تالار مقالات بروز تکنولوژی

پهنای باند اینترنت چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

پهنای باند اینترنت چیست؟ آیا می‌دانید که میزان پهنای باند اینترنت چگونه محاسبه می‌شود و اصلا چرا در دنیای وب این مفهوم مطرح شده است؟ اینترنت فوق پرسرعت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که نه تنها شرکت‌هایی که فعالیت اینترنتی دارند؛ بلکه کاربران عادی نیز به آن توجه می‌کنند. به طور کلی در دنیای وب میانگین حجم انتقال اطلاعات در یک زمان خاص از اهمیت زیادی برخوردار است. این عدد نشان دهنده همان میزان پهنای باندی است که اینترنت شما دارد. معمولا پهنای باند بسترهای اینترنتی را با واحد بیت بر ثانیه می‌سنجند و بیان می‌کنند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با این مفهوم اساسی، بیشتر آشنا کنیم. با تک نت همراه باشید. 💥

💡پهنای باند اینترنت به زبان ساده

پهنای باند چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده پهنای باند را توضیح دهیم، باید بگوییم که پهنای باند مدت زمانی است که انتقال یک داده به وسیله پیوند‌های سیمی یا حتی بدون سیم به طول می انجامد. لازم به ذکر است که پهنای باند در فرمت های مگابایت، کیلو بایت و بیت مشخص می شود و حتی این توانایی را دارد که در مدت زمان 1 ثانیه انتقال یابد. در واقع پهنای باند میزان سرعت انتقال داده را تعیین می کند. در حقیقت پهنای باند میزان اطلاعاتی که یک شبکه به یک گروه یا چند دستگاه منتقل می دهد را اندازه گیری می کند.

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را برای شما بیشتر توضیح دهیم. وقتی شیر آب را تا نیمه باز کنید، در قیاس با زمانی که شیر تا نهایت حد ممکن باز است مقدار کم‌تری آب از مقطع خروجی لوله شیر خارج می‌شود. پهنای باند نیز به همین معناست. اگر ترافیک اینترنت را آب درون لوله در نظر بگیریم، پهنای باند همان میزانی است که شیر آب گشوده شده. اگر شیر آب تا نیمه یا کم‌تر باز شود مسلما میزان آب خروجی از لوله کم‌تر خواهد بود. این شرایط شبیه به اینترنت کند با پهنا باند اندک است. اما وقتی شیر آب را تا نهایت باز کنیم آب با سرعت و شدت زیاد از آن خارج می‌شود و این درست شرایطی است که ترافیک ثابت اینترنت در حالت پهنای باند بیشتر از آن بهره می‌برد.

💡منظور از پهنای باند اینترنت چیست؟

 بررسی پهنای باند اینترنت

پهنای باند اینترنت به میزان ترافیکی گفته می‌شود که داده‌هایی خاص را بین مبدأ و مقصد رد و بدل می‌کند. به هر میزان که عدد اختصاص یافته به پهنای باند بسترهای اینترنتی افزایش پیدا کند، سرعت انتقال داده از جایی به جای دیگر هم افزایش می‌یابد. در واقع با افزایش یافتن میزان پهنای باند، شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن ارتباطات میان سایت، کاربر و adsl پرسرعت را ساماندهی کنید. گاهی اوقات ممکن است شما با اصطلاحات جذابی مثل پهنای باند نامحدود اینترنتی و پهنای باند شگفت انگیز مواجه شوید؛ اما ایمن‌ها آن چیزی نیستند که شما فکرش را می‌کنید. پس بهتر است که سعی کنید به کمک شرکت‌های مخابراتی، پهنای باند را افزایش دهید.

💡منظور از پهنای باند هاست چیست؟

امروزه بسیاری از اطلاعات و داده‌ها بر روی هاست یک سیستم سخت افزاری انتقال پیدا می‌کنند‌. ترافیکی که پهنای باند هاست دارد را با توجه به واحد گیگابایت در ثانیه اندازه گیری می‌کنند. شما برای استفاده از این نوع از پهنای باند، باید ترافیکی که اغلب حجم محدودی هم دارد را خریداری کنید و از آن در یک بازه زمانی خاص بهره ببرید. زمانی که این حجم به پایان برسد، شما هشدارهای خطا را دریافت می‌کنید و چنانچه در زمان مربوطه به تمدید ترافیک خود توجهی نداشته باشید، به طور کلی دسترسی خود را به بسترهای اینترنتی از دست می‌دهید. البته دیده شده است که پهنای بلند هاست به طور نامحدود هم ارائه شده است که در این صورت ممکن است هزینه‌های خرید ترافیک افزایش بیابد.

پهنای باند سایت چیست؟

به میزان داده‌ها و اطلاعاتی که در یک بازه زمانی خاص توسط وب سایت‌هایی که شما به آن‌ها مراجعه کرده‌اید در اختیار شما قرار می‌گیرند، پهنای باند گفته می‌شود. هر چقدر که میزان پهنای باند در این زمینه افزایش پیدا کند، تایم کمتری از مخاطب سلب می‌شود و دسترسی به اطلاعات درون یک وب سایت بهبود پیدا می‌کند. اکثر کاربران هنگام مشاهده ویدیو یا تصاویر در یک وب سایت، به پهنای باند بالا نیاز پیدا می‌کنند که با استفاده از کابل‌های اینترنت، مودم و یا استفاده از پهنای بلند اختصاصی، می‌تواند در سریعترین زمان ممکن به محتواهای مد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

💡انواع پهنای باند

حال که متوجه شدید که پهنای باند اینترنت چیست، بهتر است انواع آن را نیز بشناسید:

1.      پهنای باند اشتراکی:

در حال حاضر تمامی پهنای باندی که بر فضاهای اینترنتی حاکم هستند، پهنای باند اشتراکی هستند. یعنی در تمامی محیط‌ها از محیط‌های اداری و صنعتی گرفته تا محیط‌های خانگی و کارگاهی همه از این پهنای باند استفاده می‌کنند؛ چرا که این پهنای باند برای افزایش دادن سرعت انتقال داده‌ها، به اینترنت آنچنان قوی نیاز ندارد. این گونه از سرویس‌ها اغلب اوقات نوسانات سرعت زیادی دارند، اما همواره امکان استقاده‌ی همزمان چند نفر از یک بستر اینترنتی خاص را فراهم می‌کنند و از این جهت حائز اهمیت هستند. ترافیکی که شما می‌توانید با استفاده از این نوع از پهنای باند اینترنت به کار ببندید، محدودیت دارد.

2.      پهنای باند اختصاصی:

این گونه از سرویس‌های اینترنتی، سرویس‌هایی هستند که مخصوص یک سازمان یا یک محیطی خاص طراحی می‌شوند. اکثر شرکت‌های بزرگی که به اینترنت نیاز دارند و این نیاز آن‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید، از این پهنای باند استفاده می‌کنند. این گونه از پهنای باند برای کسب و کارهای کوچک و یا مصارف خانگی، اصلا پیشنهاد نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پهنای باند اختصاصی دارد این است که سرعت آن افت نمی‌کند و با نوسانات آن چنانی هم همراه نیست. این را بدانید که شما قبل از خرید بسته‌های اینترنت، باید پهنای باند این بسته را چک ‌کنید و سپس بهترین پهنای باند اینترنت را متناسب با نیازی که دارید، انتخاب نمایید.

💡به چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟

به چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟ برای اینکه بتوانید به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهید، ابتدا باید مشخص کنید که با اتصال به اینترنت می خواهید چه اقدام هایی را انجام دهید. نکته قابل توجه این است که هر چقدر میزان پهنای باند بیشتر باشد، به همان اندازه بهتر است. برای اینکه بتوانید مقدار پهنای مورد نیاز خود را تعیین کنید، کافیست به دو نکتهای که در ادامه مطلب بیان می کنیم، توجه کنید:

  • اگر هدف شما از اتصال به اینترنت، وب گردی یا حضور در شبکه های مجازی است، پهنای باند 4 الی 25 مگابایت می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد.
  • اگر قصد دارید به فیلم و سریال نگاه کنید یا به بازی های آنلاین بپردازید، پهنای باند 25 مگابایت برثانیه می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد.

💥نکته : برای قصد دارید در کنار پهنای باند زیاد از سرعت اینترنت بالا نیز بهره ببرید، حتما از اینترنت های گیمینگ استفاده کنید، چراکه اینترنت های گیمینگ تک نت در کنار پهنای باند زیاد از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار است. 💥

💡تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت

 بررسی پهنای باند اینترنت

بسیاری از افرادی که می‌خواهند با پهنای باند اینترنت آشنایی پیدا کنند، این مفهوم را با مفهوم سرعت اینترنت اشتباه می‌گیرند. این در حالی است که پهنای باند میزان اطلاعاتی است که شما در هر ثانیه‌ای که می‌گذرد با یک سرعت خاص، دریافت می‌کنید؛ اما سرعت اینترنت میزان سرعتی که انتقال داده‌ها دارند را نشان می‌دهد. در واقع اگر بخواهیم بهتر برایتان توضیح دهیم، توجه شما را به یک وان آب که قرار است پر از آب شود، جلب می‌کنیم. اگر شیر آب دهانه‌ای بزرگ داشته باشد، مسلما آب بیشتری هم در یک تایم خاص وارد وان می‌شود. این همان پهنای باند را نشان می‌دهد. حال اگر جریان آب تند یا کند باشد، ممکن است آب انتقال یافته به وان، کم یا زیاد شود و یا مدت زمان بیشتری را از شما سلب کند تا یک وان را پر کند. این همان سرعت را نشان می‌دهد. پس این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.

💡میزان پهنای باند بسترهای اینترنتی باید چقدر باشد؟

بسیاری از کاربران زمانی که به بررسی پهنای باند اینترنت می‌پردازند، این سوال برایشان پیش می‌آید که چه میزان از پهنای باند برای انتقال داده‌ها کافی است. بدیهی است که این که قرار است شما چه کاری را در فضاهای مجازی انجام دهید با میزان استاندارد پهنای باند مورد نیاز، رابطه‌ای مستقیم دارد. البته به هر میزان که این پهنای باند کاهش پیدا کند، انتقال داده‌ها کندتر می‌شود و این برای هیچکس خوشایند نیست. پس اگر پهنای باند افزایش بیابد، بهتر است.

اغلب اوقات طبق آمارهای به دست آمده، پهنای باند مورد نیاز برای وبگردی و انجام بازی‌های اینترنتی را ۴ تا ۲۵ مگابایت بر ثانیه می‌دانند. این پهنای باند برای افرادی که می‌خواهند سریال‌های آنلاین را تماشا کنند، باید حداقل ۲۵ مگابایت بر ثانیه باشد. به طور کلی به یاد داشته باشید که تماشای ویدیوهای آنلاین نسبت به گردش‌های معمولی در اینترنت، پهنای باند اینترنت بیشتری را می‌طلبد. پس ابتدا کاربرد خود را بسنجید و سپس مناسب‌ترین و بهترین پهنای باند اینترنت را برای این کاربرد، انتخاب کنید.

💡چگونه پهنای باند اینترنت را افزایش دهیم؟

 پهنای باند اینترنت

آیا به این فکر کرده‌اید که‌ چگونه پهنای باند را افزایش دهیم؟ اصلا این کار امکان پذیر هست یا نه؟ بله. شما با انجام یک سری اقدامات ساده می‌توانید پهنای باند شبکه‌های اینترنتی خود را بهبود دهید و تجربه کاربری بهتری را هم به دست بیاورید. مهم‌ترین روش‌های افزایش پهنای باند در ادامه ذکر شده‌اند:

·         استفاده از کابل‌های اترنت:

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش پهنای باند اینترنت این است که شما از کابل‌های اترنت بهره ببرید. این کابل‌ها اغلب به وایرلس و اینترنت‌های بی سیم ترجیح داده می‌شوند و شما را وارد مدار ارتباطات پایدارتر می‌کنند. کابل‌های اترنت همچنین توانایی این را دارند که نویزها را کاهش دهند و حتی پهنای باند دریافتی را نیز بهبود دهند.

·         استفاده از مودم مناسب:

اگر عادت دارید که با مودم به اینترنت وصل شوید، بهتر است به هنگام خرید مودم به پهنای باند اینترنت آن نیز توجه داشته باشید. مودمی که قوی است، سیگنال‌ها را بهتر ارسال کرده و دریافت می‌کند. این مودم باعث می‌شود که سرعت انتقال داده‌ها بیشتر شود و مدت زمان انتقال آن‌ها هم کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که امروزه مودم‌ها با باندهایی که دوگانه یا سه‌گانه هستند به فروش می‌رسند. اگر سرعتی فوق العاده می‌خواهید، مودم‌های سه‌گانه را بخرید و اگر سرعت بالا را می‌خواهید، مودم‌های دوگانه را خریداری کنید.

·         خرید پهنای باند اختصاصی:

پهنای باند اینترنت

پهنای باند اختصاصی نیز از دیگر روش‌های متداولی است که برای افزایش پهنای باند اینترنت به کار گرفته می‌شود. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها که به اینترنتی با سرعت بالا و تاخیر کم نیاز دارند، پهنای باند خاص خود را خریداری می‌کنند تا بتوانند کیفیت ارتباطات خود را بالا ببرند. این گونه از سرویس‌های اینترنتی اغلب هزینه‌های بالایی دارند اما در هر ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کنند و کاملا خصوصی هم هستند. پس می‌توانند انتخابی بسیار مناسب برای بهبود ارتباطات اینترنتی شما و صرفه جویی در وقت ارزشمند شما به شمار بیایند.

💡نحوه محاسبه پهناباند اینترنت 

 

اکنون شاید بخواهید که از میزان پهنا باند اینترنت خود آگاهی داشته باشید. برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید برای مثال برای اندازه گیری پهنا باند از می توانید نرم افزار های Test TCP (TTCP) و PRTG Network Monitor استفاده کنید.

اما اگر می خواهید به صورت آنلاین و با یک کلیک از میزان پهنای باند، سرعت دانلود و آپلود اینترنت خود آگاهی داشته باشید، از سایت Speedtest.net می توانید استفاده کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت Speedtest.net شوید و سپس روی گزینه GO کلیک کنید. بعد از کلیک روی گزینه GO در عرض چند دقیقه تمامی اطلاعاتی که مربوط به اینترنت شماست، نشان داده می شود. 💥

💡نحوه اندازه گیری پهنای باند چگونه است؟

پهنای باند اینترنت

در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌هایی که فناوری داشته است، محاسبه پهنای باند هم کمی دشوارتر و پیچیده‌تر شده است. این پیچیدگی به نوع پیوندهای شبکه ارتباط زیادی دارد. برای مثال اگر قرار است از فیبر نوری استفاده کنید، می‌توانید داده‌های بیشتری را در یک زمان خاص از جایی به حای دیگر انتقال دهید.

برای این که پهنای باند مؤثر را که بالاترین میزان انتقال را دارد را بیازمایید، باید از آزمون‌ها و آزمایش‌های اندازه گیری بهره ببرید. حال این به چه‌ معنا است؟! در واقع برای محاسبه پهنای باند اینترنت شما باید ظرفیت پیوندی که مد نظرتان هست را بسنجید و سپس فایلی که در نظر دارید را ارسال کنید. حال که این فایل به مقصد رسید، پهنای باند و میزان آن مشخص می‌شود.

  • تفاوت پهنا باند اختصاصی با سرعت اینترنت

به زبان ساده‌تر اگر بخواهیم تفاوت این دو مورد را بیان کنیم، باید بگوییم که پهنای باند میزان اطلاعات یا داده‌هایی است که در هر ثانیه دریافت می کند اما در مقابل، سرعت اینترنت میزان سرعت دانلود و دریافت اطلاعات را نشان می دهد.

 

  • تفاوت پهنا باند با Latency و پینگ 

پینگ یا تاخیر به مدت زمان بارگیری یک فایلی در صفحات وبسایت اشاره می کند. اگر پهنای باند را  میزان ارسال داده در هر ثانیه تصور کنیم، تاخیر نیز میزان زمانی خواهد بود که این داده ها از منابع خود به شما ارسال می شود. در حقیقت میزان پهنای باند زیاد در میزان کاهش تاخیر نیز اثر می گذارد چراکه در هر بسته مقدار بسته های اطلاعات بیشتری منتقل می شود و به این ترتیب  میزان زمان رسیدن بسته های اطلاعات پش سر هم کمتر می شود.

 

  • تفاوت بین پهنای باند و فرکانس

تفاوت بارز و مهمی که بین پهنای باند و فرکانس وجود دارد، این است که پهنای باند میزان ظرفیت انتقال حداکثر داده در هر ثانیه را مشخص می کند اما فرکانس تعداد نوسانات یک سیگنال در هر ثانیه را تعیین می کند.

تفاوت بارز و مهمی که بین پهنای باند و فرکانس وجود دارد این است که پهنای باند میزان ظرفیت انتقال حداکثر داده در هر ثانیه را مشخص می کند اما فرکانس تعدا نوسانات یک سنگتال در هر ثانیه را تعیین می کند.

💡مزایای افزایش دادن پهنای باند

حال که درخواست افزایش پهنای باند اینترنت را دارید، بهتر است با مزایایی که افزایش دادن پهنای باند به همراه دارند هم تا حدودی آشنایی پیدا کنید.

  • با افزایش پهنای باند دیگر نیازی نیست که شما نگران سرعت دانلود و سرعت آپلود باشید. اغلب شرکت‌هایی که نیروهای دورکار استخدام می‌کنند و یا سازمان‌هایی که فعالیت‌های خود را در فضاهای اینترنتی انجام می‌دهند، با افزایش پهنای باند سرعت دانلود و اپلود را افزایش می‌دهند و از این طریق نرخ انتظار را کمتر می‌کنند.
  • افزایش دادن پهنای باند باعث می‌شود که توان عملیاتی اینترنت افزایش پیدا کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پهنای باند بالایی را دارید، اما همچنان به کندی می‌توانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید. در اینجا توان عملیاتی اینترنت شما کم است که با افزایش دادن پهنای باند، بهبود پیدا می‌کند‌.
  • اکثر اوقات، افرادی که پهنای باند اینترنت خود را افزایش داده‌اند، به پایداری سرعت نت هم دسترسی پیدا کرده‌اند.
  • افزایش دادن پهنای باند میزان پینگ را کاهش می‌دهد و باعث می شود که ترافیک وب سایت‌هایی که فروشگاهی یا خدماتی هستند، افزایش پیدا کند.
  • پهنای باند سرویس‌های اینترنتی زمانی که افزایش پیدا می‌کند، باعث متقارن شدن سرعت می‌شود. یعنی سرعت آپلود و دانلود یکسان سازی شده و از این نظر هم بهینه می‌گردد. البته این امر در پهنای باند اختصاصی نسبت به پهنای باند اشتراکی، بیشتر در چشم است.
  • در تک نت بخوانید: اینترنت ADSL چیست

💡خدمات پهنای باند تک نت

 پهنای باند اینترنت

شرکت تک‌نت یکی از پیشگامانی است که چندین و چند سال است که پهنای باند اختصاصی قوی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. همچنین این شرکت می‌تواند میزان پهنای باند اینترنت‌های معمولی را هم افزایش دهد و وبگردی را برای شما بهینه سازی نماید. از جمله مزایای که پهنای باندی که تک‌ نت به شما ارائه می‌کند دارد این است که همواره پایدار است، افت چندانی ندارد و به راحتی قابل استفاده است. پس همین حالا با مشاورین ما در تک نت تماس حاصل کنید و اطلاعات تکمیلی را از آن‌ها دریافت نمایید. همچنین می‌توانید جهت ثبت سفارشات خود، هماهنگی‌های لازم را با مشاورین ما داشته باشید. 💥

در تک نت بخوانید:6 نکته مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (isp)

💡سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که میزان کیفیتی که ارتباطات اینترنتی دارند را نشان می‌دهد، پهنای باند اینترنت است. در واقع پهنای بلند میزان داده‌های منتقل شده در یک بازه زمانی خاص را نشان می‌دهد که به هر میزان که افزایش پیدا کند، ارتباطات اینترنتی هم بهبود پیدا می‌کنند. به همین دلیل لازم است که شما روش‌های افزایش پهنای باند بسترهای اینترنتی را یاد بگیرید و در صورت لزوم آن‌ها را به کار ببندید. ما در این مطلب در مورد معنا و مفهوم پهنای باند و انواع آن با شما صحبت کردیم و نکاتی را در رابطه با تفاوت سرعت اینترنت با پهنای باند در اختیارتان قراره دادیم. 💥

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.