تالار مقالات بروز تکنولوژی

اینترنت استارلینک چیست و چگونه کار می کند| اینترنت starlink

اینترنت استارلینک چیست؟اینترنت استارلینک چگونه کار میکند? آیا اینترنت استارلینک در ایران قابل دسترسی است؟ برای استفاده از اینترنت ماهواره ای چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟ آیا در تمام نقاط دنیا قابل دسترسی است؟ امروزه برخلاف گذشته ارتباطات بسیار آسان شده است و در این بین شرکت اسپیس ایکس و ایلان ماسک قصد دارند با اجرایی کردن پروژه استارلینک، اینترنت را به تمام نقاط دنیا حتی مکان های دورافتاده نیز برسانند. اگر شما نیز قصد دارید سیر تا پیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک را بدانید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید.

استارلینک چیست؟

اینترنت استارلینک

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که استارلینک چیست؟ به زبان ساده استارلینک یک سیستم ماهواره‌ای است که این امکان را به همه مردم دنیا می‌دهد که بدون محدودیت در هر نقطه‌ای که باشند، به اینترنت فوق پرسرعت دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است که تا اکنون سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به 150 مگابایت در ثانیه رسیده است و برای اولین بار در سال 2020 این سیستم خدمات خود را به مناطق دور افتاده کشور آمریکا نیز ارائه کرده است و در این بین توانسته است بازخورد‌های قابل توجهی را دریافت کند.

پروژه استارلینک دسترسی به اینترنت پرسرعت را به همگان آسان می‌کند. فرض کنید شما در یک منطقه دور افتاده زندگی می‌کنید که فقط یک الی دو شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی وجود دارد و شما انتخاب سومی ندارید و مجبور هستید که بین این دو شرکت یک مورد را انتخاب کنید و سرویس نامطلوب آن را نیز تحمل کنید و این دقیقا مسئله ای است که اکثر افراد در نقاط مختلف دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به دلیل اینکه گردآوری فیبر نوری و در اختیار قرار دادن پهنای باند اختصاصی برای منطقطه ای که جمعیت کمی دارد از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست!

اینترنت ماهواره ای استارلینک چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی اگر قرار باشد به همه نقاط دنیا اینترنت adsl، اینترنت tdlte و یا حتی اینترنت گیمینگ ارائه شود؛ باید از روش‌های سخت و پرهزینه‌ای مانند حفر کانال‌ها، قرار دادن فیبر نوری، رسیدگی به حقوق‌های مالکیت و… انجام شود. اما اینترنت ماهواره ای استارلینک این سختی ها را کنار زده است و سیگنال‌های مربوط را به صورت مستقیم به ترمینال کاربر می‌فرستد و همچنین برای این کار نیازی به زیر ساخت‌های پیچیده نیز ندارد. در این پروژه چندین هزار ماهواره‌های کوچک در مدار زمین قرار دارند و سیگنال‌های اینترنت پرسرعت را به سمت زمین منتقل می‌کنند. ناگفته نماند که انتقال اطلاعات با سرعت نور انجام می‌شود و اگر پروژه استارلینک به صورت کامل پیاده سازی شود، در هر نقطه‌ای از کره زمین که باشید، می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

پیشنهادی: اینترنت td lte

ماهواره‌های استارلینک چه شکلی دارند؟

اینترنت استارلینک

ماهواره استارلینک دارای چهار آنتن قدرتمند است که برای دریافت و ارسال سیگنال‌های اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اتصال به چهار ماهواره دیگر از لیزرهایی که روی آن نصب شده است، بهره‌مند می‌شود. ماهواره‌های استارلینک به صورت مسطحی شکل ساخته شده اند و هر کدام در حدود 260 کیلوگرم وزن دارند. این ماهواره‌ها در مدارهای نزدیک به زمین قرار می‌گیرند و برای قرار گیری در این مدارها از رانشگر یونی که از گاز کریپتون استفاده می‌کند، کمک می‌گیرند. ناگفته نماند که ماهواره استارلینک انرژی خود را در مدار زمین توسط یک آرایه خورشیدی بزرگ تامین می‌کند.

سرعت اینترنت ماهواره‌ای Starlink چقدر است؟

با توجه به اینکه ماهواره‌های استارلینک در فاصله 562 کیلومتری و در مدارهای نزدیکی زمین قرار می‌گیرند، تاخیر یا پینگ اینترنت استارلینک به حدود 25 الی 35 میلی ثانیه می‌رسد. ناگفته نماند که این تاخیر برای کاربرانی که از اینترنت استفاده عادی می‌کنند و برای بازی‌های آنلاین اندروید یا کامپیوتری و یا تماشای ویدیو استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است. همچنین سرعت دانلود در اینترنت استارلینک به حدود 1Gbps می‌رسد و تا الان هیچ اطلاعیه‌ای از سرعت آپلود آن نیز منتشر نشده است.

در تک نت بخوانید:علت وصل نشدن لپ تاپ به وای فای

 

هزینه استفاده از Starlink چقدر است؟

اینترنت استارلینک

برای دریافت اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک شرکت اسپیس ایکس سه بسته را ارائه کرده است که هر کدام برای مصارف مختلفی طراحی شده است و امکانات متفاوتی نیز ارائه می‌دهد. این بسته‌ها عبارتند از:

1.      اینترنت استارلینک:

این بسته برای کاربران عادی و خانگی ایجاد شده است و هزینه استفاده این بسته به صورت ماهانه 110 دلار است. لازم به ذکر است که تجهیزات استفاده از این بسته نیز در حدود 600 دلار است.

2.      کسب و کار استارلینک:

شرکت اسپیس ایکس برای کسب و کارها بسته فوق العاده‌ای را طراحی کرده است؛ چرا که آنتن دهی و سرعت آن حداقل دو برابر بسته‌ کاربران خانگی است. نکته قابل توجه اینجاست که برای استفاده از این باید در حدود 2500 دلار بابت خرید تجهیزات آن پرداخت کنید. همچنین حق اشتراک ماهانه آن نیز به 500 دلار در ماه می‌رسد.

3.      استارلینک RV:

اگر اکثر اوقات در رفت و آمد هستید و از نقلیه‌های مختلف مانند اتومبیل‌های شخصی، خطوط هوایی، کشتی‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌کنید، بسته RV دقیقا به این خاطر طراحی شده است. با خرید این بسته به قیمت 135 دلار می‌توانید در مسیر رفت و آمد نیز به اینترنت استارلینک دسترسی داشته باشید. همچنین هزینه‌ای که بابت تجهیزات آن باید پرداخت کنید، 599 دلار است.

جهت خرید سرویس‌های استارلینک ابتدا باید به سایت استارلینک وارد شوید و از دسترس بودن خدمات آن در منقطه زندگی خود مطمئن شوید. لازم به ذکر است که اگر خدمات استارلینک هنوز در منقطه شما قابل دسترسی نبود در این صورت استارلینک یک تاریخی را مشخص می‌کند که خبر از زمان رسیدن خدمات این پروژه به آن منطقه را می‌دهد.

در سایت نک نت بخوانید: نکات مهم خرید انواع اینترنت چیست؟

چگونه می‌توان از اینترنت Starlink استفاده کرد؟

اینترنت استارلینک

برای اینکه از اینترنت استارلینک استفاده کنید، بعد ثبت نام اینترنت استارلینک و خرید حق اشتراک، یک بسته کیت از سمت شرکت اسپیس ایکس به شما ارسال می‌شود که شامل مواردی مانند دیش اینترنت ماهواره ای، پایه دیش، روتر وای فای، کابل برقی و یک کابل 22 متری برای متصل کردن دیش به روتر می‌شود. برای استفاده از آن ابتدا باید دیش ماهواره را به روتر وصل کنید تا امکان دریافت سیگنال و ارسال پهنای باند ایجاد شود. شرکت اسپیس ایکس و ایلان ماسک برای نصب این تجهیزات راهکارهای مختلفی ارائه کرده است که می‌توان به نصب آن در حیاط، پشت بام و نمای بیرونی خانه اشاره کرد. ناگفته نماند که این شرکت برای راهنمایی بیشتر از اپلیکشن‌های اندروید و ios جهت انتخاب بهترین مکان و موقعیت گیرنده ها استفاده می‌کند.

تاثیر شرایط و موانع محیطی در دسترسی به استارلینک

استارلینک با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی و تولید شده است و با توجه به این موضوع و گفته خود وبسایت اسپیس ایکس ماهواره استارلینک در بدترین شرایط نیز مقاومت می‌کند و حتی می‌تواند برف نشسته روی گیرنده خود را نیز ذوب کند! در ادامه بیشتر در مورد شرایط آب و هوایی و تاثیر آن روی استارلینک می‌پردازیم:

·         تاثیر هوای ابری:

هوای ابری و معمولی روی سیگنال‌های ارسالی و دریافتی استارلینک تاثیری نمی‌گذارد؛ اما اگر ابرها طوفانی باشد و امکان بارش باران ایجاد شود ممکن است سیگنال‌های آن قطع شود!

·         تاثیر هوای بارانی:

بارش باران به صورت ملایم هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما اگر بارندگی تشدید شود ممکن است بر کیفیت سیگنال‌های استارلینک تاثیر بگذارد. به صورت کلی هرچقدر ابرها متراکمتر شوند، احتمال اینکه سیگنال‌های رادیویی مسدود شود، بیشتر می‌شود.

·         تاثیر بادها:

اگر دیش استارلینک به صورت درست و محکم نصب شده باشد و هیچ لغزشی نداشته باشد، تحت تاثیر هیچ باد شدیدی قرار نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که دیش استارلینک مجهز به آنتن آرایه فازی است و این امکان را می‌دهد که ماهواره‌های بالای سر خود را بدون حرکت فیزیکی پیدا کند. البته این امکان برای جلوگیری از قطع شدن سیگنال‌ها نیز کمک شایانی می‌کند.

·         تاثیر برف و یخ:

بارش برف شدید به علت اینکه با تجمع رطوبت همراه است، سیگنال‌های استارلینک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که دیش استارلییک مجهز به سیستم گرمایشی است و می‌تواند به صورت اتوماتیک برف و یخ موجود روی دیش را ذوب کند.

·         تاثیر مه:

مه متراکم و غلیظ روی سیگنال‌های استارلینک تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است باعث قطعی آنها شود. اما مه معمولی هیچ گونه خللی در عملکرد استارلینک ایجاد نمی‌کند.

در سایت تک نت بخوانید: بهترین راه حل قطعی اینترنت برای سازمان ها و کسب وکارها

 

اینترنت Starlink کجا در دسترس است؟

تاکنون استارلینک به 36 کشور که در منطقه تحت پوشش خود قرار گرفته است، خدمات خود را ارائه می دهد و قصد دارد تا پایان سال 2023 خدمات خود را به نقاط مختلف آمریکا نیز ارائه دهد. امروزه کشورهایی از جمله پاکستان، هند، نپال و سریلانکا جزء کشورهایی هستند که استارلینک به زودی در آنجا فعال می‌شود. ناگفته نماند که این روزها خبر از فعال شدن استارلینک در ایران نیز مطرح شده است و در ادامه مقاله قصد داریم اطلاعات تکمیل تری نسبت به این موضوع را ارائه دهیم.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

فعال شدن اینترنت استارلینک در ایران مورد توجه همگان قرار گرفته است و این موضوع زمانی داغ شد که ایلان ماسک در پاسخ به سوال امکان ارائه خدمات استارلینک به ایران جواب داد که ارائه خدمات منوط به اعطای معافیت از سمت وزارت خزانه داری آمریکاست. به صورت کلی برای فعال شدن اینترنت ایلان ماسک دو مورد وجود دارد که عبارتند از:

1.      مسائل فنی

با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک به صورت تئوری دریافت این اینترنت در ایران قابل پیش بینی است. همچنین دستگاه‌های خانگی قیمت بالایی دارند و در کنار آن محدودیت خرید اشتراک نیز وجود دارد. به صورت کلی اگر تمام تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک وارد بازار شوند و در دست همگان قرار بگیرد، امکان خرید و استفاده آن به دلیل تبادلات بالای مالی به آسانی نخواهد بود.

2.      مسائل سیاسی

شرکت اسپیس ایکس برای ارائه خدمات خود نیاز به مجوزهای قانونی در ایران دارد و در این بین وزارت ارتباطات ایران به دلیل راه اندازی اینترنت ملی ابتدا پیش قدم شده است و سایت استارلینک را به صورت کامل مسدود کرده است. همچنین تا اکنون هیچ گونه دسترسی رسمی به استارلینک در ایران فعال نشده است و هیچ اپلیکشین رسمی نیز در درسترس همگان قرار نگرفته است.

آیا اینترنت استارلینک قابل‌اعتماد است؟

با مطالعه گزارش‌های منتشر شده از منابع مختلف مانند CNBC می‌توان مشاهده کرد که اکثر افرادی که از اینترنت استارلینک استفاده کرده‌اند، رضایت کامل را دارند. لازم به ذکر است که شرکت اسپیس ایکس به صورت شفاف بیان کرده است که امکان قطع کامل اینترنت استارلینک در زمان آزمایشی وجود دارد. در این بین اینترنت استارلینک با توجه به گزارش سایت downdetector.com در ماه‌های ژانویه، فوریه، آوریل دچار اختلال شده است. همچنین مشترکین سرویس هیزونت هیچ گونه گزارش اختلالی را ارسال نکرده اند و در این بین مشترکین سرویس ویاست یکبار گزارش ارائه کردند که این مشکل نیز بعد از چند ساعت به صورت کامل برطرف شد.

سخن پایانی

چگونه استارلینک ایلان ماسک می‌تواند صنعت ارتباطات را مختل کند؟ یکی از فواید اینترنت برقرار ارتباط با دیگران است و با نهایی شدن پروژه استارلینک ارتباطات به شکل آسان تری بین تمام مردن دنیا ایجاد خواهد شد و این می‌تواند تحول بزرگی در صنعت ارتباطات ایجاد کند. با این وجود هنوز این پروژه در نسخه آزمایشی خود قرار دارد و تا نهایی شدن فاصله زیادی باقی مانده است. در این مقاله نیز ما به سیر تا پیاز اینترنت استارلینک پرداختیم و در رابطه با تجهیزات، هزینه ها و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.