تالار مقالات بروز تکنولوژی

پنج پارامتر اینترنت گیمینگ: پینگ، پکت لاست، جیتر، لتنسی، سرعت (توضیح جامع)

آیا پنج پارامتر اینترنت گیمینگ را می‌شناسید؟ آیا به‌عنوان یک گیمر می‌دانید عواملی مانند پینگ، پکت لاست، جیتر، لتنسی، سرعت فاکتورهای مهمی در کیفیت اینترنت برای تجربه بازی آنلاین است؟ چرا این ۵ پارامتر اینترنت گیمینگ مهم هستند و راه‌های بهبود آنها چیست؟در مقالات روش های کاهش پینگ و ویژگی اینترنت مناسب برای بازی آنلاین در مورد عواملی که بر سرعت اینترنت تاثیر گذار بودند آشنا شدید و همچنین راهکارهای افزایش سرعت اینترنت TDLTE را یاد گرفتید، الان با ما همراه باشید تا راه‌های بهبود پینگ، پکت لاست، جیتر، لتنسی، سرعت اینترنت را بشناسید.

 پینگ چیست؟ معرفی پینگ به زبان ساده

پینگ در واقع یک مفهوم بسیار اساسی و مهم در دنیای اینترنت است که معمولاً به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری زمانی که یک بسته اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر ارسال می‌شود، استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر، پینگ نشان دهنده زمانی است که طول می‌کشد تا یک بسته اطلاعات از دستگاه شما به یک سرور مقصد ارسال شود و به شما پاسخ دهد. به عبارت دیگر، پینگ اندازه‌گیری زمانی است که طول می‌کشد تا داده‌ها برای رسیدن به مقصد و بازگشت به مبدا سفر کنند.

مثالی ساده از پینگ می‌تواند این باشد که وقتی شما یک دستور ‘ping’ را در خط فرمان یا ترمینال کامپیوترتان وارد می‌کنید، کامپیوتر شما یک بسته کوچک از داده‌ها به یک سرور دیگر ارسال می‌کند. سپس سرور پاسخ می‌دهد و این زمانی که طول می‌کشد برای ارسال و دریافت این بسته، به عنوان پینگ شناخته می‌شود. این اندازه‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا میزان پایداری و سرعت اتصال اینترنتی خود را ارزیابی کنید و همچنین مشکلات ممکن در شبکه را تشخیص دهید.

 

پنج پارامتر اینترنت گیمینگ که باید بدانید

اگر از قطعی اینترنت خود هنگام بازی ناراضی هستید باید بدانید که پکت لاست، تأخیر، جیتر، لتنسی و سرعت اینترنت نامناسب از عواملی هستند که می‌توانند روی کیفیت اینترنت شما در گیمینگ تأثیر بگذارند. شاید بدانید که  لتنسی به سرعت مربوط می‌شود، اما لاست پکت، جیتر، لتنسی چیست و چگونه بر کیفیت تجربه شما در بازی تأثیر می‌گذارد؟ مهم‌تر از آن چگونه می‌توان این عوامل را به‌گونه‌ای بهینه کرد که کیفیت اینترنت خوبی را تجربه کنید. با تک نت همراه باشید تا جواب سؤال‌های خود را پیدا کنید.

پینگ یا  Ping چیست؟

برای یک گیمر هر کسری از ثانیه مهم است به همین دلیل باید 5 پارامتر اینترنت گیمینگ را بشناسد. کلمات پینگ و لگ اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما در دنیای بازی، دو معنای متفاوت دارند. پینگ معیار تأخیر یا اندازه‌گیری سرعت دریافت سیگنال ارسال شده به سرور و بازگشت آن به کنسول بازی شما است. منظور از پینگ بالا در واقع اتصال ضعیف به سرور است اما با کاهش پینگ ارسال دیتاها باس سرعت بیشتری انجام می‌شود درنتیجه در هنگام بازی امکان قطعی و کندی اینترنت بسیار کم است.

اگرچه نمی‌توان گفت که پینگ صفر امکان‌پذیر نیست اما خبر خوب این است که  ناامید نباشید! راه‌های وجود دارند که شما می‌توانید با دنبال‌کردن آنها اینترنت پرسرعت  با پینگ، جیتر و لتنسی کم را در اینترنت گیم تجربه کنید.

چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

سعی کنید به روتر خود نزدیک تر شوید : دیوارها، کف ها و سایر موانع فیزیکی بر سیگنال وای فای شما تأثیر می گذارد.

برنامه‌های پس‌زمینه و وب‌سایت‌های در حال استفاده را ببندید: هر بارگیری در پس‌زمینه را متوقف یا لغو کنید و همه وب‌سایت‌ها را در همه دستگاه‌ها ببندید.

دستگاه‌های کمتری را به شبکه Wi-Fi متصل کنید:هر دستگاه متصل به شبکه بر سرعت اتصال تأثیر می‌گذارد و پینگ شما را افزایش می‌دهد. نحوه تغییر رمز وای فای چگونه است برای خواندن این مقاله کلیک کنید.

روتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید: روتر را مجدداً راه اندازی کنید تا به عملکرد دستگاه کمک کند، به‌خصوص اگر زیاد استفاده شده باشد.

هنگام بازی از سرورهای محلی استفاده کنید: انجام بازی ها روی سروری که در کشور شما قرار دارد، پینگ شما را کاهش می دهد.

برای هرگونه مشکل با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید: هرگونه مشکل یا قطعی شبکه را با ارائه دهنده سرویس اینترنت خود در میان بگذارید تا بررسی شود.

دستگاه خود را مستقیماً به روتر خود وصل کنید: این کار را می‌توان از طریق کابل اترنت انجام داد. در اتصال سیمی، پینگ همیشه کمتر است.

روتر خود را ارتقا دهید: سعی کنید روتر خود را تعویض کنید، به‌خصوص اگر قدیمی است و زیاد استفاده می‌شود.

بسته اینترنت خود را تغییر دهید: بسته اینترنت خود را با سرعت آپلود و دانلود بالاتر ارتقا دهید. پینگ در حصول اطمینان از اینکه فاصله زمانی دریافت و ارسال پیام در محدوده میلی‌ثانیه‌ای بین کنسول بازی و سرور بازی است، به کار می‌رود.

اگر می‌خواهید به طور مفصل‌تر با پینگ و راه‌های کاهش پینگ آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید!

 

 

لتنسی یا  Latency چیست؟

اصطلاحات پینگ، تأخیر و جیتر اغلب با هم ترکیب می‌شوند، اما تفاوت‌های ظریفی بین هر یک از آنها وجود دارد. به زبان ساده، تأخیر سرعت واکنش اتصال اینترنت شما است، یعنی زمانی که طول می‌کشد تا داده‌ها از دستگاه شما به سرور منتقل شوند. مهم است که توجه داشته باشید که تأخیر به کیفیت اتصال اینترنت شما بستگی دارد نه سرعت.

هنگام بازی، سرعت و قابلیت اطمینان اتصال به اینترنت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است اصطلاحاتی مانند نرخ پینگ و جیتر را شنیده باشید، درحالی‌که به طور کامل معنی آنها و تأثیر آنها بر تجربه بازی شما را درک نکرده باشید. اما نگران نباشید – ما اینجا هستیم تا به تفکیک پینگ در مقابل جیتر در مقابل تأخیر کمک کنیم.

چگونه لتنسی اینترنت را بهبود ببخشیم؟

تأخیر و پینگ به‌عنوان دو پارامتر اینترنت گیمینگ اغلب به‌جای یکدیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند، اگرچه تفاوت‌های ظریفی با هم دارند. درحالی‌که پینگ به سیگنال ارسال شده از دستگاه به سرور اشاره دارد، تأخیر زمانی است که برای بازگشت پینگ به دستگاه طول می‌کشد.

بااین‌وجود، پینگ و تأخیر هر دو برای اشاره به مدت زمانی که طول می‌کشد تا بسته اطلاعاتی از نقطه A به نقطه B یا از دستگاه شما به سرور شما) سفر کند، استفاده می‌شود؛ بنابراین، نرخ‌های پینگ پایین برای گیم‌پلی ایدئال هستند، زیرا لتنسی را کاهش می‌دهند و سرعت بازی ایده آلی را برای شما فراهم می‌کنند.

  • تأخیر بالا (یا پینگ بالا) می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از فاصله فیزیکی بین دستگاه ها و شبکه تا سخت افزار قدیمی.
  • اگر احساس می‌کنید که  با اتصال بیسیم اینترنتتان کند است، می‌توانید از کابل اترنت برای تثبیت اتصال استفاده کنید. اگر کابل اترنت مشکل را برطرف نکرد، احتمالاً ISP شما نمی‌تواند شرایط لازم برای نیازهای بازی شما را برآورده کند.
  • مسلماً مهم‌ترین عاملی که بر میزان تأخیر و نرخ پینگ تأثیر می‌گذارد، کیفیت ISP شما است. اگر از شبکه خود عمدتاً برای بازی استفاده می‌کنید، به یک ارائه‌دهنده شبکه ( تک نت)  نیاز دارید که بتواند ثبات شبکه و نرخ پینگ پایین را تضمین کند.

جیتر یا Jitterچیست؟

جیتر سرعتی است که در آن پینگ در یک دوره زمانی تغییر می‌کند. جیترینگ اساساً نوسان یا تغییر لتنسی در طول زمان است. به بیان ساده، اگر هر بسته اطلاعاتی زمان یکسانی را برای سفر از نقطه A به نقطه B صرف کند، در این صورت هیچ جیتری وجود ندارد. بااین‌حال، اگر زمان‌های تحویل بسته متناقض باشد، «جیتر» وجود دارد. مانند نرخ پینگ، هرچه مقدار جیتر برای اتصال کمتر باشد، بهتر است.

چگونه جیتر را در بازی کاهش دهیم؟

ازآنجایی‌که جیتر ناشی از زمان تأخیر ناسازگار بسته‌های اطلاعاتی است، می‌توان با کاهش لتنسی، جیتر را از بین برد. بازهم، مؤثرترین راه برای بهبود این امر، تغییر به یک ISP است که اتصال باکیفیت بالا، مناسب برای پخش و بازی، ارائه می‌دهد.

برای اینکه تجربه‌ای بدون لتنسی و پینگ پایین را در هنگام بازی تجربه کنید و درعین‌حال جیتر کمتری داشته باشید بهتر است اینترنت فوق پر سرعت با پهنای باند مناسب استفاده کنید. تک نت اینترنت اختصاصی گیمینگ را به شما ارائه می‌کند که در آن کمترین میزان جیتر، لاتنسی و پینگ را خواهید داشت! بنابراین تجربهٔ یک بازی پرسرعت ر و لذت‌بخش را از دست ندهید و همین امروز اینترنت گیمینگ با پهنای باند اختصاصی خود را از تک نت سفارش دهید!

ازآنجاکه اغلب ISPهای استاندارد قادر به تأمین نیازهای گیمرها نیستند. اینجا در تک نت، ما باتوجه‌به زیرساخت شبکه قوی خود  تجربه اینترنتی بدون لتنسی و جیتر را به مشتریان پیشنهاد می‌کنیم.

پکت لاست یا  Pocket Lost چیست؟

پکت لاست چیست
پکت لاست چیست

تمام اطلاعات موجود در اینترنت در پکت ها منتقل می‌شود. هنگام انتقال داده‌ها، ممکن است برخی از این پکت ها به دلایل مختلف از بین بروند. تعداد پکت لاست تعیین می‌کند که با چند درصد ازدست‌رفتن بسته‌ها مواجه هستید. پکت لاست می‌تواند ناشی از بی‌ثباتی شبکه، مشکلات سخت‌افزاری یا مشکلات سمت سرور باشد.

چگونه پکت لاست را کاهش دهیم؟

آیا به دنبال راه‌هایی برای کاهش لاست پکت به عنوان یک  پارامتر اینترنت گیمینگ هستید؟ قبل از اینکه به گزینه‌های راه‌حل برای پکت لاست بپردازیم، شایان‌ذکر است که هیچ راهی برای متوقف کردن کامل آن وجود ندارد! عوامل زیادی در ایجاد لاست پکت دخیل هستند که در اینجا به برخی اشاره کرده‌ایم:

  • بررسی کنید که پورت‌ها و کابل‌های شما به‌درستی وصل شده باشند.
  • سیستم خود را دوباره راه‌اندازی کنید: اگر روترها یا سخت‌افزار شما مدتی است خاموش نشده‌اند، اکنون بهترین زمان است.
  • برای جایگزینی Wi-Fi از اتصالات کابلی استفاده کنید. از آنجایی که در حال حاضر همه چیز از طریق Wi-Fi متصل است، بسته ها بیشتر در معرض گم شدن هستند. اتصال اترنت می تواند گزینه بهتری نسبت به Wi-Fi باشد. حتی بهتر از آن یک اتصال فیبر نوری است.
  • شما باید نرم‌افزار خود را به‌روز کنید.

 

تأثیر پارامتر اینترنت گیمینگ سرعت اینترنت دربازی‌های آنلاین  

سرعت اتصال به اینترنت شما تفاوت زیادی در تجربه بازی آنلاین شما ایجاد می‌کند. چه هنگام بازی فورت نایت یا چه لیگ راکت! می‌پرسید چه سرعت اینترنت برای بازی نیاز دارم؟ اکثر سازندگان کنسول‌های بازی ویدئویی حداقل ۳ مگابیت در ثانیه سرعت دانلود و ۰٫۵ مگابیت بر ثانیه تا ۱ مگابیت در ثانیه سرعت آپلود را به‌عنوان یک «سرعت اینترنت خوب» توصیه می‌کنند.

اگر بدنبال راهنمای خرید کنسول بازی هستید اینجا کلیک کنید

بهتر است بدانید دستگاه‌هایی که به شبکه خود متصل می‌کنید نیز بر تجربه بازی شما تأثیر می‌گذارد. انتخاب سطح سرعت اینترنت بالاتر به شما امکان انتقال داده‌های بیشتر را می‌دهد که آزادی عمل بیشتری را ارائه می‌دهد بنابراین احتمال اینکه سایر محدودیت‌های شبکه بر بازی شما تأثیر بگذارد کمتر است.

نتیجه

درواقع 5 پارامتر اینترنت گیمینگ که شامل پینگ، پکت لاست، جیتر، لتنسی، سرعت بالا است را نباید نادیده گرفت. سرعت اینترنت با پینگ، لتنسی، جیتر کم رابطه معکوس دارد. پس قبل از خرید بستهٔ اینترنت حتماً باید این پارامترها در اولویت خرید خود قرار دهید تا هنگام بازی کندی و قطعی اینترنت کلافه‌تان نکند. تک نت می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت اینترنت پهن باند ایده‌آل برای بازی را بیابید، همین الان با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را درخرید بهترین اینترنت راهنمایی کنند.

 سوالات متداول

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.