تالار مقالات بروز تکنولوژی

چرا مدل‌های زبانی بزرگ جایگزین کدگذار‌های انسانی نمی‌شوند

آیا هوش مصنوعی مولد جایگزین برنامه‌نویسان انسانی خواهد شد؟ احتمالاً  که اینطور نیست. GenAI  از ابزارهایی است که مورد توجه توسعه دهندگان قرار گرفت. تحقیقات انجام شده حاکی از این است که تقریباً نیمی از توسعه دهندگان نگران استفاده از GenAI  هستند. در واقع، سؤال توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان این است که آیا GenAI می‌تواند آینده شغلی من را به خطر بیندازد؟ این نگرانی درباره تهدید هوش مصنوعی برای برنامه‌نویسان را جدی نگیرید. گزارش‌های مربوط به عدم نیاز به برنامه‌نویسان انسانی تا حد زیادی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. این ابزار می‌تواند در زمینه کدنویسی کمک زیادی به افراد کمک کند. نگرانی بزرگ افراد درباره LLM برای کدنویسی، اعتماد به مدل­های زبانی است.

چشم انداز LLM به سرعت در حال تغییر است. متا در اوایل سال به‌روزرسانی‌هایی از Code Llam را اعلام کرد. Code Llama صرفاً به برنامه‌نویسی یک زبان خاص اختصاص داده شده است. این مدل هوش مصنوعی دقیقا همان چیزی است که صنعت بیشتر به آن احتیاج دارد. Code Llama برای توسعه‌دهندگان بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

رویکرد سفارشی LLM متا توجه افراد به این واقعیت جلب کرده است که مدل‌های زبانی بزرگ تنها راه موفقیت در تولید کد با استفاده از هوش مصنوعی نیستند. از ابزار‌های کاربردی برای کدنویسی می‌توان به BigCode، Codegen، و CodeAlpacaاشاره کرد. مدل‌های زبانی بزرگ نیز شامل PalM، LaMDA و LLaMA هستند. هر یک از این مدل‌های زبانی دارای معایب و مزایایی هستند. اما مهمترین نکته این است که استفاده از مدل‌های کوچکتر بهتر از مدل‌های زبانی بزرگتر است. در صورتیکه در حال برنامه‌نویسی به زبان C++ هستید، آیا واقعاً به مجموعه LLM احتیاج دارید؟ تیم‌های DevOps در سال ۲۰۲۴ باید همه گزینه‌های LLM موجود در بازار را به صورت کامل بررسی کنند.

آیا GenAI جایگزین انسان‌ها می‌شود؟

آیا هر یک از این ابزار‌های GenAI جایگزین برنامه‌نویسان واقعی می‌شوند؟ احتمالاً که اینطور نخواهد بود. با این حال، در صورتی که در کدگذاری دقت زیادی شود و احتمال خطا به حداقل برسد، این امکان وجود دارد. آیا به این معنی است نقش مهندسی نرم‌افزار تغییر می‌کند تا شما به‌جای نوشتن، کد‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را بررسی و تأیید کنید؟ این فرضیه می‌تواند نادرست باشد. GenAi می‌تواند توسعه پیدا کرده و در زمینه تولید تصاویر و متنهای مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت کند. کدنویسی نیز بخشی از روند توسعه این ابزار است. شما به عنوان برنامه‌نویس باید خودتان نیز کدگذاری انجام شده توسط هوش مصنوعی را بررسی کنید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.