تالار مقالات بروز تکنولوژی

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی اینترنت اختصاصی

اینترنت دیگر جزئی ضروری از زندگی این روزهای ما شده است. چه به‌عنوان یک کاربر خانگی از اینترنت استفاده کنیم، چه در یک سازمان، باید دسترسی آسان، سریع و مطمئنی به آن داشته باشیم. یک کاربر خانگی ممکن است از اینترنت برای شرکت در جلسات کاری به عنوان یک کارمند دورکار استفاده کند و یا یک سازمان از اینترنت برای ایجاد شبکه‌ی یکپارچه بین شعب خود از اینترنت پرسرعت بهره برداری کند. در هر حال لازم است این دسترسی با پایداری مطلوب و سرعت قابل قبول باشد تا بتوان بدون دغدغه به مسائل مهم‌تر پرداخت. یکی از راهکارهای دسترسی به اینترنت مطمئن و پرسرعت، اینترنت اختصاصی است.

همان‌طور که گفتیم یکی از راهکارهایی که دسترسی به اینترنت با سرعت بالا و پایداری بسیار عالی را برای کاربران سازمانی و حرفه‌ای فراهم می‌کند، پهنای باند اختصاصی اینترنت است. این سرویس که بیشتر برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اینترنت را به صورت اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌دهد و چالش‌های متداول را هم ندارد.

اینترنت وایرلس برای گیمینگ

اینترنت وایرلس که به آن پوینت تو پوینت، اینترنت رادیویی و اینترنت اختصاصی هم گفته می‌شود، برخلاف سرویس‌هایی مثل ADSL و TD-LTE که پهنای باند را به صورت اشتراکی در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ این مشخصه را به صورت اختصاصی به یک کاربر اختصاص می‌دهد. در این حالت خبری از کندی‌ها و افت سرعت در ساعات شلوغ و پرترافیک نخواهد بود. در این پست از بلاگ تک نت قصد داریم اینترنت رادیویی و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی اینترنت اختصاصی را مورد بررسی قرار دهیم.

اینترنت اختصاصی چه مزیتی دارد؟

همان‌طور که گفتیم سازمان‌های بزرگ و کسب‌وکارهایی که کارشان به اینترنت وابسته است، باید به یک سرویس اینترنت پرسرعت و با کیفیت دسترسی داشته باشند. هرگونه کندی و اختلال در دسترسی به اینترنت برای این شرکت‌ها می‌تواند منجر به ضرر و زیان شود. بنابراین چه برای سازمان‌های مدرن و بزرگ، چه برای کاربران حرفه‌ای دسترسی بدون چالش یک ضرورت است. به‌عنوان مثال امکانات و مزایای دفتر مجازی با اینترنت وایرلس فراهم می‌شود.

اینترنت اختصاصی با در اختیار قرار دادن اختصاصی مقدار مشخصی از پهنای باند به هر کاربر دسترسی پرسرعت و با کیفیت به اینترنت را حتی در شلوغ‌ترین ساعات هم تضمین می‌کند. با در نظر گرفتن این مورد، بهره‌مندی از اینترنت پوینت تو پوینت یک مزیت بسیار بزرگ برای کسب‌وکارها و سازمان فراهم می‌کند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. استفاده از خدمات اینترنت رادیویی نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

تجهیزاتی که برای اینترنت اختصاصی نیاز دارید کدام‌اند؟

اینترنت رادیویی یا همان وایرلس، یک سرویس اینترنت با پهنای باند اختصاصی است که برای راه‌اندازی نیاز به تجهیزات خاص خود دارد. تجهیزات لازم برای راه‌اندازی اینترنت پوینت تو پوینت شامل دو سری تجهیزات می‌شود که در کنار هم برای راه‌اندازی این سرویس لازم است. این دو گروه سخت‌افزار عبارت‌اند از:

  • تجهیزات پسیو
  • تجهیزات اکتیو

در ادامه هر کدام از این تجهیزات راه‌اندازی اینترنت اختصاصی را مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌دهیم.

تجهیزات پسیو راه‌اندازی اینترنت اختصاصی

تجهیزات پسیو راه‌اندازی اینترنت وایرلس به دسته‌ای از قطعات لازم است که به خاطر طبیعت طراحی و طرز کارشان، با نام پسیو شناخته می‌شوند. مهم‌ترین تجهیزات پسیو راه‌اندازی اینترنت رادیویی عبارت‌اند از:

  • دکل مرتفع: شاید در بعضی از لیست‌های تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی سرویس پهنای باند اختصاصی اسم دکل مرتفع را ندیده باشید، اما در اصل اولین پیش نیاز راه‌اندازی این سرویس، وجود یک نقطه مرتفع برای نصب تجهیزات پسیو است. این نقطه را معمولا با نصب یک دکل مرتفع، ایجاد می‌کنند.
  • کابل کواکسیال: کابل کواکسیال (Coaxial) یا هم‌محور نوعی کابل است که در آن مغزی رسانای داخلی با پوشش نارسانای منعطف محصور شده و روی آن را یک لایه رسانای نازک پوشانده تا از نفوذ نویز به داخل سیم جلوگیری شود. از این کابل برای انتقال سیگنال بدون نویز و نبود تشعشع در اطراف آن است.
  • کابل توییستد پیر: این نوع سیم که در واقع همان کابل‌های دوتایی پیچیده به‌هم هستند، برای انتقال سیگنال استفاده می‌شوند. نمونه‌ی این نوع از کابل‌ها را در سیم‌های شبکه دیده‌ایم. به عنوان مثال از این نوع کابل برای ارتباط مودم اینترنت TD پرسرعت با سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.
  • کابل فیبر نوری: کابل فیبر نوری برای انتقال داده‌های از نور و محیط شفاف مغزی سیم استفاده می‌کند. این کابل می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را تا حد زیادی افزایش دهد.
  • آنتن رادیویی (وایرلس): این قطعه که عملا مهم‌ترین جزء در تجهیزات پسیو راه‌اندازی اینترنت اختصاصی به حساب می‌آید، برای دریافت امواج اینترنت رادیویی روی یک نقطه‌ی مرتفع (که می‌تواند همان دکل مرتفعی باشد که اول این لیست از آن نام بردیم) نصب شده و سیگنال‌ها را دریافت می‌کند.

تجهیزات اکتیو راه‌اندازی اینترنت اختصاصی

برای این که با موفقیت یک سرویس اینترنت اختصاصی را راه‌اندازی کنید در کنار تجهیزات پسیو، به تجهیزات اکتیو هم نیاز دارید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کارت شبکه: این قطعه که در تجهیزات اکتیو راه‌اندازی اینترنت با اینترنت اختصاصی اهمیت ویژه‌ای دارد، وظیفه‌ی دریافت سیگنال از آنتن وایرلس را از طریق کابل مناسب دارد. در واقع این قطعه دسترسی شما را به اینترنت برقرار می‌کند.
  • اکسس پوینت: اکسس پوینت همان‌طور که از نامش پیداست یک نقطه‌ی دسترسی است. با استفاده از اکسس پوینت، چه بی سیم و چه از طریق کابل، می‌توانید به دستگاه‌های مختلف اینترنت برسانید.
  • سوئیچ شبکه: اگر قرار است شبکه‌ی اینترنت اختصاصی شما به دستگاه‌های بسیار زیادی سرویس دهد، باید از تجهیزات اکتیو راه اندازی اینترنت رادیویی مثل سوئیچ شبکه استفاده کنید تا امکان گسترش شبکه را داشته باشید.

اینترنت وایرلس برای گیمینگ

تک نت به عنوان یکی از پیشروترین ارائه دهندگان راهکارهای سازمانی، اینترنت با پهنای اختصاصی را به کاربران حرفه‌ای و سازمان‌ها ارائه می‌دهد. با سفارش اینترنت پوینت تو پوینت تک نت، علاوه بر بهره‌مندی از مشاوره تخصصی پیش از نصب، می‌توانید تجهیزات با کیفیت اکتیو و پسیو مورد نیاز برای راه‌اندازی سرویس وایرلس خود را با طرح‌های مختلف در اختیار بگیرید. کافی‌است برای مشاهده پلن‌های گوناگون ارائه شده توسط تک نت، به قسمت راهکارهای سازمانی در وب‌سایت این برند مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت در مورد اینترنت با اینترنت اختصاصی یا همان سرویس اینترنت پوینت تو پوینت و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آن صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم برای راه‌اندازی اینترنت وایرلس به تجهیزاتی نیاز است که در دو دسته‌ی پسیو و اکتیو تقسیم‌بندی می‌شوند. به‌کارگیری هر دو دسته‌ی این تجهیزات برای راه‌اندازی سرویس اینترنت پوینت تو پوینت لازم است.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.