تالار مقالات بروز تکنولوژی

تلفن آنالوگ یا دیجیتال؟ تفاوت تلفن دیجیتال و آنالوگ چیست؟

از دیرباز تا کنون استفاده از خطوط تلفنی، رواج داشته است. خطوط تلفنی انواع مختلفی دارند که هر فردی متناسب با نیاز خود، یکی از آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. معمولا در شرکت‌ها، سازمان‌ها یا حتی در منازل مسکونی از خط تلفن استفاده می‌شود. خط تلفن در حال حاضر دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال است. هر مرکزی برای برقراری ارتباطات داخلی و خارجی خود یکی از این دو خط را انتخاب خواهد کرد. با این حال خیلی از افرادی که به تازگی می‌خواهند از این خطوط استفاده کنند، نمی‌دانند که خطوط آنالوگ و دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارند. در ادامه می‌خواهیم شما را خط تلفن آنالوگ، دیجیتال و تفاوت‌های این دو آشنا کنیم. با تک نت همراه باشید.

خط تلفن آنالوگ چیست؟

به گونه‌ای از تلفن‌ها که به طور مستقیم بر روی خطوط نصب می‌شود، خط تلفن آنالوگ گفته می‌شود. این نوع از تلفن‌ها از فناوری آنالوگ استفاده می‌کنند. فناوری آنالوگ همان فناوری است که در آن سیگنال‌های صوتی به شکل پالس‌های الکترونیکی ترجمه می‌شوند. تلفن‌های این چنینی بر پایه خطوط مسی طراحی شده‌اند. به دلیل این که قیمت خطوط آنالوگ تلفنی نسبت به نوع دیگر بسیار مقرون به صرفه‌تر است، کاربران این نوع از خطوط بیشتر شده‌اند. این تلفن‌ها قادرند در کسری از ثانیه سیگنال‌ها را پردازش کنند و از پهنای باند کمتری استفاده نمایند. بر خلاف این مزیت، این نوع از تلفن‌ها را از نظر میزان انتقال داده محدود می‌دانند. همین امر ممکن است باعث رو گرداندن کاربران از خط تلفن آنالوگ شود و آن‌ها را به سمت استفاده از خطوط تلفن دیجیتال راهنمایی کند.

تلفن آنالوگ

خط تلفن آنالوگ چگونه کار می‌کند؟

سیستم آنالوگ نوعی سیستم است که امواج و سیگنال‌ها را همان گونه که هستند دریافت می‌کند. این تلفن‌ها عملکرد محدودی دارند. عملکرد آن‌ها تنها به انتقال صدا محدود می‌شود. بدین صورت که ابتدا صدا از فرستنده دریافت شده و سپس به گیرنده ارسال می‌شود. بدون این که تغییری در کیفیت آن به وجود بیاید. این تلفن‌ها به دلیل این که در اکثر موارد کیفیت صوت را کاهش می‌دهند، از سوی خیلی از کاربران سازمانی طرد شده‌اند. با این حال خیلی از افراد دیگر برای انتقال تماس‌ها و برقراری تماس با واحدهای مختلف یک سازمان این تلفن‌ها را مناسب می‌دانند. امروزه افرادی که از خط تلفن آنالوگ طرد شده‌اند، به دنبال جایگزین مناسب‌تری برای این نوع از تلفن هستند. این جایگزین همان تلفن دیجیتال است که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

خط تلفن دیجیتال چیست؟

شاید شما هم دیده باشید که تلفن‌هایی که در سازمان‌ها به کار گرفته می‌شوند با تلفن‌هایی که در خانه‌ها به کار گرفته می‌شوند متفاوت باشند. معمولا قابلیت تلفن‌های سازمانی بیشتر از تلفن‌های خانگی است. این تلفن‌ها همان تلفن‌های دیجیتال هستند. حال می‌خواهیم بدانیم که خط تلفن دیجیتال چیست؟!

افرادی که مراکز تلفن را در یک محیط راه اندازی کرده‌اند، می‌توانند از این نوع از تلفن‌ها استفاده کنند.‌ به دلیل این که‌ نوع اطلاعات رد و بدل شده در این تلفن‌ها متفاوت است، بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته را می‌توان در آن‌ها دید. ‌در تمامی تلفن‌های دیجیتال صدا به خوبی منتقل می‌شود. این نوع از سیستم‌های تلفنی نویز را کاهش می‌دهند و امنیت بالایی دارند. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس‌ها از فناوری‌هایی همچون کد گذاری خطوط تلفن استفاده کنید. اگر تلفن آنالوگ دارید، نگران نباشید. شما می‌توانید با استفاده از مبدل تلفن آنالوگ به آی پی از مزایای تلفن دیجیتال بهره مند شوید و از چیزهایی مانند رانژه خط تلفن رها شوید.

تفاوت تلفن دیجیتال و آنالوگ ‌چیست؟

برای این که بتوانید بین خطوط تلفن آنالوگ و دیجیتال یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید، لازم است که به تفاوت‌هایی که بین این دو سرویس تلفنی وجود دارند توجه داشته باشید. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  1. تلفن اینترنتی یا تلفن دیجیتال کیفیت صدای کمتری نسبت به تلفن سنتی و آنالوگ دارد. به دلیل این که با استفاده از فناوری‌‌های دیجیتال تلفن‌ها بیشتر درگیر هستند، ممکن است نتوانند کیفیت مورد نیاز کاربر را تامین کنند. در حالی که خط تلفن آنالوگ کیفیت صدای بیشتری دارد.
  2. از نظر میزان هزینه‌ها نیز تفاوت‌هایی بین تلفن دیجیتال و آنالوگ دیده می‌شود. به دلیل این که برای راه اندازی تلفن دیجیتال نیاز به زیر ساخت‌های متنوعی است، هزینه‌های بیشتری نیز صرف خواهند شد.
  3. اگرچه خیلی از کارشناسان معتقدند که کیفیت صدای خط تلفن آنالوگ بیشتر است اما یک عیب قابل توجه در این زمینه وجود دارد. تلفن‌های آنالوگ بیشتر در معرض استاتیک شدن قرار دارند و ممکن است با ضعف سیگنال مواجه شوند.
  4. قابلیت سیستم تلفنی ویپ نسبت به خط ساده تلفنی بیشتر است. به همین دلیل سازمان‌ها برای برقراری ارتباطات با واحدهای مختلف خود از این تلفن‌ها استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی همچون انتقال تماس و تلفن گویا ویژگی‌هایی هستند که خطوط دیجیتال تلفنی در خود جای داده‌اند.
  5. به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، فناوری‌های دیجیتال میزان وضوح بیشتری دارند. در مقابل فناوری‌های آنالوگ کیفیت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. با این وجود، تصمیم گیری در مورد استفاده از نوع خاصی از تلفن بر عهده خود فرد است. در واقع با توجه به نیازی که فرد یا یک محیط دارد، باید بهترین نوع از تلفن انتخاب شود. در ضمن، باید به زیر ساخت‌ها نیز توجه بشود. برای راه اندازی تلفن دیجیتال به اینترنت پرسرعت نیاز خواهید داشت.

تلفن آنالوگ

روش تبدیل آنالوگ به دیجیتال

تلفن‌های دیجیتال به دلیل کارایی فوق العاده‌ای که دارند، چند سالی است که مورد توجه هستند. تا جایی که خیلی از سازمان‌ها و ادارات برای تبدیل تلفن آنالوگ به دیجیتال تلاش می‌کنند. این نوع از تلفن‌ها تنها بر روی خطوط  دیجیتال فعالیت می‌کنند و با خطوط مستقیم کاری ندارند و شما باید با ایجاد زیر ساخت‌های لازم، خط تلفن آنالوگ را به خط تلفن اینترنتی تبدیل کنید.

بهترین روش برای مهاجرت از تلفن آنالوگ به دیجیتال

آیا می‌دانید تلفن ویپ چیست و چه ‌کاری را انجام می‌دهد؟ ویپ شکل پیشرفته‌ای از تلفن‌های دیجیتال است که در سازمان‌ها و ادارات مختلف بسیار کاربرد دارد. این تکنولوژی‌ هزینه برقراری تماس را کاهش می‌دهد و قابلیت‌های متعددی را برای کاربران فراهم می‌کند. تک نت سرویس تلفن اینترنتی خود را با نام تکفون به کاربران ارائه می‌دهد که یک راهکار جامع سازمانی محسوب می‌شود. یکی از مزایایی که با انتخاب تک نت به دست می‌آورید، این است که نیاز نیست هزینه‌های گزافی را برای تبدیل خط تلفن آنالوگ به دیجیتال صرف کنید. سازمان‌ها بدون فوت وقت می‌توانند خط تلفن اینترنتی با سرشماره‌های رند داشته باشند و حتی از تلفن‌های قدیمی و آنالوگ خود استفاده کنند.

این تغییر چگونه اتفاق می‌افتد؟

مبدل تک نت باعث تبدیل تماس‌های آنالوگ به دیجیتال می‌شود، ممکن است بپرسید حال که تماس ها به دیجیتال تغییر یافته اند چطور از دستگاه های تلفن‌های آنالوگ قابل دریافت هستند؟ در این شرایط تک نت  با کمک همان مبدل مجدد  تماس های دیجیتال را  به آنالوگ تغییر می‌دهد که  برای دستگاه های تلفن آنالوگ قابل دریافت باشند. در این شرایط  سازمان ها دارای خط تلفن اینترنتی با سرشماره های رند و قابلیت های ویژه تلفن اینترنتی هستند  که می‌توانند  مانند گذشته  از همان دستگاه­های آنالوگی قدیمی شان استفاده کنند. بنابراین شرکت‌هایی که دارای تعدادی دستگاه‌های تلفنی انالوگ زیادی هستند اما  می‌خواهند از خط تلفن اینترنتی استفاده کنند دیگر نیاز نیست تلفن­‌های قدیمی­شان را  دور بیاندازند و مجاب به خرید  تلفن ای پی‌های جدید شوند. بلکه  می‌توانند به مرور زمان  تلفن‌های قدیم را  در یک بازه زمانی مانند دو ساله تعویض کنند و هزینه های خرید تلفن ای پی جدید را یکباره متحمل نشوند. قابل توجه است که این راهکار سازمانی نیاز به دانش فنی داشته و تنها توسط تک نت قابل انجام است.

تلفن آنالوگ

نتیجه‌گیری

تلفن دیجیتال نوع پیشرفته‌ای از تلفن‌ها است که قابلیت‌های متعددی دارد. خط تلفن آنالوگ نیز نوع قدیمی‌تر تلفن‌ها است که بر پایه سیم مسی فعال است. در ادارات، شرکت‌ها، سازمان‌ها یا حتی در منازل ممکن است که نیاز به قابلیت‌های ویژه تلفن دیجیتال حس شود. یکی از استفاده‌های کاربردی که این روزها طرفداران زیادی هم دارد، دفتر کار مجازی بوده که یکی از پایه‌های اصلی آن تلفن اینترنتی است. بنابراین باید این تلفن را راه اندازی کرد اما متاسفانه خرید زیر ساخت‌های آن هزینه زیادی را از شما می‌گیرد. یک راه حل ساده‌تر که تک نت ارائه کرده است، تبدیل خط آنالوگ به دیجیتال به صورت به صرفه‌تر و مهندسی شده‌تر است که در بالاتر ذکر شد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.