تالار مقالات بروز تکنولوژی

پیش‌نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی چیست؟

سرویس اینترنت پهنای باند اختصاصی (Dedicated Bandwidth) برابر با مقدار مشخصی از ظرفیت یک شبکه است که به شکل انحصاری و اختصاصی در اختیار یک فرد، گروه، سازمان یا شرکت خاص قرار می‌گیرد. با دسترسی به اینترنت از طریق سرویس پهنای باند اختصاصی می‌توان از تداوم، پایداری، کیفیت و سرعت اینترنت مصرفی خود مطمئن بود.

پهنای باند اختصاصی به سازمان‌ها و افراد حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا به طور مداوم و باکیفیت از بیشترین توان نقل و انتقال داده بهره‌مند شوند. ضمن اینکه در بازه‌های زمانی اوج مصرف، هیچ افت سرعتی در انتقال داده‌ها مشاهده نخواهد شد. حال سؤال این است که برای خرید پهنای باند اختصاصی چطور عمل کنیم؟ خرید خود را با توجه به چه مواردی انجام دهیم؟ در این مطلب از بلاگ تخصصی تک نت قصد داریم تا پیش‌نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی توسط افراد مختلف را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

پیش‌نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی برای سازمان‌ها

خرید پهنای باند اختصاصی مخصوص افراد یا سازمان‌هایی است که به اینترنت پایدار با سرعت بالا و متقارن نیاز دارند. این افراد در ازای پولی که پرداخت می‌کنند، میزان مشخصی پهنای باند اینترنت خریداری کرده و به شکلی دائمی، باکیفیت و تضمین‌شده به اینترنت دسترسی خواهند داشت. علاوه بر این اینترنتی که پهنای باند اختصاصی در اختیار افراد قرار می‌دهد متقارن است. یعنی ارسال و دریافت داده‌ها با یک سرعت یکسان انجام می‌شود.

با در نظر گفتن مزیت‌های اینترنت با پهنای باند اختصاصی شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف معمولا به دلیل کاهش ترافیک شبکه اینترنت در سرویس‌های اشتراکی اقدام به خرید سرویس اینترنت سازمانی یا همان پوینت تو پوینت می‌کنند. کسب‌وکارها برای برقراری کنفرانس‌های ویدئویی باکیفیت، استفاده از سیستم تلفن VoIP، ترافیک شبکه خصوصی مجازی (VPN) و… به یک اینترنت پرسرعت و پایدار نیاز دارند که پهنای باند اختصاصی به آسانی می‌تواند تمام این موارد را پوشش دهد.

پیش از خرید سرویس اینترنت پهنای باند اختصاصی از ارائه‌دهندگان این خدمات، باید به نکاتی توجه کرد و برخی پیش‌نیازها را برآورده کرد. چند تا از مهم‌ترین نکاتی که لازم است پیش از خرید سرویس پهنای باند اختصاصی در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • تعداد کارمندان و دستگاه‌های سازمان
  • تجهیزات مورد نیاز
  • معیارهای مهم تعیین کیفیت
  • وضعیت امنیت ارتباطات
  • تقارن یا عدم تقارن پهنای باند

در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ تخصصی تک نت به بررسی پیش‌نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی توسط سازمان‌ها یا ادارات مختلف خواهیم پرداخت.

اینترنت سازمانی و فرایند خرید آن

توجه به تعداد کارمندان و دستگاه‌های سازمان

تعداد کارمندان و دستگاه‌های موجود در یک سازمان می‌تواند میزان نیاز آن کسب‌وکار به پهنای باند را مشخص کند. بنابراین یک شرکت نوپا برای خرید پهنای باند اختصاصی باید ابتدا به نوع و تعداد کاربران و تعداد دستگاه‌هایی که لازم است به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند توجه کرده و بر همین اساس مقدار پهنای باند اینترنت اختصاصی مورد نیاز خود را تخمین بزند. سپس بر اساس میانگین به دست آمده می‌تواند نسبت به خرید پهنای باند اقدام کند. توجه داشته باشید که سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف معمولا بر اساس نوع فعالیت خود، تعریف خاص و متفاوتی از پهنای باند مورد نیاز دارند.

توجه به تجهیزات مورد نیاز

یکی دیگر از پیش نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی، توجه به نوع تجهیزات مورد نیاز در یک سازمان است. پیش از این در مورد تجهیزات مورد نیاز پهنای باند اختصاصی صحبت کرده بودیم. به‌طور خلاصه نوع، میزان و قیمت پهنای باند مورد نیاز معمولا بر اساس تجهیزات موجود در شرکت ارزیابی خواهد شد. برای مثال در برخی شرکت‌ها به آنتن و در برخی دیگر به poe و رادیو نیاز است.

بررسی متغیرهای مهم

اگر قرار باشد هنگام خرید پهنای باند اختصاصی برای شرکت خود عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید، باید به برخی متغیرهای مهم مثل ping time، packet loss و latency توجه کنید. پینگ متغیری است که به زمان رفت‌وبرگشت داده‌ها و بسته‌های اطلاعاتی اشاره می‌کند. در واقع زمان ارسال داده‌ها از مبدأ به مقصد طبق این پارامتر اندازه‌گیری می‌شود. دومین متغیر Packet loss است که به داده‌های به مقصد نرسیده اشاره دارد. متغیر سوم نیز latency یا نرخ تأخیر است که مدت زمان رفت و برگشت بسته‌های اطلاعاتی را نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت امنیتی

یکی دیگر از مواردی که به عنوان پیش‌نیاز خرید پهنای باند اختصاصی باید از آن یاد شود، بررسی وضعیت امنیتی آن اینترنت اختصاصی است. اینترنت اختصاصی که نسبت به خرید آن اقدام می‌کنید باید توسط سوئیچ‌های لایه سه ایمن شده و شامل فایروال‌های سخت‌افزاری PIX باشد. پس از بررسی این موارد می‌توانید تا حد زیادی از خرید خود مطمئن باشید. ضمن اینکه تهیه بک‌آپ از تمام تجهیزات موجود در سایت‌ها را نیز از قلم نیندازید.

توجه به تقارن یا عدم تقارن پهنای باند

برای خرید پهنای باند اختصاصی باید با مفهوم پهنای باند نامتقارن آشنا باشید. زمانی که سرعت آپلود و دانلود در یک شبکه متفاوت باشد، شاهد عدم تقارن در پهنای باند موردنظر هستیم. این موضوع در شرکت‌ها و کسب‌وکارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای مثال برقراری جلسات آنلاین و تماس‌های تصویری با پهنای باند نامتقارن، مشکلات زیادی در ارسال و دریافت صدا و تصویر ایجاد خواهد کرد. بنابراین نیاز شرکت و تیم خود را بسنجید و کیفیت را فدای ارزانی نکنید!

خرید پهنای باند اختصاصی برای خانه

تا اینجا درباره پیش نیازهای خرید پهنای باند اختصاصی برای سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف صحبت کردیم. اما نیاز افراد به پهنای باند اختصاصی به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ خلاصه نمی‌شود. بسیاری از افراد برای خانه خود نیز نسبت به خرید پهنای باند اقدام می‌کنند. برای مثال افرادی که به شکل دورکاری با محیط کار خود در ارتباط بوده و به یک اینترنت پایدار و باکیفیت نیاز دارند، معمولا نسبت به خرید پهنای باند اختصاصی متمایل می‌شوند. ضمن اینکه بسیاری از افراد دیگر مثل یوتیوبرها و گیمرهای حرفه‌ای با درآمد متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهند به اینترنت پایدار و پرسرعت نیاز دارند. پس خرید پهنای باند اختصاصی برای خانه نیز چندان دور از ذهن و عجیب نیست!

خرید پهنای باند اختصاصی برای خانه

بررسی منطقه و فاصله با پاپ سایت‌های شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت

برای خرید پهنای باند اختصاصی باید منطقه و فاصله خود با سایت‌های شرکت ارائه دهنده اینترنت را هم بررسی کنید. در واقع شرکت ارائه دهنده اینترنت موردنظر شما باید پاپ سایت‌های متعددی در سطح شهر داشته باشد تا با اتصال به مرکز اصلی اینترنت کشور، اینترنتی باکیفیت و پایدار ارائه دهد. بدین ترتیب در صورت مشاهده هر گونه ناپایداری و خطا در اینترنت بستر ارتباطی پهنای باند اختصاصی شما به بستری پایدارتر و باکیفیت‌تر تغییر خواهد کرد.

پهنای باند اختصاصی تک نت

تک نت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان اینترنت پرسرعت با شبکه‌ی گسترده، در قالب راهکارهای سازمانی خود اقدام به عرضه اینترنت با پهنای باند اختصاصی به افراد حرفه‌ای و سازمان‌ها می‌کند. با استفاده از سرویس اینترنت سازمانی تک نت، می‌توانید از تمام مزیت‌های ذاتی این سرویس بهره‌مند شده و در کنار آن، پشتیبانی همیشگی، مشاوره و امکان سنجی تخصصی و البته دسترسی به یکی از بهترین زیرساخته‌های اینترنت ایران را داشته باشید.

نتیجه‌گیری

خرید پهنای باند اختصاصی برای کسب‌وکارها و افراد حرفه‌ای در عصر حاضر امری بدیهی، مرسوم و البته واجب به نظر می‌رسد. در واقع با توجه به وابستگی مشاغل مختلف به اینترنت و لزوم اتصال به اینترنتی پایدار در این مشاغل، خرید پهنای باند اختصاصی می‌تواند راه مناسبی برای دسترسی مداوم به شبکه اینترنت باشد. افراد و سازمان‌های مختلف برای خرید این سرویس باید به موارد خاصی مثل نوع و تعداد دستگاه‌های مصرفی، تجهیزات موردنیاز، وضعیت امنیتی سرویس و متغیرهای مهم آن توجه کنند. در نهایت پس از انتخاب نوع و میزان پهنای باند موردنیاز خود می‌توانند سرویس موردنیاز خود را بخرند. فقط فراموش نکنید که کیفیت و پایداری پهنای باند خریداری شده تا حد زیادی به شرکت ارائه دهنده و موقعیت جغرافیایی آن مربوط است.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.