تالار مقالات بروز تکنولوژی

mtu چیست| بهترین راه حل برای کاهش پینگ و افزایش سرعت اینترنت

متاسفانه این روزها در ایران کاهش کیفیت اینترنت بسیاری از کاربران حتی آنهایی که دسترسی به اینترنت پرسرعت دارند را آزار می­هد و کاربران به دنبال راه­هایی برای افزایش سرعت اینترنت خود هستند. یکی ازبهترین این روش­ها تنظیم مقدار Mtu  است، که ممکن است شما هم مثل بسیاری از کاربران اطلاعات کافی در مورد Mtu نداشته باشید.

با مطالعه این مقاله خواهید دانست که Mtu چیست و با تنظیم مقداری مناسب برای آن، چطور می­توانید سرعت و کیفیت اینترنت خود را بهبود ببخشید.

Mtu چیست؟

در داخل شبکه اینترنت وقتی می­خواهیم اطلاعاتی را از یک مبدا به مقصدی بفرستیم این اطلاعات به صورت بسته های داده، تکه تکه یا در اصطلاح fragmentation می­شوند و این بسته های داده در مسیر خود از مبدا به مقصد از روترهای مختلف با مقدار Mtu متفاوت عبور می­کنند.

Mtu مخفف عبارتUnit  Maximum Transmision است و حداکثر حجم بسته ها به صورت بایت و سرعت ارسال و دریافت آن­ها را تعیین می­کند برای درک بهتر این که mtu چیست فرض کنید در یک بزرگراه که دارای پل­های زیادی است محدودیت ارتفاع تعیین شده باشد در نتیجه کامیون­هایی که بیش از مقدار تعیین شده، ارتفاع داشته باشند نمی­توانند از آن بزرگراه عبور کنند.

اگر اندازه بسته های داده از مقدار mtu، روتر و یا هر جز دیگری از شبکه که می­خواهند از آن عبور کنند بیشتر باشد بسته های داده، به اجزای کوچکتری که بزرگتر از Mtu روتر نیست تقسیم می­شوند، سپس از آن روتر عبور می­کنند و به مسیر خود به سمت مقصد مورد نظر ادامه می­دهند تا در نهایت به مقصد برسند و در مقصد این بسته های داده دوباره سرهم می­شوند.

تاثیر  mtu در افزایش سرعت اینترنت

در بخش قبلی بیان کردیم که Mtu چیست ولی شاید برای شما این سوال پیش بیاید که Mtu چطور می­تواند باعث افزایش سرعت و کیفیت اینترنت شود.

در واقع هر چه اندازه بسته­ هایی که اطلاعات اولیه به آنها تقسیم میشود بزرگتر باشد تعداد این بسته­ها کمتر خواهد بود و سرعت انتقال داده­ها و در نتیجه سرعت اینترنت بیشتر می­تواند باشد.

با اختصاص مقدار مناسبی به Mtu، میزان سرعت اینترنت تا حدودی بیشتر می­شود البته نباید انتظار داشته باشید که با این کار سرعت اینترنت شما تا 2 برابر افزایش یابد ولی مقدار Mtu مناسب می­تواند تاثیر زیادی روی پایداری اینترنت داشته باشد که این ویژگی برای استفاده در اینترنت گیمینگ بسیار مفید است.

معرفی بهترین mtu برای کاهش پینگ

در بخش­های قبلی گفتیم که Mtu چیست و تعیین مقدار مناسب برای آن چطور می­تواند باعث بهبود کیفیت اینترنت شما شود ولی واقعا بهترین مقدار mtu را چطور می­توان تعیین کرد؟

بهترین مقدار برای mtu در واقع بزرگترین اندازه بسته­های داده است که می­توان آن را در داخل شبکه از مبدا به سمت مقصد ارسال کرد بدون این که این بسته نیاز به تکه تکه شدن در طول مسیر داشته باشند.

به دست آوردن مناسب‌­ترین مقدار mtu

برای این که بدانیم مناسب­ترین مقدار Mtu چیست دو روش وجود دارد:

  • به دست آوردن مقدار Mtu در Command Prompt
  • به دست آوردن مقدار mtu به صورت آنلاین

که در ادامه این بخش در مورد هر یک از این روش­ها صحبت خواهیم کرد.

 

به دست آوردن مقدار Mtu در Command Prompt

مناسب­ترین مقدار برای اندازه Mtu در واقع بزرگترین اندازه ممکن برای بسته ­های داده است که می­تواند از مبدا به سمت مقصد مسیریابی شود و می­توان با آزمون و خطا در بخش command prompt این عدد را به دست آورد، برای این منظور باید مراحل زیر را گام به گام اجرا کنید.

گام اول : باز کردن command prompt

در سیستم خود پنجره Run را باز کنید و عبارت command prompt را تایپ کنید تا صفحه cmd در سیستم شما باز شود.

گام دوم : وارد کردن دستور ping www.taknet.ir -f -l 1492

در داخل command prompt عبارت ping www.taknet.ir -f -l 1492 را تایپ کنید با این دستور مقدار پینگ اگر با موفقیت دریافت نشود عبارت زیر به شما می­گوید که مقدار mtu برای پینگ را باید کمتر کنید.

Packet needs to be fragmented but DF set.

 

گام سوم : به دست آوردن بیشترین مقدار mtu با آزمون و خطا

با آزمون و خطا و تغییر عدد در دستور مرحله قبلی آن قدر پیش بروید که بزگترین مقدار ممکن برای دریافت پینگ موفق را به دست آورید و با دستور زیر در command prompt مواجه شوید.

Reply from 185.47.48.106: bytes=1452 time=64ms TTL=55

Mtu چیست

 

گام چهارم : محاسبه مقدار دقیق mtu

برای این که بدانید مقدار دقیق mtu چیست کافی است عدد به دست آمده در دستور بالا را به اضافه 28 کنید تا بزرگترین و در واقع مناسب­ترین مقدار mtu را به دست آورید به عنوان مثال در شکل بالا با مقدار 1452  عملیات پینگ با موفقیت انجام گرفته است پس مقدار mtu برابر خواهد بود با :

  • = 28 + 1452

به دست آوردن mtu به صورت آنلاین

برای پاسخ به این سوال که مناسب­ترین مقدار mtu چیست علاوه بر استفاده از دستور پینگ در command prompt که در بخش قبلی آن را بیان کردیم می­توانید به صورت آنلاین هم این مقدار را به دست آورید.

با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید سایت­های زیادی را برای به دست آوردن مناسب­ترین مقدار mtu ببینید و حتی برای به دست آوردن مقدار mtu مناسب می­توانید از برخی از نرم­افزارها مثل MTU TEST هم استفاده کنید.

بهترین mtu مخابرات

اگر از اینترنت مخابرات استفاده می­کنید برای این که بدانید بهترین مقدار mtu چیست میتوانید به راحتی مطابق روشی که در بخش قبلی گفتیم از بخش command prompt و با استفاده از دستور پینگ و یا به صورت آنلاین این مقدار را به دست آورید.

تنظیمات mtu در مودم tp-link

بعد از این که دانستیم mtu چیست و مناسب­ترین مقدار آن را برای شبکه خود به دست آوردیم نوبت به تنظیم و تغییر مقدار mtu در مودم می­رسد.

برای تنظیمات mtu در مودم tp-link و تغییر mtu به مناسب­ترین مقدار مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید.

گام اول : رفتن به بخش تنظیمات مودم

مرورگر خود را باز کنید و در بخش url آن مقدار 192.168.1.1  را وارد کنید مطابق شکل زیر به صفحه لاگین مربوط به تنظیمات مودم خود وارد شوید.

Mtu چیست

گام دوم : وارد کردن نام کاربری و رمزعبور

در صفحه لاگین تنظیمات مودم نام کاربری و رمز عبور ورود به تنظیمات مودم را وارد کنید که اگر این مقادیر را قبلا تغییر نداده باشید هر دو به صورت پیشفرض برابر admin هستند.

گام سوم : تغییر مقدار mtu

بعد از وارد شدن به بخش تنظیمات مودم tp-link، باید مقدار mtu را برابر مقداری که به دست آورده اید کنید.

برای این منظور از تب Interface Setup و در پایین این تب از بخش TCP MTU Option مطابق شکل زیر می­توانید مقدار مورد نظر خود را برای mtu قرار دهید بعد از تغییر مقدار mtu روی دکمه save  در پایین صفحه کلیک کنید تا تغییرات شما در تنظیمات مودم اعمال شود.

Mtu چیست

 

 

در این بخش روش تغییر mtu در مودم tp-link را به شما آموزش دادیم مراحل کلی این کار برای سایر مودم­ها هم مشابه به چیزی است که در این بخش گفتیم ولی ممکن است برخی از جزییات آن کمی متفاوت باشد.

Mtu  در سیسکو چیست؟

همانطور که گفتیم Mtu تعیین کننده حداکثر حجم بسته های داده است و این بسته ها در طول مسیر خود از مبدا به سمت مقصد مورد نظر از انواع روترها و سوییچ­ها عبور میکنند که احتمالا برخی از آن­ها متعلق به شرکت سیسکو هستند.

روترها و سوییچ­های سیسکو هم دارای mtu مختص به خود هستند و اگر اندازه بسته داده­ ها که به این اجزا شبکه می­رسند بیشتر از mtu روتر یا سوییچ سیسکو باشد این بسته ها تکه تکه میشوند و بعد از عبور از روترها یا سوییچ­های سیسکو به مسیر خود به سمت مقصد ادامه می­دهند.

نتیجه گیری

ما در این محتوا در مورد Mtu به عنوان یکی از مفاهیم مهم در حوزه شبکه و روشی برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت با شما عزیزان صحبت کردیم.

  • در بخش “mtu چیست” به این پرسش پرتکرار با ذکر یک مثال پاسخ دادیم و سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن مفهوم mtu را به شما توضیح دهیم.
  • در بخش “تاثیر mtu در افزایش سرعت اینترنت” گفتیم که چطور تعیین یک مقدار مناسب برای mtu می­تواند باعث بهبود سرعت و کیفیت اینترنت شما شود.
  • در بخش “معرفی بهترین mtu برای کاهش پینگ”، شیوه به دست آوردن mtu به دو روش را به شما آموزش دادیم که یکی با استفاده از دستور پینگ در command prompt و دیگری استفاده از سایت­های اینترنتی که برای این منظور توسعه داده شده اند بود.
  • در بخش “بهترین mtu مخابرات” در مورد این که بهترین مقدار mtu برای افزایش کیفیت اینترنت چه مقداری است صحبت کردیم.
  • در بخش “تنظیمات mtu در مودم tp-link” روش تغییر mtu را در مودم­های tp-link آموزش دادیم.
  • و در نهایت در بخش “Mtu در سیسکو چیست” توضیحاتی را در مورد کاربرد mtu در روترها و سوییچ­های سیسکو را ارائه دادیم.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.