تالار مقالات بروز تکنولوژی

تفاوتهای تلفن ثابت و تلفن ویپ چیست| سیستم تلفنی ویپ

در این مقاله خواهید خواند:

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که تلفن ویپ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از تلفن ویپ به جای تلفن‌های ثابت استفاده کنند؟ دلیل این محبوبیت فراوان تلفن ویپ چیست؟ محیط‌ کسب و کارهای امروزی نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده‌است. پیشرفت علم و فناوری کار باعث به وجود آمدن راه های جدیدی برای انجام کار شده است شده است که راه‌های جدیدی برای انجام کار به وجود بیایند. یکی از تکنولوژی‌های حاکم بر محیط کار، تلفن اینترنتی است. این تلفن‌ها قابلیت تماس صوتی، تصویری و برگزاری کنفرانس‌های چند ساعته را فراهم می‌کنند. سیستم اینترنتی ویپ نسبت به سیستم‌های ثابت تلفنی محبو‌ب‌تر است. دلیل آن را در ادامه خواهید خواند. با ما همراه باشید.

معرفی تلفن ثابت و تلفن ویپ

تلفن ویپ چیست؟ ویپ یکی از فناوری‌های پیشرفته‌ای است که در چند سال اخیر، کسب و کارهای مختلف را متحول کرده است. در واقع به کمک ویپ می‌توان صدا را در فرکانس‌های رادیویی منتقل کرد. تلفن‌های ثابت نیز تلفن‌هایی هستند که بدون نیاز به اینترنت کار می‌کنند. این تلفن‌ها به سیم کشی‌های مسی وابستگی دارند و از نظر برقراری تماس محدودیت دارند. به همین دلیل است که خیلی از کسب و کارها تلفن‌های ویپ را به تلفن‌های ثابت ترجیح می‌دهند.

انتخاب بین خط تلفن ویپ و خط تلفن ثابت: کدامیک برای شما بهتر است؟

خط تلفن ویپ (Voice over Internet Protocol) به عنوان یک فناوری ارتباطات رو به رشد، در بسیاری از مکان‌ها انتخاب بسیار خوبی است. اما پیش از انتخاب لازم است بدانید که خط تلفن ابری برای استفاده و نیاز شما انتخاب درستی است یا نه؟

  1. شرکت‌ها و سازمان‌ها: برای ارتباطات داخلی و بین‌المللی، که می‌تواند هزینه را کاهش دهد و کیفیت را افزایش دهد.
  2. کسب و کارهای کوچک و متوسط: ارائه دهنده‌ی خدماتی که نیاز به اتصالات تلفنی مداوم دارند.
  3. افرادی که در موقعیت‌های از راه دور کار می‌کنند: ارتباطی پایدار و هزینه‌ی کمتر برای تماس با همکاران و مشتریان.

از طرف دیگر، خط تلفن ثابت نیز هنوز در برخی موارد مفید است:

  1. برای مناطقی که اینترنت پایدار و با کیفیت ندارند، خط تلفن ثابت همچنان انتخاب مناسبی است.
  2. برای افرادی که از خدمات مکمل مانند فکس استفاده می‌کنند، خط تلفن ثابت همچنان لازم است.
  3. برای افراد مسن و کسانی که با فناوری‌های جدید آشنایی کمی دارند، استفاده از خط تلفن ثابت ساده‌تر و قابل فهمتر است.

آینده‌ی خط تلفن ویپ به نظر می‌رسد که با پیشرفت فناوری، امکانات بیشتر و بهبودهایی در کیفیت و امنیت ارائه خواهد شد. به عنوان مثال:

  1. گسترش استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها برای بهبود کیفیت خدمات و پیش‌بینی نیازهای کاربران.
  2. افزایش امنیت در ارتباطات تلفنی به وسیله رمزنگاری پیشرفته و فناوری‌های تشخیص تهدیدات.
  3. ادغام بیشتر با سایر ابزارهای ارتباطی مانند ویدئوکنفرانس و پیام‌رسانی فوری.

به طور کلی، آینده‌ی خط تلفن ابری به سمت ارتقاء و بهبود خدمات، افزایش امنیت و ادغام بیشتر با فناوری‌های دیگر می‌رود.

ساختار و کاربرد تلفن ثابت چیست؟

تلفن ثابت یا خط تلفن ثابت به نوعی از خطوط ارتباطی اطلاق می‌شود که از طریق مخابرات و به کمک سیم‌های مسی ارتباطات را برقرار می‌کنند. تا قبل از این که تلفن‌های همراه متداول شوند، همه افراد از تلفن‌های ثابت برای برقراری ارتباطات تلفنی استفاده می‌کردند. پس از این که موبایل روی کار آمد، استفاده از تلفن ثابت کاهش یافت. در حال حاضر هم کسب و کارها دریافته‌اند که سرویس voip مخابرات چیست و چه عملکردی دارد. به همین دلیل است که همواره با کاهش چشمگیر کاربران تلفن ثابت مواجه هستیم. سیستم‌های تلفن ثابت و سنتی، صدا را بر پایه خطوط آنالوگ جا به جا می‌کنند. این سیستم‌ها بدون اتصالات سیمی نمی‌توانند کاری را پیش ببرند. هزینه‌های برقراری تماس با استفاده از این تلفن‌ها نسبت به تلفن‌های اینترنتی بیشتر است.

در تک نت بخوانید: معرفی بهترین مزایای سیستم نظرسنجی تلفنی ویپ

تلفن ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

تلفن ویپ چیست

سیستم تلفنی ویپ از سخت افزار تخصصی به نام Private Branch Exchange برای برقراری ارتباطات استفاده می‌کند. این سخت افزار که سانترال نیز نامیده می‌شود، خطوط داخلی را به خطوط عمومی وصل می‌کند. سیستم voip سیستمی است که صدا را از طریق پروتکل‌های اینترنتی منتقل می‌نماید. به زبان ساده‌تر ویپ را سیستمی می‌نامند که خدمات تلفنی آن در بستر اینترنت انجام می‌شود.

محبوبیت خرید خط تلفن voip زمانی افزایش پیدا کرد که افراد فهمیدند تلفن voip چیست و به چه تجهیزاتی نیاز دارد. بسیار هیجان انگیز است که از سیستمی استفاده نمایید که بدون نیاز به خط ثابت یا سخت افزازی خاص عمل می‌کند. آن هم سیستمی که قابلیت‌های فراوانی مثل تلفن گویا، کنفرانس و ..‌ دارد.

نحوه عملکرد تلفن ویپ چیست؟

همان طور که ‌گفتیم، نحوه کار تلفن‌های voip بدین صورت است که ابتدا سیگنال صوتی را دریافت می‌کنند. سپس آن‌ها را به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کنند. دست آخر هم این داده‌ها را در فضاهای اینترنتی رد و بدل می‌کنند.  پروتکل‌های مختلفی وجود دارند که تکنولوژی ویپ را سر پا نگه داشته‌اند. یکی از اصلی‌ترین این پروتکل‌ها، SIP است. SIP مخفف عبارت “Session Initiation Protocol”  است. در واقع SIP را یک پروتکل ارتباطی می‌دانند که به وسیله آن می‌توان در فضاهای آنلاین تماس‌های صوتی و تصویری برقرار کرد و جلسات چند رسانه‌ای را برگزار نمود. این پروتکل باعث از بین رفتن اتصالات فیزیکی در یک سازمان هم می‌شود.

تفاوت‌های اساسی تلفن ثابت و تلفن ویپ چیست؟

برای دانستن تفاوت تلفن ثابت و تلفن ویپ، چند فاکتور مهم قابل بررسی هستند. تفاوت در انتقال صدا و تصویر، تفاوت در قابلیت‌های پیشرفته و تفاوت در هزینه‌های نگهداری و استفاده، تفاوت­های بین تلفن اینترنتی و تلفن ثابت را تشکیل می‌دهند.

·         نحوه انتقال تصویر و صدا

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تلفن ثابت و تلفن ویپ در نحوه انتقال صدا و تصویر مشهود است. همان طور که در قسمت تلفن ویپ چیست بیان کردیم، تلفن‌های ویپ بر پایه خطوط اینترنتی داده‌ها را منتقل می‌کنند. اما تلفن‌های ثابت این طور نیستند. این تلفن‌ها از خطوط مسی برای انتقال داده‌ها بهره می‌گیرند. این خطوط قابلیت ارتقا ندارند و ممکن است در مواقعی از دسترس خارج شوند.  ارتباطات دیجیتال یا همان ارتباطات تلفنی ویپ همواره در حال به روز رسانی شدن هستند.

تصویر و صدا در این تلفن‌ها به کمک اینترنت منتقل می‌شود. پس وضوح و کیفیت بالایی هم دارد. اکثر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ویپ به این تلفن‌ها متعهد هستند و به دنبال ایجاد زیر ساخت‌های بیشتر برای آن‌ها می­باشند. به همین دلیل است که قطع و وصلی تلفن ویپ به میزان حداقل رسیده است. با این وجود، دیگر کسب و کارها به استفاده از تلفن‌های ثابت تمایلی نشان نمی‌دهند‌. با توجه به این تفاوت‌ها بهتر درک خواهید کرد که تلفن ویپ چیست!

·         قابلیت‌های پیشرفته و امنیت

تلفن‌های ثابت از قابلیت‌های پیشرفته بهره‌مند نشده‌اند. این تلفن‌ها تنها به ابتدایی‌ترین ویژگی‌ها مجهز شده‌اند. این در حالی است که تلفن‌های ویپ طیف زیادی از ویژگی‌های مختلف را در بر می‌گیرند. برای مثال این تلفن‌ها دارای گیرنده مجازی هستند و می‌توانند به طور خودکار تماس برقرار کنند، شماره‌های سه رقمی را بگیرند یا حتی پست‌های صوتی ارسال کنند. در کنار این ویژگی‌های پیشرفته باید بدانید که تلفن‌هایی که بر پایه ویپ هستند، امنیت بالایی دارند‌‌. این تلفن‌ها می‌توانند برای بررسی عملکرد کارکنان یک سازمان مناسب باشند. پس به راحتی می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

اگر می‌خواهید اتصالات اینترنتی سریعی را تجربه کنید، باید بدانید که تلفن اینترنتی چیست. با شناخت این تلفن و مقایسه آن با سایر سیستم‌ها متوجه خواهید برتری ویپ از سایر تلفن‌ها خواهید شد. با به کار گبری این خدمات دیگر نیازی نیست که نگران پهنای باند باشید یا از قطعی و وصلی اینترنت رنج ببرید. به راحتی می‌توانید ارتباطات تلفنی خود را نه تنها به طور داخلی بلکه به طور بین المللی برقرار کنید.

هزینه‌های نگهداری و استفاده ویپ چیست؟

تلفن ویپ چیست

معمولا برای مقایسه و راه اندازی سیستم voip یا سیستم تلفن ثابت، به هزینه‌ها توجه زیادی می‌شود‌. اگر تصمیم گرفته‌اید که از سیستم ویپ استفاده کنید، باید بدانید که هزینه راه اندازی سیستم voip حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد کمتر از هزینه راه اندازی تلفن‌های سنتی است. تلفن‌های ثابت در دفاتر مختلف نیاز به چندین PBX  برای وصل شدن و برقراری مکالمات دارند. خرید و نصب این تجهیزات می‌تواند هزینه‌هایی تا ده‌ها هزار دلار را به وجود بیاورد. حذف این هزینه‌ها و همچنین هزینه‌های نگهداری کمتر باعث برجسته‌تر شدن سیستم ویپ شده‌ است. افراد برای برگزاری استارتاپ‌های مختلف از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. پس می‌توان هزینه‌های تماس را نیز کاهش داد. با این اوصاف استقاده از ویپ نسبت به سایر تلفن‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

مزایا و معایب تلفن ثابت چیست؟

امروزه ارتباطات بشری پیشرفته‌تر شده‌اند. بنابراین نیاز چندانی نیست که در کسب و کارها از تلفن ثابت بهره­ مند شد. با این حال هستند کاربرانی که این نوع از تلفن‌ها را انتخاب می‌کنند. تلفن‌های ثابت نیز مانند سایر خطوط ارتباطی دارای یک سری مزایا و معایب خاص هستند:

1.      قابلیت اطمینان:

در مقایسه با تلفن‌های امروزی نمی‌توان به تلفن ثابت اطمینان کرد. تلفن‌های زمینی ممکن است قطعی و وصلی کابل را تجربه کنند. بنابراین برای برقراری ارتباطات متداول مناسب نیستند.

2.      موقعیت‌های اضطراری:

در مواقع اضطراری ممکن است تلفن ثابت چندان کارآمد نباشد. حال اگر بدانید که تلفن ویپ چیست و ‌چگونه عمل می‌کند، قطعا تلفن‌های ثابت را کنار خواهید گذاشت.

3.      میزان قیمت خدمات:

به طور کلی تلفن‌های ثابت در مقایسه‌ با تلفن‌های همراه انتخابی مقرون به صرفه هستند. تماس‌هایی که از طریق خطوط ثابت برقرار می‌شوند، هزینه‌های آنچنانی ندارند. همچنین نصب و راه اندازی تلفن ثابت خیلی هزینه بردار نیست. البته ممکن است خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی تلفن ثابت کمی هزینه داشته باشد.

4.      امنیت:

میزان امنیتی که تلفن‌های ثابت دارند زیاد است. داده‌ها با استقاده از این تلفن‌ها در بستر خطوط مسی منتقل می‌شوند. بنابراین به راحتی قابل هک شدن نیستند.

مزایا و معایب تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ چیست

برای این که به طور کامل تلفن ویپ را بشناسید، لازم است بدانید که مزایا و معایب تلفن ویپ چیست. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا در واحدهای تجاری یا اداری از سیسستم ویپ استفاده زیادی می‌شود. با توجه به مزایا و ویژگی‌هایی که این سیستم‌ها دارند، به پاسخ سوال خود خواهید رسید. در ادامه به مزایا و معایب ویپ اشاره شده است.

مزایای سرور ویپ چیست؟

·         صرفه جویی در هزینه‌ها:

یکی از مهم‌ترین مزایایی که سیستم‌های ویپ دارند این است که به هزینه‌های ارتباطی کمتری نیاز پیدا می‌کنند. به کمک سیستم ویپ می‌توانید تماس‌های بین المللی یا داخلی را برقرار کنید. بدون آن که هزینه‌های رومینگ را بپردازید. این سیستم‌ها یک سری تلفن‌های تحت شبکه دارند که می‌توانند هزینه‌های مکالمه را مدیریت کنند. بنابراین می‌تواند سیستمی مقرون به صرفه برای برقراری چت آنلاین، ایمیل یا پست صوتی باشد.

·         انعطاف پذیری بالا:

امروزه شرکت‌ها و کسب و کارهای زیادی وجود دارند که از خدمات ویپ استفاده می‌کنند. این سرویس نه تنها برای شرکت‌های اداری و تجاری بلکه برای تمامی شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها مناسب است. سیستم ویپ می‌تواند بهترین انتخاب برای شرکت‌هایی باشد که کارمندان زیادی دارند و ارتباطات کارمند با مشتری را بسیار مهم می­دانند. بنابراین می‌توان گفت که انعطاف پذیری سیستم ویپ نسبت به سایر سیستم‌های تلفن ثابت بیشتر است. این ویژگی باعث شده است که با راه اندازی سیستم ویپ، دیگر افراد نگران گسترش دادن کسب و کار خود نباشند.

·         ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع:

سیستم‌های تلفنی ویپ دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای هستند که تلفن‌های ثابت از آن‌ها برخوردار نشده‌اند. به وجود آوردن صف‌های تماس، داشتن اپراتور گویا و هدایت مشتری به صف انتظار از جمله این قابلیت‌ها هستند. اگر انتخاب شما سیستم ویپ تک نت باشد، دیگر نیازی نیست که برای استفاده از این خدمات، برون سپاری انجام دهید. سرورهای تک نت از ابتدای کار برنامه­نویسی می‌شوند. بنابراین کاربر پس از نصب می‌تواند به این سیستم‌ها دسترسی پیدا کند.

·         داشتن سر شماره رند:

یکی دیگر از مزایای ویپ این است که سرشماره رندی دارد. البته این مزیت در صورتی عاید شما می‌شود که سیستم ویپ تک نت را خریداری کرده باشید. تک نت همچنین انتخاب ۴ شماره آخر را به عهده مشتری گذاشته است. پس می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید!

·         کیفیت بالای مکالمات:

اگرچه در ابتدای ظهور فناوری ویپ، کیفیت مکالمات تلفن ویپ کم بود؛ اما پس از چند دوره که کاربران زیادی دانستند مزایای تلفن ویپ چیست و تمایل به استفاده از آن را نشان دادند، پهنای باند ویپ افزایش یافت. با افزایش یافتن پهنای باند، کیفیت صدای ضعیف ارتقا یافت. امروزه کیفیت مکالمات و انتقال صدا در سیستم‌های ویپ افزایش یافته است. اگر از اینترنت فوق پر سرعت استفاده کنید، این کیفیت را به صد خواهید رساند.

·         نصب و راه اندازی آسان:

نصب و پیکر بندی سرورهای ویپ نسبت به سایر تلفن‌های ثابت بهتر و سریعتر انجام می‌شود. تمام کاری که برای نصب ویپ باید انجام دهید این است که ip را از طریق خط‌های اینترنت به شبکه‌های تلفنی شرکت وصل نمایید. دیجی کالا که یکی از نامدارترین برندها است، از ویپ استفاده کرده است. تلفن ویپ دیجی کالا باعث شده است که در این مراکز به درخواست‌های مشتریان بهتر و سریعتر رسیدگی شود.

معایب ویپ چیست

اگرچه ویپ دارای مزایای زیادی است اما معایبی هم دارد. بنابراین باید بدانید که معایب تلفن ویپ چیست. سپس در مورد خرید یا عدم خرید این سیستم‌ها تصمیم بگیرید. سیستم‌های تلفنی ویپ توانایی ردیابی وضعیت اضطراری را ندارند. این سیستم‌های تلفنی پیشرفته تحت تاثیر کاهش نیرو قرار می‌گیرند. بنابراین همواره باید به ژنراتورهای قدرتمند متصل باشند. همچنین میزان ترافیک شبکه می‌تواند بر روی کیفیت ارتباطات تلفنی ویپ تاثیر بگذارد. به هر میزان که ترافیک شبکه افزایش پیدا کند، کیفیت ویپ کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند به هنگام برقراری تماس‌های مهم و بین المللی مشکل ایجاد کند.

ممکن است شبکه‌های تلفنی ویپ هموار تحت تاثیر پردازشگرها باشند. زمانی که این پردازشگرها خوب عمل کنند، ویپ نیز خوب عمل می‌کند. حال اگر سرعت پردازشگر پایین باشد یا کیفیت آن با مشکل مواجه شده باشد، سیستم‌ تلفنی ویپ نیز میزان کیفیت خود را از دست خواهد داد.

کاربرد  تلفن ویپ برای سازمان‌‌ها و شرکت‌ها چیست؟

تلفن ویپ چیست

تلفن اینترنتی ویپ در کسب و کارهای مختلف کاربرد فراوانی دارد. اصلی‌ترین دلیلی که خیلی از سازمان‌ها را به استفاده کردن از تلفن اینترنتی وا می‌دارد، افزایش میزان بازدهی و بهبود عملکرد کاری کارمندان است. کاربردهای بسیار متنوعی که ویپ دارد باعث شده است که این ابزار به یک ابزار ضروری در سازمان‌های کوچک و بزرگ تبدیل شود:

·         برقراری کنفرانس:

در پاسخ به سوال کاربرد تلفن ویپ چیست باید گفت که ‌مهم‌ترین کاربرد، برقراری کنفرانس، گاه به صورت صوتی و گاه به صورت تصویری است.  اگر می‌خواهید میزان هزینه تماس‌های درون سازمانی و برون سازمانی را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که از کنفرانس ویپ استفاده نمایید.

·         دریافت پیام‌های صوتی:

از دیگر کاربردهای سیستم ویپ می‌توانیم به دریافت تماس‌های صوتی اشاره کنیم. با استفاده از این قابلیت اگر کاربران توانایی تماس با شما را نداشتند، می‌توانند پیغام خود را به صورت صوتی به شما ارسال کنند.

·         قابلیت Fax to email یا فکس کردن:

وجود قابلیت فکس باعث شده است که کاربرد ویپ دو چندان بشود. با استفاده از ویپ فکس کردن نامه‌ها و ورق‌های مهم ‌کار سختی نخواهد بود.

·         قابلیت ضبط کردن مکالمات:

بسیاری از سازمان‌ها برای این که بتوانید بر روی عملکرد کارمندان خود نظارت کنند، نیاز دارند که مکالمات را ضبط کنند. از سوی دیگر برقراری ارتباطات تجاری مستلزم ضبط مکالمات تجاری است. سیستم‌های ویپ این قابلیت را فراهم کرده‌اند. با استفاده از ویپ می‌توانید تمامی تماس‌ها را بدون کم و کاستی ضبط کنید و در آرشیو تماس‌ها نگه دارید.

·         منو صوتی:

از دیگر قابلیت‌هایی که تلفن ویپ را منحصر به فردتر کرده است، منو صوتی است. به کمک اینترنت‌های پیشرفته‌ای همچون اینترنت td lte می‌توانید منو صوتی را نیز به کار ببندید. یعنی با داخلی مورد نظر خود سریعا ارتباط برقرار کنید.

کدام تلفن را انتخاب می‌کنید؟

هر فردی با توجه به انتظاراتی که از تلفن دارد، به انتخاب سرویس‌های مختلف می‌پردازد. قبل از انتخاب باید بدانید که تلفن ویپ چیست، تلفن ثابت چیست و تفاوت این دو در چیست. ما در این مطلب تفاوت تلفن‌های ثابت و ویپ را برایتان شرح دادیم‌. این دو سیستم از نظر امکانات، قابلیت‌ها، هزینه، میزان امنیت و … با هم متفاوت هستند. به گفته برخی از کاربران باتجربه سیستم تلفنی ویپ نسبت به تلفن ثابت بهتر و مقرون به صرفه‌تر است. شما باید به مزایا و معایب هر کدام از این سرویس‌های تلفنی هم توجه کنید تا انتخابی مناسب داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در تک نت ارتباط برقرار کنید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.