تالار مقالات بروز تکنولوژی

pbx چیست | چه فوایدی برای سازمان دارد

اگر به دنبال بهترین سیستم‌های تلفنی تجاری گشته‌اید، حتما پیشنهادات زیادی را پیش روی خود دیده‌اید. قطعا انتخاب یکی از بهترین سیستم‌های تلفنی در میان انواع این سیستم‌ها کاری دشوار است. یکی از این گزینه­ها ، سیستم pbx است. در اینجا سوال پیش می‌آید که pbx چیست و چه کاربردی دارد. در گذشته‌هایی نه چندان دور افراد برای این که ارتباطات سازمانی خود را ساده‌تر کنند از پی بی ایکس‌های سنتی بهره برده‌اند. هم اکنون نیز شکل مدرنی از این تکنولوژی به منظور ایجاد ارتباط و تعامل با کاربران یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه می‌خواهید در مورد این تکنولوژی، کاربردها و قابلیت‌هایی که دارد بیشتر بدانید، با ما در ادامه همراه باشید.

pbx مخفف چیست؟

قبل از این که وارد مباحث اختصاصی شویم، می‌خواهیم بدانیم که اصلا pbx چیست و به چه کاربردی دارد. شاید بپرسید که عبارت pbx مخفف چیست! پی بی ایکس را مخفف شده عبارت لاتین private branch exchange می‌دانند. این تکنولوژی یکی از نوین‌ترین تکنولوژی‌ها برای برقراری ارتباطات تجاری به شمار می‌آید که می‌تواند به عنوان یک شبکه داخلی برای کسب و کار شما به کار گرفته شود. کاربرانی که به سیستم‌های pbx متصل می‌شوند، می‌توانند با استفاده از خطوطی که درون معماری این سیستم قرار دارد، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. علاوه بر آن، به کمک این سیستم می‌توان به تماس‌های خارجی یک سازمان هم پاسخ داد.

در تک نت بخوانید: تلفن اینترنتی ویپ

Pbx چیست؟

در کل باید گفت که تمامی ویژگی‌هایی که برترین تلفن‌های تجاری در خود جای داده‌اند، در پی بی ایکس هم مشاهده می‌شود. انتقال تماس، صف تماس، تلفن گویا و کنترل تماس از جمله این ویژگی‌ها هستند‌. سیستم‌های pbx با استفاده از خطوط آنالوگ یا خطوط دیجیتالی که در ساختمان خود جای داده‌اند، کار می‌کنند. برقراری ارتباطات تلفنی به کمک ip pbx بسیار آسان است. اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید ip pbx چیست، باید بگوییم که این آی پی همان آدرسی است که سبب برقراری ارتباطات می‌شود و باعث می‌شود که مسیریابی خطوط تلفنی بهتر انجام گیرد.

با استفاده از سیستم‌های پی بی ایکس تلفنی می‌توان یک خط تلفن خاص را به چندین خط تلفن تبدیل کرد. سپس با استفاده از آن تلفن‌های بیشتری را تحت پشتیبانی در آورد. شما به کمک این سیستم تلفنی می‌توانید به کنفرانس‌های ویدیویی و ارسال پیام‌هایی با حجم زیاد دسترسی داشته باشید. ویژگی که در هیچ کدام از خطوط سنتی و آنالوگ دیده نمی‌شود. با این وجود می‌توان گفت که pbx جزو برترین سیستم‌ها برای برقراری ارتباطات است.

pbx چیست

کاربرد pbx چیست؟

امروزه انواع و اقسام پروتکل‌های شبکه را به دلیل این که از قابلیت‌های متنوعی بهره مند شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌دهند. آن هم در دوره‌ای که پروتکل‌های آی پی به عنوان جایگزینی مناسب برای سیم کشی‌های مسی شناخته شده‌اند. pbx نوعی سیستم سازمانی به شمار می‌آید که می‌تواند صدها تماس را در یک سازمان برقرار سازد. این سیستم شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. شما با شماره گیری کدهای دو یا سه رقمی به راحتی می‌توانید ارتباطات سازمانی خود را برقرار کنید. البته اگر بدانید کاربرد pbx چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد!

در تک نت بخوانید: مزایای خط تلفن اینترنتی چیست؟

انواع pbx چیست؟

سیستم تلفنی pbx دارای انواع مختلفی است. به طور کلی این سیستم را به چهار نوع مختلف تقسیم بندی می‌کنند. انواع آن عبارتند از:

·سیستم تلفنی pbx آنالوگ

سیستم‌های تلفنی پی بی ایکس آنالوگ را نوعی سیستم اداری و درون سازمانی می‌دانند که استفاده از آن از چندین سال قبل رایج بوده است. این سیستم تلفنی به کمک خطوط تلفن سنتی به pstn وصل می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که pstn چیست، باید بگوییم که pstn را شبکه انتقال عمومی تلفن می‌دانند. با استفاده از این سیستم اگر بخواهید فکس بفرستید یا تماس برقرار کنید، باید از خطوط تلفنی فیزیکی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که سیستم‌های تلفنی آنالوگ جزو آن دسته از سیستم‌های تلفنی هستند که قبل از روی کار آمدن اینترنت پرسرعت موجود بودند.

این بدان معنا است که سیستم‌های آنالوگ پی بی ایکس مانند سایر سیستم‌ها پیشرفته نیستند. یعنی از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی همچون تبدیل پست صوتی و ارسال پیام چند رسانه‌ای برخوردار نیستند.‌ اگر مایلید که از سیستم‌های pbx سنتی استفاده کنید، باید با ارتقا یافتن کسب و کار خود زیر ساخت‌های این سیستم را نیز ارتقا دهید.‌ یعنی از جک‌ها و سیم‌ها برای پشتیبانی کردن از کارمندان تازه استخدام شده بهره­مند شوید‌. با توجه به این که این نوع از سیستم‌های پی بی ایکس مستقل هستند، با قطع شدن یا وصل شدن اینترنت کاری ندارند و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

·سیستم تلفنی ویپ دیجیتال

آیا می‌دانید که voip چیست؟ آیا با قابلیت‌های این سیستم تلفنی تحت شبکه آشنایی دارید؟ یکی از برترین انواع تلفن‌های پی بی ایکس را ویپ می‌دانند. سیستم‌های ویپ pbx عملکردی تقریبا شبیه به سیستم‌های سنتی پی بی ایکس دارند. با این تفاوت که تلفن اینترنتی ویپ بر بستر شبکه‌های اینترنتی فعالیت می‌کند.‌ این سیستم بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در نوع قبل وجود ندارد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

با استفاده از سیستم تلفنی ویپ می‌توانید از اپلیکیشن برای برقراری تماس‌ها استفاده کنید و حتی تماس‌های خود را مدیریت نمایید. این نوع از سیستم‌ها امکانات اضافی همانند پیام ‌رسانی، برقراری ویدئو کنفرانس، برقراری تماس‌های صوتی و تصویری، هدایت کاربران به صفحه تماس و مواردی از این قبیل را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در عین حال که هزینه‌های نگهداری و حتی راه اندازی آن بسیار مناسب است.

چنانچه می‌خواهید یک سیستم تلفنی اداری مدرن را در سازمانی که در آن فعالیت دارید راه اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به سرورهای pbx شوید. برای این که این نوع از سیستم تلفنی را راه اندازی کنید، نیاز به یک تلفن نرم افزاری دارید. شما باید از اپلیکیشن‌های اختصاصی ویپ استفاده کنید. همچنین لازم است که از مبدل ATA برای برقراری تماس‌ها بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تلفن ثابت با تلفن ویپ چیست؟

pbx چیست

·سیستم hosted pbx

نوع دیگری از pbx را hosted پی بی ایکس‌ها تشکیل می‌دهند. این نوع از تلفن‌های اداری که با نام cloud pbx شناخته می‌شوند، قابلیت‌هایی دارند که سبب متمایز شدن آن‌ها از سایر سیستم‌های تلفنی می‌شوند. اگر قصد استفاده از آن را دارید، در وهله اول باید بدانید که دلیل تفاوت cloud pbx چیست؟! Cloud پی بی ایکس دقیقا همانند یک رایانش مجازی و ابری عمل می‌کند. برای این که بتوان از این سیستم استفاده کرد، در گام اول لازم است که به اینترنت متصل شد. برای راه اندازی hosted پی بی ایکس نیازی به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری پیچیده نیست. شما می‌توانید با راه اندازی زیر ساخت‌های اینترنتی، به راحتی از این پروتکل‌ها بهره مند شوید.

از جمله مزایایی که hosted pbx دارد می‌توانیم به راه اندازی آسان و سریع و همچنین هزینه‌های مناسب و مقرون به صرفه برای این نوع از سرویس‌های تماس تلفنی اشاره کنیم. در ضمن، با استفاده از این نوع از پی بی ایکس‌ها کاربر قادر است که کنفرانس ویدیویی و صف تماس را ایجاد کند. بدون این که نیازی به سخت افزارهای آنچنانی داشته باشد. به عنوان یک نکته مهم فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که کاربران دارند. کاهش هزینه‌ها است. شما می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌هایی که مشاورین تک نت در اختیارتان قرار می‌دهند، هزینه‌ها را کاهش دهید.

·pbx ابری

یکی از بهترین راه حل‌هایی که برای کاهش هزینه‌های درون سازمانی ارائه شده است، استفاده از pbx ابری است. در چند سال اخیر استفاده از سیستم و مرکز تلفنی ابری نسبت به گذشته افزایش زیادی پیدا کرده است. از جمله ویژگی‌هایی که این نوع از پی بی ایکس دارد می‌توانیم به پایداری بسیار عالی و برقراری ارتباطات یکپارچه در بستر اینترنت اشاره کنیم. شما می‌توانید با داشتن سرویس‌های ابری تلفنی از ارتباطات خود لذت ببرید. با این وجود، دغدغه‌هایی که کارفرماها از بابت هزینه‌ها و برقراری ارتباطات دارند، از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که خیلی از خدمات دهندگان به دلیل این که می‌توانند از رقیبان خود برتر باشند، امکاناتی نظیر افزایش خطوط تلفن، تغییرات ساختاری و جا به جایی آسان را در این سیستم‌های تلفنی قرار داده‌اند.

·pbx مجازی

آخرین نوع از انواع  PBX را PBX مجازی در بر می‌گیرد. pbx مجازی یا Virtual PBX کاملا بر خلاف سیستم hosted pbx عمل می‌کند. در این سیستم می‌توان بخشی از میزبانی تلفن‌های اداری را قبول کرد. یعنی سیستم ‌پی بی ایکس مجازی یک سیستم کامل نیست. این سیستم تلفنی را یک سیستم بسیار مناسب برای پاسخگویی به مشتریان یک سازمان می‌دانند که می‌تواند به تمامی تماس‌های دریافتی رسیدگی کند.

مزایای pbx چیست؟

نوع سیستم پی بی ایکسی که شما انتخاب می‌کنید، مشخص می‌کند که از چه مزایایی بهره مند شوید. برای مثال اگر کسب و کار شما رشد نسبتا ثابتی دارد و رشد آن چندان زیاد نیست، باید سیستم تلفنی را انتخاب کنید که هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای داشته باشد. همچنین اگر قبلا یک سیستم تلفنی را خریداری کرده‌اید، می‌توانید آن را برای راه اندازی زیر ساخت‌های اتصال به pbx به کار ببندید. اگر شما نیز مانند خیلی از افراد کنجکاو هستید که بدانید مزایای pbx چیست، در ادامه این مزایا را ذکر کرده‌ایم:

  1. کنترل کردن هزینه‌ها با استفاده از تجهیزات کمی که این سیستم نیاز دارد.
  2. افزایش امنیت در تماس‌ها
  3. قابلیت انتخاب سیستمی مناسب برای کسب و کار شما
  4. گزینه‌ای عالی برای کسب و کارهای نوپا و کوچک
  5. ساده‌ترین سیستم ارتباطات تلقنی بدون نیاز به اقدامات پیچیده برای حفظ و نگهداری
  6. پاسخگویی سریع به تماس‌ها و حفظ مشتری

در تک نت بخوانید: بهترین مرکز تماس تلفن اینترنتی

pbx چیست

ویژگی pbx  چیست؟

بدون شک سرویس‌های pbx  نیز دارای ویژگی‌های زیادی هستند که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که سرویس‌های مذکور بین افراد محبوبیت زیادی پیدا کنند. از جمله ویژگی‌هایی که در پاسخ به سوال ویژگی pbx  چیست می‌آیند، عبارتند از:

1.تبدیل پست صوتی به ایمیل

علاوه بر این که به کمک pbx  می‌توانید از سرویس‌های پست صوتی سنتی بهره مند شوید، امروزه امکان تبدیل پست صوتی به ایمیل در این سرویس‌ها قرار داده شده است. کاربران با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند یک فایل صوتی را به یک پیام متنی تبدیل کنند و از آن استفاده نمایند.

2.مراقب خودکار

از دیگر ویژگی‌هایی که pbx  دارد این است که به منزله یک مراقب خودکار عمل می‌کند. با استفاده از این سیستم نیازی نیست که کاربران با چندین شماره تماس بگیرند. کافی است کدهای دو یا یک رقمی را وارد تلفن کنند تا تماس آن‌ها هدایت بشود. برای مثال زمانی که می‌شنوید که می‌گویند برای برقراری تماس با پشتیبانی عدد ۱ را فشار دهید، یعنی از pbx  استفاده شده است.

3.پخش موسیقی در حالت انتظار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که pbx  دارد، پخش موسیقی در حالت انتظار است. با استفاده از این قابلیت به جای این که مشتریان در حالت انتظار بوق بشنوند یا سکوت بشنوند، می‌توانند از موسیقی‌هایی که پخش می‌شود لذت ببرند. شما قادرید با پخش کردن این موسیقی‌ها کاربران خودتان را حفظ کنید. بخشی از سیستم‌های pbx دارای موسیقی‌هایی هستند که از پیش انتخاب شده‌اند اما بخشی دیگر می‌توانند موسیقی سفارشی سازی کنند. یعنی خود کاربر متناسب با سلیقه‌ای که دارد، یک موسیقی را برای خود انتخاب می‌کند.

4.صفحه بندی

صفحه بندی نیز از ویژگی‌های pbx هست. اگر کارمندی بخواهد یک پیام را برای تمامی کارمندان یک سازمان ارسال کند، می‌تواند سیستم پیجینگ یا صفحه بندی را برای انتقال این پیام به کار ببندد. سپس این پیام را با استفاده از بلندگو به گروهی از کارمندان ارسال نماید.

5.حضور

ویژگی حضور به افرادی که از سیستم‌های تلفنی یکپارچه استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد که بدانند همکاری که قرار است با آن ارتباط برقرار کنند آیا در ایران قابل دسترس است یا خیر!

6.گزارش تماس

به کمک pbx  شما می‌توانید گزارشی را از تماس‌هایی که دارید، تهیه کنید. فرقی ندارد که این تماس‌ها دریافتی هستند یا تماس‌های خروجی را در بر می‌گیرند. در هر صورت می‌توان از آن‌ها گزارش گیری کرد. گزارشات تماس شامل اطلاعات مختلفی هستند.

7.مدیریت آنلاین

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌هایی که سرویس‌های تلفنی pbx از آن بهره مند شده‌اند، مدیریت آنلاین است. به کمک این ویژگی کاربر قادر خواهد بود که تنها با استفاده از یک درگاه خاص، تماس‌ها را مدیریت کند. مدیرانی که برای این شبکه‌ها در نظر گرفته شده‌اند، نسبت به کاربران معمولی اختیارات بیشتری دارند. این افراد می‌توانند کاربر اضافه کنند، گزارش تماس تهیه کنند و شماره تلفن‌ها را تنظیم نمایند. کارکنان هم برای این که بتوانند به اطلاعات مختلفی نظیر پست‌های صوتی یا صورتحساب‌های ماهیانه خود دست یابند، باید وارد پورتال شوند.

8.انتقال تماس و صف تماس

کارمندانی که در یک سازمان فعالیت دارند، در مواقعی ممکن است نیاز به انتقال تماس‌های خود داشته باشند. این افراد می‌توانند به کمک pbx نیاز خود را برطرف کنند. در ضمن، با استفاده از پی بی ایکس امکان ضبط تماس‌ها و یا انتقال کاربر به صف تماس هم وجود دارد. اگر قادر به پاسخگویی به یک تماس نباشید، می‌توانید صدای کاربر را ضبط کرده و سپس آن را گوش کنید. در مواقعی هم که چندین کاربر به طور همزمان با شرکت، اداره یا سازمان شما تماس برقرار کنند، می‌توان آن‌ها را به صف تماس هدایت کرد. تماس گیرندگان حتی می‌توانند با شماره‌های داخلی این سرویس‌های تلفنی به فردی که به آن نیاز دارند، دست یابند و ارتباط مستقیمی را با او برقرار کنند.

9.گروه‌های حلقه

زمانی که در یک سازمان و در بخش‌های مختلف آن گروهی به جای یک نفر از کارکنان فعالیت کنند، می‌توان از قابلیت گروه حلقه استفاده کرد. به کمک این قابلیت ویژه این امکان فراهم می‌شود که اگر مشتری به یکی از مدیرانی که در یک بخش فعال کردن دسترسی نداشت، به مدیر و کارمند دیگری که در آن بخش فعالیت دارد دسترسی پیدا کند. برای مثال اگر مشتری با بخش فروش سر و کار دارد و در این بخش یکی از مدیران فروش فعال نیست، می‌‌تواند با مدیر دیگر ارتباط برقرار کند.

pbx چیست

نکات انتخاب بهترین pbx برای بیزینس‌ها

پس از این که دانستیم سیستم تلفن سانترال چیست، می‌خواهیم به خرید این سیستم بپردازیم اما خرید این سیستم‌های تلفنی راحت نیست. بیزینس‌های مختلف برای این که بتوانند بهترین pbx را انتخاب کنند، باید به یک سری نکات خاص توجه داشته باشند. این نکات را در ادامه برایتان شرح می‌دهیم.

·ساختار

پروتکل pbx معمولا با استفاده از نرم افزارها و سخت افزا های مختلف کار می‌کند. این سرویس‌ها معمولا به خطوط شهری که از طرف مخابرات ارائه شده‌اند مثل خط pstn وصل می‌شوند. کافی است شما با استفاده از pbx به یک خط تلفن خاص وصل شوید. در این صورت می‌توانید یک سیستم یکپارچه سازمانی را برقرار سازید و تماس‌ها را دریافت کنید.

·سایز و اندازه پروژه

به هنگام خرید pbx باید بدانید که سایز و اندازه پروژه pbx چیست. به هر میزان که سایز این پروژه‌ها بیشتر باشد، نیاز است که از تلفن‌های بزرگتری استفاده شود. بدین ترتیب هزینه‌های نصب و استفاده از این سیستم هم افزایش پیدا کند.

·عملکرد سازمانی

عملکرد سازمانی pbx هم بسیار مهم است. شما باید این عملکرد را بسنجید و سپس متناسب با آن یکی از انواع pbx را استفاده کنید.

·بودجه

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به هنگام خرید pbx باید مورد توجه قرار بگیرد، بودجه است. افراد با توجه به بودجه‌ای که دارند اقدام به خرید نوعی از سیستم‌های پی بی ایکس می‌کنند که مناسب آن‌ها است. پس باید به میزان هزینه‌هایی که قرار است برای خرید این سیستم‌ها صرف شود، توجه داشته باشید.

فرق pbx و pabx چیست؟

در بحث pbx چیست جا دارد که فرق pbx و pabx را هم بررسی کنیم. کسب و کارهایی که به خطوط تجاری زیادی نیاز ندارند، می‌توانند به جای استفاده از پی بی ایکس، از pabx استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت که pbx نوعی سیستم تلفنی است که خریدار آن مدیر یک سازمان است. اما pabx این طور نیست. این سیستم از تعویض اتصالات برای برقراری ارتباطات استفاده می‌کند. همین امر باعث متفاوت شدن این دو سرویس با یکدیگر شده است.‌

نتیجه گیری

این مطلب با بحث pbx چیست شروع شد و با مبحث فرق pbx و pabx به پایان رسید. امروزه سازمان‌ها و مراکز تجاری مختلف برای این که ارتباطات تلفنی پایداری را برقرار کنند، از pbx استفاده می‌کنند. این سیستم تلفنی انواع مختلفی دارد و می‌تواند به عنوان یک میزبان پذیرای تماس کاربران سازمانی باشد. با استفاده از pbx شما می‌توانید هزینه‌های ارتباطی را کاهش دهید و از ارتباطات یکپارچه بهره مند شوید. در مورد کاربرد و نکات مهم خرید pbx هم توضیحاتی را برایتان ارائه کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تک نت در ارتباط باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.