تالار مقالات بروز تکنولوژی

رایانش ابری چیست به زبان ساده| کاربرد رایانش ابری در تلفن اینترنتی

رایانش ابری چیست

رایانش ابری چیست به زبان ساده| کاربرد رایانش ابری در تلفن اینترنتی

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند رایانش ابری کاربردهای گسترده‌ای دارد. اما این که رایانش ابری چیست و چگونه عمل می‌کند، مزایای آن چیست و چه معایبی در آن وجود دارد همواره مورد بحث است. تمامی سرویس‌های محاسباتی که برای برقراری ارتباطات ابری به کار گرفته می‌شوند، به نوعی رایانش ابری هستند. از سرورها، فضاهای ذخیره سازی، نرم افزارها و شبکه‌ها گرفته تا اطلاعات مختلف موجود در بسترهای ابری همگی رایانش ابری هستند. معمولا برای ایجاد نوآوری یا صرفه جویی در مقیاس، انواع و اقسام رایانش ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های مختلفی که مدام به دنبال انتقال اطلاعات هستند، به جای این که زیر ساخت‌های محاسباتی مرکز داده‌ای خود را تشکیل دهند، می‌توانند از کاربرد رایانش ابری استفاده کنند. این شرکت‌ها به کمک این رایانش‌ها به فضای ذخیره سازی زیادی نیز دست پیدا خواهند کرد؛ به شرطی که بدانند cloud computing چیست. در ادامه در مورد رایانش ابری، مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه رایانش ابری

برای این که به خوبی درک کنید که رایانش ابری چیست، باید نگاهی به تاریخچه آن بیندازید. برخی از افرادی که از این سیستم استفاده می‌کنند، بر این باورند که در دهه ۶۰ میلادی رایانش ابری پایه گذاری شد. برخی دیگر تصور می‌کنند که رایانش ابری در دهه ۵۰ نمود پیدا کرد. در واقع زمانی که تئوری تایم شیرینگ پیدا شد، به دنبال آن رایانش ابری هم به وجود آمد. در زمان‌های گذشته فناوری تایم شیرینگ را یکی از کارآمدترین فناوری‌ها برای کاهش هزینه در اکثر شرکت‌ها می‌دانستند و از آن برای بازگشت سرمایه استفاده می‌کردند. پس از این که تایم شیرینگ پیشرفت کرد، اید‌ه‌ای جدید مطرح شد. تا جایی که رایانش ابری پایه گذاری شد.

در سال ۱۹۶۹ بود که فردی به نام لیکلایدر ابتدایی‌ترین نسخه از رایانش ابری را تدوین کرد و آن را در اختیار کاربران قرار داد. شاید تا چند سال گذشته نام این رایانش برای برخی از افراد عجیب بود؛ اما امروزه خیلی از شرکت‌ها به دنبال استفاده کردن از این سیستم هستند. این بود که در حال حاضر کسب و‌ کارهای مختلف می‌توانند از سیستم‌های ابری برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنند. این نوع از رایانش به صورت تخصصی یا عمومی یا ترکیبی قابل استفاده است.

رایانش ابری چیست

در تک نت بخوانید: مزایای مرکز تلفن ابری چیست

رایانش ابری چیست به زبان ساده

رایانش ابری cloud computing به هر چیزی گفته می‌شود که به عنوان خدمات میزبانی رایانه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌گیرد‌. تمامی خدمات رایانه‌ای نصب سرورهایی که یک فرد از آن‌ها استفاده می‌کند، داده‌ها، اطلاعات، شبکه، نرم افزار و ساختارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات هستند که می‌توانند در رایانش ابری به کاربر ارائه شوند. این خدمات سبب می‌شوند که مقیاس پذیری افزایش یابد و انعطاف پذیری بهتر شود. در نتیجه هم رشد نوآوری سرعت خواهد یافت. به همین دلیل افرادی که می‌دانند رایانش ابری چیست، در اولین فرصت به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن هستند؛ چرا که می‌توان به کمک این رایانش هرینه‌های عملیاتی سازمانی را کاهش داد.

با استفاده از فناوری رایانش ابری کاربر قادر است که با استفاده از یک نوع ارتباط اینترنتی و به کمک دستگاه‌های مختلفی که در دسترسش هست، به اطلاعات cloud دست پیدا کند. به دلیل این که در این فناوری میزبانی به طور خارجی انجام می‌شود، نیازی به داشتن هارد قوی نیست. شما می‌توانید به راحتی از اطلاعات فشرده خود استفاده کنید. شما می‌توانید از رایانش ابری در پردازش عملکرد حسابداری، کنترل موجودی در سازمان و مدیریت منابع انسانی استفاده می‌شود.

کاربرد رایانش ابری cloud computing چیست؟

برای این که بدانیم کاربرد رایانش ابری چیست، لازم است انواع مختلف آن را بشناسیم. متناسب با هر نوع کاربردی می‌توان از یک نوع خاص از رایانش ابری استفاده کرد. در مجموع، بر اساس نوع کاربری یک سیستم از سه نوع رایانش ابری خصوصی، عمومی و ترکیبی استفاده می‌شود. کاربرد رایانش ابری در هر کدام از این انواع متفاوت است:

·         رایانش ابری عمومی

معمولا شرکت‌های شخص ثالث هستند که ابرهای این چنینی را مدیریت می‌کنند. برخی از شرکت‌های شخص ثالث وظیفه دارند که تمامی زیر ساخت‌های کلی و نرم افزارها را مدیریت کنند. با توجه به این که این کار پیچیدگی زیادی دارد، در انواع سرویس‌های رایانش ابری در فضای ذخیره سازی اینترنتی استفاده می‌شود. کاربران به وسیله حساب‌‌های در دسترس عموم می‌توانند از اطلاعات موجود در این رایانش‌ها استفاده کنند.

·         رایانش تخصصی

رایانش تخصصی همان طور که از نامش پیدا است، در اختیار کاربران تخصصی قرار می‌گیرد. در مراکز تخصصی می‌توان مرکز داده‌ها را هاستی در نظر گرفت که در سرویس رایانش ابری وجود دارد. شما می‌توانید خدمات رایانش ابری را بر روی شبکه‌های تخصصی پیاده سازی کنید اما قبل از آن باید معماری این شبکه‌ها را یاد بگیرید. دانشگاه‌ها، مدارس، خانه‌ها و ادارات قادر به استفاده از خدمات رایانش ابری هستند. زمانی که سرویس رایانش ابری برگزیده شود، می‌تواند به کمک ابر اطلاعات را حتی از راه دور مدیریت و کنترل کرد.

·         رایانش ترکیبی

نوع دیگری از رایانش ابری وجود دارد که کاربرد اصلی آن در مواقع حساس است. برای مثال اگر شما یک پروژه سنگین گرفته باشید، می‌توانید از این رایانش استفاده کنید. یا زمانی که چند ملیتی هستید، می‌توانید بهترین خدمات را از بهترین شرکت‌های خدمات دهنده دریافت نمایید. اگر به دنبال توسعه دادن انعطاف پذیری میزبانی داده‌ها هستید، بهتر است از رایانش ابری ترکیبی استفاده کنید. در این نوع از رایانش قادر به ترکیب ویژگی‌های مختلف رایانش‌های قبل خواهید بود. مسلما با انجام این کار به مزایای زیادی دست خواهید یافت.

رایانش ابری چیست

در تک نت بخوانید: راه اندازی تلفن اینترنتی ویپ

کاربرد رایانش ابری در تلفن اینترنتی ویپ

آیا تا کنون با تلفن اینترنتی ویپ سر و کار داشته‌اید؟ آیا می‌دانید که کاربرد رایانش ابری چیست و چه ارتباطی با سیستم ویپ دارد؟ با استفاده از تلفن ویپ می‌توانید هزینه‌های برقراری تماس تلفنی را به حداقل برسانید. استفاده از رایانش ابری در تلفن اینترنتی ویپ باعث شده است که بدون نیاز به تجهیزات آن چنانی تماس‌های خود را برقرار سازید و اطلاعات مختلف به دست آمده را ذخیره نمایید. بنابراین نیازی نیست که برای ساماندهی سازمان و راه اندازی یک سیستم نرم افزاری تجهیزات پیچیده را بخرید. با استفاده از سرویس رایانش ابری شما به جای این که نرم افزار را از مرکز تلفن ویپ خریداری کنید، می‌توانید از امکانات آن روی بسترهای اینترنتی استفاده نمایید. در این صورت بهره مندی از قابلیت‌ها و امکانات بی نظیری که این سرویس دارد نیز کار آسانی است. یعنی به راحتی می‌توانید مکالمه ضبط کنید، گزارش تماس بگیرید، تلفن گویا ایجاد کنید و صف تماس برقرار کنید.

محاسبات ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

محاسبات ابری همان محاسباتی هستند که به کمک رایانش ابری انجام می‌شوند. قدرت محاسبات ابری به جای این که نسبت به یک نقطه تمرکز داشته باشد، سعی می‌کند از راه دور نیز قابلیت پشتیبانی از اطلاعات را به کاربر بدهد. با استفاده از محاسبات ابری شما می‌توانید تمامی مشکلاتی که مربوط به حذف یا اضافه کردن داده است را از بین ببرید. برای انجام این کار نیازی نیست که خود کاربر اقدامی را انجام دهند. چرا که یک متخصص از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات برای آن در نظر گرفته می‌شود.

نرم افزار رایانش ابری و نرم افزارهای مبتنی بر محاسبات ابری می‌توانند به صورت شبانه روز کار کنند. با استفاده از محاسبات ابری ابتدا شما مرورگر را باز می‌کنید، سپس آدرس اکانت خود را تایپ می‌کنید، وارد اکانت می‌شوید و نرم افزار را شخصی می‌کنید. حال می‌توانید یا خیال راحت از آن استفاده ‌کنید. امروزه کسب و کارهای مختلف برای این که به اهداف و چشم اندازهای خود برسند، محاسبات ابری را به کار می‌بندند‌. در زمینه ارتباط با مشتری، حسابداری، مالی و مواردی از این قبیل می‌توان از این محاسبات استفاده کرد.

مثال‌هایی از رایانش ابری

مثال‌‌های زیادی وجود دارند که برای این که متوجه شوید رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد، مناسب هستند:

·         اوبر

اوبر برای این که بتواند پلتفرم سپاری خود را مدیریت کند، از محاسبات ابری استفاده می‌کند. مسیر یابی سفر، به دست آوردن میزان کرایه و ردیابی مکان در دنیای واقعی از جمله قابلیت‌هایی است که رایانش ابری به اوبر داده است. پس می‌توان به آن اعتماد کرد و حمل و نقل سریع را با آن انجام داد. رایانش ابری در این زمینه باعث شده است که کارشناسان اوبر بتوانند به طور ۲۴ ساعته به پاسخگویی به مشتریان بپردازند.

·         نیروی فروش

به کمک پلتفرم salesforce شما می‌توانید مدیریت منابع انسانی را به خوبی پیش ببرید. فرآیندهای ساده فروش، کسب و کار خودکار و مدیریت آسان مشتری از قابلیت‌هایی است که رایانش ابری در این زمینه به وجود آورده است.

·         نتفلیکس

ارائه خدمات استریم به میلیون‌ها کاربر آن هم از طریق یک نرم افزار خاص قطعا کار آسانی نیست. برای تسهیل این روند از رایانش ابری استفاده می‌شود.‌ تحویل اطلاعات قابل اعتماد به مردم جهان در اقصی نقاط، می‌تواند یکی از منحصر به فردترین امکاناتی باشد که رایانش ابری به وجود آورده است. ذخیره سازی اطلاعات و پردازش و بازیابی داده در نتفلیکس توسط رایانش ابری انجام می‌گیرد.

رایانش ابری چیست

در تک نت بخوانید: مزایای خط تلفن اینترنتی چیست؟

مزایای رایانش ابری چیست؟

همان طور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که امروزه به طور گسترده از آن استفاده می‌شود، رایانش ابری است. با این حال باید بدانید که مزایای رایانش ابری چیست تا یک تصمیم قطعی برای استفاده کردن از آن بگیرید. با استفاده از این سیستم کاربران می‌توانند در مورد هر چیزی اطلاعات لازم را به دست بیاورند. با توجه به مزایای زیادی که در دل رایانش ابری نهادینه شده است، خیلی از سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به سمت استفاده کردن از این سیستم گام برداشته‌اند. در ادامه به مزایای آن اشاره خواهیم کرد:

·         امنیت بالا

اولین و مهم‌ترین ویژگی که رایانش ابری دارد این است که اطلاعات به صورت محرمانه در آن باقی می‌مانند. فرقی ندارد که شما از کدام سرور در رایانش ابری استفاده می کنید. در هر صورت می‌توانید امنیت این اطلاعات را افزایش دهید. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها برای این که اطلاعات محرمانه خود را حفظ کنند، از این نوع از ابر استفاده می‌کند.

این مراکز با قرار دادن اطلاعات در ابرها جلوی دسترسی کارمندان به این اطلاعات را می‌گیرند. آمارها و یافته‌هایی در این زمینه وجود دارند، نشانگر آن است که بیش از ۹۰ درصد کسب و کارها پس از به کار گرفتن این نوع از رایانش ابری توانستند امنیت اطلاعات خود را افزایش دهند. قابلیت‌هایی مثل بازیابی داده‌ها نیز باعث شده‌اند که این سرویس بتواند یک داده را در چند نقطه ذخیره سازی کند. به همین دلیل از دست رفتن اطلاعات یا دسترسی سارقان به آن‌ها غیرممکن خواهد بود‌.

·         به روز رسانی خودکار

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید همواره مورد توجه باشد، به روز رسانی است. نرم افزار رایانش ابری از قابلیت به روز رسانی خودکار بهره مند شده است. ممکن است مشغله‌های فکری در سازمان باعث از یاد رفتن به روز رسانی نرم افزار شود. با این ویژگی که رایانش ابری در اختیار شما قرار می‌دهد، هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی خواهد شد. ضمن این که امکانات متعددی به سیستم‌های به روز رسانی شده افزوده می‌شوند.

·         بازیابی اطلاعات

شاید جالب باشد بدانید یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش کاربرد رایانش ابری شده است، بازیابی اطلاعات در آن است. ممکن است به طور ناگهانی و اتفاقی اطلاعات یک دستگاه از دسترس خارج شوند. در این صورت تنها باید آن‌ها را بازیابی کرد. حال اگر امکان بازیابی این اطلاعات وجود نداشته باشد، قطعا باید ضرر زیادی تحمل بشود. پس با این قابلیت خیال هر کاربری از بابت اطلاعاتی که دارد، راحت خواهد بود.

·         انعطاف پذیری

مزیت دیگری که با استفاده از نرم ‌افزار رایانش ابری عاید کسب و کارهای مختلف می‌شود انعطاف ‌پذیری است. به طور کلی اگر یک کسب و کار بیش از حد ممکن درگیر ذخیره کردن انواع اطلاعات و تهیه فضاهای مختلف با ذخیره سازی باشد، قطعاً نمی‌تواند به هدف اصلی خودش دست پیدا کند. اگر حتی اگر به هدف دست یابد، باید فرصت زیادی را از دست دهد. پس جایی برای پیشرفت این سازمان باقی نخواهد ماند. ویژگی انعطاف ‌پذیری در سرویس‌های ابری باعث شده‌اند که بتوان از هر اطلاعاتی در همان لحظه که مورد نیاز است، استفاده کرد. پس تقاضای هر سازمانی به سرعت برطرف شده و این خود می‌تواند یکی دغدغه‌های اصلی یک سازمان را از بین ببرد.

رایانش ابری چیست

·         حفظ سرمایه و کاهش هزینه‌ها

این که بخواهید دیتا سنترهای مختلف را خریداری کنید و از آن‌ها نگهداری نمایید، نیازمند صرف هزینه‌های زیاد است. زمانی که شما از رایانش ابری استفاده کنید، امکان کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی این هزینه‌ها وجود دارد.  در این روش میزان تقاضای کاربر است که منجر به تعیین هزینه‌های نگهداری از داده نیز شود. به همین دلیل نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت برای زمان عدم استفاده از داده نیست. برخی از مخارجی که به کمک رایانش ابری از بین خواهند رفت، عبارتند از:

  1. زمانی که بخواهید از سرورهای مخالف استفاده کنید، باید نرم افزار مربوطه را بخرید. این نرم افزار منجر به افزایش هزینه‌ها خواهد شد. در صورتی که در رایانش ابری این هزینه‌ها کاملا حذف خواهند شد.
  2. باید حتما یک فضا برای نگهداری از تجهیزات شبکه ذخیره داده وجود داشته باشد. در کنار آن باید فضا ایمن هم شود. همه ما می‌دانیم که اضافه کردن آپشن‌های مختلف به یک دیتا سنتر می‌تواند هزینه‌ها را کاملا متحول کند.
  3. هر دیتا سنتری نیاز به نوع خاصی از زیر ساخت دارد. بدون تهیه این زیر ساخت‌ها نمی‌توان داده‌ها را ذخیره کرد. خرید آن‌ها نیز منجر به افزایش هزینه می‌شود. در این رابطه اگر رایانش ابری را انتخاب کنید، هزینه‌ها کمتر خواهند بود.

·         افزایش همکاری

بسیار مهم است که در کسب و کارهای مختلف بتوان همکاری را افزایش داد. یکی از عوامل افزایش همکاری این است که شما از سیستم‌های یکپارچه برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید. با استفاده از رایانش ابری همکار شما در هر زمان می‌تواند به اطلاعات خاص دست پیدا کند‌. پس همکاری شما نیز بهبود خواهد یافت. می‌توان گفت که وجود بستری امن برای اشتراک گذاری داده‌ها و به وجود آمدن یک فضای اجتماعی قابل استفاده برای چندین کاربر می‌تواند تعاملات سازمانی را بهبود ببخشد. در ضمن، شما می‌توانید از قابلیت جستجوی سریع برای یافتن زود هنگام اطلاعات در رایانش ابری استفاده کنید.

·         کنترل کیفیت

نظارت گروهی از افراد بر روی عملکرد یک سازمان منجر به بهبود این عملکرد خواهد شد. پس می‌توان با استفاده از رایانش ابری کیفیت را کنترل کرد. کاهش خطا در بارگزاری اطلاعات باعث می‌شود که کیفیت عملکرد کارمندان بیشتر از قبل شود.

·         پویایی

مزیت دیگری که در بحث مزایای رایانش ابری چیست باید به آن اشاره کنیم، پویایی است. شما می‌توانید با استفاده از تلفن همراه یا هر نوع سخت افزار دیگری که در دسترستان وجود دارد، به اطلاعات سازمانی خود دست پیدا کنید.‌ این یکی از عالی‌ترین مزایایی است که این سرویس دارد. افرادی که مدام در سفرهای کاری به سر می‌برند یا افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، بدون دل نگرانی، در هر لحظه و هر جا قادر به استفاده کردن از رایانش ابری هستند.

 

رایانش ابری چیست
در تک نت بخوانید: همه چیز درباره مفاهیم تلفن ویپ

معایب رایانش ابری چیست؟

اگرچه مزایای زیادی وجود دارند که افراد را به سمت استفاده کردن از رایانش ابری سوق می‌دهند، اما نباید به معایب رایانش ابری بی توجه بود. اطلاع از محدودیت‌هایی که برای این گونه از سرویس‌ها در نظر گرفته می‌شوند، باعث می‌شود که افراد متناسب با نیاز و اهداف خود دست به انتخاب بزنند. برای تهیه بهترین دیتا سنتر لازم است که به معایب زیر در بحث معایب رایانش ابری چیست pdf توجه کنید:

1.      وابستگی به اینترنت

با توجه به این که رایانش ابری تنها با فضاهای اینترنتی سر و کار دارد، نمی‌تواند بدون اتصالات اینترنتی عمل کند. در صورتی که یک عامل مهم سبب قطع شدن اینترنت فوق پر سرعت بشود، فعالیت‌های مهم در یک سازمان متوقف خواهند شد. این توقف تا زمان بازگشت اینترنت ادامه دارد. در این شرایط شما نمی‌توانید به اطلاعات مختلفی که در اینترنت ذخیره کرده‌اید، دست یابید.

2.      خراب شدن و عدم دسترسی به سرویس

با توجه به تعداد کاربرانی که در هر روز از رایانش ابری استفاده می‌کنند، امکان خراب شدن این سرویس‌ها وجود دارد. همین خرابی‌ها ممکن است دست بسیاری از کاربران را از رسیدن به سرویس اینترنتی خود کوتاه کنند‌. در این صورت ممکن است دسترسی‌های کاربران محدود شود. حتی اگر هیچ‌ مشکلی هم در دسترسی به سرویس وجود نداشته باشد، کاربر با این محدودیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. یعنی تنها قادر است برنامه‌های کاربردی و اطلاعات و خدمات مختلف را تحت مدیریت خود در بیاورد. حتی در مواقعی ممکن است کاربر نتواند به صورت جداگانه سرویس را به روز رسانی کند. توجه به این محدودیت‌ها موجب تصمیم گیری بهتر در مورد استفاده کردن یا نکردن از این فضاها می‌شود.

3.      عدم استاندارد سازی

خدمات ابری به دلیل این که بر بستر اینترنت فعال هستند، استاندارد سازی نشده‌اند. اصلا این خدمات نیاز به پروتکل‌های خاصی ندارند که بتوان آن‌ها را استاندارد سازی کرد. البته در حال حاضر برخی از سازمان‌های خدمات دهنده به دنبال استاندارد کردن رایانش ابری هستند. با این حال، هنوز هیچ پروتکل خاصی برای راه اندازی، نصب و استفاده از این رایانش ارائه نشده است.

4.      نیاز داشتن به سرورهای فیزیکی

متاسفانه امروزه رایانش ابری را نوعی فناوری می‌دانند که بدون نیاز به سرورهای فیزیکی نمی‌تواند کار کند. این که سرور رایانش ابری چیست و‌ چگونه باید مورد دسترسی قرار بگیرد، خود یک بحث طولانی دارد. شما برای این که اطلاعات ذخیره شده در رایانش ابری را در فضاهای ذخیره سازی پشتیبانی کنید، به این سرورها نیاز دارید.

5.      پردازش ثانویه اطلاعات

در کنار تمامی این موارد باید به پردازش ثانویه اطلاعات توسط رایانش ابری توجه داشت. معمولا رایانش ابری قادر به ایجاد بانک اطلاعاتی است. برای این که اطلاعات کلان شما از دست نروند و امنیت داشت باشند، باید یک سرویس خدمات دهنده مناسب مثل تک نت را انتخاب کنید. دریافت خدمات از تک نت می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها بشود و راندمان کاری نیروهای موجود را کاهش دهد.

رایانش ابری چیست

نتیجه گیری

در این مطلب در مورد رایانش ابری چیست، تاریخچه آن، کاربرد رایانش ابری و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. با توجه به نوع کاربرد می‌توان رایانش ابری را به سه نوع تقسیم کرد. در صورتی که شما قادر به انتخاب یک نرم افزار مطمئن نباشید، ممکن است دردسرهای زیادی را برای ذخیره اطلاعات تحمل کنید. اگر نیاز به تلفن اینترنتی ویپ یا مواردی از این قبیل دارید، پس باید یک اینترنت قوی هم داشته باشید. اینترنت tdlte تک نت یکی از برترین و پر سرعت‌ترین اینترنت‌ها است. یعنی نیاز شما به اینترنت پر سرعت با پوشش دهی بالا به کمک این اینترنت از بین خواهد رفت. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، نیاز نیست نگران باشید. می‌توانید تمامی سوالات خود را از کارشناسان تک نت بپرسید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.