تالار مقالات بروز تکنولوژی

شبکه اینترانت چیست به زبان ساده | آموزش راه اندازی شبکه اینترانت

اینترانت چیست و چگونه می توان آن را در سازمان و شرکت خود راه اندازی کرد؟ اگر با اینترنت سر و کار داشته باشید، حتما وایژه اینترانت را نیز شنیده اید، چرا که اینتراننت را می توان یکی از دستاوردهای اینترنت بیان کرد. برای اینکه دقیقا متوجه شویم که اینترانت چیست باید به واژگان آن توجه کرد. همانطور که میدانید واژه INTRA در زبان فارسی به داخلی معنی می‌شود و با این حساب می‌توان اینترانت را نوعی شبکه داخلی جهت برقراری ارتباط در داخل سازمان و یا یک منطقه بیان کرد. اگر شما نیز قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با شبکه داخلی اینترانت کسب کنید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید.

اینترانت چیست به زبان ساده؟

اینترانت

ابتدا به تعریف اینترانت بپردازیم. این شبکه که فقط برای یک محیط یا یک منقطه محدود می‌شود، به مجموعه از کامپیوترها خدمات داخلی از جمله اشتراک گذاری فایل ها را ارائه می‌دهد. به زبان ساده نیز می‌توان اینترانت را نوعی اینترنت ملی دانست؛ چرا که دسترسی به منابع مختلف از جمله اینترنت را محدود می‌کند. لازم به ذکر است که اینترانت یک شبکه محدود با دسترسی محدود است که هیچ ارتباطی با اینترنت ندارد و فقط برای ارتباط داخلی در یک سازمان به کار گرفته می‌شود.

کاربرد اینترانت چیست؟

تا اینجا به جواب سوال اینترانت رسیدیم و الان قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کاربرد اینترانت دقیقا چیست؟ اگر به تاریخچه پیداش اینترانت نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که اینترانت به این دلیل ایجاد شد که افراد حاضر در یک سازمان و یا یک شرکت و حتی یک منطقه بتوانند فایل‌های خود را از طریق یک شبکه داخلی به یکدیگر ارسال کنند. لازم به ذکر است که شبکه اینترانت نیز می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، اما اجازه این دسترسی یا عدم دسترسی را مسئولان و مدیران آن سازمان تعیین می‌کنند. ناگفته نماند که مسئولان برای اینکه جلوی دسترسی افراد داخل شبکه را به اینترانت بگیرند، از یک فایروال استفاده می‌کنند.

ساختار شبکه اینترانت چگونه است؟

ساختار شبکه اینترانت داخلی معمولا از 4 بخش کلی ساخته شده است که می‌توان به وب سرور، سرویس اطلاعات مشترک، لینک‌های ارتباطی و کاربران آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که اگر سازمانی از اینترانت استفاد کند، دیگر نمی‌تواند به فضای ابری دسترسی داشته باشد. ناگفته نماند که پروتکل‌هایی که در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان در شبکه اینترانت نیز پیدا کرد. به عنوان مثال اینترانت مانند شبکه اینترنت جهت ارسال و دریافت ایمیل از SMTP، جهت ارسال و دریافت اطلاعات بین کلاینت و سرور از HTTP و جهت اشتراک گذاری فایل‌ها از FTP استفاده می‌کند. به صورت کلی اینترانت به یک محل خاص محدود می‌شود؛ اما با این وجود نیز توانایی ارتباط با اینترنت را دارد و سوالی که در این مرحله پیش می‌آید این است که چرا لزوما به جای استفاده از اینترنت از اینترانت استفاده می‌شود؟ به زبان ساده‌تر استفاده از اینترانت برای ارتباطات درون سازمانی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از اینترنت است و همچنین باعث افزایش بهره وری یک سازمان نیز می‌شود.

مزایای استفاده از شبکه اینترانت

اینترانت

حال که دانستیم شبکه اینترانت چیست و چه ساختاری دارد، در این مرحله قصد داریم به مزایای استفاده از شبکه اینترانت بپردازیم. این شبکه برای سازمان‌هایی که از لحاظ مکانی در موقعیت‌های مختلفی قرار دارند و قصد دارند با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات مد نظر خود را به همدیگر ارسال کنند از مزیت‌های مختلفی می‌توانند بهره مند شود. مزیت‌های استفاده از شبکه اینترانت عبارتند از:

  • ارسال و دریافت پیام
  • اشتراک گذاری انواع فایل‌ها مثل اسناد و مدارک
  • دسترسی مطمئن و امنیت بالا
  • دسترسی آسان و سریع به شبکه
  • تامین امنیت اسناد طبقه بندی شده
  • ایجاد شده طبق بانک‌های اطلاعاتی و پایگاه داده

معایب استفاده از شبکه اینترانت

با وجود اینکه شبکه اینترانت مزایای زیادی دارد، اما در مقابل دارای معایب متعددی نیز است. یکی از معایب استفاده از شبکه اینترانت برای سازمان‌ها این است که اجرا و پیاده سازی آن هزینه‌های بالاتری را می طلبد و ممکن است برخی از سازمان‌ها قادر به پرداخت این هزینه‌ها نباشد. همچنین به دلیل اینکه تمامی مدارک و اسناد در یک منطقه متمرکز هستند، در این صورت امنیت شبکه نیز به خطر می افتد و احتمال از بین رفتن آن نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که برای اینکه کسی در داخل شبکه خلاف قوانین حرکت کند، یک نفر باید به بررسی و بازبینی رفتارهای افراد در داخل شبکه اینترانت بپردازد و این نیز می‌تواند یکی از معایب استفاده از آن باشد.

چه سازمان‌هایی باید از شبکه اینترانت استفاده کنند؟

اینترانت

قبل از اینکه تصمیم بگیرید در سازمان و شرکت خود شبکه اینترانت را راه اندازی کنید، باید به این سوال فکر کنید که آیا سازمان شما ظرفیت استفاده از شبکه اینترانت را دارد یا خیر؟ یا به عبارت دیگر آیا راه اندازی این در سازمان ضروری است؟ لازم به ذکر است که این شبکه برای اکثر سازمان‌ها مزیت‌های مختلفی را به همراه دارد، اما بیشتر برای سازمان‌های بزرگ که افراد حاضر در آن بالای 10 نفر است بسیار مناسب است. همچنین برای راه اندازی شبکه اینترانت توجه به ظرفیت، اهداف و آینده سازمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه نصب و راه اندازی شبکه اینترانت

اگر تصمیم گرفته‌اید که شبکه اینترانت را در سازمان خود راه اندازی کنید، باید از شرکت‌هایی که در حوزه خدمات شبکه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها اغلب از میکروتیک برای راه اندازی شبکه اینترانت استفاده می‌کنند که مزایایی شامل پاسخگویی سریع، سرعت بالا در راه اندازی، سرعت بالا در نصب اینترانت و تنظیمات لازم، خدمات ویپ، ارتباط امن بین دفاتر، امکان استفاده همزمان از اینترنت و اینترانت و پیاده سازی کردن اینترانت جهت پشتیبانی شبکه می‌شود.

ناگفته نماند که برای راه اندازی شبکه اینترانت روش‌ها و راه‌های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از سرویس مخابرات اینترانت مثل MPLS استفاده کنید و یا می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت مانند تک نت سرویس ADSL را برای این کار دریافت کنید. لازم به ذکر است که برای نصب و راه اندازی شبکه اینترانت از سرویس وایکمس نیز می‌توان استفاده کرد.

همچنین برای استفاده از یک اینترنت پرسرعت و نامحدود می توانید اینترنت نسل چهار تک نت یعنی اینترنت TD lte تک نت را انتخاب  و از سرعت بالای آن لذت ببرید.

 

سخن پایانی

امروزه برخی از سازمان‌های بزرگ جهت ارتباطات داخلی به جای استفاده از اینترنت پر سرعت از شبکه داخلی اینترانت استفاده می‌کنند. استفاده از این شبکه مزیت‌های مختلفی دارد که در این مقاله به آن اشاره کردیم و مهمترین مزیت استفاده از اینترانت، مقرون به صرفه بودن آن است. همچنین در این مقاله نیز به روش‌های راه اندازی آن اشاره کردیم و اگر شما نیز قصد دارید در سازمان خود شبکه داخلی اینترانت را راه اندازی کنید، حتما با مشاورین ما در تماس باشید؛ چرا که در انتخاب بهترین روش برای این اقدام می‌توانند راهنمایی‌های لازم را برای شما انجام دهند.

همچنین می توانید برای سازمان یا شرکت خود از پهنای باند اختصاصی تک نت استفاده کنید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.