تالار مقالات بروز تکنولوژی

روش‌های کاهش لتنسی اینترنت چیست | کامل‌ترین آموزش لتنسی و پینگ

عوامل زیادی روی کیفیت تجربه کاربری کاربران اینترنت تاثیر گذار است که از جمله این عوامل لتنسی – Latency اینترنت است ولی احتمالا شما هم مثل بسیاری از کاربران عادی اینترنت جواب مشخصی به این سوال که لتنسی چیست نداشته باشید.

در این محتوا به این سوال پاسخ خواهیم داد که لتنسی چیست، چه تفاوت­هایی بین لتنسی و پینگ وجود دارد و کاربردی­ترین روش­های کاهش latency چیست؟

لتنسی چیست؟

لتنسی در واقع بیانگر میزان تاخیر شبکه برای پاسخ به یک اقدام کاربر در سایت است اگر بخواهیم این مفهوم  را با یک مثال توضیح دهیم وقتی شما در یک سایت روی یکی از لینک­ها یا دکمه ها کلیک می­کنید میزان تاخیر یا مدت زمانی که طول می­کشد داده های مربوط به اکشن شما، از مبدا به مقصد برسد، در مقصد پردازش شود و پاسخ آن در مبدا دریافت شود بیانگر لتنسی است.

لتنسی چیست

هر چه میزان تاخیر و یا همان لتنسی کمتر باشد کیفیت خدمات ارائه شده به کاربر بهتر خواهد بود و میزان رضایت کاربر و  تجربه کاربری هم بیشتر خواهد بود.

Low latency mode  چیست؟

حالتی را فرض کنید که در آن با استفاده از اینترنت فوق پرسرعت در حال انجام یک بازی آنلاین هستید ولی با وجود استفاده از اینترنت با سرعت بالا، باز هم میزان تاخیر یا همان latency بالا در طول انجام بازی آنلاین، شما را آزار می­دهد در این صورت چطور می­توانید این تاخیر زمانی را کاهش دهید؟

ویژگی low latency mode همان راه حل ساده برای پاسخ به سوال بالاست که با فعالسازی آن در کنسول بازی خود می­توانید میزان تاخیر بازی آنلاین را کاهش دهید البته شیوه فعال­سازی آن در دستگاه­های مختلف می­تواند کمی متفاوت باشد به عنوان مثال در ویندوز 10 مطابق شکل زیر از بخش Gaming می­توانید این ویژگی را فعال کنید.

لتنسی چیست

با فعالسازی ویژگی low latency mode که به آن Game mode هم می­گویند می­توانید کیفیت تصاویر را کمی کاهش دهید و در عوض میزان تاخیر را کاهش دهید که این ویژگی برای انجام بازی آنلاین ضروری است البته علاوه بر لتنسی عوامل دیگری هم روی کیفیت اینترنت گیمینگ اثر می­گذارند که برای اطلاع از آن­ها می­توانید محتوای پنج پارامتر اینترنت گیمینگ را مطالعه کنید.

تفاوت ping و latency چیست؟

بسیاری از کاربران عادی و گیمرها، تفاوتی بین پینگ و latency قائل نیستند و نمی­دانند که تفاوت پینگ و لتنسی چیست.

از لحاظ فنی، تفاوت بسیار ظریفی بین latency و ping وجود دارد در واقع پینگ یک روش نرم افزاری محبوب برای بررسی اتصال در شبکه اینترنت است در حالی که لتنسی مدت زمان یا تاخیری است که کاربر می­تواند نتیجه اکشن خاص خود در سایت را ببیند.

هر چه میزان latency و ping شبکه کمتر باشد رضایت و تجربه کاربری هم بیشتر خواهد بود و برای کاهش پینگ شبکه می­توان از روش بهینه سازی مقدار mtu استفاده کرد که برای اطلاع از چگونگی انجام این کار می­توانید مقاله mtu چیست سایت تک نت را مطالعه کنید.

روشهای کاهش latency چیست؟

همانطور که گفتیم هر چه میزان پینگ و لتنسی کمتر باشد کیفیت اینترنت بهتر است برای کاهش مقدار پینگ اینترنت گیمینگ علاوه بر روش بهینه سازی مقدار mtu که در بخش قبلی گفتیم می­توانید مقاله بهترین روش‌های کاهش پینگ بازی را هم مطالعه کنید.

برای پاسخ به این سوال که بهترین روش­های کاهش لتنسی چیست می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شبکه توزیع محتوا یا همان cdn
  • خواندن اطلاعات از کش مرورگر
  • کاهش درخواست HTTP خروجی
  • کاهش حجم فایل­ها و تصاویر
  • افزایش میزان پهنای باند

در ادامه هر یک از روش­های کاهش لتنسی که در لیست بالا به آن­ها اشاره کردیم را به طور مجزا توضیح خواهیم داد.

  • استفاده از شبکه توزیع محتوا یا همان cdn

یکی از مهم­ترین دلایلی که می­تواند باعث افزایش میزان latency شبکه شود فاصله زیاد بین کاربر یا همان کلاینت و سروری که قرار است داده ها به آن ارسال شود است.

در این روش، با استفاده از خدمات یک شبکه توزیع محتوا یا cdn، داده های سایت در سرورهای مختلف در سطح کره زمین قرار می­گیرند و تبادل داده بین کلاینت با نزدیکترین سرور انجام شود و به این ترتیب میزان فاصله بین کلاینت و سرور و در نتیجه لتنسی کاهش یابد.

یکی از محبوب­ترین شبکه های توزیع محتوا کلود فلر است که با استفاده از آن می­توان میزان تاخیر را به میزان قابل توجهی کاهش داد البته این سرویس محبوب وب، اخیرا در ایران فیلتر شده است و در زمان فعلی، استفاده از آن برای سایت­های ایرانی که بیشتر کاربران آن­ها ساکن ایران هستند ایده خوبی نیست.

  • خواندن اطلاعات از کش مرورگر

یکی دیگر از روش­های کاهش latency، خواندن اطلاعات سایت از کش مرورگر یا همان حافظه نهان است.

با خواندن اطلاعات مورد نیاز سایت از کش مرورگر، دیگر نیازی نیست که درخواستی به سمت سرور ارسال شود و منتظر پاسخ آن بود؛ بلکه اطلاعات صفحات پرتکرار در داخل کش مرورگر کاربر وجود دارد و از همان­جا هم این اطلاعات خوانده می­شود و همین موضوع باعث کاهش میزان تاخیر خواهد شد.

  • کاهش درخواست HTTP خارجی

وقتی سایتی  بخواهد در سیستم کاربر لود شود این سایت شامل تعدادی درخواست برای خواندن اطلاعات مربوط به استایل، کدهای جاوا اسکریپ و مواردی شبیه به این هستند و در واقع برای خواندن این اطلاعات یک درخواست به یک منبع خارجی و یا شاید هم هاست خود سایت ارسال می­شود.

هر چه تعداد درخواست­ها، برای دریافت اطلاعات و به ویژه درخواست­های HTTP که به منابع خارجی ارسال می­شوند کمتر باشد، سرعت لود سایت بیشتر و میزان لتنسی کمتر خواهد بود.

یکی از مواردی که باید توسعه دهندگان وب مورد توجه قرار دهند افزایش سرعت لود سایت و کاهش میزان لتنسی است و همانطور که گفتیم یکی از روش­های این کار هم کاهش تعداد درخواست برای خواندن اطلاعات از منابع خارجی است.

  • افزایش میزان پهنای باند

اگر میزان پهنای باند شبکه نسبت به حجم اطلاعاتی که قرار است منتقل شود خیلی کم باشد همین موضوع می­تواند سبب افزایش میزان تاخیر شود.

با خرید یک سرویس با پهنای باند مناسب می­توانید مانع از افزایش میزان لتنسی شوید که برای این منظور می­توانید یک سرویس اینترنت با پهنای باند اختصاصی خریداری کنید.

  • کاهش حجم فایل­ها و تصاویر

وجود تصاویر و فایل­ها با حجم بالا یکی دیگر از عواملی است که سرعت بارگذاری سایت را کاهش می­دهد و سبب افزایش میزان تاخیر سایت می­شود و با کاهش حجم فایل­ها و تصاویر سایت می­توانید میزان لتنسی سایت را هم کاهش دهید.

کاهش لتنسی اینترنت در تک نت

تک نت به عنوان یکی از قدیمی­ترین و معتبرترین شرکت­های ارائه دهنده انواع خدمات اینترنتی، برای جلب رضایت مشتریان خود همواره در صدد ارائه بهترین سطح از خدمات اینترنتی است.

یکی از مواردی که کیفیت بالای خدمات ارائه شده توسط شرکت تک نت را نشان می­دهد کاهش میزان لتنسی اینترنت با استفاده از خدمات این شرکت معتبر است که با تست این ویژگی با استفاده از سرویس­های متنوع اینترنت تک نت، می­توانید میزان تاخیر بسیار پایین این سرویس­ها را مشاهده کنید.

لتنسی خوب چقدر است؟

هر چه میزان لتنسی یا تاخیر کمتر باشد کیفیت سرویس اینترنت مورد استفاده هم بالاتر است. میزان تاخیر بر حسب میلی ثانیه محاسبه می­شود و هر چه این عدد به صفر نزدیک­تر باشد بهتر است.

لتنسی چیست

برای پاسخ به این سوال که بهترین مقدار لتنسی چیست می­توان به طور تقریبی گفت:

  • میزان لتنسی زیر 100 میلی ثانیه برای کیفیت اینترنت بسیار عالی است.
  • اگر مقدار لتنسی بین 100 تا 200 میلی ثانیه باشد باز هم می­توان گفت که کیفیت اینترنت تا حدودی مطلوب است.
  • اگر میزان لتنسی بیشتر از 200 میلی ثانیه باشد بیانگر این است که کیفیت سرویس اینترنت، چندان مناسب نیست.

محاسبه میزان لتنسی

برای محاسبه میزان لتنسی می­توانید به راحتی از دستور ping استفاده کنید. برای این منظور خط فرمان یا همان command prompt را در سیستم خود باز کنید و از سایت مورد نظر خود پینگ بگیرید.

به عنوان مثال در تصویر زیر با دستور پینگ میزان تاخیر سایت taknet.ir را محاسبه کرده ایم که round trip times بیانگر میزان تاخیر برای سایت تک نت است.

لتنسی چیست

 

نتیجه گیری

در این محتوا در مورد این که لتنسی چیست و چه تاثیری در کیفیت اینترنت کاربران دارد با شما صحبت کردیم.

  • در بخش “لتنسی چیست؟” به طور خلاصه گفتیم که معنی لتنسی چیست و چه تاثیری در کیفیت سرویس اینترنت کاربران دارد.
  • در بخش “low latency mode چیست” در مورد اینکه چطور می­توان با استفاده از فعال­سازی حالت low latency mode، با کمی کاهش کیفیت تصاویر میزان تاخیر را کاهش داد صحبت کردیم.
  • در بخش “تفاوت پینگ و لتنسی چیست؟” در مورد تفاوت ظریف این دو مفهوم بسیار شبیه به هم، با شما صحبت کردیم.
  • در بخش “روش­های کاهش لتنسی چیست؟” پنج روش کاربردی برای کاهش میزان تاخیر را بیان کردیم.
  • در بخش “لتنسی خوب چقدر است؟” در مورد این­که مقدار مناسب تاخیر چند میلی ثانیه می­تواند باشد صحبت کردیم و گفتیم که اگر میزان لتنسی از 200 میلی ثانیه بیشتر باشد کیفیت اینترنت مناسب نیست.
  • و در پایان در بخش “محاسبه میزان latency” روش ساده محاسبه تاخیر را با استفاده از دستور ping در cmd به شما عزیزان آموزش دادیم.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.