تالار مقالات بروز تکنولوژی

قیمت جدید اینترنت، گران‌تر از قبل با همان کیفیت؟

اینترنت تا چند سال پیش چنین نقش پررنگی در زندگی روزمره ما نداشت. حالا با این حجم زیاد از برنامه‌ها و سرویس‌هایی که بدون اینترنت کارایی ندارند، وابستگی زندگی روزمره‌‌ی ما هم به اینترنت بیش‌تر از همیشه شده است. دسترسی به اینترنت، چه در خانه چه در حرکت و محیط بیرون، طبیعتا هزینه دارد. در اصل بر اساس سرویسی که قصد استفاده از آن را دارید، باید بودجه‌ای مخصوص کنار بگذارید. سرویس‌های مختلفی که دسترسی شما را به اینترنت پرسرعت برقرار می‌کنند، بر اساس نوع تکنولوژی و ارائه دهنده تعرفه‌ی متفاوتی دارند. قیمت اینترنت یک عامل تعیین کننده در انتخاب سرویس و آزادی عمل در استفاده از آن است.

در این پست از بلاگ تخصصی تک نت به سراغ قیمت اینترنت و گران‌تر شدن آن در بازار کشورمان رفته‌ایم. قیمت جدید اینترنت در ایران بالاخره رسمی شد و حالا بسته‌های اینترنت همراه گران‌تر از قبل شده‌اند. در ادامه نگاهی به قیمت اینترنت در بازار خواهیم داشت و ارزش آن را با بازارهای آزاد خواهیم سنجید. اگر افزایش تعرفه‌ی اینترنت برای شما هم تبدیل به دغدغه شده، با ما همراه باشید.

قیمت اینترنت گران شد

شرکت‌های ارائه دهنده‌ی زیرساخت شبکه‌ی اینترنت مثل ایرانسل، شاتل و دیگران، چند وقتی بود که با دلائل مختلف، قصد افزایش قیمت اینترنت را داشتند. این تلاش‌ها با حرف و حدیث‌های فراوان، بالاخره به نتیجه رسید و در تاریخ ۸ دی ۱۴۰۲ قیمت جدید اینترنت یا بهتر بگویم تعرفه‌ی گران شده‌ی اینترنت رسما اعلام شد. البته وزارت ارتباطات به خاطر گران شدن اینترنت، یک بسته‌ی جبرانی برای کاربران در نظر گرفته است. بسته‌ی اینترنت هدیه وزارت ارتباطات طبق پیامکی که برای مشترکین ارسال شد، در تاریخ ۱۲ دی ماه از طریق مراجعه به سایت وزارت ارتباطات قابل دریافت است.

به گزارش خبرگزاری‌های مختلف، درصد رسمی افزایش قیمت اینترنت حدود ۳۴ درصد بوده است. در واقع مجوز گرانی قیمت اینترنت برای این درصد صادر شده است. با نگاه به تعرفه‌های جدید اپراتورهای تلفن همراه، شاهد افزایش بعضا تا ۳ برابری بسته‌های اینترنت همراه هستیم. در واقع به جای این که اینترنت ۳۴ درصد گران شود، قیمت جدید اینترنت در بسته‌ها تا ۳۰۰ درصد گران‌تر شده است.

قیمت جدید اینترنت در ایران

افزایش قیمت اینترنت همراه توسط اپراتورها ظاهرا توجیه شده است. بر اساس شنیده‌ها، توجیه اپراتورها برای افزایش بیش از ۳۴ درصدی تعرفه‌های اینترنت، مهم نبودن قیمت بسته‌های گران اینترنت برای کاربران آن بوده است. اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت می‌گویند قشری که قیمت اینترنت برایش مهم است، کم‌تر از ۲ گیگابایت در ماه استفاده می‌کند و قیمت اینترنت زیر ۲ گیگابایت هم افزایشی نداشته است. در ادامه‌ی این استدلال، اپراتورها در مورد بسته‌های حجیم اینترنت گفته‌اند که کاربران این بسته‌ها مشکل مالی ندارند و این افزایش قیمت اینترنت تأثیری روی زندگی آن‌ها نخواهد داشت.

قیمت جدید اینترنت چقدر گران شده؟

اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت مدت‌ها بود که پیگیر افزایش قیمت اینترنت بودند. این درخواست پس از مدتی گمانه زنی و تکذیب و تأیید، بالاخره این افزایش قیمت به واقعیت تبدیل شد. مثل همیشه با توجیهاتی مثل تعهد افزایش کیفیت و اعداد و ارقامی که امید بهبود کیفیت و سرعت اینترنت را می‌دهند، قرار شد قیمت اینترنت گران‌تر شود.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، قیمت جدید اینترنت باید ۳۴ درصد گران‌تر از قبل باشد. طبق مشاهدات ما و با مراجعه به برنامه‌های اختصاصی هر کدام از اپراتورها، شاهد ارائه‌ی بسته‌هایی هستیم که بیش‌تر از این درصد گران‌تر شده‌اند. از آخرین باری که ایرانسل بسته‌ی اینترنت بلند مدتی ارائه می‌داد مدت‌ها گذشته، اما قیمت هر گیگابایت در بسته‌ی بلند مدت ایرانسل حدود ۲ هزار تومان بود که در قیمت جدید بسته‌های اینترنت شاهد ارائه هر گیگابایت با حدود قیمت ۶ هزار تومان هستیم. این گران شدن اینترنت به جای ۳۴ درصد، حدود ۳۰۰ درصد است. البته همان‌طور که گفتیم اپراتورها برای این گرانی افسار گسیخته‌ی بسته‌های بلند مدت خود، توجیه جالبی دارند.

قیمت جدید اینترنت، گران یا ارزان

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که اپراتورها برای افزایش قیمت مطرح می‌کردند، ثابت ماندن قیمت اینترنت به مدت طولانی بود که در واقع باعث عقب افتادن آن‌ها از تورم می‌شد. البته این دلیل برای گران کردن اینترنت خیلی هم بیراه نیست، ولی نه در شرایط فعلی اینترنت و کیفیت و نحوه‌ی ارائه‌ی آن. اینترنت همراه و ثابت همین حالا هم از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت با چالش مواجه است. در واقع شرکت‌های Servco با دلیل این کارشکنی‌ها و خدمات ضعیف، دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند که در برخی موارد برای جلب رضایت مشترکین خود، مجبور به تغییرات زیادی در خدمات خود شده‌اند. برخی از این شرکت‌ها اجبارا باید قیمت اینترنت TD-LTE خود را بالا ببرند.

گران شدن اینترنت زمانی توجیه‌پذیر است که کیفیت آن حداقل ثابت مانده باشد. در شرایطی که اینترنت هر روز کندتر و ناپایدارتر می‌شود، این گران شدن قیمت اینترنت توجیه‌پذیر نیست. اینترنت را زمانی می‌توان گران کرد که کیفیتش را حفظ یا افزایش داده باشند. با این سطح از کیفیت اینترنت، قیمت جدیدش رسما گران کردن آن است.

بهانه‌ها برای افزایش قیمت اینترنت

همان‌طور که گفتیم بهانه‌ی اصلی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت برای درخواست گران کردن تعرفه‌ی اینترنت خانگی و همراه، ثابت ماندن قیمت بسته‌ها از سال ۱۳۹۶ بوده است. شرکت‌های خدمات اینترنت ادعا کرده‌اند که از سال ۱۳۹۶ تا به‌حال افزایش قیمت اینترنت نداشته‌اند که این مسئله باعث شده تا نتوانند هزینه‌های عملیاتی خود را تأمین کنند.

این ثابت ماندن قیمت اینترنت موجب ناتوانی اپراتورها در گسترش شبکه و ارائه‌ی خدمات بهتر شده است. به همین دلیل از نظر اقتصاد اپراتورها این مسئله توجیه‌پذیر است اما برای کاربران نه. کاربران به کیفیت اینترنت دریافت شده نگاه می‌کنند و آن را با قیمت جدید اینترنت مقایسه می‌کنند. خروجی این مقایسه چیزی جز این نیست که کاربران نسبت به قیمت جدید بدگمان هستند و آن را گران شدن رسمی اینترنت می‌دانند. این اتفاق در حال حاضر برای اینترنت همراه قطعی شده و باید صبر کنیم تا وضعیت تعرفه‌ی سرویس‌های دیگر مانند اینترنت پهنای باند اختصاصی هم مشخص شود.

بسته‌ی اینترنت جبرانی وزارت ارتباطات

پس از رسمی شدن قیمت جدید اینترنت، وزارت ارتباطات طی یک پیامک که برای مشترکین تلفن همراه ارسال شد، اعلام کرد که بسته‌ی جبرانی اینترنت در نظر گرفته است. بر اساس این پیامک، مشترکین می‌توانند با مراجعه به سایت وزرات ارتباطات، بسته‌ی جبرانی گرانی اینترنت را دریافت کنند تا در این چند ماه پایان سال به خاطر افزایش قیمت اینترنت، تحت فشار مضاعف قرار نگیرند. هنوز نمی‌دانیم حجم بسته اینترنت جبرانی وزارت ارتباطات چقدر است، اما هرچقدر باشد فقط مثل یک مسکن عمل می‌کند.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تخصصی تک نت، قیمت جدید اینترنت را مورد بررسی قرار دادیم. تعرفه‌های جدید اینترنت را بررسی کردیم و این گران شدن اینترنت را نقد کردیم. تلاش‌های ارائه‌دهندگان زیرساخت اینترنت بالاخره به بار نشست و بدون هیچ‌گونه افزایش کیفیت اینترنت، توانستند مجوز گران شدن اینترنت را از وزارت ارتباطات بگیرند. وزارت ارتباطات هم در این میان اعلام کرده است که از اپراتورها تضمین افزایش کیفیت گرفته اما باید زمان بگذرد تا ببینیم این افزایش کیفیت واقعا عملی می‌شود یا خیر.

مقالاتی که شما دوست دارید
1 Comment
  1. ترنم مسعودی says

    گرون شدن اینترنت رو فقط کم داشتیم که اونم حاصل شد! خدایا بسه دیگه

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.