تالار مقالات بروز تکنولوژی

هشدار “به‌روزرسانی خطرناک” برای کاربران گوگل کروم صادر شد!

گوگل کروم از پرطرفدارترین مرورگرهای جهان محسوب می‌شود. بنابراین، وقتی خبر از به‌روزرسانی خیلی خطرناک می‌شود، یعنی داده‌ها، پیام‌ها و عکس‌های خصوصی می‌توانند در معرض سرقت قرار بگیرند. این مسأله نگرانی جدی برای کاربران گوگل کروم به همراه خواهد داشت.

در این هفته به کاربران اندروید هشدار داده شده است که از کلیک کردن روی پیوند‌های مرتبط با به‌روزرسانی‌های Chrome  روی دستگاه خود خودداری کنند. با دانلود این به روزرسانی‌ها، درگیر بدافزاری به نام MoqHao می‌شوید. محققان امنیتی، این بدافزار را عاملی بسیار خطرناک معرفی می‌کنند.

محققان هشدار می‌دهند که با نصب برنامه، فعالیت مخرب بدافزار نیز شروع می­شود. این هشدار به گوگل داده شده است و شرکت در حال تلاش برای جلوگیری از اجرای خودکار آن در نسخه‌های بعدی است.

هنگامی که کاربر روی پیوند کلیک می‌کند، به سایت مخربی هدایت می‌شود. بعد از اینکه به روزرسانی‌های جعلی کروم را نصب کردید، مجوزی از شما برای دسترسی به عکس‌ها، پیام‌ها، مخاطبین و…. درخواست می‌شود. این بدافزار آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.

منبع خبری Ars Technica در آخر هفته گزارش داده است که تا ماه فوریه یک سوم راه را طی کرده‌ایم؛ اما به روزرسانی سیستم Google Play  در ماه ژانویه 2024 در دسترس است. در ابتدا، این به‌روزرسانی در اوایل ماه ژانویه منتشر شد. اما بعد از مدتی، این به روزرسانی لغو شد. در حال حاضر، دوباره این به‌روزرسانی در حال عرضه مجدد است.

طبق اطلاعات منتشر شده، به روزرسانی خودکار اندروید باعث شده است که گوشی‌های پیکسل با مشکل مواجه شوند. در حالی که این مشکل به‌روزرسانی به گوشی‌های پیکسل مربوط است، اما سامسونگ نیز مشکلات خاص خود را دارد. معمولاً، این دستگاه‌های پرچمدار، به روز‌رسانی‌ها را به صورت ماهیانه یا چندماهه دریافت می‌کنند. برخی از دستگاه‌ها ممکن است که سالی یک یا دو بار به آپدیت نیاز داشته باشند.

بنابراین، حواستان باشد و روی پیوند‌ها و لینک‌های مرتبط با به روزرسانی‌ها کلیک نکنید. در واقع، از طریق این پیوند‌ها نباید برنامه‌ها را نصب کنید. همچنین، نباید با برخی از درخواست‌های مجوز برنامه موافقت کنید.

قوانین مهمی را برای دانلود برنامه‌ها و به روز‌رسانی‌ها باید رعایت کنید. شما باید از فروشگاه‌های رسمی مانند گوگل پلی، برنامه موردنظرتان را دانلود کنید. از فروشگاه‌های شخص ثالث استفاده نکنید و هرگز تنظیمات امنیتی دستگاه خود را برای فعال کردن گزینه دانلود برنامه تغییر ندهید. به برنامه‌ای که قصد دانلود آن را دارید، اجازه دسترسی به تلفن یا مخاطبین را ندهید. فقط در صورت لزوم باید این مجوز را تأیید کنید. همچنین، هرگز روی پیوند‌های موجود در ‌ایمیل‌ها یا پیام‌هایی کلیک نکنید که مستقیماً شما را به سمت دانلود یا آپدیت برنامه‌ها هدایت می‌کنند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.