تالار مقالات بروز تکنولوژی

راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ | بهترین آموزش صفر تا صد راه اندازی voip

راه اندازی تلفن اینترنتی برای کسب و کارهایی که به دنبال برقراری ارتباطات موثر با مشتریان خود هستند، واجب و ضروری است. تا چند سال گذشته کسی اصلا تصور نمی‌کرد که تلفن‌هایی روی کار بیایند که بر مبنای اینترنت فعالیت کنند. در واقع ذهنیت هر فرد به استفاده از خطوط تلفن آنالوگ محدود می‌شد. با راه اندازی تلفن‌های ویپ این تصور به طور کلی از میان رفت. افراد متوجه شدند که می‌توان در بستر اینترنت نیز تماس برقرار کرد. هم اکنون تمامی افراد به خصوص افرادی که سازمان خاصی را اداره می‌کنند می‌توانند به اینترنت tdlte پر سرعت وصل شوند و از خدمات تلفن اینترنتی بهره مند گردند. در این میان ممکن است با نحوه راه اندازی ویپ آشنایی نداشته باشید. در ادامه این مطلب راهنمایی کامل و دقیق برای آموزش راه اندازی voip در نظر گرفته شده است. با تک نت همراه باشید.

تعریف VOIP

تلفن اینترنتی VoIP که مخفف عبارت “Voice over Internet” است، نوعی تلفن برای انتقال صوت در بستر اینترنت به شمار می‌آید. در حقیقت ویپ یک خط تلفن اینترنتی به شمار می‌آید که دارای قابلیت‌های متعددی است. به کمک ویپ کاربران تنها با اتصال به اینترنت می‌توانند با ارگان‌های داخلی یا حتی خارج از کشور تماس برقرار کنند. توجه داشته باشید که برای راه اندازی تلفن اینترنتی به تجهیزات چندانی نیاز ندارید. این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا مکالمات را ضبط کنید و بدون نیاز به سیم کشی از تلفن‌های ارتباطی استفاده کنید.

مزایای راه اندازی voip

راه اندازی تلفن اینترنتی

افرادی که به تازگی تمایل به راه اندازی تلفن اینترنتی پیدا کرده‌اند، ابتدا باید با مزایای ویپ آشنا باشند. برخی از این مزایا در ادامه آمده‌اند:

  • ویپ می‌تواند یک سیستم نظر سنجی تلفنی ایجاد کنید، تماس‌های شما را مدیریت کند و به ارسال و دریافت فکس بپردازد.‌ این سیستم نه تنها قابلیت ضبط تماس‌های درونی را دارد؛ بلکه می‌تواند تماس‌های خارجی را نیز ثبت و ضبط کند.
  • برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند سازمان خود را به خوبی مدیریت کنند، استفاده از ویپ ضروری است؛ چرا که این سیستم قابلیت تهیه ریز گزارشات را دارد. همچنین هزینه‌های خرید تجهیزات را کاهش می‌دهد.
  • سیستم تلفنی ویپ به سیم‌های مسی نیازی ندارد و می‌تواند افزایش ظرفیت داشته باشد.
  • این سیستم قابلیت برقراری کنفرانس‌های صوتی و ‌تصویری را دارد. همچنین می‌تواند صف انتظار ایجاد کند تا هیچ یک از مشتریان سازمانی از دست نروند.
  • کیفیت مکالمات به کمک ویپ به فول اچ ‌دی می‌رسد. این یعنی انتقال صدا و صوت سریعا انجام ‌می‌شود و پینگ ندارد.
  • ویپ می‌تواند از رومینگ‌های بین المللی استفاده ‌کند و هزینه‌‌های برقراری تماس را به حداقل برساند.

تجهیزات و الزامات راه اندازی تلفن اینترنتی

برای راه انداری تلفن اینترنتی ویپ به تجهیزات و الزامات چندانی نیاز نیست. برای نصب اولیه ویپ به سرویس‌های تحت شبکه و تلفن نیاز دارید. البته نیازی نیست نگران باشید؛ چرا که به کمک ویپ می‌توانید از سیستم‌های تلفنی آنالوگ و سنتی هم استفاده کنید. در مواقعی افراد برای کنترل عملکردهای سازمان از گوشی و لپ تاپ استفاده می‌کنند. این افراد به کمک برنامه‌های مخصوص به شبکه تلفن اینترنتی متصل شده و فعالیت‌های کاری را کنترل می‌کنند.

یک سری اداپتور برای راه انداری تلفن اینترنتی VoIP نیاز است که به آن‌ها ATA می‌گویند. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید در مراکز تحت شبکه نیز سیستم ویپ را مورد استفاده قرار دهید. مدیرانی که از مراکز سنتی تلفنی استفاده می‌کرده‌اند و هم اکنون قصد تغییر دادن این مراکز را دارند، می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.‌

ارائه دهندگان خدمات VOIP  و  شرکت راه اندازی voip

راه اندازی تلفن اینترنتی

شرکت‌های زیادی وجود دارند که مشغول ارائه خدمات ویپ هستند. قبل از راه اندازی تلفن اینترنتی باید بدانید که ‌کدام شرکت چه ویژگی‌هایی دارد. سپس بهترین شرکت را برای خرید سرویس ویپ انتخاب کنید. داشتن سر شماره‌های رند، انتخاب چهار شماره آخر توسط مشتری، عدم نیاز به کد گذاری و‌ هزینه‌های مناسب از جمله ویژگی‌هایی هستند که بهترین خدمات دهنده ویپ آن‌ها را در بر دارد. البته لازم است که قبل از خرید سرویس‌های تلفن اینترنتی به میزان بودجه‌ای که دارید توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین سرویس را متناسب با بودجه خود خریداری کنید.  تک نت به عنوان یکی از ارائه دهندگان برتر ویپ خدمات مروبط به  راه اندازی  ویپ را به صورت رایگان انجام میدهد  و  مشتری تنها هزینه ایاب و ذهاب  را می پردازد.

انتخاب ارائه دهنده خدمات VOIP

راه اندازی تلفن اینترنتی

انتخاب شرکت خدمات دهنده ویپ برای راه اندازی تلفن اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید از میان شرکت‌های متعدد خدمات دهنده یک شرکت خاص را انتخاب کنید و این بسیار دشوار است. حال اگر با مزایای ویپ در تک نت آشنا شوید، متوجه خواهید شد که تک نت برترین ارائه دهنده خدمات ویپ است:

1.      دارای پشتیبانی قوی

یکی از مهم‌ترین مزایای رقابتی ویپ تک نت این است که از پشتیبانی‌های خوبی برخوردار شده است. بنابراین نیازی نیست که مشتریان برای برطرف کردن ابهامات خود در صف‌های تماس طولانی منتظر بمانند. بلکه سریع می‌توانند اختلالات را برطرف کنند.

2.      ارائه سر شماره‌های رند

ارائه سر شماره‌های رند از دیگر مزایایی است که سیستم ویپ تک نت دارد. بسیاری از برندها برای داشتن شماره‌ای رند تلاش­های زیادی می­کنند. با انتخاب ویپ تک نت این اتفاق خواهد افتاد.

3.      انتخاب شماره‌های آخر

انتخاب شماره‌های آخر به عهده خود‌ کارفرما است. لازم به ذکر است که به هر میزان که این شماره‌ها رندتر شوند، هزینه‌های خرید تلفن ویپ افزایش پیدا می‌کند. البته تعرفه‌های تک نت نسبت به سایر شرکت‌های خدمات دهنده مناسب‌تر است.

4.      عدم نیاز به کدنویسی

با انتخاب تلفن اینترنتی تک نت دیگر نیازی به برون سپاری کارها نخواهید داشت. تک نت خودش کد گذاری و برنامه نویسی لازم را انجام می‌دهد. پس هزینه‌ای هم برای برون سپاری نیاز نیست.

نصب سخت افزار و نرم افزار VOIP

راه اندازی تلفن اینترنتی

از دیگر مراحلی که برای راه اندازی تلفن اینترنتی با آن سر و ‌کار خواهید داشت، نصب سخت افزار و نرم افزار ویپ است.‌ شرکت‌هایی که تامین کننده خدمات ویپ هستند، این سخت افزارها و نرم افزارها را به کمک شرکت‌های همکار تامین می‌کنند. در مواقعی هم ممکن است خودشان تامین کننده این سیستم‌ها باشند.‌

به طور کلی برای شما تفاوتی نخواهد داشت که شرکت راه اندازی تلفن اینترنتی سخت افزار و نرم افزارهای لازم را چگونه تامین می‌کند. آنچه ‌که ‌مهم است، کارایی این سخت افزارها است. به هنگام خرید نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز باید به میزان گارانتی، قیمت و‌ تجهیزات آن‌ها توجه داشته باشید.‌ در صورتی که بهترین شرکت راه اندازی تلفن اینترنت را انتخاب کرده باشید، دیگر نیاز نیست دغدغه سخت افزار و نرم افزار ویپ را داشته باشید.

برقراری تماس‌های VOIP

پس از راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ لازم است که آن را تست کنید. در ابتدا می‌توانید به برقراری تماس بپردازید. این قابلیت در سیستم‌های ویپ تحت نظارت سیستم‌های قدرتمند تحت شبکه است. به کمک امکان برقراری تماس می‌توانید ارتباطات صوتی را بین یک یا چند نفر برقرار سازید. این سیستم‌ها در دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری قابل استفاده هستند و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند.

دریافت تماس voip

پس از راه اندازی تلفن اینترنتی voip باید به دریافت تماس‌ها نیز توجه داشته باشید و آن را تست کنید. دریافت تماس‌ها توسط اصلی‌ترین تلفن در این سیستم انجام می‌شود. پس از دریافت تماس با فشردن کلیدهای مربوطه می‌توانید مکالمات خود را ضبط کنید. حتی اگر نیازی به ضبط مکالمات ندارید، می‌توانید صوت ضبط شده را در آرشیو ‌نگه دارید.

انتقال تماس‌ها

یکی دیگر از مواردی که پس از راه اندازی تلفن اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید، تست انتقال تماس‌ها است. قابلیت ثبت تماس ، یکی از منحصر به فردترین قابلیت‌هایی است که در سیستم‌های تلفنی ویپ وجود دارد. همان طور که از نام این امکانات مشخص است، وظیفه آن‌ها نگهداری تماس گیرندگان در صفحه تماس است.

تصور کنید که حدود پنج نفر از مراجعه کنندگان با تلفن‌های شما تماس می‌گیرند. حال اگر تلفن‌های معمولی در سازمان وجود داشته باشند، به یک نفر از آن‌ها پاسخ دهی می‌شود و به بقیه مراجعین پاسخ داده نمی‌شود. اما سیستم‌های voip این طور نیستند. این نوع از سیستم‌ها می‌توانند صفحه تماس را به وجود بیاورند. یعنی هر کدام از مشتریان در زمان مشغول بودن خط منتظر باشند تا تماس‌ فرد قبلی به پایان برسد. با استفاده از ویپ می‌توان برای مخاطب و منتظر نگه داشتن آن تبلیغات را به وجود آورد یا موسیقی پخش کرد. به محض این که فرد قبلی تماس‌های خود را به پایان برساند،  فرد دیگر به اپراتور وارد خواهد شد.

فراخوان کنفرانس

یکی دیگر از امکاناتی که ویپ دارد، فراخوان‌های کنفرانس است. با استفاده از ویپ می‌توانید در بستر اینترنت کنفرانس‌های صوتی و تصویری را برقراری کنید. بدون این که محدودیتی در تعداد شرکت کننده‌ها وجود داشته باشد. شما حتی می‌توانید در این کنفرانس‌ها با افراد دیگر به صورت حضوری یا تلفنی صحبت کنید. لازم به ذکر است که تلفن‌های گویایی که پس از راه اندازی تلفن اینترنتی فعال می‌شوند، فراخوان کنفرانس را به مشتریان می‌دهند. برای مثال اگر یک مشتری با مرکز تماس تلفن، ارتباط بگیرد  قبل از اتصال به اپراتور می‌تواند از این فراخوان‌ها بهره مند شود.

عیب یابی مسائل VOIP

راه اندازی تلفن اینترنتی

اگرچه پس از این که دانستیم تلفن اینترنتی چیست به مزایای ویپ نیز واقف شدیم. اما این بدان معنی نیست که ویپ هیچ عیبی ندارد. در مواقعی ممکن است اختلالاتی به وجود بیایند که سیستم‌های ویپ را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل حین راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ باید به این مشکلات توجه داشت. برخی از مشکلات رایجی که ویپ دارد در ادامه ذکر شده‌اند:

  • مشکل در لرزش صداهای دریافتی
  • اکو شدن صدا پس از تماس
  • عدم برقراری تماس با دستگاه‌های ویپ
  • زنگ نزدن تلفن
  • صوتی که گاه ناپایدار است، گاه شکسته است و گاه ناخواسته است.
  • قطع شدن صدای دو طرف پس از برقراری تماس یا کنفرانس

برای این که این مشکلات برطرف شوند، باید سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری ویپ دستکاری شوند. البته هر کسی نمی‌تواند این سیستم‌ها را تصحیح کند و مشکلات آن‌ها را از بین ببرد. تنها تعمیر کاران و نمایندگانی که از سوی شرکت انتخاب شده‌اند، توانایی از بین بردن مشکلات این چنینی را دارند.

مشکلات VOIP مشترک

برخی از مشکلاتی که پس از راه اندازی تلفن اینترنتی به وجود می‌آیند، مشکلاتی هستند که مشترک هستند. یعنی امکان این که تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌های انتقال تماس اینترنتی با آن‌ها درگیر شوند، وجود دارد. برقراری تماس‌ها بدون صدا، ناتوانی در برقراری تماس، پژواک شدن صدا و قطع تماس‌ها پس از ۱۱ دقیقه از جمله مشکلات مشترک ویپ است که پس از راه اندازی تلفن اینترنتی به وجود می‌آیند. برای این که این قبیل مشکلات را برطرف کنید، باید از پروتکل‌های اتصال گرا استفاده نمایید و داده‌های تنظیمات ویس را تغییر دهید. تنها در این صورت است که می‌توانید از سیستم‌های پرسرعت ویپ به کمک اینترنت پر سرعت استفاده کنید.

چنانچه شبکه‌های تماس تلفنی بدون صدا هستند باید فایروال‌های شبکه را غیر فعال کنید و پورت‌ها را باز کنید. در این صورت اجازه عبور جریان صادر می‌شود و صدا منتقل می‌شود. پس اختلالات برطرف خواهند شد.

امنیت ویپ

دغدغه بسیاری از کاربرانی که هنوز راه اندازی تلفن اینترنتی را انجام نداده‌اند، این است که امنیت سیستم ویپ چقدر است. برای این که ویپ را ایمن کنند، از لایه‌های مختلف امنیتی بهره می برند. پس در ابتدای کار ویپ ایمن است. لایه‌هایی مثل فایروال، احراز هویت و لایه مانیتورینگ از جمله اصلی‌ترین لایه‌های امنیتی ویپ به شمار می‌آیند.

این معماری ساده باعث می‌شود که دسترسی به اطلاعات منتقل شده در بستر ویپ آسان نباشد. همیشه افراد تصور می‌کنند که تامین امنیت ویپ کاری دشوار است؛ اما کمی که به عمق این سیستم‌ها برویم، متوجه می‌شوید که این کار، کار سختی نیست. برای افزایش میزان امنیتی که ویپ دارد، روی تماس‌ها و سیستم‌ها و امکانات مختلف ویپ رمز گذاری می‌شود. بدیهی است که اگر تهدیدات امنیتی در سیستم‌های ویپ جای گیرند، ارتباطات تجاری تلفنی شما با مشکل مواجه خواهد شد. پس به هنگام راه اندازی تلفن اینترنتی باید به امنیت آن نیز توجه داشته باشید.

تهدید به امنیت VOIP

حملات متعددی وجود دارند که مهاجمان و کلاهبرداران می‌توانند به کمک آن‌ها از ویپ سوء استفاده‌ کنند. قطعا سیستم ویپی که شما اتخاذ کرده‌اید نیز به تهدیدات امنیتی دچار خواهد شد. این تهدیدات عبارتند از:

  • حملات dos: این گونه از حملات باعث می‌شوند که میزان کیفیت تماس تا حد زیادی کاهش پیدا کند.‌ همچنین تاخیر در برقراری تماس به وجود بیاید.
  • حمله شماره گیری: این حملات در بر گیرنده کنترل PBX شما برای اسکن کردن اطلاعات هستند.
  • حملات بد افزاری: مهاجمان و کلاهبرداران با استفاده از نرم افزارهای مختلف و مخرب برای بهره مند شدن از تلفن و پست‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. این اتفاقات توانایی آن را دارند که داده‌های مهم را از دست شما در بیاورند.
  • رهگیری تماس: در این حملات مهاجمان با استفاده از شبکه‌های ناامن ترافیک را افزایش می‌دهند.
  • کلاهبرداری‌های تلفنی: برخی از تهدیدهای راه اندازی تلفن اینترنتی هم به کلاهبرداری‌های تلفنی بر می‌گردد. برای این کار باید با تلفن‌های خارجی با ویپ تماس بگیرند.

روش‌های رمز گذاری و احراز هویت

tls یا احراز هویت در ویپ دارای سه بخش مختلف است. بخش رمز نگاری که در آن داده‌ها رمز گذاری می‌شوند تا دست اشخاص ثالث از اطلاعات و داده‌ها کوتاه شود. بخش احراز هویت که در آن شخص معین می‌کند که خودش است و بخش سندیت که بر عدم دستکاری داده‌ها دلالت دارد.‌ در مرحله احراز هویت رمز نگاری سرور انجام می‌شود. در این مرحله کلید‌های عمومی بسیار کارآمد هستند.

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ با شما صحبت کردیم و قابلیت‌های آن را برایتان شرح دادیم. سیستم‌های یکپارچه تلفنی ویپ صوت را بر پایه خطوط اینترنتی منتقل می‌کنند. امکان برقراری تماس، برقراری ویدیو کنفرانس و تلفن‌های گویا امکاناتی بی نظیر هستند که ویپ دارد. پس از راه اندازی سیستم‌های اینترنتی تلفن باید تمامی این موارد چک ‌شوند. باید توجه داشت که شرکت‌های خدمات دهنده متعددی وجود دارند که انتخاب برترین آن‌ها دشوار است. قبل از خرید سیستم ویپ باید به ویژگی‌هایی که این شرکت‌ها دارند توجه کنید و سپس ویپ را خریداری نمایید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.