تالار مقالات بروز تکنولوژی

پنج تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

ترافیک بالایی که در یک تایم خاص متوجه سرورهای یک سایت می‌شوند، ممکن است اختلالاتی را در عملکرد آن‌ها به وجود بیاورند. در چنین مواقعی لازم است که از سرور اختصاصی برای وب سایت خود استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت به هنگام راه اندازی یک بلاگ جدید مهم‌ترین تصمیمی که شما باید بگیرید، این است که میزبانی سایت خود را چگونه باید بهبود دهید. اینجا است که بحث استفاده از سرور اختصاصی مهم‌تر می‌شود. اما این که سرور اختصاصی چیست و چه عملکردی دارد، ممکن است سوال شما هم باشد. در ادامه با ما در تک نت همراه باشید تا بدانید که سرورهای تخصصی برای یک وب سایت چه سرورهایی هستند.

همان طور که روز به روز وب سایت شما پیشرفت می‌کند، همان طور هم لازم است که از سرورهای بهتری برای ارتقا وب سایت استفاده شود. زمانی که شما وب سایت خود را بر روی یک سرور اشتراکی بارگذاری می‌کنید، پس از مدت کوتاهی متوجه کم شدن سرعت عملکرد وب سایت خواهید شد.

سرور اختصاصی چیست؟

برای پاسخ به سوال سرور اختصاصی چیست باید بگوییم که سرور اختصاصی یا Dedicated Server نوعی میزبان در شبکه‌های مجازی است که با استفاده از آن یک سرور فیزیکی به یک کاربر خاص و یک وب سایت واحد تعلق پیدا می‌کند. به عبارت دیگر سرور اختصاصی را نوعی میزبان برای صفحات مختلف یک وب سایت می‌دانند که در آن کاربر می‌تواند از تمامی امکانات به طور اختصاصی استفاده کند.

با توجه به این که در سرورهای اختصاصی کاربر می‌تواند سرور را به خوبی کنترل کند، ‌پس قادر است عملکرد و سرعت و امنیت سرور را نیز بهینه سازی نماید. شما می‌توانید حتی از خدمات پشتیبانی که ارائه دهندگان سرور اختصاصی در اختیارتان قرار می‌دهند، استفاده نمایید تا بتوانید از این سرورها بهتر استفاده کنید. اگر به فکر خرید سرور اختصاصی هستید، باید بدانید که با توجه به امکانات ویژه ‌ تخصصی که این سرور ارائه می‌دهد، هزینه‌های آن نیز بالا است. اما در کنار آن می‌توانید عملکرد سایت خود را به کمک این سرور بهبود دهید و کسب و کار خود را به خوبی رشد دهید.

سرور اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستید سرور اختصاصی چیست، باید با نحوه عملکرد این سرورها نیز آشنا شوید. سرورهای اختصاصی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. مادربرد، واحد پردازش، حافظه، منبع تغذیه، هارد دیسک و اتصال شبکه اجزایی هستند که برای راه اندازی یک سرور اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرورها یک شبکه میزبانی هستند که حالات مختلف پشتیبانی و نگهداری را در اختیار صاحبان یک وب سایت قرار می‌دهند. عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که تمامی داده‌ها و اطلاعات را دریافت کرده و پس از پردازش آن‌ها را ذخیره سازی می‌کند. در آخر هم به بهبود عملکرد یک وب سایت کمک می‌کنند. سرورهای اختصاصی به دلیل این که دستورات را بهتر دریافت می‌کنند و بهتر می‌توانند پاسخگویی را انجام دهند، همواره مورد توجه افرادی هستند که رشد و پیشرفت وب سایت برایشان اهمیت دارد.

دیتاسنتر

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی و سرور اختصاصی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اگر می‌خواهید بدانید که کدام برایتان بهتر است، باید ابتدا بدانید که تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست. در جدول زیر این تفاوت‌ها ذکر شده‌اند:

عنوانسرور مجازیسرور اختصاصی
محدودیتدر سرورهای مجازی محدودیت‌هایی از نظر فضای ذخیره سازی داده وجود دارد.در سرورهای اختصاصی خبری از محدودیت نیست. بنابراین شما می‌توانید به طور کامل سرور را مدیریت کنید و تا جایی که سخت افزار ظرفیت دارد، منابع و اطلاعات و داده‌ها را در آن ذخیره سازی نمایید.
مشترک بودن منابعدر سرورهای مجازی ممکن است برق و کارت شبکه و سایز اجزا با دیگر ماشین‌هایی که از سرور استفاده می‌کنند، مشترک باشد.در سرورهای اختصاصی خبری از اشتراکات این چنینی نیست.
نصب سیستم عاملاگر بخواهید بر روی سرور مجازی یک سیستم عامل را نصب کنید، باید به image موجود در سرور میزبان توجه کنید.در سرورهای اختصاصی برای نصب سیستم عامل و نسخه‌های مختلف آن هیچ محدودیتی وجود نخواهند داشت.
قابلیت تبدیلدر سرورهای مجازی شما قادر خواهید بود که سرور را با ماشین‌های مجازی کوچک استفاده کنید و برای هر کاربردی یک ماشین خاص را مورد استفاده قرار دهید. در این نوع از سرورها امکان این که راحت از سروری به سرور دیگر بروید، وجود دارد.در سرور اختصاصی نمی‌توان سرور را به ماشین‌های کوچک‌تر تبدیل کرد.
قدرت سخت افزاریقدرت سخت افزاری سرور مجازی به نسبت سرور اختصاصی کمتر است.در سرورهای اختصاصی به دلیل این که هیچ‌ محدودیتی در فضای ذخیره سازی،  حافظه اصلی  و پردازنده و … دیده نمی‌شود، قدرت سخت افزاری بیشتری را شاهد هستیم.
پهنای باندبه دلیل این که‌ پهنای باند سرور مجازی یک پهنای باند اشتراکی است، سرعت در آن کم است.در سرور اختصاصی پهنای باندی اختصاصی به کاربر ارائه می‌شود که سرعت بالایی هم دارد.
هزینهسرورهای مجازی به دلیل این که امکانات و قابلیت‌های محدودتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، پس هزینه چندانی هم ندارند.سرورهای اختصاصی با هزینه‌های بالایی در اختیار افراد قرار می‌گیرند چرا که امکانات و قابلیت‌های آن‌ها بیشتر است.

 

تفاوت هاست با سرور اختصاصی

شاید بپرسید که تفاوت هاست با سرور اختصاصی چیست. در جدولی که در ادامه آمده است، تفاوت‌های این دو را به طور مجزا برایتان شرح داده‌ایم:

عنوانهاستسرور اختصاصی
هزینههاست یا سرویس میزبانی اشتراکی نسبت به سرور اختصاصی از هزینه‌های کمتری برخوردار است. چرا که همزمان چندین کاربر به آن وصل می‌شوند.در سرور اختصاصی به دلیل این که تمامی هزینه‌های مربوط به اجرا یا به روز رسانی نرم افزارها بر عهده فرد کاربر است، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهند شد. به طور کلی باید بگوییم که دریافت سرور اختصاصی گران‌تر از دریافت سرور اشتراکی است. البته باید توجه داشت که در سرور اختصاصی با پرداخت هزینه بیشتر، امکانات بیشتری هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
پهنای بانددر هاست پهنای باندی که شما از آن استفاده می‌کنید، یک پهنای باند اشتراکی ست. در نتیجه ممکن است سرعت عمل وب سایت شما کاهش پیدا کند و مشتریان شما از دست بروند.در سرورهای اختصاصی به دلیل این که از پهنای باند اختصاصی استفاده می‌شود، سرعت ورود به یک وب سایت بالا است. در نتیجه مشتریان شما حفظ خواهند شد.
امنیتبا تهیه سرورهای اشتراکی شرکتی که ارائه دهنده خدمات است، وظیفه میزبانی از برنامه‌های امنیتی و اطلاعات محرمانه را دارد.در سرورهای اختصاصی وظیفه میزبانی از داده و اطلاعات امنیتی به عهده خود شما است. بنابراین دیگر اطلاعات شما در معرض خطر نخواهند بود.
تکنولوژی و فناوریدر سرورهای اشتراکی شرکت خدمات دهنده مراقب نیازهای فنی سرور خواهد بود.در سرورهای اختصاصی این شما هستید که باید مراقبت فنی را اعمال کنید. یعنی باید با تکنولوژی و فناوری آشنا باشید تا بتوانید از سرور اختصاصی به خوبی استفاده نمایید.
کنترلدر سرورهای اشتراکی ممکن است کنترل تمامی امکانات سرور در اختیار شما نباشد.با استفاده از سرورهای اختصاصی شما می‌توانید به طور تمام و کمال سرور را کنترل کنید. حتی می‌توانید با انتخاب برنامه‌های مختلف، عملکرد سایت خود را بهبود دهید.

 

مجازی سازی سرور به چه معناست؟

برای این که بهتر بدانید سرور اختصاصی چیست، ممکن است با مفاهیمی همچون مجازی سازی سرور برخورد کنید. اما مجازی سازی سرور به چه‌ معنا است؟ virtualization یا مجازی سازی سرور به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن چندین سیستم عامل، فایل یا چندین نرم افزار خاص به طور مجازی و به یکباره ایجاد و اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر مجازی سازی سرور را فرآیندی می‌نامند که در آن شما قادر خواهید بود که سرویس‌ها و نرم افزارهایی را که به طور عادی در یک سیستم مجازی ندارند را به طور مجازی در سیستم مد نظر خود ایجاد کنید.

به کمک مجازی سازی یک سیستم می‌توانید حالت‌های بیشتری را به سیستم‌های عملکردی پیش روی خود ببخشید و از قابلیت‌های متعدد آن‌ها بهره مند شوید. با استفاده از این سیستم‌ها امکان تست برنامه‌ها و فایل‌های مختلف وجود دارد. در عین حال هزینه‌های مربوط به راه اندازی زیر ساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر به دنبال این هستید که وب سایت خود را پایدار کنید و امنیت آن را بیشتر کنید و در همین حین از قابلیت‌های متعدد آن بهره ببرید، توصیه می‌کنیم که از مجازی سازی سیستم استفاده کنید.

مجازی سازی سرور به چه معناست

۵ کاربرد مهم سرور اختصاصی چیست؟

سازمان‌ها دلایل متعددی برای استفاده کردن از سرور اختصاصی دارند. زمانی شما متوجه خواهید شد کاربرد سرور اختصاصی چیست که در سازمان‌ها از آن استفاده کنید. در کل کاربردهای زیر هستند که متوجه این نوع از سرورها در فضای مجازی شده‌اند:

1.میزبانی وب:

از سرورهای اختصاصی برای این که وب سایت‌های پرترافیک و پربازدید را میزبانی کنند و فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن وب‌ها را مدیریت کنند، استفاده می‌شود. این نوع از سرورها قادر هستند که هزاران و میلیون‌ها ریکوئست را به طور همزمان دریافت کنند و به همه آن‌ها پاسخ‌های صحیح بدهند. با توجه به این که ترافیک سرور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وب مستران است، شرکت تک نت با ارائه ترافیکی نامحدود توانسته است دغدغه مشتریان خود را به خوبی برطرف کند و میزبانی از سایت را در مسیری درست پیش ببرد.

2.سرور پست الکترونیکی:

سرورهای اختصاصی می‌توانند به عنوان سروری مناسب برای پست‌های الکترونیکی به کار گرفته شوند. چنانچه شما در سازمانی فعالیت دارید که به دنبال سیستم‌های پست الکترونیکی پیشرفته و ایمن هستند، این سرورها انتخابی مناسب برای شما به شمار می‌آیند.

3.پردازش داده:

معمولا سرورهای اختصاصی را برای این که داده‌های کلان را پردازش کنند، به کار می‌گیرند. با توجه به این کاربردی که از سرورهای اختصاصی انتظار می‌رود، می‌توان در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی که داده‌ها و اطلاعات کلان در آن‌ها وجود دارد، این سرورها را به کار بست.

4.پایگاه داده:

یکی دیگر از کاربردهایی که سرور اختصاصی دارد، کاربرد به عنوان پایگاه داده است. برای این که بتوانید از داده‌های حجیم خود نگهداری کنید و آن‌ها را به خوبی مدیریت نمایید، لازم است که از این سرورها استفاده کنید. پایگاه داده مشتری و پایگاه داده‌های محصولات با سرور اختصاصی به خوبی مدیریت خواهند شد.

5.اپلیکیشن‌های کاربردی:

کاربرد دیگر سرور اختصاصی، اجرای اپلیکیشن‌های کاربردی است. برای انجام بازی‌های آنلاین و پیچیده می‌توانید این نوع از سرورها را به کار ببندید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از اینترنت پرسرعت که دارید، گیم را به خوبی پیش ببرید و از میزان سرعت آن نهایت استفاده را کنید.

سرور اختصاصی چیست

چرا تک نت بهترین ارائه دهنده سرور اختصاصی است؟

یکی از برترین شرکت‌هایی که هم اکنون می‌تواند سرور اختصاصی را در اختیار شما قرار دهد، شرکت تک نت است. این شرکت نوعی از سرورهای اختصاصی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانند بر طبق استانداردهای موجود، از سخت افزارهای فیزیکی شما حفاظت و نگهداری کنند. شما به کمک سرور اختصاصی تک نت قادر خواهید بود که با سرعتی بالا به شبکه مد نظر خود متصل شوید. بر خلاف سرور مجازی که در آن محدودیت وجود دارد، در سرورهای اختصاصی تک نت محدودیتی از نظر میزان نگهداری داده دیده نمی‌شود. این شرکت با تامین پهنای باند اختصاصی، برق رسانی بدون وقفه در تلاش است که بهترین سرور اختصاصی را برای کاربران خود نصب کند. در کنار آن باید بدانید که نظارت تمام وقت تک نت از این سرورها باعث بهتر شدن فعالیت آن‌ها شده و در نتیجه افزایش سرعت وب سایت و کنترل ترافیک آن‌ را در پی دارد. چنانچه پس از این که دانستید سرور چیست و سرور اختصاصی چگونه کار می‌کند تمایل به استفاده کردن از آن را داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در تک نت در ارتباط باشید.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد این که سرور اختصاصی چیست و چه کاربردهایی دارد، صحبت کردیم. سرور اختصاصی نوعی میزبان وب سایت است که به طور منحصر به فرد و برای یک کاربر خاص طراحی شده است. این سرور در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ‌کاربرد دارد. با استفاده از سرور اختصاصی شما می‌توانید داده‌ها و اطلاعات کلان را بدون محدودیت ذخیره سازی کنید و امنیت و سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. ما در این بخش در مورد تفاوت هاست با سرور اختصاصی و همچنین تفاوت‌هایی که سرورهای مجازی با سرورهای اختصاصی دارند نیز صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و در یافت یک سرور خاص می‌توانید با ما در تک نت در ارتباط باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.