تالار مقالات بروز تکنولوژی

wan چیست| تفاوت wan و lan و man چیست

برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر انواع مختلفی از شبکه ها مثل شبکه lan  و wan وجود دارد که ما در این محتوا به شبکه wan خواهیم پرداخت و به سوال بسیاری از شما دوستان پاسخ خواهیم داد که شبکه wan چیست و چه کاربردی دارد.

شبکه wan مخفف چیست ؟

شبکه wan مخفف عبارت Wide Area Network است و به شبکه هایی گفته می­شود که کامپیوترها را در مقیاس بسیار وسیع به هم متصل می­کند و امکان تبادل اطلاعات بین آنها را فراهم می­کند.

wan چیست؟

شبکه wan وسیع­ترین نوع از شبکه های داخلی یا همان شبکه اینترانت است که امکان اتصال دستگاه­های مختلف در یک مقیاس جغرافیایی بسیار وسیع در حد یک یا چند کشور و یا حتی قاره را فراهم می­کند.

 

wan چیست در واقع شبکه wan از اتصال شبکه های کوچکتر مثل شبکه های lan به یکدیگر ایجاد می­شود جالب است بدانید که خود شبکه گسترده اینترنت که کاربران در سراسر دنیا از آن استفاده می­کنند یک شبکه wan است که از اتصال تعداد زیادی شبکه به یکدیگر تشکیل شده است.

کاربرد شبکه wan چیست؟

شبکه wan هم مثل هر شبکه کامپیوتری دیگری امکان برقراری ارتباط بین افراد را از طریق بسترهای شبکه فراهم می­کند و اگر بخواهیم بدانیم که مهم­ترین کاربردهای شبکه wan چیست می­توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تبادل اطلاعات درون سازمانی در مقیاس بسیار گسترده جغرافیایی

بزرگترین کاربرد و مزیت شبکه های گسترده wan امکان تبادل اطلاعات بین افراد یک سازمان در مقیاس بسیار بزرگ به اندازه چند قاره و یا حتی به اندازه سراسر دنیا باشد.

wan چیست

فرض کنید دانشگاههایی در قاره های مختلف به دنبال تبادلات علمی گسترده هستند برای این منظور می­توانند به راحتی شبکه های داخلی را از طریق یک شبکه wan به یکدیگر متصل کنند و از طریق همین شبکه wan  با اینترنت اختصاصی، دانشجویان و اساتید این دانشگاه­ها با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.

برقراری ارتباطات امن درون سازمانی

یکی از بزرگترین مزایای شبکه های wan به عنوان یک شبکه اینترانت گسترده، امکان برقراری ارتباطی امن بین افراد مختلف درون سازمان است. به نحوی که فردی از بیرون از سازمان امکان دسترسی به محتوای این ارتباط را ندارد.

 

wan چیست فرض کنید یک شرکت بین اللملی در سراسر دنیا فعالیت دارد و می­خواهد بین دفاتر مختلف آن شرکت در سراسر دنیا به نحوی ارتباط برقرار کند که رقبا نتوانند از فعالیت­ها و برنامه های آینده شرکت مطلع شوند برای این منظور استفاده از یک شبکه wan اختصاصی با رعایت اصول و پروتکل­های امنیت شبکه می­تواند بسیار مفید باشد.

امکان اشتراک منابع

در شبکه ­های wan هم مثل شبکه lan امکان اشتراک منابع مثل چاپگر و اسکنر وجود دارد و به راحتی می­توان منابع موجود سازمان را در سطح شبکه به اشتراک گذاشت البته با توجه به گستره جغرافیایی وسیع شبکه های wan شاید اشتراک منابعی مثل چاپگر چندان کاربردی نداشته باشد!

ولی با این وجود می­توان از این مزیت شبکه های wan هم بهره برد. به عنوان مثال اگر دفتر مدیریت مرکزی یک شرکت بخواهد بخش­نامه ای را به تمام دفاتر آن شرکت در سراسر دنیا ارسال کند، می­تواند با استفاده از چاپگرهای هر دفتر، بخش­نامه مورد نظر خود را به صورت چاپی در اختیار مدیران آن دفاتر قرار دهد.

اشتراک داده بین سازمانی

با استفاده از شبکه های wan می­توان داده های مورد نظر را در داخل آن شبکه به اشتراک گذاشت به طوری که سایر افراد بیرون از شبکه به آن داده ها دسترسی نداشته باشند.

برای مثال با اتصال شبکه های دانشگاهها یا مراکز تحقیقاتی به یکدیگر امکان دسترسی افراد درون شبکه به تحقیقات و مقالات یکدیگر فراهم می­شود ولی هیچ فردی از بیرون شبکه امکان دسترسی به این داده ها را نخواهد داشت.

شبکه  wan چگونه کار میکند؟

همانطور که گفتیم شبکه های wan برای از اتصال چندین شبکه محلی به یکدیگر تشکیل می­شوند که برای این منظور معمولا از زیرساخت­های شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان ISPها و شبکه های شخصی مجازی یا همان VPNها  استفاده می­شود.

تفاوت شبکه lan و wan و man چیست؟

شبکه lan، wan و man سه نوع متداول شبکه محلی هستند و بزرگترین تفاوت این سه نوع شبکه گستره جغرافیایی است که برای اتصال دستگاه­ها به یکدیگر پوشش می­دهند.

شبکه lan یا همان local area network امکان پوشش محیطی به اندازه یک سازمان را دارد در حالی که شبکه man یا  Metropolitan Aria Network می­تواند یک یا چند شهر را پوشش دهد ولی شبکه wan بسیار وسیع­تر از شبکه lan و man است و حتی می­تواند چند قاره را پوشش دهد.

انواع شبکه wan چیست؟

شبکه های wan بر اساس نوع فناوری و تکنولوژی مورد استفاده در آنها به چند دسته تقسیم می­شوند که در این بخش برخی از مهم­ترین انواع شبکه های wan را به شما معرفی میکنیم.

شبکه wan با فناوری x.25

در اوایل راه اندازی شبکه های wan بسیاری از این شبکه ها از فناوری x.25 استفاده می­کردند که این نسل از شبکه های wan در سیستم­های تراکنش کارت اعتباری و برخی از سرویس­های اطلاعاتی آنلاین مورد استفاده قرار می­گرفتند.

شبکه wan با فناوری frame relay

بعد از معرفی فناوری x.25 برای کاهش هزینه ها و ساده سازی این فناوری، تکنولوژی Frame Relay برای پیاده سازی شبکه های Wan در دهه 90 میلادی ابداع شد که بسیاری از شرکت­های ارتباطی در آمریکا در آن سالها از این فناوری استفاده می­کردند.

شبکه wan با فناوری Multiprotocol Label Switching (MPLS)

این فناوری در اوایل قرن بیست و یکم برای بهبود عملکرد شبکه های wan معرفی شد و در واقع یک روش و پروتکل برای بهینه سازی مسیریابی بسته های داده از مبدا به سمت مقصد است که قابلیت­های جذابی مثل کیفیت سرویس یا Quality Of Servise(QoS) را دارد.

نحوه راه اندازی شبکه wan چگونه است؟

بعد از اینکه گفتیم شبکه wan چیست،  چه کاربردهایی دارد و انواع تکنولوژی های آن را به شما معرفی کردیم در این بخش از مقاله نحوه راه اندازی یک شبکه wan را به شما آموزش می­دهیم.

برای راه اندازی یک شبکه wan کافی است مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید.

گام اول : تهیه سرویس شبکه wan

برای راه اندازی یک شبکه wan در اولین مرحله باید از یکی از شرکت­های ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا همان ISPها  یک سرویس برای شبکه wan خود تهیه کنید.

شرکت­های ISP علاوه بر خدماتی مثل اینترنت adsl و اینترنت td lte، سرویس­های متنوعی را هم برای راه اندازی یک شبکه ون به مشتریان خود ارائه می­دهند که از پروتکل­هایی مثل frame relay  و MPLS پشتیبانی می­کنند شما هم متناسب با نیازها و اولویت­های خود یکی از این سرویس­ها را انتخاب کنید.

گام دوم : اتصال شبکه lan خود به شبکه wan

بعد از اینکه یک سرویس شبکه ون از یک ISP خریداری کردید شرکت ISP تجهیزات مورد نیاز را در محل کار شما نصب می­کند و شما باید شبکه محلی خود را به این شبکه wan متصل کنید.

برای این منظور یک روتر خریداری کنید و با استفاده از همین روتر شبکه lan خود را با استفاده از کابل اترنت به سوییچ یا پورت شبکه wan متصل کنید.

نکات مهم در مورد شبکه wan چیست؟

تا اینجا مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که شبکه wan چیست و توضیحات کاملی در مورد این نوع شبکه به شما ارائه دادیم در این بخش هم سعی میکنیم برخی دیگر از نکات مهم در مورد شبکه ون را بیان بیان کنیم.

 Ethernet wan چیست؟

اترنت یکی از پروتکل­های رایج  اینترنت است که در آن کاربران در شبکه های لن یا ون می­توانند به راحتی و با استفاده از یک کابل اترنت و به صورت سیمی به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

اترنت ون هم در واقع بیانگر ایجاد یک شبکه ون گسترده با کابل اترنت است که کاربران بتوانند به راحتی با استفاده از همین کابل اترنت به آن شبکه متصل شوند.

مزایای شبکه wan چیست؟

شبکه ون به عنوان یکی از انواع رایج شبکه های کامپیوتری دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

پوشش جغرافیایی وسیع

همانطور که گفتیم شبکه های ون می­توانند گستره جغرافیایی وسیعی را پوشش دهند که این گستره حتی می­تواند شامل چند کشور و قاره مختلف هم باشد در حالی که شبکه های lan محدود به یک سازمان هستند و شبکه های man محدود به یک یا چند شهر هستند.

به عنوان مثال یک شرکت بین المللی که در چندین کشور دفاتری دارد برای برقراری یک ارتباط امن و باکیفیت بین این دفاتر ناچار به راه اندازی یک شبکه داخلی ون است.

اشتراک گذاری منابع، نرم افزارها و داده ها در بستر شبکه ون

یکی دیگر از مزایای مهم شبکه های ون، امکان اشتراک گذاری منابع شرکت مثل پرینتر و اسکنر، داده ها و برنامه ها است که این ویژگی برای سازمانها بسیار مفید است.

معایب شبکه wan چیست؟

شبکه ون در کنار مزایایی که دارد معایبی هم دارد که از جمله این معایب می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه بالای راه اندازی
  • سختی مدیریت، حفظ و نگهداری
  • امنیت کمتر به دلیل گستره جغرافیایی وسیع این نوع شبکه ها

نتیجه گیری

ما در این محتوا سعی کردیم به این سوال مهم  که شبکه wan چیست پاسخ دهیم و در هریک از بخش­های مقاله در مورد موارد زیر صحبت کردیم.

  • در “بخش شبکه wan مخفف چیست؟” به این پرسش پاسخ دادیم و به توضیحات مختصری در مورد شبکه ون ارائه دادیم.
  • در بخش “شبکه wan چیست؟” به این سوال پرتکرار به طور خلاصه پاسخ دادیم.
  • در بخش “کاربرد شبکه wan چیست ؟” برخی از مهم­ترین کاربردهای این نوع شبکه که باعث محبوبیت آن شده است را بیان کردیم.
  • در بخش “انواع شبکه wan چیست؟” انواع شبکه ون را بر اساس فناوری­ها و پروتکل­های مورد استفاده در این نوع شبکه ها معرفی کردیم.
  • در بخش “نحوه راه اندازی شبکه ون چگونه است؟” به طور خلاصه و ساده گام­های راه اندازی یک شبکه ون را بیان کردیم.
  • و در نهایت در بخش “نکات مهم در مورد شبکه wan چیست؟” در مورد ethernet wan صحبت کردیم و همچنین مهمترین مزایا و معایب شبکه های ون را هم بیان کردیم.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.