تالار مقالات بروز تکنولوژی

خط تلفن دیجیتال چیست | روش تبدیل تلفن آنالوگ به دیجیتال2023

خط تلفن دیجیتال

یکی از مهم‌ترین وسایلی که برای برقراری ارتباطات صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلفن است. خطوط تلفنی که امروزه در دسترس افراد هستند، به دو نوع خط تلفن دیجیتال و تلفن آنالوگ تقسیم می‌شوند. این تلفن‌ها هر کدام ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خود را دارند. با توجه به این که هر فردی متناسب با نیاز خود اقدام به خرید نوعی از تلفن می‌کند، پس باید با آن‌ها آشنا باشید. در کل امروزه با پیشرفته شدن ارتباطات، استفاده از تلفن‌ها و خطوطی که به صورت دیجیتال هستند نیز افزایش پیدا کرده است. ما در ادامه این مطلب  می‌خواهیم شما را با خط تلفن دیجیتال آشنا کنیم و مزایا و نحوه­ی عملکرد آن را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

خط تلفن دیجیتال چیست؟

از اولین تماس‌های تلفنی که برقرار شدند، ده‌ها سال است که می‌گذرد. شاید در ابتدا علم انسان‌ها آنقدر محدود بود که تنها به خطوط آنالوگ بسنده می‌کردند؛ اما با پیشرفت چشمگیری که اخیرا علم و تکنولوژی داشته است، خطوطی فراتر از خطوط سنتی روی کار آمده‌اند. این خطوط بر بستر اینترنت فعال هستند و به صورت دیجیتال عمل می‌کنند. منظور از خط تلفن دیجیتال همان خطوطی است که با تکیه بر اینترنت عمل می‌کنند و نیاز به هر گونه سیم مسی و خطوط آنالوگ را از بین می‌برند. این خطوط تمامی محدودیت‌هایی که متوجه خطوط آنالوگ تلفنی است را از میان برداشته‌اند. به همین دلیل با استفاده از آن‌ها نه تنها کیفیت مکالمات افزایش پیدا می‌کند؛ بلکه هزینه‌های تماس و محدودیت‌های جفرافیایی نیز کم می‌شود.‌

شما با استفاده از خط تلفن دیجیتال می‌توانید یک بستر پایدار، ایمن و صد در صد مطمئن را برای برقراری ارتباطات کاری، سازمانی یا حتی ارتباطات شخصی خود مورد استفاده قرار دهید. این تلفن اینترنتی قادر است که تماس‌ها را مدیریت کند و امکان اتصال چندین کاربر به یک خط تلفن را فراهم آورد. پس از هر جهت که به این تلفن‌ها نگاه کنید، یک مزیت را در آن‌ها خواهید دید.

در تک نت بخوانید: تلفن ویپ چیست؟

انواع خط تلفن دیجیتال و آنالوگ

خط تلفن دیجیتال و خط تلفن آنالوگ هر کدام خود دارای انواع مختلفی هستند.‌ انواع خط تلفن قدیمی یا آنالوگ را برای ماشین‌های فکس، آلارم‌ها و مواردی از این قبیل به کار می‌بندند. تمامی شماره‌های هشت رقمی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، خط تلفن‌های آنالوگ را در بر می‌گیرند. در این میان خطوط تلفنی دیجیتال گسترده‌تر هستند و انواع مختلفی را در بر گرفته‌اند. این خطوط قادر به کم کردن پارازیت‌های صوتی هستند و کیفیت تماس و مکالمه را بالا می‌برند. به همین دلیل هم هست که از استقبال زیادی برخوردار شده‌اند. چهار نوع ‌مختلف از خط تلفن دیجیتال و اینترنتی را در ادامه برایتان معرفی کرده‌ایم:

·         خط تلفن t1:

خطوط تلفن t1 نوعی خط تلفنی هستند که معمولا در کشورهایی مثل کانادا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خطوط تلفن دارای ازواج مختلفی هستند و هر زوج از سیم به ۲۴ خط گوناگون تقسیم می‌شود.‌ سیگنال، فریم و کدهای این خطوط در کشورهای مختلف با هم متفاوت هستند.

·         خط تلفن E1:

نوعی دیگری از خطوط تلفنی را خطوط E1 در بر می‌گیرند. این خطوط که جزو متداول‌ترین خطوط تلفن دیجیتال هم هستند، عمدتا در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربرد دارند. محیط‌هایی که تماس‌های تلفنی بیشماری را در ساعات مختلف شبانه روز دریافت می‌کنند، می‌توانند از این خطوط برای رفع نیازهای خود و پاسخگویی به مشتریان کمک بگیرند. خطوط E1 دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند:

  1. خطوط ۴-۴ که تنها برای دریافت تماس‌های ورودی کاربرد دارند و به صورت یک طرفه عمل می‌کنند.
  2. خطوط ۵-۵ که در زمینه نوع ‌نگهداری و هزینه‌ها با خط قبلی تفاوت دارند؛ اما عملکرد آن‌ها تقریبا مشابه است.
  3. خطوط ۸-۵ که خطوطی دو طرفه هستند و مناسب‌ترین نوع از خطوط تلفن دیجیتال به شمار می‌آیند. این خطوط قابلیت‌های متنوعی هم دارند.

تعرفه تماس‌های خروجی که خط تلفن دیجیتال E1 دارد، همانند خطوط تلفن آنالوگ محاسبه می‌شود. از آنجایی که استاندارد شماره تلفن هشت عدد را در خود جای داده است، برای آن دسته از خطوطی که ‌چهار عدد دارند می‌توان حدود ۹۹۹۹ شماره را انتخاب کرد. یعنی شما می‌توانید این تعداد شماره تلفن را اضافه کنید تا مشتری برای هدایت شدن در بخش‌های مختلف یک سازمان از آن‌ها استفاده نماید. برای این که خط تلفن E1 را دریافت کنید، لازم است که یک زوج سیم مسی را اختیار کرده باشید. شما می‌توانید سی تماس از شماره‌های مختلف را به صورت همزمان با استفاده از این تلفن‌ها دریافت کرده و پاسخگوی آن‌ها باشید.

خط تلفن دیجیتال

·         خط تلفن سیپ ترانک

این نوع از خطوط تلفن دیجیتال در بستر اینترنت عمل می‌کند و به جای استفاده از سیم، از اینترنت برای انتقال داده‌ها بهره می‌گیرد. در مقایسه با تلفن آنالوگ می‌توانیم بگوییم که این خط تلفن دیجیتال از محدودیت‌های کمتر و امکانات بیشتری برخوردار شده است. از پرکاربردترین خطوط تلفنی دیجیتال می‌توانیم به همین خط سیپ ترانک اشاره کنیم. این خطوط مزایای بسیاری را به همراه دارند. به راحتی باعث برقرار شدن تماس‌های ورودی و خروجی در یک سازمان می‌شوند.‌ برای خرید خط تلفن سیپ ترانک لازم است که شناسه اقتصادی، کد ثبت و آگهی‌های تاسیس یک سازمان را ارائه نمایید.

·         خط تلفن تول فری

آخرین نوع از خط تلفن دیجیتال را خط تلفن تول فری یا خط تلفن اینترنتی ۸ رقمی تشکیل می‌دهد. این خطوط بدون کدهای استانی تماس را برقرار می‌کنند و هزینه آن‌ها تماما توسط مالک خط پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید که به دلیل این که تعرفه برقراری تماس در خط تلفن تول فری نسبت به سایر خطوط بیشتر است، استقبال از آن کاهش یافته است. چرا که افراد به دنبال راه حل‌های ساده‌تری هستند تا هم با صرف هزینه کم و هم با کیفیت بالا، ارتباطات را برقرار کنند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع خطوط تلفنی دیجیتال با ما در تک نت در ارتباط باشید.

در تک نت بخوانید: مزایای مرکز تلفن ابری چیست

خط تلفن دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد خط تلفن دیجیتال به این صورت است که ابتدا به یک سرور ویپ یا یک آی پی وصل می‌شود، سپس از طریق اینترنت داده‌ها را منتقل می‌نماید. در حقیقت صدا و تصاویری که در تماس‌های اینترنتی رد و بدل می‌شوند، همگی به اینترنت نیاز دارند. این تلفن‌ها برای این که فعال سازی شوند، به خط شهری نیاز دارند. برای این که تماس‌های باکیفیت‌تر و پرسرعت‌تری را شاهد باشید، بهتر است زیر ساخت‌های اینترنتی پرسرعتی را برای این نوع از تلفن در نظر بگیرید.

۱۰مزیت خط تلفن دیجیتال چیست؟

قطعا به خاطر مزایای زیادی که خطوط تلفنی دیجیتال دارد، استقبال از آن افزایش پیدا کرده است. شما زمانی که این تلفن‌ها را به کار می‌بندید، از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

1.      تماس با چند مخاطب به صورت همزمان

یکی از مهم‌ترین مزایایی که باعث برجسته شدن خطوط تلفنی اینترنتی و دیجیتال شده است، تماس با چند مخاطب به صورت همزمان است. این نوع از خطوط با از بین بردن محدودیت‌های خط تلفن سنتی باعث می‌شوند که شما در یک تایم خاص بتوانید با چندین مخاطب تماس برقرار کنید. در نتیجه زمانی که ترافیک شبکه‌های تلفنی شرکت شما زیاد باشد، می‌توانید بیشترین میزان بازدهی را از برقراری ارتباط با مشتری دریافت کنید.

2.      امکان داشتن سناریوهای مختلف

خط تلفن دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که برای تماس‌های خود سناریوهای مختلفی را در نظر بگیرید. برای مثال شما می‌توانید از تلفن گویا استفاده کنید.

3.      امکان برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی

با استفاده از خطوط اینترنتی تلفنی می‌توانید تماس‌های صوتی و ویدیویی را هم برقرار کنید. قابلیتی که خط سنتی از آن برخوردار نشده است. این در حالی است که هماهنگی و کیفیت دیتا و صدا در این تماس‌ها بسیار زیاد است.

خط تلفن دیجیتال

4.      سرعت بالا در برقراری ارتباطات

اگر به دنبال یک سیستم تلفنی هستید که سرعت بالایی داشته باشد و سریعا تماس را برقرار کند، تبریک می‌گوییم! انتخاب شما بسیار درست است! تلفن اینترنتی با در بر داشتن بسترهای اینترنتی می‌تواند سرعت مکالمات را تا حد زیادی افزایش دهد.

5.      نگهداری آسان

باید توجه داشت که نصب، راه اندازی و نگهداری از این تلفن‌ها آسان است. کافی است شما زیر ساخت‌های اینترنتی را در یک‌ محیط فراهم کنید و به آن وصل شوید. هزینه‌های تماس با تلفن اینترنتی نسبت به هزینه‌های تماس با تلفن آنالوگ کمتر است. بنابراین افزون بر نگهداری آسان، امکان کاهش هزینه‌ها نیز با به کارگیری این سیستم وجود دارد.

در تک نت بخوانید: همه چیز درباره مفاهیم تلفن ویپ

6.      امکان نصب روی گوشی و تلفن‌های رومیزی

علاوه بر این که شما می‌توانید این نوع از خطوط را بر روی تلفن ثابت مورد استقاده قرار دهید، این امکان وجود دارد که از خط تلفن‌های اینترنتی بر روی گوشی‌های همراه یا تلفن‌های رومیزی بهره مند شوید. بنابراین هیچ محدودیتی از نظر زمان و مکان استفاده از این تلفن‌ها وجود نخواهد داشت.

7.      پشتیبانی از خطوط مخابراتی

خط تلفن دیجیتال می‌تواند از هر نوع خط تلفن مخابراتی دیگری پشتیبانی کند. این تلفن‌ها بر روی هر نوع سیستم سخت افزاری و هر نوع سیستم نرم افزاری نصب شده و کارایی منحصر به فردی را از خود به نمایش می‌گذارند.

8.      نداشتن محدودیت جغرافیایی

دیگر تا کنون تمامی کاربران شبکه‌های اینترنتی به این امر واقف هستند که اینترنت بستری جهانی است که هیچ نوع محدودیتی در برقراری ارتباطات آن وجود ندارد. به همین دلیل ارتباطات شما محدود به زمان و مکان نخواهد شد. شما می‌توانید فراتر از مرزهای جغرافیایی، با تلفنی که در دست دارید، با دیگران مکالمه کنید یا حتی تماس تصویری و صوتی برقرار نمایید.

9.      جا به جایی آسان

در تمامی سازمان‌ها و محیط‌هایی که از چند تلفن استفاده می‌کنند، شاهد جا به جایی هستیم. توجه داشته باشید که جا به جا کردن تلفن‌های آنالوگ کمی دشوار است. این در حالی است که تلفن‌های دیجیتال به راحتی جا به جا می‌شوند. پس نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای جا به جا کردن آن‌ها وجود ندارد.

10.  مقیاس پذیری

مقیاس پذیری خط تلفن دیجیتال زیاد است. شما می‌توانید از امکانات پیشرفته‌ای نظیر مسیریابی تماس و ضبط تماس که این سیستم در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید. همچنین می‌توانید اشتراک خود را ارتقا دهید؛ بدون این که هزینه چندان بالایی را برای انجام این کار بپردازید!

روش تبدیل تلفن آنالوگ به خط تلفن دیجیتال

اگر کسب و ‌کار شما نیز به طور گسترده از تلفن آنالوگ استفاده می‌کند و هم اکنون به دنبال استفاده کردن از خط تلفن دیجیتال است، باید با روش تبدیل تلفن آنالوگ به دیجیتال آشنا باشید. شما با به کارگیری مبدل‌های تلفن آنالوگ به تلفن تحت شبکه می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با استفاده از این مبدل‌ها بدون این که تجهیزات آنچنانی را خریداری کنید، می‌توانید تلفن آنالوگ را به کمک یک آدرس آی پی به تلفن تحت شبکه تبدیل نمایید.

خط تلفن دیجیتال

راه حل سازمانی تک نت برای تبدیل تلفن آنالوگ به  voip

تک نت به عنوان یکی از برترین مراکز تامین کننده اینترنت ویپ در کشور ما ایران، قابلیت تبدیل تلفن‌های سنتی و آنالوگ به تلفن تحت شبکه را دارد. سازمان‌های بزرگی که می‌خواهند از تلفن دیجیتال استفاده کنند، به کمک تک نت قادر به انتقال خط تلفن خود خواهند بود. معمولا سازمان‌های بزرگی که بیش از ۳۲ خط تلفن شهری را به کار بسته‌اند و قصد دارند که از مزایای بی نظیر تلفن‌های اینترنتی استفاده کنند، می‌توانند به کمک تک نت تلفن آنالوگ خود را به تلفن دیجیتال تغییر دهند.

دیگر نیاز نیست که شرکت‌ها هزینه‌های بالایی را برای تبدیل خطوط بپردازند. این مراکز می‌توانند با به کارگیری مبدل‌های تک نت، به راحتی تماس آنالوگ را به دیجیتال تبدیل نمایند. علاوه بر آن، سازمان‌ها بدون این که به یکباره این کار را انجام دهند، می‌توانند به صورت مرحله به مرحله و آرام، روند تبدیل خط تلفن آنالوگ به دیجیتال را انجام دهند. این راه حل تک نت باعث شده است که هزینه‌ها چندان چشمگیر نباشند و وقت زیادی هم تلفن نشود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بلاگ تلفن آنالوگ مراجعه کنید و از نحوه تغییر دادن آن مطلع شوید.

خط تلفن دیجیتال

در تک نت بخوانید: آی پی فون چیست و چگونه کار میکند

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد این که خط تلفن دیجیتال چیست با شما صحبت کردیم. خط تلفن دیجیتال خط تلفنی است که با استفاده از اینترنت، ارتباطات را برقرار می‌کند. این نوع از خطوط به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که به ارمغان می‌آورند نسبت به خط تلفن آنالوگ ارجحیت دارند. یعنی بیشتر سازمان‌ها، ادرارات و کاربران تلفن‌های ثابت ترجیح می‌دهند که این خطوط را مورد استفاده قرار دهند. شما عزیزانی که در یک سازمان از خط آنالوگ استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را برای برخورداری از امکانات بیشتر به خط تلفن دیجیتال تبدیل نمایید. برای این کار کافی است با تک نت در ارتباط باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.