تالار مقالات بروز تکنولوژی

رنگ بندی کابل شبکه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

کابل شبکه به کابلی گفته می‌شود که بین دستگاه‌های مختلف نقش رابط را ایفا می‌کند تا بتواند اطلاعات موجود در این دستگاه‌ها را به سایر دستگاه‌ها انتقال دهد. اطلاعات موجود در این کابل‌ها از دستگاه مبدأ به سوی دستگاه مقصد جریان پیدا می‌کنند و در دستگاه مقصد ذخیره می‌شوند.

اگر می‌خواهید دانش خود را در مورد رنگ بندی کابل شبکه و وظیفه‌ی هر رنگ در این کابل افزایش دهید، بهتر است با تک نت در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

رنگ بندی کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟

امروزه دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت از طریق اینترنت وایرلس ( بدون سیم) و یا اینترنت adsl، اینترنت tdlte برای کاربران فراهم است. کابل شبکه مجموعه از سیم ها از جنس مس یا شیشه برای انتقال اطلاعات بین کامپیوتر، و یا مودم و یا شبکه های استورج استفاده میشود.

انواع رنگ بندی کابل شبکه

در این کابل‌ها انواع مختلف سیم‌ها با رنگ‌های مختلف وجود دارند. دلیل تفاوت رنگ سیم‌های موجود در کابل شبکه این است که این کابل‌ها بتوانند در صورت نیاز، تعمیرکار بتواند با تفکیک این سیم‌ها از یکدیگر، در رفع مشکلات پیش آمده در سیستم داخلی کابل کمک کند. این کابل‌های شبکه انواع مختلفی همچون کابل شبکه‌ی ضربدری و کابل شبکه‌ی مستقیم دارند که ترتیب رنگ بندی سوکت شبکه در هر کدام از انواع مختلف آن، متفاوت است.

امروزه دیده می‌شود که کابل‌های شبکه در محیط‌های مختلف به خصوص محیط‌هایی که سر و کار بیشتری با دستگاه‌های کامپیوتری دارند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها استانداردهای مختلفی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

💡 کدام رنگ ها در کابل شبکه به کار گرفته می شود؟

رنگ بندی کابل شبکه دارای تناژهای رنگی مختلفی است که هر کدام از آن‌ها، وظیفه‌ی خاصی را نیز به عهده دارند. در واقع این تفاوت به رنگ بندی سوکت شبکه بر میگردد که هر کدام مسئول انتقال اطلاعات ویژه‌ای هستند.

به طور کلی در ترتیب رنگ بندی این کابل‌ها دو نوع استاندارد با نام‌های استاندارد ۵۶۸b  و استاندارد ۵۶۸ a وجود دارند که هر کدام از آن‌ها نسبت به مدل دیگر، ترتیب رنگ متمایزی دارد.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید انواع دوربین مدار بسته

در استاندارد نوع اول که همان نوع بی می‌باشد، ترتیب رنگ کابل شبکه به شکل زیر می‌باشد:

  • سفید  که یک رنگ فرعی به شمار می‌آید و سیگنال منفی را منتقل می‌کند.
  • سبز که وظیفه‌ی انتقال سیگنال‌های مثبت را به عهده دارد.
  • سفید نارنجی  که به عنوان یک سیم کمکی در این ترتیب قرار گرفته می‌شود.
  • آبی که جزء رنگ‌های کمکی به شمار می‌آید.
  • سفید آبی نیز به صورت زوج سیم با رنگ‌های اصلی کار می‌کند.
  • نارنجی هم به عنوان یک سیم فرعی در کابل شبکه قرار دارد.
  • سفید قهوه‌ای نیز یک رنگ فرعی است.
  • قهوه‌ای اصلی‌ترین رنگ در رنگ بندی کابل‌های شبکه به شمار می‌آید.

در نوع دیگری از استانداردهای  قرار داده شده در تولید این کابل‌های شبکه، رنگ بندی سیم‌های موجود در سوکت به شرح زیر هستند:

  • سفید نارنجی یک رنگ فرعی محسوب می‌شود.
  • نارنجی که یک رنگ اصلی در این نوع از استانداردهای تولید سیم کابل و رنگ بندی آن به شمار می‌آید.
  • سفید سبز نیز به عنوان سیم کمکی در سیستم کابل شبکه وجود دارد.
  • آبی نیز یک رنگ فرعی در این سیستم به شمار می‌آید.
  • سفید آبی نیز یک سیم فرعی است.
  • سبز اصلی‌ترین سیمی است که در سوکت کابل شبکه‌ در استاندارد   aقرار گرفته است.
  • سفید قهوه‌ای یک زوج سیم فرعی است و وظیفه‌ آن انتقال سیگنال‌های منفی به دستگاه‌های کامپیوتری می‌باشد.
  • قهوه‌ای نیز یک رنگ اصلی است.

همان طور که می‌بینید، از بین این هشت سیمی که در سیستم‌های کابل شبکه وجود دارند،  چهار عدد از سیم‌ها به عنوان سیم اصلی ‌و چهار عدد دیگر به عنوان سیم فرعی شناخته شده‌اند. به طور کلی وظیفه‌ی سیم‌های اصلی انتقال سیگنال‌های گوناگون به سیستم‌های مختلف است اما وظیفه‌ی سیم‌های فرعی این است که در مواقع ضروری به کار گرفته شوند. این سیم‌های فرعی در واقع به عنوان سیم جانبی شناخته می‌شوند.

تفاوت استاندارد a و b در کابل شبکه در چیست؟   🧐

لازم به ذکر است که تفاوت این دو استاندارد فقط در نوع کاربرد آنهاست. درواقع در برخی از محیط های خاص از کابل های استاندارد a استفاده می شود و در برخی محیط ها از کابل های استاندارد b!

💡 ترتیب رنگ‌ بندی در کابل شبکه‌ی مستقیم

یکی دیگر از انواع مختلف کابل‌های شبکه، کابل شبکه‌ی مستقیم است. کابل شبکه‌ی مستقیم همان طور که از نامش پیداست، به شکل یک خط راست طراحی شده است و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد.

 این کابل همچنین کاربردهای مختلفی در سوییچ‌های گوناگون و دستگاه‌های کامپیوتری دارد. ساختار اصلی کابل شبکه‌ی مستقیم  بدین صورت است که رنگ سیم‌های دو قسمت و دو سر مختلف آن، با یکدیگر مشابه هستند. در واقع این سوکت‌ها و ترتیب رنگ بندی کابل شبکه در آن‌ها باید به طور مستقیم باشد تا این کابل شبکه‌‌ی مستقیم بتواند به خوبی سیگنال‌های مورد نظر را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنند.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که ترتیب رنگ‌ها در این نوع از کابل‌های شبکه، به طور رنگ بندی کابل شبکه‌ی استانداردa می‌باشد. یعنی هر دو سر این کابل از یک نوع استاندارد به وجود آمده‌اند و تفاوتی با هم ندارند.

این کابل شبکه می‌تواند تا طول صد متر، اطلاعات را با سرعت ۱۰ مگ در ثانیه منتقل کند و در مقابل نویزهای آسیب رسان، از ساختار خود محافظت کند.

💡 ترتیب رنگ‌بندی در کابل شبکه‌ی ضربدری

یکی دیگر از انواع گوناگون کابل‌های شبکه، کابل شبکه‌ی ضربدری است. ترتیب رنگ کابل شبکه در این نوع از کابل‌ها به طور کلی با مدل قبلی متفاوت می‌باشد. دلیل این تفاوت نیز کارکردهای مختلف این کابل‌ها است.

در یک سمت و یک قسمت این نوع از کابل‌های شبکه، ترتیب رنگ به صورت استاندارد a  می‌باشد و در قسمت دیگر این کابل، ترتیب رنگ کابل به صورت استاندارد  b  قرار گرفته است.

چرا در کابل‌های ضربدری، ترتیب رنگ سیم‌ها به صورت a و b است؟ 🧐

باید بگوییم که این کابل‌ها به دلیل این که می‌توانند با دو سر خود به کامپیوتر متصل شوند، دارای دو استاندارد مختلف هستند تا کامپیوتر بتواند به طور معکوس اطلاعات را با این نوع از کابل‌های شبکه منطبق کند.

رنگ بندی کابل شبکه
رنگبندی کابل شبکه ضربدری

اگر بخواهیم این دو کابل را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌گوییم که کابل شبکه‌ی ضربدری بهتر و کاربردی‌تر از کابل شبکه‌ی مستقیم است. دلیل این امر این است که در کابل شبکه‌ی مستقیم شما نمی‌توانید هر دو سر آن را به کامپیوتر متصل کنید و نیاز به یک کابل مجزای دیگر دارید، اما در کابل‌های شبکه‌ی ضربدری چنین نیست و شما می‌توانید تمامی اطلاعات مختلف را از طریق یک کابل به سیستم‌ها و دستگاه‌های دیگر انتقال دهید.

💡 چهار رنگ اصلی موجود در کابل شبکه

همان طور که پیش‌تر گفتیم، در کابل‌های شبکه هشت رنگ وجود دارد که چهار رنگ آن، به عنوان رنگ بندی کابل شبکه‌ی اصلی شناخته شده‌اند. این رنگ‌ها شامل رنگ‌های سبز، آبی، نارنجی و قهوه‌ای می‌باشند.

به طور کلی رنگ بندی کابل‌های شبکه از این چهار رنگ اصلی شروع می‌شوند و عملکرد اصلی این کابل‌ها نیز به همین چهار رنگ اصلی برمی‌گردد. رنگ‌های فرعی که شامل رنگ‌های سفید و ترکیب آن با رنگ‌های اصلی به شمار می رود، در واقع زوج‌‌های موجود در رنگ بندی کابل شبکه هستند که به عنوان سیم‌های جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همین ترتیب رنگ بندی چهار رنگ اصلی کابل شبکه است که باعث می‌شود این کابل بتواند اطلاعات را به صورت سوییچ به سوییچ، هاب به هاب، هاب به سوییچ   و سوییچ به هاب منتقل کنند.

 💡وظیفه هر رنگ در کابل شبکه

از آنجایی که در سیستم کابل شبکه و ترتیب رنگ  کابل شبکه رنگ‌های زیادی وجود دارند و هر یک از آن‌ها با دیگری متمایز می‌باشند، می‌توانیم بگوییم که این سیم‌ها وظایف مختلفی نیز دارند و  کارکرد هر یک از این کابل‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

رنگ‌های اصلی موجود در این کابل‌ها وظیفه‌ی این را دارند که تمامی سیگنال‌های مثبت را بین دستگاه‌های مختلف رد و بدل کنند. این رنگ‌ها و سیم‌هایی که با این رنگ‌ها در سوکت شبکه قرار گرفته‌اند، حساسیت بیشتری نسبت به رنگ‌های فرعی دارند و ممکن است زودتر از سیم‌های فرعی دچار مشکل یا اختلال شوند چرا که اصلی‌ترین عملکرد در سوکت کابل شبکه را همین سیم‌های اصلی دارند.

از این رو به صورت تفکیکی می‌توانیم بگوییم که سیم‌هایی که با رنگ سفید، سفید آبی، سفید قهو‌ای و سفید نارنجی در ترکیب رنگ کابل شبکه قرار گرفته‌اند، چندان اهمیت ندارند و عمر بیشتری نیز نسبت به دیگر سیم‌های این کابل دارند.

💡 زوج‌سیم در کابل شبکه چه کاربردی دارد؟ 🧐

شاید تا کنون برای شما یا برای کسانی که در زندگی و در کار خود با کابل‌های شبکه سر و کار دارند این سوال پیش بیاید که زوج سیم در کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟ 🧐 در واقع زوج سیم‌ها همان سیم‌های فرعی هستند که نسبت به سیم‌های اصلی موجود در کابل شبکه، نقش کم‌رنگ‌تری در انتقال اطلاعات ایفا می‌کنند و فقط در صورت نیاز به کار می‌آیند.

این سیم‌ها از ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های اصلی به وجود آمده‌اند تا از سیم‌های اصلی متمایز شوند و اگر سوکت شبکه نیاز به تعمیر داشت، تعمیر کار بداند که کدام سوکت را تعمیر کند تا  کابل شبکه بتواند به خوبی کار کند.

در واقع کاربرد زوج سیم‌ها در کابل شبکه این است که به کمک سیم‌های اصلی موجود در پورت کابل شبکه بیایند و میزان فشاری که بر روی سیم‌های اصلی است را کاهش دهند. این زوج سیم‌ها همچنین می‌توانند با سیم‌های اصلی در یک فویل جداگانه پیچیده شوند و دو به دو عملکرد کلی کابل شبکه را بهبود بخشند.

💡 نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردید، رنگ بندی کابل های شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه در صورت عدم رنگ بندی درست، ارتباط کابل شبکه را غیر ممکن می کند. ما در این مقاله از تک نت در مورد رنگ بندی کابل شبکه صحبت کردیم و همچنین نقش هر رنگ را در کابل ها بیان کردیم. ناگفته نماند که اگر سوالی در ذهن خود دارید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن پشتیبان های ما پاسخگوی سوالات شما باشند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.