آبونمان، عوارض و مالیات را نمی‌پردازید و تنها به ازای اشتراکی که داشته‌اید، هزینه پرداخت می‌کنید.
  • امنیت و پایداری زیاد: با توجه به این که خطوط  adsl از فیبرهای نوری بهره مند شده‌اند، امنیت بالایی هم دارند و به صورت پایدار می‌توانند اطلاعات را از جایی به جای دیگر انتقال دهند.

مقایسه سرعت دانلود ADSL با TD-LTE

افزایش سرعت دانلود مودم adsl

امروزه هر سرویس اینترنت فوق پر سرعتی که روی کار آمده است، ویژگی‌هایی خاص دارد و این خاص بودن باعث شده است که این سرویس‌ها تفاوت‌هایی را هم با هم پیدا کنند. یکی از این ویژگی‌ها، همان میزان سرعت است که در اینترنت ای دی اس ال با سایر اینترنت‌ها، متفاوت است. از نظر سرعت اینترنت ADSL نسبت به اینترنت TD-LTE حالت ثابت‌تری دارد. دلیل این موضوع هم این است که سرویس اینترنت ADSL روی بستر خط تلفن است و اینترنت TD-LTE روی بستر دکل‌های ارتباطی اپراتورهای مختلف کار میکند. هر دوی این سرویس‌ها به صورت اشتراکی کار می‌کنند، اما اینترنت TD-LTE در زمانی که تعداد دستگاه‌های موبایل در یک منطقه و در نزدیکی یک دکل بیشتر شود، نوسان بیشتری پیدا می‌کند. این در حالی است که سرعت اینترنت ADSL با چنین رخدادهایی دچار نوسان نمی‌شود.

از طرف دیگر سرعت دانلود اینترنت ADSL با آپلود آن نابرابر است. اما این تغییر نابرابری لزوما در شبکه TD-LTE وجود ندارد، سرعت آپلود و دانلود TD-LTE مشخصا به بار شبکه، منطقه و محدودیت‌های احتمالی که از طرف اپراتور اعمال شده است مربوط می‌شود. به عنوان مثال، اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت شبکه TD-LTE بسته به سیاست‌های هر ISP معمولا محدودیت‌هایی را روی پهنای باند اینترنت اعمال می‌کنند، اما برخی از اپراتورها که صرفاً از زیرساخت اپراتورهای اصلی استفاده می‌کنند، با وجود استفاده از این زیرساخت‌های اپراتورهای اصلی و شرکت‌های دارای مجوز FCP، محدودیت‌های مذکور را روی پهنای باند کاربران خود اعمال نمی‌کنند.

با این حال نوسان سرعت اینترنت ADSL به دلیل افزایش سطح درخواست‌ها در یک منطقه مخابراتی امری اجتناب ناپذیر است و در برخی از ساعات شبانه‌روز یا روزهایی خاص از هفته چنین اتفاقی رخ می‌دهد. به عنوان مثال در روزهای تعطیل ممکن است سرویس اینترنت ADSL در مناطق مسکونی کاهش و برعکس در روزهای کاری در مناطق تجاری یک شهر با نوسان مواجه شود. با وجود تمامی این تفاسیر کاربرانی که در خانه کار می‌کنند و یا در محیط‌های کاری کوچک به اینترنت وصل می‌شوند، ADSL انتخابی بسیار مناسب به شمار بیاید؛ چرا که هزینه‌ها را کاهش داده و ترافیک را کم می‌کند.

اقدامات لازم برای افزایش سرعت اینترنت ADSL

برای این که بتوانید به افزایش سرعت دانلود ADSL بپردازید و یا سرعت آپلود را بالا ببرید، باید با اقداماتی که در ادامه آمده‌اند را انجام دهید:

  • حذف نرم‌افزارهای مصرف‌کننده ترافیک: گاهی اوقات نصب نرم افزارهای نامعتبر بر روی یک سیستم سخت افزاری باعث می‌شود که خطوط ای دی اس ال درگیر شوند و سرعت خوبی نداشته باشند. از سوی دیگر، این نرم افزارها در سخت افزار شما ترافیک را به وجود می‌آورند و باعث می‌شوند اینترنت افت سرعت را تجربه کند. اگر متوجه شدید که سرعت اینترنت شما کم شده است، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که توسعه دهندگان نامعتبر آن‌ها را ساخته‌اند را از روی سخت افزار خود حذف کنید.
  • بررسی کابل‌کشی و وضعیت خط تلفن در مخابرات: توجه داشته باشید که کابل کشی‌های متصل به ADSL همگی صحیح و درست انجام شده باشند. هر گونه اشتباه در این زمینه افت سرعت اینترنت را در پی دارد.
  • کاهش تعداد دستگاه‌های متصل به مودم: همواره سعی کنید که برای افزایش سرعت اینترنت وای فای ADSL ، امنیت آن را مورد توجه قرار دهید. اگر پروتکل wps در وای فای شما خاموش نباشد، امکان هک شدن وای فای و به دنبال آن امکان کاهش سرعت اینترنت به وجود می‌آید.
  • تماس با پشتیبانی اپراتور: گاهی اوقات وصل کردن سیستم نظر سنجی تلفنی یا سیستم‌های تلفنی اینترنتی باعث می‌شوند که فضاهای ابری ترافیک زیادی داشته باشند و در انتقال داده‌ها و دریافت آن‌ها ضعیف عمل کنند که در این صورت باید سیم کشی‌های مربوط به ای دی اس ال و این سیستم‌ها، از هم جدا شوند.

آپدیت ویندوز و نرم افزارها، بهترین اقدام برای افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL

گاهی اوقات افراد برای این که بتوانند به افزایش سرعت adsl بپردازند، به آپدیت کردن نرم افزارها روی می‌آورند. بدون شک یکی از بهترین راهکارها برای این که افت سرعت اینترنت را از بین ببریم این است که نسخه‌های به روزی از برنامه‌های مختلف را بر روی سیستم‌های سخت افزاری خود نصب کنیم. بنابراین باید همواره نرم افزارهای خود را اپدیت کنید.

افزایش سرعت دانلود اینترنت ADSL به صورت اتوماتیک

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که با اقداماتی اساسی، بتوانند به افزایش سرعت اینترنت adsl مخابرات بپردازند. اغلب برای این که کار شما راحت‌ شود، توصیه می‌شود که این افزایش سرعت را اتوماتیک سازی کنید. بدین صورت که یک سری کدهای دستوری را طراحی کرده و در سیستم خود قرار می‌دهید که این کدها به هنگام روشن شدن سیستم سخت افزاری، بهترین dns  را به صورت خود به خود انتخاب کرده و سپس آن را برای کانکشن شما به کار می‌گیرند. در اینجا است که سرعت اینترنت مخابرات شما هم با افزایشی بسیار فوق العاده مواجه می‌شود. برای این کار شما باید مراحل زیر را دنبال کنید و به صورت اتوماتیک سرعت اینترنت ای دی اس ال را افزایش دهید:

  • ابتدا برنامه‌ی خاصی که مد نظرتان هست و مخصوص سرعت دادن به اینترنت است را نصب کرده و آن را اجرا نمایید. حال باید بر روی دکمه‌ای به نام دکمه Options کلیک کنید.
  • در این مرحله، وارد بخش تنظیمات شوید و تیک Star DnsJumper on system startup را فعال نمایید. این کار بسیار ساده و آسان است.
  • در این مرحله، پس از فعال کردن تیک فوق، باید تیک دیگری را با نام Apply following parameters at system startup فعال کنید.
  • حال کادری برای شما نمایش داده می‌شود که متن مقابل را باید در این کادر تایپ کنید: exe /T Default

پس از انجام این اقدامات، شما اینترنت مخابراتی خود را از نظر سرعت بهینه سازی کرده‌اید و ارتباطات خود را نیز تسهیل داده‌اید.

از ابزارهای مدیریت دانلود برای افزایش سرعت اینترنت استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش سرعت دانلود استفاده از نرم افزارهای مدیریت دانلود است. نرم افزار IDM یا همان Internet Download Manager که در صدر آن‌ها و محبوب‌ترین آن‌ها است می‌تواند سرعت اینترنت شما را به شکلی بی‌نظیر افزایش دهد. اگر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم، مطلب آموزش افزایش سرعت دانلود منیجر را مطالعه کنید.

اما اگر به هر دلیلی نیاز به نرم‌افزاری دیگر برای افزایش سرعت دانلود خود و یک دانلود منیجر جایگزین دارید، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • Neat Download Manager برای ویندوز و مک
  • Free Download Manager یا FDM
  • ​​​​Internet Download Accelerator
  • Persepolis برای لینوکس
  • 1DM برای اندروید
  • ADM برای اندروید

افزایش سرعت مودم adsl

تغییر DNS برای افزایش سرعت اینترنت مودم

هر چند که تغییر DNS تاثیر مستقیم روی سرعت دانلود شما ندارد، اما در صورت استفاده از DNS مناسب، می‌توانید درخواست‌های مربوط به دریافت آی‌پی‌های متصل به دامنه‌ها را سریع‌تر کنید و سرعت کلی و تجربه‌ی کاربری از اینترنت خود را بهتر کنید. با توجه به این موضوع برای این که عملکرد مودم‌های ADSL را پرسرعت‌تر کنید، می‌توانید DNSها را طبق روش زیر تغییر دهید.

  • اول از همه با تایپ اعداد مربوطه مودم خود را به اینترنت متصل کنید و سپس مرورگر مودم را باز نمایید.
  • حال باید نام کاربری و کد عبور خود را وارد کنید. در صورتی که نام کاربری و کد عبور خود را نمی‌دانید، می‌توانید از گزینه فراموشی رمز کمک بگیرید.
  • در مرحله سوم باید بر روی نماد نت ورک کلیک کنید و سپس وارد قسمت LAN شوید. در این قسمت بخشی به نام بخش DHCP SERVER وجود دارد که شما باید وارد آن شوید. حال کادرهایی را می‌بینید که باید در این کادرها شماره‌هایی را به شرح زیر قرار دهید:

–  در کادر DNS SERVER1 IP ، شماره: 163.121.128.134

– در کادر IP DNS SERVER2 ، شماره: 163.121.128.135

پس از قرار دادن شماره‌های مربوطه در کادر، بر روی SUBMIT کلیک کنید تا شماره‌های وارد شده به ثبت برسند. به همین راحتی می‌توانید به افزایش سرعت اینترنت مخابرات adsl  مودم خود بپردازید. گفتنی است که موارد گفته شده در بالا تنها برخی از DNSهای قابل استفاده برای افزایش سرعت عملکرد اینترنت است.

به عنوان مثال از DNSهای دیگر که شامل موارد زیر هستند استفاده کنید:

  • DNSهای مجموعه ضد تحریم شکن: 185.51.200.2 و 178.22.122.100
  • 403.online که شامل 10.202.10.202 و 10.202.10.102
  • DNSهای گوگل: 8.8.8.8 و 8.8.4.4
  • DNSهای یاندکس: 10.202.10.102 و 10.202.10.102 برای ipV4 و DNSهای IPv6 این شرکت شامل 2a02:6b8::feed:0ff  و 2a02:6b8:0:1::feed:0ff
  • DNSهای کلودفلر: 1.1.1.1 و 1.0.0.1

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد چگونگی افزایش سرعت اینترنت ADSL با شما صحبت کردیم و راهکارهایی را برای بهبود سرعت اینترنت برایتان ارائه دادیم. امروزه بسیاری از کسب و کارها و حتی مشترکین خانگی، به اینترنت‌های پر سرعت نیاز دارند پس لازم است که اقداماتی که سبب افزایش سرعت اینترنت می‌شود را هم یاد بگیرند. ما همچنین در مورد مزایای استفاده از اینترنت‌های ای دی اس ال با شما صحبت کردیم تا با اطلاعات بیشتر و با رضایت و اطمینان خاطر، این خطوط را به کار ببندید. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات لازم در این زمینه و همچنین جهت دریافت خدمات تلفن اینترنتی، با ما در تک نت در تماس باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.