تالار مقالات بروز تکنولوژی

مزایای تلفن تحت شبکه چیست|راهنمای راه اندازی تلفن تحت شبکه iphone

یکی از نیازهای اساسی هر سازمانی ارتباط درون سازمانی و تعامل با مشتریان از طریق ابزارهای ارتباطی مثل تلفن است و یکی از تکنولوژی­های جدید در حوزه ارتباطات تلفنی هم، تلفن تحت شبکه یا همان سرویس ویپ است. ما در این محتوا خواهیم گفت که تلفن تحت شبکه چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد.

در گذشته سازمان­ها از انواع تلفن آنالوگ برای برقراری ارتباط استفاده می­کردند ولی امروزه با توجه به مزایای فراوان تلفن­های اینترنتی، مدیران بسیاری از سازمان­ها ترجیح می‌دهند از این نوع تلفن­ها برای مجموعه خود استفاده کنند.

تلفن تحت شبکه چیست؟

تلفن­های آنالوگ قدیمی داده های آنالوگ صوتی را از طریق کابل­های آنالوگ منتقل می­کردند ولی در تکنولوژی تلفن تحت شبکه، داده های صوتی به روش دیگری انتقال داده می­شوند.

تلفن تحت شبکه چیست

در تلفن تحت شبکه که برخی آن را با نام­هایی مثل تلفن اینترنتی یا تلفن ویپ هم ­می­شناسند، داده های صوتی در بستر شبکه پهناور اینترنت منتقل می­شود؛ به همین دلیل برای استفاده از این تکنولوژی جذاب و کاربردی دیگر نیازی به کابل کشی­های قدیمی وجود ندارد.

 

تلفن تحت شبکه چگونه کار می­کند؟

همانطور که گفتیم در سیستم تلفن اینترنتی، داده های صوتی در بستر شبکه اینترنت منتقل می­شوند پس برای استفاده از این مدل تلفن نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارید.

برای استفاده از تلفن اینترنتی می­توانید با اتصال به یک سرور ویپ از طریق شبکه محلی سازمان خود، داده های دیجیتال صوتی و حتی تصویری را در بستر اینترنت منتقل کنید.

تلفن تحت شبکه چیست

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی تلفن ویپ می­توانید مقاله تلفن ویپ چیست را مطالعه کنید.

انواع تلفن­ تحت شبکه چیست؟

تلفن­ تحت شبکه به چهار دسته زیر تقسیم بندی می­شوند:

  • تلفن­های اینترنتی با سیم
  • تلفن­های اینترنتی وایرلس یا بی سیم
  • تلفن­های اینترنتی با usb
  • تلفن­های اینترنتی نرم افزاری یا soft phone

که در بخش بعدی در مورد هر یک از این تلفن­های تحت شبکه به صورت مجزا صحبت خواهیم کرد.

  • تلفن اینترنتی با سیم

تلفن اینترنتی با سیم متداول­ترین نوع از تلفن­های اینترنتی است، که در آن از طریق اتصال یک سیم یا کابل تلفن تحت شبکه به پورت شبکه تلفن، خط تلفن به اینترنت متصل می­شود و داده های دیجیتال صوتی در بستر اینترنت منتقل می­شوند.

  • تلفن اینترنتی وایرلس یا بی سیم

در تلفن­های اینترنتی بی سیم برای اتصال تلفن به شبکه اینترنت دیگر نیازی به کابل شبکه نیست و تلفن به صورت وایرلس به اینترنت متصل می­شود.

تلفن­های اینترنتی بی سیم به دو دسته تلفن وایرلس وای فای و تلفن بی سیم دکت تقسیم بندی می­شوند که در ادامه در مورد هر یک از این دو نوع تلفن اینترنتی وایرلس صحبت خواهیم کرد.

  • تلفن اینترنتی بی سیم وای فای

در تلفن بی سیم وای فای، دستگاه تلفن از طریق امواج وای فای به اکسس پوینت متصل می­شود و از طریق همین نقطه اتصال به اینترنت متصل شده و داده های صوتی دیجیتال را در بستر اینترنت منتقل می­کنند.

یکی از معایب بزرگ تلفن بی سیم وای فای این است که با افزایش فاصله مکانی دستگاه تلفن از نقطه اتصال وای فای، کیفیت سیگنال دریافتی کمتر خواهد شد و همین موضوع باعث کاهش کیفیت تماس صوتی اینترنتی می­شود.

  • تلفن اینترنتی بی سیم دکت

DECT مخفف عبارت Digital Enhanced Cordless Telecommunications است به معنای ارتباطات بی سیم دییجتال پیشرفته است.

در تلفن­های اینترنتی بی سیم دکت، دستگاه­های تلفن با استفاده از استاندارد DECT از طریق یک دستگاه مادر به اینترنت متصل می­شوند و در بستر اینترنت داده های دیجیتالی صوتی را منتقل می­کنند.

در این نوع تکنولوژی بی سیم، در واقع دستگاه مادر از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل می­شود و دسترسی به اینترنت را در بین سایر دستگاه تلفن توزیع یا در اصطلاح share می­کند.

  • تلفن اینترنتی با usb

یکی از مدل­های جذاب تلفن تحت شبکه، تلفن اینترنتی با usb است، که در آن دستگاه تلفن از طریق یک مودم usb که به پورت usb تلفن متصل است به اینترنت متصل می­شود.

در این نوع از تلفن­های اینترنتی، برای اتصال به اینترنت، نیازی به کابل شبکه نیست و دستگاه­ه تلفن از طریق پورت usb به اینترنت وصل می­شوند و در بستر اینترنت امکان برقراری تماس صوتی و حتی تصویری را فراهم می­کند.

تلفن اینترنتی نرم افزاری یا soft phone

یکی از مدل­های جذاب تلفن تحت شبکه، تلفن اینترنتی نرم افزاری یا در اصطلاح soft phone است که در آن کاربران با نصب یک برنامه خاص، با استفاده از سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خود در بستر شبکه اینترنت، تماس تلفنی برقرار می­کنند.

مهم­ترین و جذاب­ترین مزیت استفاده از تلفن­های اینترنتی نرم افزاری این است که برای استفاده از آن نیازی به دستگاه تلفن یا سخت افزار ویژه ای ندارید و همه کارها با استفاده از سیستم کامپیوتر و لپ تاپ شما و در بستر اینترنت انجام می­شود.

بسیاری از سازمان­ها برای پشتیبانی از مشتریان خود، از تلفن اینترنتی نرم افزاری استفاده می­کنند و اپراتورهای این سازمان­ها، از طریق soft phone با مشتریان ارتباط برقرار می­کنند.

تلفن تحت شبکه چیست

مزایای تلفن تحت شبکه چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مزایای تلفن تحت شبکه چیست و چرا بسیاری از مدیران با وجود هزینه­ی بیشتری که تلفن اینترنتی نسبت به تلفن­های آنالوگ قدیمی دارد، استفاده از این تکنولوژی را به خطوط تلفن آنالوگ قدیمی ترجیح می­دهند.

بسیاری از مدیران سازمان­ها از تلفن­های اینترنتی به دلیل مزایای فراوانی که دارد در مجموعه خود استفاده می­کنند. از جمله این مزایا می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به کابل کشی مجدد
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت
  • انعطاف پذیری در جا به جایی
  • امکان انتخاب سرشماره
  • پوشش دهی گستره
  • مدیریت یکپارچه تماس­های سازمان
  • وجود امکانات متنوع و کاربردی

که در ادامه در مورد هر یک از این مزایای جذاب به صورت مجزا صحبت خواهیم کرد.

عدم نیاز به کابل کشی مجدد

برای استفاده از خطوط داخلی سازمان با استفاده از تلفن­های قدیمی آنالوگ، حتما باید این خطوط تلفن قدیمی به صورت سیمی و از طریق کابل به هم متصل می­شدند و در واقع برای راه اندازی خطوط داخلی سازمان نیاز به کابل کشی بود.

ولی برای راه اندازی تلفن اینترنتی در سازمان، نیازی به کابل کشی مجدد نیست و همه کارها در بستر شبکه اینترنت انجام می­شود و دستگاه­های تلفن را می­توان از طریق شبکه محلی آن سازمان به اینترنت متصل کرد.

نصب و راه اندازی سریع و آسان

برای راه اندازی تلفن اینترنتی کافی است دستگاه­های تلفن را به اینترنت متصل کنید تا به راحتی تمامی تنظیمات مربوط به راه اندازی تلفن اینترنتی، از سرور اینترنتی دریافت شود و شبکه تلفن به راحتی و با سرعت نصب شوند.

برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت

در خطوط تلفن قدیمی آنالوگ به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال داده صوتی و وجود محدودیت­هایی در انتقال داده در بسیاری از مواقع تماس تلفنی دچار اختلال و نویز می­شود.

ولی در تلفن­های تحت شبکه داده های صوتی در بستر اینترنت منتقل می­شوند و همین موضوع امکان برقراری تماس با کیفیت بالا را فراهم می­آورد به علاوه کیفیت تماس صوتی و یا تصویری به صورت خودکار بر اساس میزان پهنای باند شبکه تنظیم می­شود.

انعطاف پذیری در جا به جایی

در سیستم تلفن آنالوگ بعد از جا به جایی سازمان، امکان انتقال خطوط تلفن آنالوگ به محل جدید سازمان وجود نداشت و به نوعی محدودیتی در جا به جایی خطوط وجود داشت.

یکی از مزیت­های بسیار کاربردی تلفن اینترنتی این است که در صورت جا به جایی محل اداری سازمان شما، بدون نیاز به هیچ کاری، می­توانید از تلفن ویپ با همان شماره قبلی در بستر اینترنت استفاده کنید.

امکان انتخاب سرشماره دلخواه

فرض کنید سازمان شما در بستر اینترنت فعالیت می­کند و دفتری در شهر تهران ندارید. در این صورت آیا امکان داشتن یک خط تلفن با سرشماره تهران وجود دارد؟

یکی از مزایای جذاب تلفن ویپ همین است که بدون نیاز به داشتن محل کار فیزیکی در شهر مورد نظر، می­توانید یک خط تلفن با سرشماره تهران یا هر شهر دیگری که مد نظر شما است داشته باشید.

پوشش دهی گسترده

یکی دیگر از مزایای مهم تلفن ویپ، پوشش دهی گسترده آن است در واقع در هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید امکان استفاده از تلفن اینترنتی را خواهید داشت و امروزه هم تقریبا در همه جا، امکان دسترسی به اینترنت وجود دارد.

مدیریت یکپارچه تماس­های سازمان

با استفاده از تلفن ویپ، امکان مدیریت یکپارچه خطوط تلفن برای مدیران فراهم می­شود و از این طریق امکان نظارت بر عملکرد کارکنان سازمان وجود دارد.

حتی اگر سازمان مورد نظر در چند شهر مختلف، شعباتی داشته باشد می­توان در بستر اینترنت ­خطوط تلفن سازمان را به صورت یکپارچه مدیریت کرد که این ویژگی یک مزیت بزرگ برای تلفن­های اینترنتی است.

وجود امکانات متنوع و کاربردی

یکی از مزایای جذاب تلفن­های اینترنتی امکانات متنوع و کاربردی است که ارائه می­دهد که از جمله این امکانات می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گزارش تماس­های ورودی و خروجی
  • پشتیبانی از سیستم تلفن گویا
  • ایجاد دفترچه تلفن الکترونیکی
  • امکان ایجاد لیست سیاه برای مسدودسازی تلفن­های مزاحم
  • پاسخگویی به چندین شماره داخلی با استفاده از یک خط تلفن
  • امکان برگزاری کنفرانس صوتی
  • امکان انتقال تماس به شماره دیگر
  • امکان ایجاد حالت انتظار برای تماس ورودی
  • امکان ارسال پیام کوتاه متنی
  • ایجاد صندوق صوتی

راه اندازی تلفن تحت شبکه

در گذشته برای راه اندازی تلفن اینترنتی باید از سیستم تلفن سانترال استفاده می­شد و خطوط تلفن داخلی سازمان از طریق همین مرکز تلفن سانترال، با داخل و یا خارج سازمان تماس برقرار می­کردند.

ولی با ظهور تکنولوژی تلفن­های VoIP دیگر نیازی به ایجاد یک مرکز تلفن سانترال نیست و می­توان از دو روش زیر برای راه اندازی تلفن اینترنتی استفاده کنید.

  • استفاده از سرور تحت شبکه
  • استفاده از سرور نرم افزاری

که در ادامه در مورد هر یک از دو روش راه اندازی تلفن تحت شبکه با استفاده از تکنولوژی ویپ صحبت خواهیم کرد.

  • استفاده از سرور تحت شبکه

در این روش برای راه اندازی تلفن ویپ باید یک سرور تحت شبکه را تهیه و نصب کنید، تا دستگاه­های تلفن از طریق اینترنت به این سرورها متصل شده با استفاده از همین سرورها، تماس تلفنی با کیفیتی برقرار کنند.

  • استفاده از سرور نرم افزاری

در این روش برای راه اندازی تلفن ویپ نیازی به خرید سرور مجزا ندارید و می­توانید از یک نرم افزار تلفن تحت شبکه مثل سیستم تلفنی ایزابل استفاده کنید و اشتراک آن را خریداری کنید و با استفاده از یک سری تجهیزات سخت افزاری مجزا، تلفن تحت شبکه را با یک سرور نرم افزاری راه اندازی کنید.

 

خرید تلفن تحت شبکه ویپ

قیمت تلفن تحت شبکه متفاوت است و تلفن­های تحت شبکه متنوعی، با رنج قیمتی متفاوت در بازار وجود دارد.

برای خرید تلفن تحت شبکه برای سازمان خود ابتدا باید نیازهای مجموعه و منبع مالی سازمان خود را در نظر بگیرید و متناسب با همین نیازها و بودجه، تلفن اینترنتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تلفن تحت شبکه یالینک و تلفن تحت شبکه پاناسونیک از جمله برندهای مطرح در تلفن­های اینترنتی هستند که می­توانید یکی از محصولات این برندهای معتبر را خریداری کنید.

  • نتیجه گیری

بسیاری از سازمان­ها برای برقراری ارتباطات با کیفیت از تلفن­های اینترنتی استفاده می­کنند و ما در این مقاله در پاسخ به این سوال که تلفن تحت شبکه چیست گفتیم که این تکنولوژی جذاب، از بستر شبکه پهناور اینترنت برای انتقال داده دیجیتالی صدا استفاده می­کند و کاربردها و مزایایی این تکنولوژی جذاب را هم معرفی کردیم.

تلفن­های اینترنتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • تلفن­های اینترنتی با سیم
  • تلفن­های اینترنتی وایرلس یا بی سیم
  • تلفن­های اینترنتی با قابلیت usb
  • تلفن­های اینترنتی نرم افزاری یا soft phone

از جمله مهم­ترین مزایای تلفن­های اینترنتی که باعث می­شود مدیران سازمان­ها به استفاده از این نوع تلفن­ها علاقه داشته باشند می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به کابل کشی مجدد
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت
  • انعطاف پذیری در جا به جایی
  • امکان انتخاب سرشماره دلخواه
  • پوشش دهی گسترده
  • مدیریت یکپارچه تماس­های سازمان
  • وجود امکانات متنوع و کاربردی

با توجه به مزایای جذاب تلفن­های اینترنتی اگر شما هم می­خواهید از این نوع سیستم تلفن در سازمان خود استفاده کنید می­توانید برای راه اندازی تلفن اینترنتی از یکی از دو روش زیر استفاده کنید.

  • یک سرور تحت شبکه خریداری کنید، دستگاه­های تلفن سازمان خود را از طریق اینترنت به این سرورها متصل کنید تا کارکنان شما از طریق همین دستگاه­های تلفن به سرور متصل شده و تماس تلفنی اینترنتی با کیفیت برقرار کنند.
  • با استفاده از برنامه هایی مثل سیستم تلفنی ایزابل، اشتراک یک سرور نرم افزاری را خریداری کنید و از طریق همین سرور نرم افزاری تماس تلفنی اینترنتی برقرار کنید.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.