تالار مقالات بروز تکنولوژی

تراشه مغز ایلان ماسک و نقش آن در ترکیب ذهن با رایانه

تراشه مغز، اولین دستگاه کوچکی نبود که در مغز انسان کاشته شده است. با این وجود، گزارش ایلان ماسک در طی روز دوشنبه، توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. در واقع، دانشمندانی که سالها وقت خود را صرف درمان بیماری های خاص مرتبط با سیستم عصبی کرده بودند، نظرشان به سمت تراشه مغز جلب شد.

ایلان ماسک در بیانیه‌ای گفته است که ” پروسه کاشت تراشه برای اولین انسان به صورت آزمایشی دیروز انجام شده است و وی روند بهبودی را طی می‌کند؛ نتایج اولیه نیز ‌امیداوار‌کننده به نظر می‌رسد”. بسیاری از دانشمندان گفته‌اند که این پروسه به صورت آزمایشی و در مراحل اولیه اجرایی می‌شود و درباره آن اطلاعات زیادی به صورت عمومی به انتشار نرسیده است. با این وجود، محققان خاطر نشان کردند که نورالینک توانسته است که مانند سایر استارتاپ‌ها به موفقیت زیادی دست پیدا کند.

اولین رابط کامپیوتری مغز در اواخر دهه 1990 برای انسان کاشته شد؛ تحقیقات مربوط به این آزمایش توسط فیل کندی، متخصص مغز و اعصاب مدیریت شدند. این متخصص باور داشت که این دستگاه ها می­توانند به مدار مغزی که پس از آسیب دست نخورده باقی می­ماند، برای انجام حرکات و عملکردهای مهم دستور دهند.

جنیفر کالینگر می گوید” به عنوان مثال، وقتی فردی به حرکت دادن دست‌های خود فکر می‌کند یا حرکات دست های فرد دیگر را تماشا می­کند، بسیاری از نورون‌های مغز فعال می­شوند. وی خاطر نشان کرد که شما می‌توانید الگوهای فعالیتی را در داده‌های عصبی پیدا کنید که با آن حرکات ارتباط دارند؛ از این طریق می‌توانید این ارتباط را تغییر دهید.

در سال ۲۰۰۴، دستگاهی کوچک به نام آرایه یوتا برای اولین بار در مغز انسان کاشته شد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که از طریق سوراخی در پوست به جمجمه متصل شود. با استفاده از دستگاه آرایه یوتا، دانشمندان نشان می‌دهند که چگونه رابط‌های کامپیوتری مغز به افراد کمک می‌کند تا حرکت عضلات و اندام‌های خود را کنترل کنند. درباره پروسه کاشت تراشه در مغز اطلاعات کمتری فاش شده است. این شرکت در حال توسعه یک تراشه مغزی است که به افراد فلج اجازه می‌دهد کامپیوتر، موبایل و… با استفاده از افکار خود کنترل کنند.

شرکت نورالینک، اولین کمپانی نیست که رابط کامپیوتری مغزی را برای یک انسان کاشته است. اما در زمینه اجرای بهتر این پروسه اقداماتی را انجام داده است. همچنین، این شرکت از جراحی رباتیک برای کاشت تراشه در مغز استفاده می‌کند.

ماسک گفته است که آزمایش‌های بالینی اولیه با هدف درمان فلج یا پاراپلژی انجام می‌شود. اگر پروسه کاشت به خوبی انجام شود، برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده خواهد شد. دکتر دیوید برندمن، جراح مغز و اعصاب، در حال حاضر از کاشت تراشه برای درمان افراد دارای بیماری پارکینسون، تشنج و درد‌های غیرطبیعی استفاده می‌کند. با این حال، آزمایشات بالینی نورالینک را می‌توان پیشرفت بزرگی در زمینه علوم اعصاب در نظر گرفت که مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.