مزایای تلفن تحت شبکه چیست|راهنمای راه اندازی تلفن تحت شبکه iphone
در این مقاله خواهید خواند:
یکی از نیازهای اساسی هر سازمانی ارتباط درون سازمانی و تعامل با مشتریان از طریق ابزارهای ارتباطی مثل تلفن است و یکی از تکنولوژیهای جدید در حوزه ارتباطات تلفنی هم، تلفن تحت شبکه یا همان سرویس ویپ است. ما در این محتوا خواهیم گفت که تلفن تحت شبکه چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد.
در گذشته سازمانها از انواع تلفن آنالوگ برای برقراری ارتباط استفاده میکردند ولی امروزه با توجه به مزایای فراوان تلفنهای اینترنتی، مدیران بسیاری از سازمانها ترجیح میدهند از این نوع تلفنها برای مجموعه خود استفاده کنند.
تلفن تحت شبکه چیست؟
تلفنهای آنالوگ قدیمی داده های آنالوگ صوتی را از طریق کابلهای آنالوگ منتقل میکردند ولی در تکنولوژی تلفن تحت شبکه، داده های صوتی به روش دیگری انتقال داده میشوند.
در تلفن تحت شبکه که برخی آن را با نامهایی مثل تلفن اینترنتی یا تلفن ویپ هم میشناسند، داده های صوتی در بستر شبکه پهناور اینترنت منتقل میشود؛ به همین دلیل برای استفاده از این تکنولوژی جذاب و کاربردی دیگر نیازی به کابل کشیهای قدیمی وجود ندارد.
تلفن تحت شبکه چگونه کار میکند؟
همانطور که گفتیم در سیستم تلفن اینترنتی، داده های صوتی در بستر شبکه اینترنت منتقل میشوند پس برای استفاده از این مدل تلفن نیاز به اتصال به اینترنت پرسرعت دارید.
برای استفاده از تلفن اینترنتی میتوانید با اتصال به یک سرور ویپ از طریق شبکه محلی سازمان خود، داده های دیجیتال صوتی و حتی تصویری را در بستر اینترنت منتقل کنید.
برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی تلفن ویپ میتوانید مقاله تلفن ویپ چیست را مطالعه کنید.
انواع تلفن تحت شبکه چیست؟
تلفن تحت شبکه به چهار دسته زیر تقسیم بندی میشوند:
- تلفنهای اینترنتی با سیم
- تلفنهای اینترنتی وایرلس یا بی سیم
- تلفنهای اینترنتی با usb
- تلفنهای اینترنتی نرم افزاری یا soft phone
که در بخش بعدی در مورد هر یک از این تلفنهای تحت شبکه به صورت مجزا صحبت خواهیم کرد.
- تلفن اینترنتی با سیم
تلفن اینترنتی با سیم متداولترین نوع از تلفنهای اینترنتی است، که در آن از طریق اتصال یک سیم یا کابل تلفن تحت شبکه به پورت شبکه تلفن، خط تلفن به اینترنت متصل میشود و داده های دیجیتال صوتی در بستر اینترنت منتقل میشوند.
- تلفن اینترنتی وایرلس یا بی سیم
در تلفنهای اینترنتی بی سیم برای اتصال تلفن به شبکه اینترنت دیگر نیازی به کابل شبکه نیست و تلفن به صورت وایرلس به اینترنت متصل میشود.
تلفنهای اینترنتی بی سیم به دو دسته تلفن وایرلس وای فای و تلفن بی سیم دکت تقسیم بندی میشوند که در ادامه در مورد هر یک از این دو نوع تلفن اینترنتی وایرلس صحبت خواهیم کرد.
- تلفن اینترنتی بی سیم وای فای
در تلفن بی سیم وای فای، دستگاه تلفن از طریق امواج وای فای به اکسس پوینت متصل میشود و از طریق همین نقطه اتصال به اینترنت متصل شده و داده های صوتی دیجیتال را در بستر اینترنت منتقل میکنند.
یکی از معایب بزرگ تلفن بی سیم وای فای این است که با افزایش فاصله مکانی دستگاه تلفن از نقطه اتصال وای فای، کیفیت سیگنال دریافتی کمتر خواهد شد و همین موضوع باعث کاهش کیفیت تماس صوتی اینترنتی میشود.
- تلفن اینترنتی بی سیم دکت
DECT مخفف عبارت Digital Enhanced Cordless Telecommunications است به معنای ارتباطات بی سیم دییجتال پیشرفته است.
در تلفنهای اینترنتی بی سیم دکت، دستگاههای تلفن با استفاده از استاندارد DECT از طریق یک دستگاه مادر به اینترنت متصل میشوند و در بستر اینترنت داده های دیجیتالی صوتی را منتقل میکنند.
در این نوع تکنولوژی بی سیم، در واقع دستگاه مادر از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل میشود و دسترسی به اینترنت را در بین سایر دستگاه تلفن توزیع یا در اصطلاح share میکند.
- تلفن اینترنتی با usb
یکی از مدلهای جذاب تلفن تحت شبکه، تلفن اینترنتی با usb است، که در آن دستگاه تلفن از طریق یک مودم usb که به پورت usb تلفن متصل است به اینترنت متصل میشود.
در این نوع از تلفنهای اینترنتی، برای اتصال به اینترنت، نیازی به کابل شبکه نیست و دستگاهه تلفن از طریق پورت usb به اینترنت وصل میشوند و در بستر اینترنت امکان برقراری تماس صوتی و حتی تصویری را فراهم میکند.
تلفن اینترنتی نرم افزاری یا soft phone
یکی از مدلهای جذاب تلفن تحت شبکه، تلفن اینترنتی نرم افزاری یا در اصطلاح soft phone است که در آن کاربران با نصب یک برنامه خاص، با استفاده از سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ خود در بستر شبکه اینترنت، تماس تلفنی برقرار میکنند.
مهمترین و جذابترین مزیت استفاده از تلفنهای اینترنتی نرم افزاری این است که برای استفاده از آن نیازی به دستگاه تلفن یا سخت افزار ویژه ای ندارید و همه کارها با استفاده از سیستم کامپیوتر و لپ تاپ شما و در بستر اینترنت انجام میشود.
بسیاری از سازمانها برای پشتیبانی از مشتریان خود، از تلفن اینترنتی نرم افزاری استفاده میکنند و اپراتورهای این سازمانها، از طریق soft phone با مشتریان ارتباط برقرار میکنند.
مزایای تلفن تحت شبکه چیست؟
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مزایای تلفن تحت شبکه چیست و چرا بسیاری از مدیران با وجود هزینهی بیشتری که تلفن اینترنتی نسبت به تلفنهای آنالوگ قدیمی دارد، استفاده از این تکنولوژی را به خطوط تلفن آنالوگ قدیمی ترجیح میدهند.
بسیاری از مدیران سازمانها از تلفنهای اینترنتی به دلیل مزایای فراوانی که دارد در مجموعه خود استفاده میکنند. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم نیاز به کابل کشی مجدد
- نصب و راه اندازی سریع و آسان
- برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت
- انعطاف پذیری در جا به جایی
- امکان انتخاب سرشماره
- پوشش دهی گستره
- مدیریت یکپارچه تماسهای سازمان
- وجود امکانات متنوع و کاربردی
که در ادامه در مورد هر یک از این مزایای جذاب به صورت مجزا صحبت خواهیم کرد.
عدم نیاز به کابل کشی مجدد
برای استفاده از خطوط داخلی سازمان با استفاده از تلفنهای قدیمی آنالوگ، حتما باید این خطوط تلفن قدیمی به صورت سیمی و از طریق کابل به هم متصل میشدند و در واقع برای راه اندازی خطوط داخلی سازمان نیاز به کابل کشی بود.
ولی برای راه اندازی تلفن اینترنتی در سازمان، نیازی به کابل کشی مجدد نیست و همه کارها در بستر شبکه اینترنت انجام میشود و دستگاههای تلفن را میتوان از طریق شبکه محلی آن سازمان به اینترنت متصل کرد.
نصب و راه اندازی سریع و آسان
برای راه اندازی تلفن اینترنتی کافی است دستگاههای تلفن را به اینترنت متصل کنید تا به راحتی تمامی تنظیمات مربوط به راه اندازی تلفن اینترنتی، از سرور اینترنتی دریافت شود و شبکه تلفن به راحتی و با سرعت نصب شوند.
برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت
در خطوط تلفن قدیمی آنالوگ به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال داده صوتی و وجود محدودیتهایی در انتقال داده در بسیاری از مواقع تماس تلفنی دچار اختلال و نویز میشود.
ولی در تلفنهای تحت شبکه داده های صوتی در بستر اینترنت منتقل میشوند و همین موضوع امکان برقراری تماس با کیفیت بالا را فراهم میآورد به علاوه کیفیت تماس صوتی و یا تصویری به صورت خودکار بر اساس میزان پهنای باند شبکه تنظیم میشود.
انعطاف پذیری در جا به جایی
در سیستم تلفن آنالوگ بعد از جا به جایی سازمان، امکان انتقال خطوط تلفن آنالوگ به محل جدید سازمان وجود نداشت و به نوعی محدودیتی در جا به جایی خطوط وجود داشت.
یکی از مزیتهای بسیار کاربردی تلفن اینترنتی این است که در صورت جا به جایی محل اداری سازمان شما، بدون نیاز به هیچ کاری، میتوانید از تلفن ویپ با همان شماره قبلی در بستر اینترنت استفاده کنید.
امکان انتخاب سرشماره دلخواه
فرض کنید سازمان شما در بستر اینترنت فعالیت میکند و دفتری در شهر تهران ندارید. در این صورت آیا امکان داشتن یک خط تلفن با سرشماره تهران وجود دارد؟
یکی از مزایای جذاب تلفن ویپ همین است که بدون نیاز به داشتن محل کار فیزیکی در شهر مورد نظر، میتوانید یک خط تلفن با سرشماره تهران یا هر شهر دیگری که مد نظر شما است داشته باشید.
پوشش دهی گسترده
یکی دیگر از مزایای مهم تلفن ویپ، پوشش دهی گسترده آن است در واقع در هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشته باشید امکان استفاده از تلفن اینترنتی را خواهید داشت و امروزه هم تقریبا در همه جا، امکان دسترسی به اینترنت وجود دارد.
مدیریت یکپارچه تماسهای سازمان
با استفاده از تلفن ویپ، امکان مدیریت یکپارچه خطوط تلفن برای مدیران فراهم میشود و از این طریق امکان نظارت بر عملکرد کارکنان سازمان وجود دارد.
حتی اگر سازمان مورد نظر در چند شهر مختلف، شعباتی داشته باشد میتوان در بستر اینترنت خطوط تلفن سازمان را به صورت یکپارچه مدیریت کرد که این ویژگی یک مزیت بزرگ برای تلفنهای اینترنتی است.
وجود امکانات متنوع و کاربردی
یکی از مزایای جذاب تلفنهای اینترنتی امکانات متنوع و کاربردی است که ارائه میدهد که از جمله این امکانات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- گزارش تماسهای ورودی و خروجی
- پشتیبانی از سیستم تلفن گویا
- ایجاد دفترچه تلفن الکترونیکی
- امکان ایجاد لیست سیاه برای مسدودسازی تلفنهای مزاحم
- پاسخگویی به چندین شماره داخلی با استفاده از یک خط تلفن
- امکان برگزاری کنفرانس صوتی
- امکان انتقال تماس به شماره دیگر
- امکان ایجاد حالت انتظار برای تماس ورودی
- امکان ارسال پیام کوتاه متنی
- ایجاد صندوق صوتی
راه اندازی تلفن تحت شبکه
در گذشته برای راه اندازی تلفن اینترنتی باید از سیستم تلفن سانترال استفاده میشد و خطوط تلفن داخلی سازمان از طریق همین مرکز تلفن سانترال، با داخل و یا خارج سازمان تماس برقرار میکردند.
ولی با ظهور تکنولوژی تلفنهای VoIP دیگر نیازی به ایجاد یک مرکز تلفن سانترال نیست و میتوان از دو روش زیر برای راه اندازی تلفن اینترنتی استفاده کنید.
- استفاده از سرور تحت شبکه
- استفاده از سرور نرم افزاری
که در ادامه در مورد هر یک از دو روش راه اندازی تلفن تحت شبکه با استفاده از تکنولوژی ویپ صحبت خواهیم کرد.
- استفاده از سرور تحت شبکه
در این روش برای راه اندازی تلفن ویپ باید یک سرور تحت شبکه را تهیه و نصب کنید، تا دستگاههای تلفن از طریق اینترنت به این سرورها متصل شده با استفاده از همین سرورها، تماس تلفنی با کیفیتی برقرار کنند.
- استفاده از سرور نرم افزاری
در این روش برای راه اندازی تلفن ویپ نیازی به خرید سرور مجزا ندارید و میتوانید از یک نرم افزار تلفن تحت شبکه مثل سیستم تلفنی ایزابل استفاده کنید و اشتراک آن را خریداری کنید و با استفاده از یک سری تجهیزات سخت افزاری مجزا، تلفن تحت شبکه را با یک سرور نرم افزاری راه اندازی کنید.
خرید تلفن تحت شبکه ویپ
قیمت تلفن تحت شبکه متفاوت است و تلفنهای تحت شبکه متنوعی، با رنج قیمتی متفاوت در بازار وجود دارد.
برای خرید تلفن تحت شبکه برای سازمان خود ابتدا باید نیازهای مجموعه و منبع مالی سازمان خود را در نظر بگیرید و متناسب با همین نیازها و بودجه، تلفن اینترنتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
تلفن تحت شبکه یالینک و تلفن تحت شبکه پاناسونیک از جمله برندهای مطرح در تلفنهای اینترنتی هستند که میتوانید یکی از محصولات این برندهای معتبر را خریداری کنید.
- نتیجه گیری
بسیاری از سازمانها برای برقراری ارتباطات با کیفیت از تلفنهای اینترنتی استفاده میکنند و ما در این مقاله در پاسخ به این سوال که تلفن تحت شبکه چیست گفتیم که این تکنولوژی جذاب، از بستر شبکه پهناور اینترنت برای انتقال داده دیجیتالی صدا استفاده میکند و کاربردها و مزایایی این تکنولوژی جذاب را هم معرفی کردیم.
تلفنهای اینترنتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:
- تلفنهای اینترنتی با سیم
- تلفنهای اینترنتی وایرلس یا بی سیم
- تلفنهای اینترنتی با قابلیت usb
- تلفنهای اینترنتی نرم افزاری یا soft phone
از جمله مهمترین مزایای تلفنهای اینترنتی که باعث میشود مدیران سازمانها به استفاده از این نوع تلفنها علاقه داشته باشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم نیاز به کابل کشی مجدد
- نصب و راه اندازی سریع و آسان
- برقراری ارتباط با بالاترین کیفیت
- انعطاف پذیری در جا به جایی
- امکان انتخاب سرشماره دلخواه
- پوشش دهی گسترده
- مدیریت یکپارچه تماسهای سازمان
- وجود امکانات متنوع و کاربردی
با توجه به مزایای جذاب تلفنهای اینترنتی اگر شما هم میخواهید از این نوع سیستم تلفن در سازمان خود استفاده کنید میتوانید برای راه اندازی تلفن اینترنتی از یکی از دو روش زیر استفاده کنید.
- یک سرور تحت شبکه خریداری کنید، دستگاههای تلفن سازمان خود را از طریق اینترنت به این سرورها متصل کنید تا کارکنان شما از طریق همین دستگاههای تلفن به سرور متصل شده و تماس تلفنی اینترنتی با کیفیت برقرار کنند.
- با استفاده از برنامه هایی مثل سیستم تلفنی ایزابل، اشتراک یک سرور نرم افزاری را خریداری کنید و از طریق همین سرور نرم افزاری تماس تلفنی اینترنتی برقرار کنید.