تالار مقالات بروز تکنولوژی

8 راهکار افزایش سرعت اینترنت

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که راهکارهای افزایش سرعت اینترنت چیست و چگونه می‌توانید سرعت اینترنت خودتان را افزایش دهید؟ برخی اوقات ممکن است سرعت اینترنت شما نوسان کاهش داشته باشد که دلایل خاصی برای آن وجود دارد. در این مطلب تصمیم داریم تا راهکارهای بهبود سرعت دسترسی به شبکه‌ی جهانی را به شما بگوییم.

تا پیش از این به بررسی مجموعه‌ای از دلیل سرعت پایین اینترنت پرداختیم و گفتیم که عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. در حقیقت اینترنت TD LTE جزو سرویس‌های اینترنتی پرسرعت است که محدوده پوشش آن در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است، اما آن چه برای کاربران این سرویس اینترنتی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، کیفیت بالای شبکه، عدم قطعی، پینگ پایین و ثبات است که متاسفانه در برخی از اوقات این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

با این که اینترنت TD LTE برخلاف اینترنت‌های موبایلی، دارای سقف سرعت است، اما برخی عوامل کیفیت سیگنال‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. در حقیقت سرعت متوسط اینترنت TD-LTE یک سقف مشخصی دارد که این موضوع ممکن است بر اساس کشور، نوع ساختار شبکه و اپراتور و ارائه‌دهنده اینترنت متفاوت باشد.  بنابراین بر آن شدیم که در این مطلب از تک نت به ارائه راهکارهایی جهت بهبود سیگنال اینترنت در این سرویس بپردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

عوامل کاهش سرعت اینترنت در موبایل و سیستم

به طور جداگانه، مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت و قطعی اینترنت در موبایل و سیستم عبارتند از:

دلایل کاهش سرعت اینترنت در موبایل:

  1. ضعف سیگنال: سیگنال ضعیف موبایل می‌تواند عامل اصلی کاهش سرعت اینترنت باشد، به خصوص در مناطق با پوشش ضعیف.
  2. فعالیت‌های زمینه‌ای: برخی از برنامه‌ها و فعالیت‌های زمینه‌ای می‌توانند پهنای باند را مصرف کرده و سرعت اینترنت را کاهش دهند، به ویژه اگر ارتباط پایداری برقرار نباشد.
  3. محدودیت‌های اینترنت موبایل: شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ممکن است برای محدود کردن مصرف داده و یا برای حفظ کیفیت سرویس، سرعت اینترنت موبایل را محدود کنند.
  4. ترافیک شبکه: در ساعات پربار ترافیک شبکه موبایل ممکن است افزایش یابد که باعث کاهش سرعت اینترنت شود.
  5. اشتراک گذاری اینترنت: در صورت استفاده از اشتراک اینترنت با دیگران، ممکن است دسترسی به پهنای باند تقسیم شده و سرعت اینترنت کاهش یابد.

دلایل کاهش سرعت اینترنت در سیستم:

  1. محدودیت‌های شبکه: در شبکه‌های باسیمی، محدودیت‌های مختلف مانند توپولوژی شبکه و کیفیت کابل‌ها می‌تواند به کاهش سرعت اینترنت منجر شود.
  2. مسدودیت‌های نرم‌افزاری: نرم‌افزارها و فایروال‌های نصب شده در سیستم ممکن است برخی از پورت‌ها و سرویس‌ها را مسدود کنند که باعث کاهش سرعت اینترنت شود.
  3. فعالیت‌های پس‌زمینه: برنامه‌ها و فرآیندهای پس‌زمینه‌ای می‌توانند پهنای باند را مصرف کرده و سرعت اینترنت را کاهش دهند.
  4. ویروس‌ها و مال‌افزارهای مخرب: ویروس‌ها و مال‌افزارهای مخرب ممکن است به طور پنهانی پهنای باند را مصرف کرده و سرعت اینترنت را کاهش دهند.
  5. پهنای باند محدود: استفاده از ارتباطات به اشتراک گذاشته شده یا پهنای باند محدود می‌تواند باعث کاهش سرعت اینترنت در سیستم شود.

با توجه به این دلایل، انجام اقداماتی مانند بهبود سیگنال، مدیریت برنامه‌ها و فعالیت‌های زمینه‌ای، و رفع محدودیت‌های شبکه می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت و قطعی اینترنت در موبایل و سیستم شما ایجاد کند.

6 راهکار افزایش سرعت اینترنت TDLTE

5 + 3 راهکار طلایی جهت افزایش کیفیت سیگنال اینترنت TDLTE

اگر اقدام به خرید اینترنت TD-LTE کرده‌اید و با مشکل کاهش سرعت مواجه هستید، ممکن است روش‌هایی که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم بتوانند شما را از چالش‌های مربوط به عدم عملکرد درست اینترنت نجات دهند. باید به یاد داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی، ما همواره در معرض طیف وسیعی از امواج الکترومغناطیسی هستیم. این امواج علاوه بر تأثیری که روی انسان‌ها دارند، بر یکدیگر هم اثر می‌گذارند. از طرف دیگر برای برقراری افزایش سرعت اینترنت TDLTEدر برخی از سرویس‌ها مانند اینترنت TD-LTE یا ADSL نیاز به ابزار جانبی مودم داریم.
وظیفه مودم دریافت سیگنال‌ اینترنتی و ارسال آن به تجهیزات دیجیتالی نظیر گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و غیره است. بنابراین از خود، امواج الکترومغناطیسی پخش می‌کند. محل قرارگیری این وسیله نقش مهمی در کیفیت سیگنال اینترنت دارد. علاوه بر این رعایت یک سری نکات می‌تواند در افزایش سرعت اینترنت و کیفیت آن به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر بگذارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نقش مودم در افزایش کیفیت و سرعت اینترنت TD-LTE و ADSL

همان طور که در مطالب قبلی اشاره شد، سرعت دانلود و آپلود اینترنت پرسرعت TD LTE تک نت یا سایر شرکت‌های ارائه دهنده محدود است. در این میان مودم نقش بسیار مهمی در کیفیت سیگنال و در نتیجه کیفیت اینترنت و سرعت آن دارد. بنابراین در ابتدا چند راهکار با محوریت مودم بیان می‌کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند سبب بهبود کیفیت سیگنال شود.

افزایش سرعت اینترنت tdlte

راهکار مهم برای افزایش سرعت اینترنت: خرید مودم باکیفیت

اولین قدم برای داشتن کیفیت سیگنال مناسب، در همان ابتدای راه‌اندازی اینترنت تی‌دی‌ال‌تی‌ای است که باید در انتخاب مودم بسیار دقت کنید. یک مودم TD-LTE خوب باید برای ویژگی‌های زیر باشد:
ویژگی‌های بهترین مودم TD LTE
1. آنتن دهی عالی
2. سرعت انتقال بالا
3. قابلیت پشتیبانی از وای فای دو بانده
4. دارای شبکه‌های پشتیبان متنوع
5. تعداد و نوع درگاه‌های شبکه اترنت LAN
6. مجهز به درگاه RJ11 جهت اتصال به تلفن اینترنتی
7. قابلیت سرویس‌دهی همزمان به کاربران متعدد

راهکار دوم: محل قرارگیری مودم

مورد بعدی در سرعت اینترنت td lte، قرار دادن مودم در جای مناسب است. بنابراین در قدم دوم مودم را در مکانی با خصوصیات زیر قرار دهید.

1. نزدیک‌ترین فاصله با کاربر

امواج مودم به صورت 360 درجه‌ای منتشر می‌شوند، بنابراین بهترین محل قرارگیری مودم در مرکز محل کار یا منزل است. اتاقی بزرگ و به دور از وسایل الکترونیکی دیگر محل مناسبی برای مودم خواهد بود. در ضمن هر چه فاصله شما از مودم کمتر باشد، سیگنال دریافتی قوی‌تر خواهید داشت. در مواردی هم می‌توانید از دستگاه‌های تقویت کننده امواج WIFI برای جلوگیری از تضعیف سیگنال استفاده کنید.
2. اجتناب از قرارگیری در طبقات پایین

دیواره‌های گچی، بتنی، آجری و سنگ‌های مرمر مانع بزرگی در برابر ورود و خروج امواج الکترومغناطیسی هستند. بنابراین از قرار دادن مودم در پارکینگ یا طبقات پایین ساختمان خودداری کنید. همچنین در نزدیکی مودم آینه وجود نداشته باشد. چرا که این وسیله هم باعث بازتاب امواج و اختلال در اتصال به اینترنت می‌شود.

3. دوری از وسایل فلزی

همان طور که می‌دانید فلز رسانای جریان الکتروسیته است. از این رو انتشار امواج مودم جلوگیری می‌کند. پس مودم را از اجسام و سطوح فلزی دور نگه دارید.

4. دور بودن از وسایل الکترونیکی

برخی از دستگاه‌های دیجیتالی و الکترونیکی دارای امواجی هستند که با ایجاد امواج و نویز سبب اختلال در عملکرد مودم می‌شوند. به طور مثال دستگاه‌های مجهز به لوله‌های گردش آب نظیر ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال، باعث تجمع امواج در خود شده و سیگنال اینترنت را مختل می‌کند. همچنین دستگاه ماکروویو به دلیل تولید امواجی مشابه با امواج وای فای، اینترنت را ضعیف می‌کند.

5. قرار دادن در ارتفاع بالا

بهترین مکان برای مودم، ارتفاع حداقل 50 ساننتی‌متری از سطح زمین است. اما برای سرعت اینترنت td lte یا وای فای آن را بر روی کتابخانه یا بالای کمد قرار دهید تا از امواج وسایل الکترونیکی دیگر هم در امان باشد. همچنین سعی کنید حتی‌المقدور آن را در نزدیکی پنجره بگذارید.

راهکار سوم: تغییر وضعیت پارامترهای SINR و RSRP

این دو پارامتر رابطه مستقیمی با کیفیت و قدرت سیگنال مودم دارد. بنابراین در صورت لزوم می‌توان با تغییر دادن مقادیر آن‌ها، عملکرد مودم را بهبود بخشید و در نهایت کیفیت و سرعت اینترنت را بهتر کرد. این دو مقدار در واقع میزان ارتباط مودم با آنتن مرکزی را تعیین می‌کنند.
مقدار SINR نشان‌دهنده کیفیت سیگنال بوده و یک عدد مثبت است. هر چه این عدد از 5 بزرگتر باشد، کیفیت سیگنال بهتری خواهید داشت. در مقابل RSRP نشان‌دهنده قدرت سیگنال است. مقدار این عدد منفی است و با نزدیک‌تر شدن به صفر قدرت سیگنال افزایش پیدا می‌کند.
برای مشاهده و تغییر این دو پارامتر در مودم خود، ابتدا آدرس IP مودم را در مرورگر جستجو کنید. پس از درج نام کاربری و رمزعبور، وارد پنل مدیریتی شوید. از این جا به بعد بسته به نوع و مدل مودم خود از طریق یکی از آدرس‌های زیر کیفیت و قدرت سیگنال مودم را بررسی کنید.

• Am3100V: LTE Configuration > Interface Info
• SLR-120S42G: Status > LTE > LTE Status
• TENDA: Information > Device Information
• SLC-130S: Status > LTE > LTE Status
• GEMTEK125: Mobile Network > Status > LTE Information
• AM3000: LTE Configuration Internet
• B612: Setting > System > Device Information

راهکار چهارم: عدم قرارگیری در معرض دیگر امواج WIFI

در برخی از موارد ممکن است در خانه یا محل کار چند مودم به طور همزمان فعال باشد. این امر سبب می‌شود که امواج وای فای بر یکدیگر اثر گذاشته و کیفیت سیگنال را کاهش دهد. پس توجه کنید که در این شرایط مودم‌ها از یکدیگر فاصله داشته باشند.

راهکار پنجم: تغییر کانال وای فای

همچنین می‌توانید از طریق تنظیمات مودم، گزینهchannel bandwidth را انتخاب کنید تا کانالی مناسب جهت دریافت امواج پیدا شود. به علاوه برخی از اپلیکیشن‌ها نظیر Wifi Analyzer نیز وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها کانال WIFI را تغییر داد. البته به جز 5 راهکاری که در بالا با محوریت مودم جهت افزایش کیفیت سیگنال و سرعت اینترنت گفته شد، موارد زیر هم می‌توانند در بهبود عملکرد شبکه اینترنت TD LTE مؤثر باشند.

راهکار ششم: عدم استفاده از اینترنت در ساعات پیک

با این که اینترنت TD-LTE در حال حاضر پرسرعت‌ترین اینترنت کشور است، اما باز هم در ساعات شلوغ ممکن است سرعت و کیفیت آن دچار اختلال شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتی‌‌الامکان، کارهای سنگینی نظیر دانلود یا آپلود را که نیاز به اینترنت پرسرعت و باکیفیت‌تری دارند در ساعاتی خلوت‌تر انجام دهید. برای فهمیدن این که چه ساعتی برای این امور بهتر است، به چراغ‌های روشن مودم خود توجه کنید. هر چه بیشتر روشن باشند سرعت اینترنت بالاتر است.

راهکار هفتم:افزایش سرعت اینترنت TDLTE اتصال مودم از طریق کابل

برخی از مودم‌های TD LTE قابلیت اتصال بی‌سیم و باسیم را دارند. اتصال بی‌سیم ممکن است کیفیت سیگنال‌دهی را تحت‌تأثیر قرار دهد. همچنین بعضی از مودم‌ها با افزایش کاربران، برد مؤثر آن‌ها کم می‌شود و سرعت اینترنت به شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در بیشتر موارد با اتصال مودم از طریق کابل به لپ‌تاپ یا کامپیوتر می‌توانید کیفیت و سرعت اینترنت خود را بیشتر کنید.

راهکار هشتم: استفاده از سرویس‌دهنده‌هایی با پوشش بالاتر

یکی دیگر از موارد مهم جهت سرعت اینترنت td lteر، خرید اینترنت TD LTE از شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ با پوشش سراسری و پشتیبانی بالاتر است. با وجود تعدد شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی، مسلماً انتخاب بهترین سرویس‌دهنده نقش مهمی در سرعت و کیفیت اینترنت دریافتی خواهد داشت. بنابراین بهتر است از سرویس‌هایی مثل اینترنت TD-LTE تک نت استفاده کنید که علاوه بر پشتیبانی 24 ساعته و پوشش گسترده، سرعت و کیفیت اینترنت را تضمین می‌کند.

نکات پایانی

در این مطلب سعی کردیم 8 راهکار جهت بهبود و سرعت اینترنت td lte را بیان کنیم. علاوه بر این موارد به‌روزرسانی فریمور مودم هم می‌تواند در بالا بردن سرعت مؤثر باشد. البته در برخی از مودم‌ها این کار به صورت خودکار انجام می‌شود. اما در برخی دیگر مانند مودم هواوی مدل B612 آپدیت دستی بسیار موثر است. در انتها ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پوشش اینترنت TD-LTE تک نت در حال حاضر در گسترده‌ترین وضعیت قرار دارد و در واقع هرجا که یک دکل مخابراتی ببینید، اینترنت تک نت هم خواهید داشت.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.