تالار مقالات بروز تکنولوژی

دلایل کاهش سرعت اینترنت |بهترین روش حل مشکل سرعت اینترنت

امروزه با توجه به اینکه اکثر کسب و کارها و فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم به اینترنت مربوط است و کاهش سرعت اینترنت در این میان می‌تواند مشکل ساز باشد. لازم به ذکر است که در کنار کیفیت اینترنت، سرعت اینترنت نیز حائز اهمیت است و از آنجایی که اکثر کاربران تک نت از اینترنت‌ گیمینگ، اینترنت adsl، اینترنت ثابت و حتی موبایل استفاده می‌کنند، در این مقاله به دلایل افت سرعت اینترنت می‌پردازیم. اگر شما نیز علاقه مند به دلایل کاهش سرعت اینترنت هستید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید.

 

کاهش سرعت اینترنت: تست سرعت اینترنت

 

در اولین قدم لازم است که از سرعت اینترنت خود در طول شبانه روز با خبر باشیم. برای دانستن این موضوع ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارد که به ما کمک می‌کند سرعت اینترنت خود را از جنبه‌های مختلف مانند سرعت دانلود، سرعت آپلود، پینگ و… بررسی کنیم. لازم به ذکر است که برخی از افراد بر این باورند که سرعت اینترنت آن‌ها در طول شبانه روز یکسان است؛ اما واقعیت چیز متفاوتی را نشان می‌دهد؛ چرا که سرعت اینترنت در طول شبانه روز نوسان‌های مختلفی دارد. برای اینکه شما نیز از سرعت اینترنت خود در طول شبانه روز آگاه شوید، کافیست از یکی از این دو ابزار استفاده کنید:

1.      سایت Ookla

کاهش سرعت اینترنت

یکی از بهترین و معروف ترین ابزاری که برای سنجش میزان سرعت اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایت Ookla است. در حقیقت این سایت در کنار اندازه گیری دقیق سرعت اینترنت، تاریخچه‌ای را نیز برای کاربران خود ایجاد می‌کند تا بتواند سرعت اینترنت را در زمان‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار دهند. از دیگر ابزارهایی که این سایت ارائه می‌دهد، می‌توان به تست سرعت در هنگام تماشای فیلم‌هایی با کیفیت 4k اشاره کرد. ناگفته نماند که از این سایت می‌توانید برای تست سرعت اینترنت‌های گیمینگ، اینترنت adsl و…. استفاده کنید.

2.      سایت speedof.me

کاهش سرعت اینترنت

اگر می‌خواهید در کنار سرعت اینترنت، از پایداری اینترنت خود نیز آگاه باشید، حتما از سایت speedof.me استفاده کنید. وقتی که از این ابزار استفاده می‌کنید، شاهد نوسانات سرعت در زمان‌های آپلود و دانلود نیز خواهید شد. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانید به آسانی مشکلات پیش آمده در رابطه با ارتباطات اینترنتی خود را مشاهده کنید و نسبت به حل آن اقدام کنید. از قابلیت‌های دیگر این سایت نیز می‌توان به استفاده از آن بدون نرم افزار خاصی اشاره کرد؛ به طوری که کافیست وارد شاید شوید و اقدام به تست سرعت اینترنت خود کنید.

6 دلیل کاهش سرعت اینترنت

کاهش سرعت اینترنت

در زمان استفاده از اینترتنت ممکن است با اختلالات مختلفی رو به رو شوید و همچنین با قطعی آن مواجه شوید و در این حین به دنبال پیدا کردن علت آن باشید. برای اینکه شما دچار این وضعیت در کسب و کار خود نباشید حتما مقاله بهترین راه حل قطعی اینترنت برای سازمان‌ها و کسب وکار‌ها  را مطالعه کنید. دلیل کاهش سرعت اینترنت چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا 6 دلیل کم بودن سرعت اینترنت را مورد نقد و بررسی قرار دهیم:

1.      موقعیت نامناسب روتر

اولین علت سرعت کم اینترنت، قرارگیری روتر در موقعیت نامناسب است. لازم به ذکر است که وای فای در حدود 230 فوت می‌تواند سیگنال خود را پخش کند و اگر شما در محدوده دورتر از این قرار بگیرید، به مراتب سیگنال‌های ضعیفی را دریافت خواهید کرد که در نهایت منجر به کاهش سرعت اینترنت در شما می‌شود. البته زمانی که روتر در معرض اشیاهایی مانند دیوار، کف، در، تلفن‌های بی سیم و… قرار می‌گیرد، باعث کاهش قدرت سینگا‌ های آن می‌شود. به صورت کلی اگر در خانه با روتر فاصله زیادی دارید و یا اشیاهای مختلفی در اطراف آن قرار دارد، در این صورت با کاهش سرعت اینترنت رو به رو خواهید شد.

2.      افزایش تراکم در تعداد خطوط وای فای

در مکان‌های شلوغ مخصوصا در آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها که تعداد زیادی از افراد از روتر استفاده می‌کنند، ممکن است وای فای شما با دیگر وای فای‌ها در یک کانال قرار بگیرد. با قرار گیری وای فای در کانال‌هایی که دیگر وای فای‌ها در آن حضور دارند، باعث کاهش سرعت اینترنت می‌شود. برای اینکه این مسئله را مدیریت کنید، کافیست از نرم افزارهایی استفاده کنید که روترهای اطراف شما را اسکن می‌کند و همچنین کانال‌هایی که این روترها در آن حضور دارند را نیز شناسایی می‌کند. یکی از این نرم افزارها، wifi analyzer است. بعد از آنالیز روترها به وسیله این نرم افزار، اگر روتر شما در یک کانال شلوغ قرار گرفته بود، باید آن را به یک کانالی تغییر دهید که از تراکم کمتری برخوردار است.

3.      وجود نویز

امروزه بیشتر روترها با باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می‌کنند. با این وجود قرار گیری این روترها در معرض ابزارهایی مانند مایکروو و تلفن‌های بی‌سیم باعث اختلال در آن و وجود نویز در وای فای می‌شود که در نهایت منجربه کاهش سرعت اینترنت می‌شود. برای اینکه روتر شما در معرض این اختلال قرار نگیرید، باید باند روتر خود را از 2.4 به 5 گیگاهرتز تغییر دهید. ناگفته نماند که قبل از این کار باید مطمئن شوید که روتر شما از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

4.      استفاده از VPN با سرعت کم

یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از VPNهایی با سرعت کم است. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به یک وای‌فای عمومی وصل شوید، حتما از یک وی پی ان استفاده کنید؛ چرا که این اقدام باعث رمزنگاری شبکه و تلفن همراه شما می‌شود و در نهایت دسترسی به اطلاعات گوشی همراه شما را سخت و غیر ممکن می‌کند.

ناگفته نماند اکثر ارائه دهندگان وی پی ان برای همه سیستم‌های عامل، VPN را ارائه می‌کنند و برای این کار کافیست در سایت آنها ثبت نام کنید. لازم به ذکر است که حتما از یک VPN استفاده کنید که در کنار سرعت بالا، امن نیز باشد.

5.      پوشش ضعیف 4G

همیشه سرعت اینترنت 4G از WIFI سریع‌تر نیست. به عنوان مثال زمانی که در یک محیط شلوغ مانند ورزشگاه حضور دارید، در این صورت همه افراد از یک آنتن برای متصل شدن به اینترنت بهره می‌گیرند و این کار باعث می‌شود که سرعت اینترنت 4G به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که وضعیت آب و هوا نیز در سرعت اینترنت 4G تاثیر گذار است؛ اما اگر همیشه با کاهش سرعت اینترنت 4G مواجه می‌شوید، حتما با اپراتور خود در تماس باشید و نسبت به حل این مشکل اقدام کنید.

6.      سرعت کم پردازش دستگاه

اگر گوشی همراه شما یا لپ تاپ شما از سرعت کمتری برخوردار باشد، در این صورت نمی‌توانید از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوید. زمانی که سخت افزار سیستم شما در حال پردازش کردن باشد از سرعت آن کاسته می‌شود و در این وضعیت اتصال به اینترنت پرسرعت نیز غیر ممکن می‌شود. گاهی اوقات این مسئله با بروزرسانی کردن برنامه‌ها نیز حل نمی‌شود، اما بهتر است همیشه گوشی همراه و سیستم خود را بروز نگه دارید و اقدام به حذف برنامه‌هایی کنید که از آنها استفاده نمی‌کنید.

 

با بهترین ترفندهای بالا بردن سرعت اینترنت گوشی آشنا شوید!

5 گام برای حل مشکل کاهش سرعت اینترنت

کاهش سرعت اینترنت

1.      تست سرعت اینترنت

در گام اول از سرعت اینترنت خود در ساعت‌های مختلف تست بگیرید و مطمئن شوید که هیچ گونه مشکل از سمت شما نیست. برای این کار کافیست در طی چندین روز و در ساعت‌های مختلف در سایت Ookla و یا speedof.me سرعت اینترنت خود را تست کنید.

2.      مشورت با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت

در صورتی که سرعت اینترنت شما در طول شبانه روز کاهش داشت و در اتصال به اینترنت مشکل داشتید، حتما با ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید و نسبت به حل مشکل اقدام کنید. لازم به ذکر است که قبل از انتخاب شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت حتما این 6 نکته را که در مقاله 6 نکته مهم در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی بیان کردیم را رعایت کنید.

3.      بروزرسانی کردن مرورگر

اگر با تست سرعت اینترنت مشاهده کردید که سرعت اینترنت شما قابل قبول استف در این حالت مطمئن شوید که از آخرین ورژن مروگر خود استفاده می‌کنید؛ چرا که آخرین نسخه‌های مرورگر در کنار امنیت بالا، سرعت بیشتری نیز دارند.

4.      قرار دادن روتر در موقعیت مناسب

 

یکی از اقدام‌هایی که می‌توانید انجام دهید، خالی کردن اشیای مختلف از اطراف روتر است. این اشیاها می‌تواند شامل لامپ‌های هالوژنی، بلندگوها، رایانه، تلویزیون، مایکروو، مانیتور، تلفن‌های بی‌سیم و… باشد. به صورت کلی تا جایی که می‌توانید روتر را از وسایل الکترونیکی که حاوی سیگنال است، دور نگه دارید.

5.      افزایش امنیت پهنای باند

اگر به امنیت مودم خود توجه نکنید، ممکن است افراد مختلفی وارد پهنای باند شما شوند که این دلیلی بر کاهش سرعت اینترنت است. برای اینکه دچار این مشکل نشوید، رمز عبور قوی برای آن تعیین کنید. این اقدام در کنار جلوگیری از کاهش سرعت اینترنت، امنیت روتر شما را نیز تقویت می‌کند.

برای اطلاع از  10 برنامه افزایش سرعت اینترنت کلیک کنید!

سخن پایانی

امروزه کم شدن سرعت اینترنت برای هر کسی می‌تواند ناراحت کنند باشد؛ چرا که این موضوع باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره و کسب و کارهای اینترنتی می‌شود. اگر تا انتها نیز با ما همراه بوده باشید، دلایل افت سرعت اینترنت می‌شود را بیان کردیم و در انتها نیز راهکارهایی برای حل این مشکل گفتیم. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید از اینترنت پرسرعت و با کیفیت بدون قطعی بهره مند شوید، حتما از اینترنت پهنای باند اختصاصی استفاده کنید. برای دریافت اینترنت پهنای باند اختصاصی می‌توانید همین الان با کارشناسان تک نت در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم را برای شما انجام دهند.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
1 Comment
  1. فائزه نادری says

    من همه‌ی این کارا رو کردم ولی بازم اینترنتم کنده!

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.