تالار مقالات بروز تکنولوژی

چرا کسب‌وکارها نیاز به اجاره سرور اختصاصی دارند؟

کسب‌وکارها هر روز بیش‌تر از قبل به دنیای فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های محاسباتی وابسته می‌شوند. شرکت‌های تازه تأسیس یا قدیمی‌ترها که کسب‌وکار خود را به‌روز کرده و با اینترنت کار می‌کنند، به سرورها برای محاسبات و ذخیره‌سازی وابسته‌تر شده‌اند و همین مسئله راهکارهای ارائه این خدمات را متحول کرده است. اجاره سرور اختصاصی یکی از این راهکارها برای ارائه خدمات محاسباتی است.

نیاز کسب‌وکارها و سازمان‌ها به منابع محاسباتی، چه در داخل سازمان و چه در منابع بیرونی، روز به روز بیشتر می‌شود و یافتن راهی برای بالا بردن صرفه‌ی اقتصادی این مسئله، برای متخصصان فناوری اطلاعات تبدیل به دغدغه شده است. استفاده از منابع محاسباتی داخل سازمان و اضافه کردن سرورهای جدید برای پیشبرد اهداف، به علت هزینه‌ی زیاد، در توان بسیاری از سازمان‌ها نیست. چالش دیگر که استفاده از منابع داخلی را با مشکل مواجه می‌کند، عدم استفاده کامل از منابع خریداری شده است.

سرور اختصاصی و کاربرد آن برای سازمان‌ها

برای رفع این مشکلات و چالش‌هایی که سازمان‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، راهکارهای جدیدی توسط ارائه دهندگان خدمات رایانش پیشنهاد می‌شود. این راهکارها شامل خدمات کاملا ابری و مجازی‌سازی شده است که برای کاربردهای مقایس کوچک مناسب هستند و البته به راهکارهایی می‌رسد که برای بارهای کاری مقیاس بزرگ متناسب‌تر هستند. در این پست از بلاگ تک نت به سراغ یکی از راهکارهای سازمانی یعنی سرور اختصاصی رفته‌ایم. قصد داریم در مورد این راهکار و روش اجاره سرور اختصاصی صحبت کنیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

سرور اختصاصی به چه معناست؟

پیش از آن که به دلیل نیاز کسب‌وکارها به سرور اختصاصی بپردازیم، بهتر است نگاهی به تعریف و نحوه اجاره سرور اختصاصی داشته باشیم. سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی است که به یک سازمان اختصاص داده می‌شود. برای میزبانی یا اجرای برنامه‌ها و وب سایت‌های خود به سروری نیاز دارید تا کاربران شما بتوانند به خدمات شما دسترسی داشته باشند. ارائه دهنده هاست منابع فیزیکی سرور را مدیریت و نگهداری می‌کند و آن‌ها را به مشتریان مختلف اختصاص می‌دهد.

بسته به نوع راه حل میزبانی که انتخاب می‌کنید، ممکن است مجبور شوید منابع سرور فیزیکی زیربنایی را با سایر سازمان‌ها به اشتراک بگذارید. با این حال، در هاست اختصاصی، کنترل کاملی بر نحوه استفاده سازمان از منابع سرور فیزیکی دارید. شما یک محیط سرور فیزیکی ایزوله دریافت می‌کنید که می‌توانید در صورت نیاز، آن را پیکربندی و مدیریت کنید. یک سرور اختصاصی برای برنامه‌های کاربردی حیاتی، در جایی که برنامه‌ها به منابع قابل توجه محاسباتی نیاز دارند، مفید است.

مزیت‌های استفاده از سرور اختصاصی

استفاده و اجاره سرور اختصاصی برای هر سازمان و کسب‌وکار می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد. مهم‌ترین مزیت‌های اجاره سرور اختصاصی عبارت‌اند از:

  • عملکرد بالا: با یک سرور اختصاصی، تمام منابع سرور را در اختیار دارید. سرور اختصاصی حداکثر کارایی را برای بارهای کاری شما فراهم می‌کند، زیرا منابع سخت افزاری فیزیکی مانند پردازنده، رم یا فضای ذخیره‌سازی را با سایر کاربران به اشتراک نمی‌گذارید. جداسازی سرور اختصاصی شما آن را برای هر چیزی که نیاز به سطح بالای قدرت سخت‌افزاری دارد عالی می‌کند.
  • امکان مدیریت بهتر: شما می‌توانید سرور اختصاصی خود را در سطح بیشتری از جزئیات در مقایسه با سایر انواع هاست پیکربندی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید پورت‌های سرور، پیکربندی‌های تخصیص منابع و سایر تنظیمات سطح پایین سیستم عامل را پیکربندی کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده کامل بار فیزیکی سرور، فعالیت شبکه و میزان مصرف حافظه، آن را کنترل کنید. به این ترتیب، می‌توانید سرور اختصاصی را برای موارد استفاده منحصر به فرد خود بهینه کنید.
  • امنیت بالاتر: با نقاط ورودی کمتر، داده‌های شما در یک سرور اختصاصی بسیار امن است. شما همچنین کنترل کامل تنظیمات سرور خود را برای اجرای هر گونه استراتژی امنیتی مورد نیاز دارید. با این امنیت اضافی، می‌توانید قوانین انطباق بسیار دقیق مورد نیاز برای صنایع خاصی مانند امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنید. همچنین می‌توانید پیکربندی‌های امنیتی خود را تغییر دهید تا با قوانین جدید مطابقت داشته باشند.
  • مقیاس‌بندی و انعطاف بهتر: با اجاره سرور اختصاصی، سازمان‌ها می‌توانند در زمان تغییر برنامه‌ها و گسترش یا محدودتر شدن کاربرد سرور، با هزینه‌ی کمتری آن را مقیاس کنند. انعطاف مدل اجاره سرور اختصاصی باعث می‌شود عملکرد کسب‌وکارها در بخش هزینه‌های فناوری اطلاعات به بالاترین سطح ممکن برسد.

مزیت‌های سرور اختصاصی برای کسب‌وکارها

مواردی که کسب‌وکارها نیاز به اجاره سرور اختصاصی دارند

سرورهای اختصاصی عملکرد، امنیت و سفارشی سازی قوی را برای موارد مختلف ارائه می‌دهند. می‌توانید از سرور اختصاصی خود برای هر بار کاری از برنامه‌های کاربردی تا DevOps استفاده کنید. حتی مدیریت محتوا و ذخیره‌سازی از کاربردهای رایج سرور اختصاصی است. در مرحله بعد، موارد استفاده خاصی را برای سرورهای اختصاصی ارائه می‌دهیم.

  • رایانش با عملکرد بالا: بارهای کاری محاسباتی با کارایی بالا (HPC) مواردی مانند شبیه‌سازی‌های زمین‌شناسی، شبیه‌سازی محاسبات شبکه‌ای، بارهای کاری یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل داده‌های با حجم بالا هستند. آن‌ها هم به دسترسی و هم به کنترل منابع محاسباتی قابل توجه نیاز دارند. برای بسیاری از موارد استفاده، ممکن است کنترل کامل و پیکربندی سرور فیزیکی که برنامه‌های HPC شما را اجرا می‌کند کارآمدتر باشد.
  • پشتیبان‌گیری از داده‌ها: ممکن است استفاده از یک سرور اختصاصی را برای ذخیره نسخه‌های پشتیبان از داده ها‌که توسط قوانین سختگیرانه حفاظت از داده‌ها ‌تنظیم شده است، در نظر بگیرید. در صورت نیاز می‌توانید استراتژی‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات خود را سفارشی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک سرور اختصاصی برای ایمن سازی داده‌های مالی استفاده کنید. کسب‌وکارهای مراقبت‌های بهداشتی تمایل دارند از سرورهای اختصاصی برای افزودن یک لایه حفاظتی دیگر به سوابق پزشکی خود استفاده کنند.
  • گیمینگ: سرور اختصاصی بازی یک انتخاب محبوب برای میزبانی بازی‌های آنلاین چند نفره است. آن‌ها تأخیر کم، عملکرد بالا و توانایی مدیریت همزمان بسیاری از بازیکنان را ارائه می‌دهند.
  • ارائه میزبانی وب: بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از سرورهای اختصاصی برای میزبانی وب سایت‌های چند مشتری استفاده می‌کنند. آنها از نرم افزار مجازی سازی برای جداسازی مشتریان مختلف و مدیریت موثر منابع استفاده می‌کنند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری: با گسترش موارد استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های کلان، سازمان‌ها نیاز بیشتری به منابع محاسباتی قدرت‌مند برای بهره‌برداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت و بازار خود پیدا کرده‌اند. یکی از بهترین موارد استفاده و اجاره سرور اختصاصی، استفاده از عملکرد بالاتر آن برای این مقاصد است.

چالش‌های نگهداری درون سازمانی سرور اختصاصی

همان‌طور که گفتیم، سازمان‌ها می‌توانند برای تأمین سیستم‌های مورد نیاز خود با روش‌های مختلف اقدام کنند. یکی از روش‌ها خریداری زیرساخت مورد نیاز از جمله سرور و استقرار آن در محیط داخلی شرکت است. سازمان‌های بزرگ که مشکلی برای هزینه‌های بالای خرید سرور اختصاصی و استقرار آن در محل خود ندارند، می‌توانند با این روش سخت افزار و زیرساخت را در محل خود داشته باشند و با به‌کارگیری تیم‌های مربوط، امور نگه‌داری و استفاده از آن را به عهده می‌گیرند.

خریداری و استقرار داخلی سرور اختصاصی در سازمان‌ها علاوه بر هزینه‌های گزاف، با مشکلات دیگری هم مواجه است که باعث می‌شود برخی از سازمان‌ها در حالی که با بحث هزینه‌ی آن مشکلی ندارند، اما ترجیح می‌دهند به سمت اجاره سرور اختصاصی بروند. مشکلات و چالش‌های نگهداری درون سازمانی سرور اختصاصی عبارت‌اند از:

  • خطرات امنیتی: سرورهای on-prem دارایی‌های فیزیکی هستند و با خطرات مشابهی روبرو هستند که بقیه ساختمان ممکن است در معرض آن قرار گیرد، از جمله آتش سوزی، سیل یا خرابی. از آنجایی که شرکت‌های بیشتری به طور موقت دفاتر خود را در طول همه‌گیری کووید-19 تخلیه کرده‌اند، تبادل داده‌ها به صورت آنلاین انجام شده و بیشتر در معرض حملات سایبری قرار گرفته است. سرورهای ابری امنیت سایبری را به صورت شبانه روزی فراهم می‌کنند و در عین حال خطر آسیب فیزیکی به سرورها را از بین می‌برند.
  • ناتوانی در مقیاس: همانطور که شرکت‌ها رشد می‌کنند، ذخیره‌سازی داده‌های آن‌ها باید تغییر کند و گسترش یابد. مقیاس‌پذیری سرورهای فیزیکی پرهزینه و زمان‌بر است، در حالی که منابع ذخیره‌سازی ابری و محاسباتی می‌توانند به طور یکپارچه برای شرکت‌های در حال رشد مقیاس شوند. میزبانی ابری همچنین برای شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی گسترش می‌یابند، کارمندان، مشتریان و شرکای تجاری را در سراسر جهان با حداقل تلاش به هم متصل می‌کنند، موثر است.
  • حداقل پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات: بزرگترین خطر برای سرورهای on-prem از دست دادن داده‌ها و حداقل گزینه‌های پشتیبان و بازیابی موجود است. یک نقص در سیستم، یا یک سیستم به خطر افتاده که برای باج گیری توسط یک بازیگر بد نگهداری می‌شود، می‌تواند منجر به از دست رفتن دائمی داده‌ها در سرور داخلی یک شرکت شود. در حالی که کسب و کارها می‌توانند انتخاب کنند که داده‌های خود را در یک سرور پشتیبان خارج از سایت ذخیره کنند، این سرویس هزینه‌های اضافی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را ایجاد می‌کند. سرورهای ابری به طور مرتب پشتیبان گیری می‌شوند، به‌روزترین اطلاعات شما را در مواقع اضطراری ایمن می‌کنند و امکان بازیابی سریع فایل‌های ضروری یا کل سیستم‌ها را فراهم می‌کنند.
  • افزایش هزینه‌ها: راه‌اندازی و ایمن نگه‌داشتن سرورهای on-prem می‌تواند هزینه‌های اضافی زیادی را به همراه داشته باشد، که کمترین آن‌ها کارکنان تیم پشتیبانی IT اختصاصی است. بین هزینه‌های نگهداری سخت‌افزار سرور، مصرف انرژی و محاسبه فضای فیزیکی که سرور اشغال می‌کند، سرورهای on-prem در دراز مدت هزینه بیشتری را برای شرکت‌ها تحمیل می‌کنند. با استفاده از مدل رایانش ابری، کسب‌وکارها فقط باید برای منابعی که استفاده می‌کنند، بدون هیچ گونه هزینه نگهداری یا نگهداری، هزینه بپردازند.
  • عدم دسترسی و تحرک برای کارکنان: در یک چشم انداز کسب و کار که به سرعت در حال دور شدن است، اطمینان از دسترسی همه کارمندان به داده‌های شرکت خود برای حفظ کارها ضروری است. در حالی که داده‌های ذخیره شده در سرورهای اولیه محدود به دفتر فیزیکی است، فضای ذخیره‌سازی ابری دفتر را به هر کجا که کارمندان بروند می‌برد. ترجمه سرورهای on-prem به یک فضای کاری راه دور ممکن است به سخت افزار، سرورها یا مجوزهای اضافی نیاز داشته باشد که هزینه‌های اضافی را برای یک فرآیند انتقال ناهموار ایجاد می‌کند. در مقابل، ابر برای دسترسی از راه دور در نظر گرفته شده است و به کارمندان اجازه می‌دهد در عرض چند دقیقه به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

اجاره‌ی سرور اختصاصی برای کسب‌وکارها

اجاره سرور اختصاصی و پلن‌های موجود

سرور اختصاصی به عنوان یک راهکار برای بهره‌مندی از خدمات رایانش است که در سطح بالای خدماتی قرار می‌گیرد. این راهکار که نسبت به سرور مجازی و ابری مشخصات خدماتی بهتری را به کاربر ارائه می‌دهد و به همین نسبت خرید آن هزینه‌ی بالاتری دارد. راهکار مناسب برای بهره‌مندی از مزایای سرور اختصاصی، اجاره آن است.

مزیت اجاره موقت سرور اختصاصی

اجاره سرور اختصاصی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد ضمن بهره‌مندی از مزیت‌ها و برتری‌های استفاده از سرور اختصاصی، هزینه مناسب‌تری برای آن پرداخت کنند. ارائه دهندگان خدمات سرور اختصاصی با ارائه پلن‌های اجاره به کسب‌وکار اجازه می‌دهند به صورت بهینه‌تری هزینه‌های مربوط به سرور را مدیریت کنند. برای اجاره سرور اختصاصی می‌توانید از تأمین کنندگان معتبر لیست تعرفه‌ها را دریافت و خدمات مناسب خود را پیدا کنید.

مقایسه قیمت با اجاره سرور اختصاصی

همان‌طور که دیدیم برای استفاده از سرور اختصاصی دو روش کلی وجود دارد. روش اول خرید سرور اختصاصی و استقرار آن در محل سازمان است که با هزینه‌های زیادی همراه است. علاوه بر هزینه‌های مربوط به سخت‌افزار سرور و راه‌اندازی آن، هزینه‌های نگه‌داری و مدیریت آن هم به ترکیب اضافه شده و آن را تبدیل به گزینه‌ای گران‌قیمت می‌کند. اگر بخواهیم مقایسه قیمت با اجاره سرور اختصاصی را داشته باشیم، به وضوح متوجه می‌شویم که اجاره سرور اختصاصی گزینه‌ای به مراتب به‌صرفه‌تر است.

تک نت در قالب راهکارهای سازمانی، امکان اجاره سرور اختصاصی را هم فراهم کرده تا کسب‌وکار در کنار دریافت خدمات جامع ارتباطی و اینترنت خود از این شرکت، امکان بهره‌مندی از سرور اختصاصی اجاره‌ای را هم با همان کیفیت بالا داشته باشند. بزرگ‌ترین مزیت اجاره سرور اختصاصی از تک نت بهره‌مندی از راهکارهای سازمانی جامع به صورت تأمین‌کننده یکتا است.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت به سراغ بررسی مزیت‌های اجاره سرور اختصاصی رفتیم. همان‌طور که توضیح دادیم هر سازمانی برای رفع نیازهای مرتبط با سرور و محل ذخیره‌سازی داده‌های خود می‌تواند با روش‌های گوناگونی اقدام کند که یکی از پر هزینه‌ترین آن‌ها سرور اختصاصی در محل یا (on-prem) است. به عنوان راهکار جایگزین و به‌صرفه‌تر، امکان اجاره و راه‌اندازی سرور اختصاصی از طریق ارائه‌دهندگان به‌وجود آمده که کار را برای سازمان‌ها آسان‌تر می‌کند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.