تالار مقالات بروز تکنولوژی

انواع حملات DDoS | جلوگیری از حملات دیداس (2023)

امروزه یکی از خطراتی که ممکن است هر سایتی را تهدید کند و امنیت آن را به خطر بیندازد، حملات دیداس یا داس است. حملات دیداس که یکی از شایع ترین حملات در فضای آنلاین است، باعث از کار افتادن سایت و عدم خدمات رسانی به کاربران واقعی می‌شود. اینکه دیداس چیست و به چه شکلی می‌توان از حملات آن توسط هکرها جلوگیری کرد، موضوع این مقاله است. اگر شما نیز صاحب کسب و کار آنلاین هستید و قصد دارید از نحوه جلوگیری از حملات دیداس آگاه باشید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید. ناگفته نماند که تک نت در زمینه ارائه انواع اینترنت‌های خانگی از جمله اینترنت adsl، اینترنت tdlte و انواع اینترنت‌های سازمانی فعالیت می‌کند.

دیداس چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که دیداس چیست؟ به صورت کلی DDOS که از عبارت Denial Of Service Attack گرفته شده است، به معنای حمله انکار سرویس است. به زبان ساده تر؛ زمانی که حملات دیداس روی سایت انجام می‌شود، در این صورت سرویس به مرز انکار می‌رسد و نمی‌تواند در زمان مناسب پاسخی به درخواست‌ها ارسال کند. در حقیقت به صورت همزمان درخواست‌های نامحدودی به سمت سرور ارسال می‌شود و به دلیل اینکه قدرت جواب دهی سرور محدود است، نمی‌تواند به صورت همزمان به تمامی درخواست‌ها پاسخی ارسال کند. لازم به ذکر است که حملات DDOS به هیچ وجه به اطلاعات موجود در سرور آسیبی وارد نمی‌کند؛ اما اگر سرور از لحاظ سخت افزاری آسیب ببیند، احتملا از بین رفتن اطلاعات نیز وجود دارد. به صورت کلی هدف از حملات دیداس، از کار انداخت سرور است!

در تک نت بخوانید: رید سرور چیست؟

انواع حملات ddos

انواع حملات DDoS

با توجه به اینکه دانستیم دیداس چیست، در ادامه قصد داریم به انواع حملات ddos نیز بپردازیم. به صورت کلی حملات دیداس که برپایه حمله اختلال یا ممانعت از سرویس است، در سه دسته لایه کاربردی، پروتکل و حجمی تقسیم بندی می‌شود. انواع حملات در دیداس عبارتند از:

  • حملات لایه کاربردی

اولین نوع در حملات دیداس، حملات لایه کاربردی است که در این حملات، لایه هفتم مورد هدف قرار می‌گیرد. در این نوع حمله، ارسال‌های درخواستی از سمت کاربران در لایه‌های کاربردی افزایش می‌یابد. همچنین لایه‌ای که وبسایت روی آن قرار دارد، مورد هدف قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که دفاع در مقابل این حملات بسیار سخت است؛ چرا که تشخیص و تفکیک درخواست‌های مخرب از واقعی امکان پذیر نیست! در این میان؛ یکی از حملاتی که در لایه کاربردی انجام می‌شود، حمله HTTP Flood است که مانند رفرش کردن مداوم صفحات است. در این حمله، سرور نمی‌تواند به درخواست‌ها پاسخ دهد و در نهایت موجب انکار سرویس می‌شود.

  • حملات پروتکل

دومین نوع از حملات دیداس که توسط هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حملات پروتکل است. در این حملات، اکثر منابع سرور و واسط‌هایی مانند فایروال درگیر می‌شود و در نهایت توان پاسخ گویی خود را از دست می‌دهد. در این حملات که بیشتر لایه‌های 3 و 4 مورد هدف قرار می‌گیرد، حمله خستگی نیز می‌گویند. در این میان؛ حمله SYN FLOOD یکی از حملات پروتکل شناخته می‌شود که باعث می‌شود پاسخ کاربر در لایه تایید نهایی و تحویل باقی بماند؛ هر چند که پاسخ کاربر کاملا آماده است. زمانی که حملات پروتکل ادامه پیدا می‌کند، تمامی منابع سرور با این مشکلات رو به رو می‌شود و در نهایت سرور قادر نمی‌شود که در خواست جدیدی را بپذیرد و یا درخواست‌های قبلی را به سرانجام برساند.

  • حملات حجمی

سومین نوع از حملات دیداس به حملات حجمی تعلق می‌گیرد. در این نوع حملات، پاسخ‌های قابل توجهی از سرور به سمت سیستم فرستاده می‌شود. در حقیقت؛ درخواست‌های زیادی به سرور از سمت افراد هکر ارسال می‌شود و برای دریافت پاسخ، آدرس سیستم تعیین می‌شود. با این وجود؛ تعدادی از پاسخ‌ها به سمت سیستم هدف ارسال می‌شود و در نهایت باعث انباشته شدن پاسخ‌ها و از کارافتادن سرور می‌شود.

در تک نت بخوانید: وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

انواع حملات ddos

جلوگیری از حملات ddos

اگر تا این مرحله با ما همراه بوده باشید، حتما می‌دانید که دیداس چیست و به چه صورت انجام می‌شود. برای پیگیری حملات ddos ، ابتدا باید از بازدید روزانه سایت خود آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال؛ اگر میدانید که روزی 100 بازدید دارید، در این صورت اگر تغییرات غیر طبیعی در میزان بازدید سایت مشاهده کردید، در این صورت می‌توانید آن را یکی از نشانه‌های حملات داس یا دیداس بدانید. از دیگر علائم حملات دیداس عبارتند از:

  • کند شدن حتی با وجود اینترنت فوق پرسرعت
  • در دسترس نبودن سایت
  • ایجاد ترافیک مشکوک از یک آدرس آی پی یا محدوده‌ای از آی پی‌ها
  • ایجاد ترافیک زیاد از کابرانی با ویژگی مشابه مانند نوع دستگاه یا موقعیت جغرافیایی
  • مشاهده الگوهای ترافیکی عجیب مانند افزایش بازدید در ساعت‌های خاص یا روزهای خاص
  • و…

لازم به ذکر است که با مشاهده این علائم باید برای جلوگیری از حملات ddos، بهتر است که از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1سیاه چاله

اولین راهکار فوری برای مقابله با حملات دیداس، استفاده از روش سیاه چاله است. در این روش، مدیر سایت یا ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی یک مسیر جداگانه و انحرافی جهت هدایت ترافیک واقعی و یا مخرب ایجاد می‌کند و تمامی ورودی‌های سایت را به آن مسیر هدایت می‌کند. عیبی که در این روش وجود دارد، چوب‌های تر و خشک باهم می سوزند؛ یعنی کاربران واقعی نیز همراه ورودی‌های مخرب به مسیر انحرافی هدایت می‌شوند. البته این روش یکی از بهترین روش‌ها برای زمانی است که حملات روی سایت انجام می‌شود و در نهایت باعث جلوگیری از ایجاد آسیب‌های جدی به سرور می‌شود.

2. ایجاد محدودیت در سرعت

ایجاد محدودیت در سرعت سایت، یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از حملات دیداس به شمار می‌رود. در این راهکار، در میزان پاسخ‌هایی که یک سرور می‌تواند در زمان مشخص به درخواست‌ها ارائه دهد، محدویتی ایجاد می‌کنند.

3. استفاده از فایروال‌ها

برای جلوگیری از حملات دیداس، استفاده از فایروال به شدت پیشنهاد می‌شود؛ چرا که فایروال بین سرور و کاربر مانند پروکس عمل می‌کند و در نهایت ترافیک واقعی را از مخرب به راحتی شناسایی می‌کند. البته با استفاده از فایروال می‌توان قوانین سفت و سختی را روی ترافیک ورودی اعمال کرد تا با دقت بیشتری ورودی ها و ترافیک سایت را کنترل کرد. برای اینکه بدانید فایروال چیست، حتما مقاله «بهترین انواع فایروال چیست» را  مطالعه کنید.

4. انتشار شبکه  Anycast

از دیگر روش‌های مقابله با حملات دیداس، تقسیم کردن ورودی‌های سایت به چند مسیر مختلف است. با استفاده از این تکنیک، می‌توان ورودی‌های سایت را کنترل کرد و آن را با دقت بالایی مورد بررسی قرار داد.

در تک نت یاد بگیرید: تفاوت هاست و سرور چیست؟

انواع حملات ddos

حملات dos و ddos چیست؟

تفاوت حملات داس و دیداس چیست؟ این سوالی است که ممکن است شما نیز به دنبال پاسخ آن باشید. به صورت کلی حملات داس و دیداس با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارد که در ادامه به صورت موردی به تفاوت  حملات dos و ddos چیست می‌پردازیم:

حملات dosحملات ddos
حمله از یک سیستم به یک سیستمحمله از چندین سیستم به یک سیستم
دارای استراتژی قدیمی برای حملاتدارای استراتژی پیشرفته و قدرتمند برای حملات
سرعت کم در زمان حملهسرعت بالا در زمان حمله
تشخیص آسان مبدا حملاتتشخیص سخت تر مبدا حملات
هدایت ترافیکی مخرب کمهدایت ترافیکی مخرب زیاد و سنگین

 

  • نتیجه گیری

اینکه دیداس چیست و چگونه از حملات دیداس جلوگیری کنیم، موضوع بحث ما در این مقاله بود. به صورت کلی حملات دیداس جهت افزایش درخواست‌های ورودی به یک سرور استفاده می‌شود تا آن سرور از کار بیافتد. در این مقاله نیز ما به انواع حملات دیداس از جمله حملات لایه کاربردی، حجمی و پروتکلی اشاره کردیم. دقت داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از حملات دیداس، کنترل با دقت ورودی‌های سایت است. ناگفته نماند که برای مقابله با حملات دیداس می‌توانید از روش‌های ساخت سیاه چاله، محدویت سرعت و به کارگیری فایروال و… استفاده کنید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.