تالار مقالات بروز تکنولوژی

هاب شبکه، کاربردها و انواع آن

به ساده ترین دستگاهی که در کنار سوئیچ شبکه قرار می‌گیرد تا گره‌های یک شبکه محلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، هاب شبکه می‌گویند. زمانی که هاب در یکی از درگاه‌های خود داده‌ای را دریافت کند، آن را تکثیر می‌کند و به همه پورت‌های موجود در شبکه ارسال می‌کند و در پایان، گره مقصد داده‌های ارسال شده را دریافت می‌کند. در این پست از بلاگ تک نت در مورد هاب شبکه توضیح داده‌ایم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه هستید، با ما همراه باشید.

هاب چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که هاب چیست؟  هاب یک دستگاه کوچکی است که چندن پورت اترنت در خود دارد و به کمک کابل‌های اترنت، به سایر دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر وصل می‌شود. درواقع هاب مقرون به صرفه‌ترین دستگاه توسعه دهنده شبکه محسوب می‌شود. زمانی که یک بسته اطلاعاتی به یک پورت هاب وارد می‌شود، این اطلاعات به تمامی پورت‌های دیگر فرستاده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که یک داده‌ای به سیستم شما فرستاده می‌شود، بدون توجه به اینکه سیستم شما به کدام پورت وصل است، همان داده به پورت‌های دیگر نیز فرستاده می‌شود و فقط سیستمی که آدرس مقصد دارد، داده را دریافت می‌کند. ناگفته نماند که برعکس این موضوع نیز رخ می‌دهد؛ یعنی زمانی که سیستم A پاسخ را می فرستد، این پاسخ به تمامی پورت‌های موجود در هاب ارسال می‌شود ودر نهایت به گره مقصد می‌رسد!

لازم به ذکر است که هاب‌ها نیز مانند سویئج ها عمل می‌کنند؛ چرا که گره‌های یک شبکه محلی را در یک نقطه به همدیگر وصل می‌کنند، اما هاب‌ها به وسیله لایه‌های فیزیکی این اقدام را انجام می‌دهند. ناگفته نماند که برای اینکه بسته‌های اطلاعاتی از مبدا به مقصد فرستاده شود، هاب هیچ گونه نیازی به آدرس فرستنده و گیرنده ندارد؛ چرا که قرار نیست یک بسته اطلاعاتی به یک گره مشخص ارسال شود تا آدرس آی پی مورد نیاز باشد.

کاربرد هاب چیست؟

هاب شبکه و هاب USB

 

با این توضیحات ممکن است این سوال برای شما پیش آماده باشد که کاربرد هاب چیست؟ به صورت کلی هاب گره‌های شبکه‌های محلی را در یک نقطه به هم وصل می‌کند؛ اما در مقایسه با سایر دستگاه‌های روز دنیا مانند روتر و سوئیچ، عملکرد ساده‌تری دارد و به همین علت، از کاربرد کمتری نسبت به این دو دستگاه برخوردار است. لازم به ذکر است که هاب زمانی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود که در شبکه‌های کوچکی که فقط چند دستگاه دارد و نیازی به گره‌های تحت شبکه و با حجم اطلاعات زیادی  همراه نیست، مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع هاب شبکه

قبل از اینکه اقدام به خرید هاب شبکه کنید، باید با انواع آنها آشنایی کافی داشته باشید. در ادامه 3 نوع هاب را همراه با مزایا و معایب آن برای شما بیان می‌کنیم و اگر قصد خرید هاب شبکه را داشته باشید، توضیحات هر کدام از این هاب‌ها را با دقت بالایی مطالعه کنید.

هاب پسیو (غیر فعال)

این هاب در واقع نقطه اتصال سیم‌ها هستند که در ایجاد یک شبکه فیزیکی کاربرد دارند. توانایی تشخیص اشکالات و خطاهای سخت افزاری از ویژگی‌های بارز این هاب‌ها به شمار می رود. هاب‌های پسیو به راحتی بسته داده‌ها را از طریق یک پورت قبول می‌کند و آن را به همه پورت‌های موجود ارسال می‌کند. این اتصالات شامل (پورت ۲-base10و ۴۵RJ-) است که به عنوان یک استاندارد در شبکه می‌تواند اعمال کند. لازم به ذکر است که این اتصال به تمامی سیستم‌های شبکه محلی وصل می‌شود و علاوه بر این هاب‌های پیشرفته پسیو دارای پورت‌های AUI هستند که با توجه به طراحی شبکه به عنوان ارسال کننده و دریافت کننده نیز وصل می‌شوند.

هاب اکتیو (فعال)

دومین نوع هاب، هاب‌های اکتیو است که در مقایسه با هاب پسیو از ویژگی‌های زیادتری برخوردار است. توانایی نظارت بر داده‌های فرستاده شده به دستگاه‌های وصل شده از ویژگی‌های بارز این هاب به شمار می رود. این ویژگی نقش بسیار مهمی در بین سیستم‌های وصل شده با کمک فناوری ذخیره سازی ایجاد می‌کند؛ درواقع داده های فرستاده شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس تصمیم گیری می‌کند که کدامیک از بسته‌های دریافتی را ارسال کند.

تعمیر بسته‌های آسیب دیده قبل از ارسال، نگهداری و توزیع بسته‌های باقی مانده از دیگر ویژگی‌های هاب‌های اکتیو به شمار می رود. اگر یک پورت سینگال صعیفی را دریافت کند، اما هنوز قابل خواندن باشد، در این شرایط هاب اکتیو، سینگال ضغیف را ابتدا تقویت می‌کند و سبپس به پورت‌های دیگر ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که هاب اکتیو اگر هر دستگاهی که در شکبه متصل است و فعالیتی انجام ندهد، می‌تواند سیگینال آن را نیز تقویت کند؛ به بیان دیگر این هاب در ایجاد تداوم خدمات در شبکه بسیار کمک می‌کند.

هاب هوشمند

هاب‌های هوشمند نسبت به دو هاب قبلی کمی هوشمندانه‌تر و پیشرفته‌تر است. در وقاع هاب هوشمند به وسیله نرم افزارهای مدیریتی که در خود دارد، در تجزیه و تحلیل مشکل و پیدا کردن راه حل در شبکه کمک می‌کند. هاب‌های هوشمند در تجارت یک شبکه نیز بسیار موثر است؛ چرا که با استفاده از مدیریت هاب‌های هوشمند، می‌تواند در روند کمک به کاربران سریعتر عمل کند و با این حالت عملکرد بهتری در شبکه محلی ارائه می‌دهد.

مزایای هاب شبکه چیست؟

کاربردهای هاب شبکه و انواع آن

هاب‌های شبکه دارای مزایای زیادی است و این مزایا باعث شده است که برخی از افراد به جای سویئچ از هاب‌های شبکه استفاده کنند. این مزایاها عبارتند از:

  • توانایی پشتیبانی از انواع رسانه‌های شبکه مختلف
  • بسیار مقرون به صرفه تر است و هر کسی می‌تواند استفاده کند.
  • توانایی اتصال رسانه‌های مختلف به یکدیگر
  • عدم تاثیر در عملکرد شبکه در صورت استفاده از هاب
  • گسترش مسافت کل شبکه

معایب هاب شبکه چیست؟

هاب‌های شبکه با وجود اینکه مزایای قابل توجه دارند، از معایبی نیز برخوردارند که این معایب عبارتند از:

  • عدم تشخیص بهترین مسیر شبکه
  • عدم کار به صورت دو طرفه
  • عدم توانایی در کاهش ترافیک شبکه
  • عدم قادر به فیلتر کردن اطلاعات در صورت ارسال بسته‌های اطلاعات به تمامی بخش‌های متصل شده
  • عدم قابلیت اتصال به معماری شبکه‌های مختلف به صورت اترنت، توکن و رینگ!

تفاوت هاب با سویئج شبکه

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت سوئیچ شبکه با هاب چیست؟ هر دو این دستگاه‌ها وظیفه اتصال گره‌های شبکه به یکدیگر را دارند. البته هاب برای شبکه‌های کوچکتر مناسب است اما در مقابل سویئچ‌ها برای شبکه‌های کوچک و بزرگ مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که سویئچ‌ها داده‌ها را برای تمامی پورت‌های موجود در شبکه ارسال نمی‌کند. لازم به ذکر است که سویئچ‌ها داده‌ها را بر اساس آدرس‌های درج شده ارسال می‌کنند و به همین دلیل است که در صورت استفاده از سویئچ، شاهد کاهش شگفت انگیز ترافیک حجم خواهیم شد!

نکته قابل توجه در مورد سوئیج‌ها این است که استفاده بین دو سیستم به صورت مستقیم انجام می‌شود و هیچ پورتی در این اتصال درگیر نیست! به بیان دیگر هاب‌ها دستگاه‌های نیمه دو طرفه هستند و سویئچ‌ها کاملا دو طرفه هستند. به این معنی که در هاب‌ها هر دو گره می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، اما به صورت همزمان غیر ممکن است! در حقیقت زمانی که یکی از این گره‌ها یک بسته‌ای را ارسال می‌کند، گره دیگر در این حالت فقط می‌تواند نقش دریافت کننده را ایفا کند؛ اما این موضوع در سویئچ‌ها صدق نمی‌کند؛ چرا که به صورت همزمان می‌تواند یک گره هم ارسال کننده باشد و هم دریافت کننده!

نکات مهم خرید هاب شبکه

  • خرید هاب شبکه پیچیدگی‌های خاصی ندارد، اما بهتر است در هنگام خرید به چند نکته بسیار ریز و مهم توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از:
  • نوع هاب: قبل از خرید هاب، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از هاب‌های موجود برای کار شما مناسب است. هاب فعال، غیر فعال و یا هوشمند؟!
  • پروتکل‌های قابل پشتیبانی: در هنگام خرید هاب به این موضوع دقت کنید که هاب موجود از کدام پروتکل‌های شبکه و امنیتی پشتیبانی می‌کند؛ چرا که بتواند شبکه را در برابر برخی از تهدیدات رایج به خوبی محافظت کند.
  • نحوه ارسال بسته‌ها: اگر هاب به صورت مستقیم بسته‌های اطلاعات را از مبدا به مقصد ارسال می‌کند، نشان دهنده تکثیر این اطلاعات است و در این صورت باعث هدر رفتن بی دلیل پهنای باند شبکه می‌شود. بنابراین در زمان خرید هاب، به مشخصات آن دقت کنید که به چه صورت مشکل تصادف سیگینال‌ها را کنترل و مدیریت می کند.
  • مکانیزم‌های امنیتی: به دلیل اینکه هاب‌ها اطلاعات دریافتی را از سیستم مبدا به تمامی پورت‌های موجود ارسال می‌کند، زمینه‌ای برای حملات امنیتی شنود شبکه فراهم می‌کند و به همین دلیل است که هاب‌ها در مقایسه با سویئچ ها در مقابل تهدیدات امنیتی بسیار آسیب پذیرتر عمل می‌کند.
  • نوع مکانیزم ارتباط پورت‌ها: همانطور که مطالعه کردید، هاب‌ها به صورت نیمه دوطرفه فعالیت می‌کنند؛ یعنی دو پورت به صورت همزمان نمی‌توانند به همدیگر اطلاعاتی را ارسال و دریافت کنند! درواقع وقتی که یک پورتی ارسال کننده است، پورت دیگر فقط می‌تواند گیرنده باشد! لازم به ذکر است که برخی از تولید کنندگان هاب‌ها برای برداشتن این محدودیت گام‌هایی برداشتن و در هنگام خرید حتما به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید

سخن پایانی

در پاسخ به سوال هاب چیست گفتیم که هاب دستگاه کوچکی است که گره‌های یک شبکه را جهت ارسال و دریافت بسته‌های اطلاعاتی به یکدیگر متصل می‌کند. در این میان هاب‌ها به 3 نوع فعال، غیر فعال و هوشمند تقسیم بندی شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به همدیگر هستند. از ویژگی‌های بارز هاب‌ها می‌توان به نیمه دوطرفه بودن آنها اشاره کرد، به این معنا که هیچ پورتی نمی‌تواند به صورت همزمان هم دریافت کننده باشد و هم ارسال کننده!

در پایان، تمام این موارد وقتی بدون اینترنت پرسرعت و قابل اطمینان به کاربر عرضه شوند، ارزش چندانی ندارند. تک نت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت پرسرعت در ایران، سرویس‌های خانگی و راهکارهای سازمانی منعطفی را به کاربران عرضه می‌کند. از شما دعوت می‌کنیم تا با مشاهده وب‌سایت تک نت با این خدمات آشنا شوید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.