تالار مقالات بروز تکنولوژی

آموزش فعال سازی ipv6| ipv6 چیست

IPV6 چیست و چگونه می‌توان آن را فعال کرد؟ آدرس آی‌پی در حقیقت ترفندی برای آدرس دهی به منظور اتصال به شبکه اللخصوص شبکه‌های بین المللی مانند اینترنت ADSL در سیستم‌های کامپیوتری است. وقتی که نسخه اولیه اینترنت شکل گرفت، آدرس دهی شکل و شمایل‌های مختلفی داشت و با پیشرفت آن امروزه به دو صورت IPV4 و IPV6 تبدیل شده است. لازم به ذکر است که ورژن IPV4 با وجود اینکه توانایی تفکیک سیستم‌های کامپیوتری را داشت، اما فقط می توانست 4.3 میلیارد دستگاه را کد گذاری کند. اما با توجه به اینکه امروزه به جزء سیستم‌های کامپیوتری اشیاهای دیگری مانند تلویزیون، لوازم آشپزخانه و.. به اینترنت و شبکه وصل می شوند، ورژن IPV4 توانایی کدگذاری این همه دستگاه را ندارد و به همین دلیل ورژن IPV6 ایجاد شده است. اگر شما نیز قصد دارید در رابطه با IPV6 بیشتر بدانید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید.

IP چیست؟

IPV6 چیست

قبل از اینکه در مورد IPV6 چیست صحبت کنیم، ابتدا بدانیم که اصلا ای پی چیست؟ به زبان ساده آی‌پی یک کدی از اعداد است که برای هر دستگاهی به منظور متصل شدن به یک شبکه کامپیوتری، اختصاص داده می‌شود. در حقیقت آدرس آی‌پی در شبکه، مانند یک نام کاربری عمل می‌کند و همچنین قالب فنی طرح آدرس و بسته ها را نیز معلوم می‌کند.

تلفن اینترنتی یکی از خدماتی است که همه شرکت ها قادر به ارائه آن نیستند. شرکت اینترنتی تک نت خط تلفن voip را با نام تجاری تلفن اینترنتی تکفون در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

پروتکل اینترنت نسل 6 یا IPv6 چیست؟

IPV6 چیست؟ ورژن 6 یا همان IPV6، آخرین ورژن از پروتکل اینترنت است که برای مدیریت مشکلات IPV4 ایجاد شده است. زمانی که استفاده از اینترنت در بین جمعیت دنیا فراگیر شد، کمبود IP در IPV4 خود را کاملا آشکار کرد؛ چرا که این ورژن فقط توانایی ارائه 4.3 میلیارد آی‌پی را داشت. به همین دلیل با توسعه و به وجود آمدن نسل 6 یعنی IPV6 این مشکل به صورت کامل حل شود؛ چرا که این ورژن می‌تواند 128 بیت آی‌پی را ارائه دهد. لازم به ذکر است که IPV6 می‌تواند به اکثر نیازهایی که در آینده ممکن است در سطح اینترنت ایجاد شود، پاسخ دهد و به همین دلیل امروزه به IPV6 نسل دوم اینترنت نیز می‌گویند.

در این بین ما جهت راحتی ارتباطات اینترنتی شما یکی از بهترین اینترنت ها یعنی  اینترنت TD lte  تک نت را به شما معرفی می کنیم.

تفاوت آدرس های IPV4 و IPV6

شاید برای شما سوال ایجاد شود که تفاوت بین IPV4 با IPV6 چیست؟ به صورت کلی هر دو این ورژن ها به صورت اعداد باینری هستند با این تفاوت که اعداد باینری در IPV4، 32 بیتی است؛ اما در IPV6، 128 بیتی است. از دیگر تفاوت‌های بین این دو ورژن نیز می‌توان به جداکننده‌های اعداد از یکدیگر اشاره کرد، به طوری که آدرس در IPV4 به وسیله نقطه(.) از یکدگیر جدا می‌شود؛ اما در نسل 6 به وسیله دو نقطه(:)!

فرآیند امنیت در پروتکل IPV6 چیست؟

IPV6 چیست

با توجه به توسعه نسل دوم اینترنت یعنی IPV6 کشور‌های زیادی در تلاش هستند تا زیرساخت‌های شبکه‌ای خود را به پروتکل IPV6 تغییر دهند. در این بین شرکت‌های بزرگی مانند IBM و مایکروسافت نیز تمام سیستم‌های عامل خود را بر اساس پروتکل IPV6 تولید و پشتیبانی می‌کنند. به صورت کلی پروتکل IPV6 احراز هویت و حفظ حریم خصوصی را نسبت به ورژن قدیمی خود توسعه داده است و این باعث شده است که روند رمزگذاری و احراز هویت در بین میزبان‌ها به خوبی تعبیر شود و نتیجه این اقدامات باعث شده است که ترافیک دیتاها بین مهمان و میزبان به صورت امن و بدون نیاز به یک برنامه دیگری انجام شود. ناگفته نماند که برای گسترش و همه گیر شدن ورژن 6 زمان زیادی باقی مانده است؛ اما در این بین باید شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت زیرساخت‌های خود را جهت ارائه این ورژن باید آماده کنند.

مزایای IPv6 چیست؟

تا اینجا فهمیدیم که IPV6 چیست و در ادامه قصد داریم به مزایای این ورژن بپردازیم. نسل دوم اینترنت نسبت به ورژن قبلی خود مزیت‌های زیادی دارد و صرفا به تعداد بالای آی‌پی و آدرس‌های شبکه محدود نمی‌شود. این مزایا عبارتند از:

§         مسیریابی ساده تر

یکی از مزیت‌هایی که IPV6 نسبت به نسخه قدیمی خود دارد، کاهش دادن جدول‌های مسیر یابی است. این مزیت باعث شده است که مسیریابی بسیار کوتاه تر شود و دیگر نیازی به کنترل دوباره در هر پرش روتر نباشد. در حقیقت IPV6 به ارائه دهندگان سرویس اینترنت این مجوز را صادر می‌کند که تمامی پیشوند‌های شبکه‌های مشتریان را در قالب یک پیشوند واحد جمع کند و این پیشوند واحد را به اینترنت IPV6 بیان کند.

§         پردازش بهتر

برای اینکه IPV6 نسبت به ورژن قبلی خود از پردازش ساده‌تری برخوردار است، دیتاها می‌توانند با سرعت بالاتری از یک شبکه ارتباطی عبور کنند. لازم به ذکر است که پردازش بهتر پکت‌ها باعث می‌شود که مسیر رسیدن به مقصد بهتر شود و همچنین اگر در طول مسیر خطایی ایجاد شد، امکان تشخیص و رفع آن نیز امکان پذیر است.

§         پیکربندی آسان

قبلا برای پیکربندی IPV4 نیاز به سیستم عامل DHCP بود؛ اما امروزه برای پیکربندی IPV6 دیگر نیازی به ابزار خاصی نیست؛ چرا که به صورت اتوماتیک فرآیند پیکربندی انجام می‌شود. در حقیقت میزبان این توانایی را دارد که بتواند آدرس آی‌پی خود را تولید کند!

§         حرکت در مسیرهای مختلف بدون تغییر IP

یکی از مزیت‎هایی بسیار بارز و مهمی که در IPV6 وجود دارد این است که دیگر نیازی به تغییر آی‌پی برای رسیدن به مقصد نیست؛ چرا که سیستم می‌تواند بدونه اینکه اتصال خود را از دست دهد، بین پیوند‌های مختلف حرکت کند.

§         آدرس‌های IP بیشتر

یکی از دلایلی که باعث شد نسل دوم اینترنت ایجاد شود، کم بودن تعداد آدرس‌های آی‌پی بود. لازم به ذکر است که امروزه IPV6 نسبت به IPV4 از تعداد آدرس آی‌پی بیشتری برخوردار است. به طوری که  IPV4 در حدود 4.3 میلیارد آدرس را پشتیبانی می‌کند؛ اما در مقابل IPV6 نزدیک به 340 تریلیون آدرس آی‌پی را می‌تواند مدیریت کند.

 

آیا باید IPv6 را فعال یا غیرفعال کنید؟

چگونه ipv6 را غیر فعال کنیم؟ امروزه IPV6 در برخی از سیستم عامل هایی مانند ویندوز، لینوکس و مک فعال شده است و در این بین برخی از سیستم‌ها نیز هنوز به IPV4 متکی هستند. اگر شما نیز برنامه یا سرویسی دارید که از IPV6 پشتیبانی نمی‌کند، حتما به فکر غیرفعال کردن IPV6 افتاده اید. ناگفته نماند که ممکن است در هنگام غیرفعال کردن IPV6 مشکلاتی در اتصال شما ایجاد شود و اگر مصمم به این کار هستید ادامه مقاله را دنبال کنید.

1.      نحوه فعال/غیرفعال کردن IPv6 در مودم

غیرفعال کردن IPV6 با توجه به نوع و مدل مودم می تواند متفاوت باشد؛ اما در ادامه یک راهکار کلی برای شما بیان می کنیم که تقریبا در همه مودم قابل اجرا است. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید مودم خود را راه اندازی کنید، حتما مقاله راه اندازی مودم را مطالعه کنید. برای فعال سازی ipv6 و یا غیر فعال کردن Ipv6 مودم کافیست که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد رابط مبتنی بر وب مودم خود شوید
  • به قسمت تنظیمات ipv6در مودم بروید
  • در تنظیمات IPV6 را پیدا کنید
  • IPV6 را فعال یا غیر فعال کنید
  • بعد از اتمام کار روی ذخیره کلیک کنید.

2.      نحوه فعال/غیرفعال کردن IPv6 در ویندوز ۱۰

IPV6 چیست

اگر به دنبال راهکاری هستید تا بتوانید IPV6 را در ویندوز ده خود فعال یا غیر فعال کنید، کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • به تنظیمات ویندوز ده بروید و گزینه شبکه و اینترنت را پیدا کنید و در منو باز شده، روی گزینه وضعیت کلیک کنید.
  • در این صفحه تغییر گزینه‌های آداپتور را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
  • روی آداپتور شبکه فعال خود کلیک راست کنید و گزینه Properties ضربه بزنید.
  • در این حالت برای غیر فعال کردن Properties می‌توانید تیک کادر پروتکل اینترنت نسخه ۶ (TCP/IPv6) را بردارید.
  • در پایان روی گزینه OK کلیک کنید و یک بار سیستم خود را مجددا روشن کنید.

بلاگ پیشنهادی:   تنظیمات کامپیوتر برای اتصال به اینترنت

سخن پایانی

به دلیل اینکه روز به روز سیستم‌های مختلفی به اینترنت وایرلس و شبکه وصل شدند، دیگر ورژن IPV4 توانایی پاسخ دادن به نیازهای این همه سیستم را از دست داد؛ چرا که با کمبود آی پی مواجه شد. با این وجود ورژن توسعه یافته IPV6 ایجاد شد که توانست تمام کمبود‌های آی پی را برای همیشه مدیریت کند. ما در این مقاله نیز ابتدا به سوال IPV6 چیست پرداختیم و مزایا و کاربردهای آن را نیز بیان کردیم و همچنین به تفاوت‌های آن با IPV4 نیز اشاره کردیم. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید از اینترنت پرسرعت استفاده کنید، می‌توانید همین الان با کارشناسان ما در تک نت در تماس باشید.

 

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.